Frispel

sedan 2001

Switch matrix problem

gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har ett litet problem med mitt Black Rose. Vissa switchar triggar flera i switchmatrisen.

T.ex. när nedre mitten-target aktiveras aktiveras också höger slingshot. När myntluckan stängs aktiveras höger slingshot och båda vänster outlanes slutar fungera.

I switchtesten visar den att hela raden aktiveras när vissa switchar trycks in, andra switchar i samma länga fungerar separat.

Trasiga dioder? U20? Någon form av kortslutning?

Någon som har ett bra förfarande över hur jag bör felsöka och/eller haft liknande problem och vet vad det kan bero på?


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
U20 utesluten. Testade att sätta in ett annat CPU kort och samma problem uppstår. Problemet måste ligga i slingan :P

Edit: Denna finurliga lösning verkar brilliant för felsökning. Skall testa det om jag får tag i kontakter inom snar framtid och kan bygga en.
http://pinballeon.com/switch/eswitch.htm
« Senast ändrad: januari 23, 2012, 21:52:57 av gondar »


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2152
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Vi hade ett liknande problem på min CC. Det visade sig att en kontakt under spelplanen som gick till en switch hade kopplats fel och gick till en lampa istället. Resultatet blev likadant som du beskrev.
Kontakterna var identiska, vilket gjorde felsökningen ganska omfattande. Som tur var hade jag experthjälp :-)


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag skall söka ordentligt efter kontakter under spelplanen. Men jag tror inte jag sett någon misstänkt, med det sagt har jag missat saker förr :)


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2152
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Problemet är att det inte syns över huvud taget. Kolla alla switchar. Om min teori stämmer har du någon som inte reggar alls. Följ kablarna under spelplanen och se om du har något som kan vara felkopplat.

Nu är det kanske inte alls ett liknande fel, men felsökningen är hyfsat enkel och ett bra sätt att börja på.


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
gondar, bra länk, jag vet vad jag ska bygga på fikarasten på jobet imorgon... I brist på den finurliga felsökargrunkan så är det väl egentligen bara att mäta varenda diod med en multimeter i den felande slingan och se om du kan hitta en trasig alternativt om du kan hitta något annat som har kortslutit i slingan.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 632
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Är det bara jag som inte fattar den sista raden på den där sidan med grunkan.

"Activate the suspected switches and only the one with a shorted diode will show up in the design of the switch matrix."

Hur ska CPUn kunna känna av om jag aktiverar den misstänkta switchen om hela switchmatrisen är kortsluten av det där kortet.

Att det visar om U20 är hel eller ej kan jag köpa.


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 349
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Grunkan kör väl signalerna baklänges och då kommer bara dioden (som inte längre är diod) vara den enda switchen som fungerar


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 632
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Jo men efterssom hela spelplanen är bortkopplad, adaptern sitter ju på J206 och J208, så kan väl den inte känna av någon switch öht. Bara om felet ligger före switchmatrisen, dvs U20 på CPU kortet.


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Njae, du "kortsluter" ju switcharna så dioderna är ur ekvationen. U20 måste fungera riktigt för att den trasiga switchen skall registreras (enkelt nog att testa med annat CPU kort). Detta funkar alltså bara som felsökning för kabelhärvan under spelplanen.

... om jag förstår det hela rätt :)

Skall bygga en och testa på spelet för att se hur det fungerar i dagarna. Återkommer med feedback.

@granman: Du kopplar alltså in switcharna i adaptern. Så spelplanen är inte bortkopplad
« Senast ändrad: januari 24, 2012, 09:33:20 av gondar »


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 632
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Ahh, nu ser jag nu det i texten. Intressant grej. Ja skriv gärna här hur den fungerar.


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
… nu är den byggd. Skall testa den i morgon och se om den funkar lika bra som den är vacker ;)


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ok... så nu är den testad.

Bortsett från att de honor jag hade till förfogande var för små = man måste hålla apparaturen mot kontakterna så fungerade den riktigt bra. Dock var jag tvungen att temporärt "göra sönder" en kontakt för att testa (om apparaten fungerade, då den inte visade något fel :) ).

I slutändan visade det sig att det inte är några problem med kontakterna, kablarna eller CPU kortet. Problemet är isolerat till power driver kortet. Testade först att bara rycka j113 och alla switchar fungerade. Med power driver kort från ett annat spel fungerar allt perfekt.

Någon som har tips på vad nästa steg är? Läste någonstans att det kan bero på U7/U8 som blivit kassa... eller 12 voltaren.

Edit: TP1 (12V) mäter 15V. TP6 (50V) mäter 18V. De andra är ok. Jag misstänker att den höga volten på 12voltaren är vad som ställer till det?
Är det BR5 eller C30 som spökar då?
« Senast ändrad: januari 25, 2012, 21:12:13 av gondar »


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Så, nu var det äntligen fixat. 4N25:orna är direkt kopplade till switchmatrix utan någon buffer = strular de kan switchmatrixen också strula. Detta även om spelet inte använder sig av dem (i mitt fall: revision 1 av power driver kortet i ett spel med flipptronic II. Normalt sett har revision 3 inte några U7/U8 överhuvudtaget, men uppenbarligen var de något fel på dem).

Plockade bort U7/U8 helt och hållet och därmed var problemet löst. Något att ha i bakhuvudet om switchmatrixen beter sig väldigt underligt.

Tack för all hjälp!