Frispel

sedan 2001

Big Guns Dropp target

Roland-luleå

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Gammelstad
Jag har tappat inställningarna för dropptarget målen i Big Guns, jag får ner målen men dom kommer inte upp igen förrän nästa spelare =(
Har resetat spelet och provat en massa olika inställningar men får inte till det igen.
Har även provat med dom förinställda programmen oxå men ikke.
HJÄLP MIG ,,,,,,,,
Eller något tipps som jag kan kolla.
Nybliven vilse flipper ägare =0)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hej Roland och välkommen till SFS!
 
Jag skulle tippa att någon av de switchar som känner av att respektive droptarget är i nedfällt läge slutat att fungera.
Om du går in i testmode borde du få ett felmeddelande att någon switch är trasig, om inte, testa switcharna så här:
* Se till att alla droptargets är i uppfällt läge.
* Gå in i switch-test-mode i inställningsmenyn (Switch Edges), det gör du genom att mittenknappen är i nedtryckt läge och så stegar du dig fram till Switch Edges.
* Peta ner alla droptargets, en efter en. De droptargets som inte ger indikation i switchtestet har troligtvis trasiga switchar.

I de vanligaste droptargetsbankerna utgörs dessa switchar av s k optogafflar. Nya sådana går att köpa hos t ex
Parts4Pinballs
Att byta sådana kräver lite lödningsjobb, inte så avancerat...


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Förrsten, om ingen av droptargetsen registrerar vid switchtesten är det nog inte själva optoswitcharna som inte funkar.
Då kan det vara strömförsörjningen till optogafflarna som det är fel på.
Kolla kablarna som går till respektive droptargetbank...
« Senast ändrad: oktober 08, 2006, 18:26:52 av Purre »


Roland-luleå

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Gammelstad
Tackar å bockar för tippset.
Tyvärr ingen respons på testet.
Ingen lek att följa kablarna, inte ens med hjälp av elschemat.
Finns det genvägar :-D


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Kollade lite i manualen för Big Guns, samtliga optoswitchar för droptargets ligger i samma kolumn i switchmatrisen. Dessutom ligger ytterligare två switchar i samma kolumn, 'Left Return' och 'Right Return', d v s inlaneswitcharna.
Kolla om de två funkar i switchtest. Om inte är det hela den kolumnen som är utslagen på något sätt. Antingen kabelbrott på kabeln för kolumnen (Grön-Orange enl maunal) eller så är den transistor som styr kolumnen defekt (Q44)
Fungerar dock de två switcharna kan det vara 12V-matningen till optoswitcharna.
Kontrollera J16 på interconnect-kortet (avlånga kortet i backbox som nästa bara består av kontakter).


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ref. Purres svar ovan:
Citera
Dessutom ligger ytterligare två switchar i samma kolumn, 'Left Return' och 'Right Return', d v s inlaneswitcharna.
Kolla om de två funkar i switchtest. Om inte är det hela den kolumnen som är utslagen på något sätt.


Purre, en fråga:
Om hela kolumnen är utslagen, kan det väl vara chipet som styr switchmatrisen? Jag vet inte hur Williams Big Guns CPU-kort ser ut, men på alla 90-tals spel, så kan det i varje fall vara CPU-kortets U20 = ULN 2803A.

Kommentera gärna om du vet hur det är på dessa 80-talare.

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det är möjligt, men jag skulle kolla transistorn först...


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Marvin's Pinball Repair Website har ju självklart ett helt kapitel om switchmatrisen i Sys11:
Länk

Och ett dedikerat kapitel om just droptargetoptos:
Länk
« Senast ändrad: oktober 09, 2006, 13:06:06 av Purre »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja, det verkar ju enklare att kolla en transistor...

I Purre's Marvin-länk står det bl.a.
Citera
When in a hurry, many make an under playfield adjustment with the game turned on. Doing a switch adjustment with the power on could easily short a coil lead (+25/50 volts) to a switch lead. This will immediately blow the switch matrix, and fry the most anything to and including the 6821 PIA at U38. You can bet the switch row 4011 chips at U30 and U39 will have failed (turning on the switch rows 1-4 and/or 5-8). Also it could take out the switch column 2N3904 transistor(s) and the 74LS244 chip at U40.


Av detta kan man lära:

ARBETA ALDRIG UNDER SPELPLANEN MED STRÖMMEN PÅSLAGEN - DÅ DET ÄR LÄTT HÄNT ATT T.EX. EN SKRUVMEJSEL KORTSLUTER - VILKET OFTA LEDER TILL HAVERI PÅ CPU-KORTETS KOMPONENTER.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Roland-luleå

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Gammelstad
Tackar å bockar för alla svar jag fått.

Spelet fungerar nu som det ska =0)

Det var ett kabelbrott i första switchen's (vänstra kontakt) (svart/gul) kabel. Jag gjorde en liten fuling och kopplade in en kabel parallelt med den förra.

Man kommer långt med en summer och voltmeter för att mäta var man har avbrott. + alla bra tips som man fick på den här sidan.