Tja, om du väljer whoppers som valuta, så finns det ju en poäng i att använda whopper-utdelning som poängstege. Nuförtiden är det tydligen två värden som verkar adderas:
One is a linear distribution value based on the number of players in the tournament.
(PlayerCnt + 1 – Finishing Position) * 10/100 * (1st place value / playerCnt)
The second value is a dynamic distribution value using the top half of the players in the field players of a tournament. For any tournament with more than 128 players, only 64 players will be included in the dynamic distribution of WPPR points.
(power(( 1 – power((( Finishing Position -1) / min(RatedPlayerCnt/2,64)),.7)),3)) * 90 /100 * (1st place value)
Alltså, första värdet är {10, 9.84, 9.69, 9.38, 8.75} och andra är {90, 76.1, 68.2, 56.5, 40.6} för platserna {1, 2, 3, 5, 9}, vilket blir {100, 86, 78, 66, 49}. Det låter lite väl utjämnande för en tipp-tävling kan jag tycka.
Ett annat alternativ är att använda tennisens stege som är lite brantare än din {100, 60, 36, 18, 9}, men det kanske är i brantaste laget.
De där -30p för missat slutspel är ju nåt nytt och det låter rätt mycket. Det kommer att göra att man drar sig för att chansa och risken att alla väljer samma blir då större.
Så, för att sammanfatta så är din stege inte så pjåkig, men jag skulle minska eller helt ta bort minuspoäng och göra skillnaden mellan åttondel och kvart lite större genom att tex minska åttondelen.