Frispel

sedan 2001

Porta PinMAME

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Är minst sagt sugen på att kunna köra PinMAME på Mac... Även om inte Visual Pinball har öppen källkod finns det ju mycket trevligt man kan göra med bara PinMAME.

Som jag försått ska man kunna porta program från Windows till Linux genom att använda WINE. Till Mac finns Darwine, som visserligen är under utveckling, men enligt vad jag förstått ska funka på samma sätt. Hur svårt är det att göra en sådan sak, och hur går det till?

Bör kanske tillägga att jag aldrig pysslat med prgrammering eller kompilering och sådant. Är det ingenting man bör ge sig in på, eller skulle en nybörjare som jag kunna göra det?

Någon Linux-användare som vet?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


roadkill

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När du använder Wine och Darwine så behöver du inte porta applikationen till ditt operativsystem. Wine (och Darwine) är ett windows-kompatibilitetslager som tillåter windows-applikationer att köra (utan förändring) på ditt operativsystem.

Så testa att installera Darwine och sedan starta pinMAME och se hur det fungerar. Om det inte fungerar så blir du nog tvungen att porta (eller vänta på att någon annan gör det). Att porta pinMAME bör inte innebära allt för mycket jobb. Du kommer nog bli tvungen att skriva ett abstraktionslager för det operativsystem du tänker porta för. Ett tips är att ta hem källkoden för pinMAME och sedan se vilka delar som behöver förändras.
« Senast ändrad: december 07, 2004, 08:49:21 av roadkill »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Problemet är väl att Darwine inte funkar som Wine gör riktigt än, eftersom det också behöver en x86-emulator, för att kunna fungera på en PowerPC-processor. Den har de inte lyckats pilla in än. Det är därför jag tänker mig att man skulle kunna porta programmet istället.

Några abstraktionslager har jag ingen aning om hur man gör. Det var sådant jag trodde Darwine kunde fixa åt mig :-)

Vill återigen förtydliga att jag egentligen inte har den blekaste om hur det skulle å till attt porta, men jag skulle gärna göra det om jag kunde.
Vad är Winelib? det är tydligen det man använder om man vill porta ett program?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Inofficiell PinMAME for Mac port och källkod: http://www.ltc.lu/enseignants/carlo.noben/pages/projects/projects.html

Visual Pinball skall tydligen fungera på Virtual PC.


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Pinmame skall inte vara något stort problem att porta till mac eftersom det fungerar som mame. Borde teoretiskt sätt bara vara att byta ut mame koden i macmame mot pinmame koden. Problemet är att pinmame använder en ganska gammal mame verision (0.59?) så du måste hitta källkoden till macmame 0.59.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
GUD: Hade precis upptäckt den versionen, men tyvärr funkar den inte så värst. Dels rullar den under Classic-läge (OS 9), dels funkar inte det där med att spara ljud. Eller rättare sagt blir ljudfilerna oanvändbara.

wpcmame: Tack för tipset! Ska se om jag förstår något av hur jag ska göra. Men om man måste köra MacMAME 0.59, innebär inte det då att det blir ett OS 9-program?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Grandelius: OK, jag använder Mac högst någon minut per år, så jag kan tyvärr inte ge så mkt mer tips än de ovan, vilka jag snappat upp på PinMAMEs egna forum.


Tags: