Frispel

sedan 2001

Visual Pinball - förenklad rendering

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag vet att jag har läst om någon sorts patch till Visual Pinball som skulle kunna göra en förenklad rendering av borden, för datorer med lägre prestanda. Minns inte exakt vad den gjorde, men jag tror att den bland annat tog bort skuggor och kantutjämnig och sådant.

Just nu måste jag nämligen köra VP genom en PC-emulator på min Mac. Och vem som halst kan ju inse att det inte blir så kvickt att köra en emulator genom en emulator.

Hur som helst, jag har letat en massa efter denna patch, men hittar den ingenstans. Är det någon som vet vad jag snckar om och var jag kan hitta det?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Tjenare,

Jag har hört talas om den också, men jag vet inte var man kan hitta den. Jag kikar lite och ser om jag kommer på nåt.. Förövrigt verkar det vara väldigt svårt att få svar på frågor om VP på detta forum. Varje gång jag försöker får jag aldrig något svar :-o

Nåväl, om jag hittar den postar jag länken.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
VPforums är ett bra ställe för VPinball. Jag frågade och fick detta svar:

Maybe youve heard about that one version of Scapinos Cirqus Voltaire,which consinsts of a "patch" for slower computers.
(Not really a "patch",but some rearrangements to gain better playability on slower comps,...)

Or youve heard of Scapinos "accelleration-patch",which switches off graphics-accelleration when you start a table,...

But a patch for VP to run faster on slower machines is unknown to me,...

Someone else?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det största behovet är väl över nu, eftersom jag främst använde VP till att plugga regler inför Flipper-SM. Det gick ändå hyfsat, om jag inte hade några andra program öpnna (i Mac-miljön alltså), och drog ner upplösningen till 640x480, samt körde helt utan ljud :-) Dessutom fanns en del spel i äldre, mindre krävande versioner på den där polska sidan. Men det vore naturligtvis kul om det gick något mer smärtfritt sätt. Då kanske man skulle kunna anvanda det oftare än bara i nödfall.

Senast jag kan minnas att jag läste om den här patchen måste ha varit för över ett år sedan. Sedan dess har det väl hänt en hel del, och behovet av att strypa grafiken blir väl allt mindre. När jag tänker efter undrar jag om det inte var någon sorts hack till Windows egentligen, som liksom begränsade renderingen på något sätt. Jag vet att de varnade för att när den väl var installerad gick det inte att återställa, varför jag inte riktigt vågade installera den då.

Sedan tycker jag egentligen att VP är uppbyggt på ett ganska skumt sätt. När man startar ett spel öpnnas ett nytt program som heter "Visual Pinball Player". Det vore ju så otroligt mycket smartare om man kunde köra det programmet utan att först starta själva editorn. Som det är nu måste den dessutom vara igång när playern är igång, vilket naturligtvis drar ner prestandan.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
I VP skapas all grafik när du startar spelet. Under spelet så kopieras bara den färdiga grafiken till rätt position på skärmen. Så ifall nu denna patch finns som du tar bort skuggor mm så betyder det bara att spelet startar snabbare. En liten detalj du kan förändra är att ta bort texturen på bollen (finns en inställning i nån meny). Lär inte påverka hastigheten i nån större omfattning men varje liten del kanske är intressant.

Större effekt får du genom att minska skärmupplösningen (t.ex. 640x480) och helst köra i fullskärmsläge med få färger. Ju mindre data som datorn behöver kopiera desto snabbare går det.

Vissa spel har en meny (oftast via F6) där man kan stänga av effekter som flashers och GI. Detta kan också ge bättre prestanda eftersom GI och flashers ofta påverkar stora delar av spelplanen och därför innebär att mycket data måste kopieras när de tänds och släcks.

När det gäller emulatorn (VPM) är det inte något man kan göra förutom att stänga av ljudet.

I övrigt fungerar det som med riktiga flipperspel. Med mycket pengar kan du köpa senaste spelet (eller datorn) och med mindre pengar får man nöja sig med äldre spel.

>Det vore ju
>så otroligt mycket smartare om man kunde
>köra det programmet utan att först starta
>själva editorn. Som det är nu måste den
>dessutom vara igång när playern är igång,
>vilket naturligtvis drar ner prestandan.
Vilket naturligtvis är helt fel. Funktioner som inte används påverkar inte prestanda.
« Senast ändrad: november 22, 2004, 09:51:15 av wpcmame »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Som sagt tror jag vid närmare eftertanke att det var något som fick Windows att förenkla grafiken på något sätt. Möjligt att det bara gör uppstarten enklare ändå, vad vet jag...

Citera
Vilket naturligtvis är helt fel. Funktioner som inte används påverkar inte prestanda.

Har det inte rätt stor betydelse hur mycket minne man har? Det där tunga programmet måste ju ta upp en mängd extra minne tycker jag. Förklara annars varför det går mycket bättre när alla andra program är stängda...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
>Har det inte rätt stor betydelse hur mycket
>minne man har? Det där tunga programmet
>måste ju ta upp en mängd extra minne tycker
>jag.

Det finns 3 olika typer av minne i en dator:
- Cache - snabbast
- Primärminnet (RAM) - snabbt
- Sekundärminne (Hårddisk) - långsamt

Operativsystemet försöker hela tiden hålla data som används i primärminnet. I det här fallet så används ju inte editorn så dess program hamnar på hårddisken och tar således inte upp något primärminne.

>Förklara annars varför det går mycket bättre
>när alla andra program är stängda...

Beror på vad du menar med andra program. Vissa program gör ju saker i bakgrunden även om man inte använder dem (tex antivirusprogram). Dessa påverkar naturligvis prestanda men editorn sitter antagligen bara och väntar på att du skall skriva något så den använder inte CPUn.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
I de bästa av världar funkar det säkert som du säger, men knappast i Windows. Det är helt uppenbart att allting blir betydligt slöare om jag bara har IE eller Utforskaren öppna samtidigt som jag kör exempelvis VP.
På en snabbare dator märks det kanske inte lika mycket, men jag är övertygad om att det påverkar på något sätt.

Och nej, givetvis fattar jag att jag inte ska köra en virussökning samtidigt som jag kör VP.

Men det spelar mindre roll, jag menar ändå att det vore önskvärt att man kunde starta playern utan att först dra igång editorn. Oftast vill man ju inte ändra något, och då är det bara ett onödigt tidskrävande steg att först dra igång editorn, oavsett hur snabb dator man har.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: