Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Melkor

Sidor: 1
1
Flippersnack / Brian, kom tillbaka
« skrivet: december 30, 2003, 18:08:25 »
Daniel Landby, Umeå, Sweden

2
Flippersnack / Capcom
« skrivet: november 25, 2003, 22:10:23 »
Mekandet är inte så annorluda än Wms/Bally.
Har iof inte mekat så mycket, men lite har man väl hunnit med. :)
Diagnostik funktionen är i min mening bättre än Wms/Bally eftersom den visar vilka lampor som är trasiga. (Visar även switchar/solenoider etc naturligtvis. :))
Det sägs att elektroniken är lite jobbigare på capcom spelen eftersom vissa kretsar är ytmonterade. Men själv har jag inte haft några problem med det.
Om den är sämre funktionsmässigt än Wms/Bally vet jag inte, men tekniskt har den ju några roliga detaljer som tex mpeg1 ljud.
En annan rolig funktion är att spelplanen automatiskt fälls upp i mitten av kabinettet utan att man behöver dra fram den. Inte så nödvändigt kanske, men kul. :)
Mekaniken är inte nån märkbar skillnad på, en switch är ju alltid en switch..
Nåt som kan va jobbigt är om du ska dra om hela lamp matrisen eftersom varje lampa är individuellt dragen till kontroller kortet.
Lamporna är samma typ som Wms/Bally.
Solenoiderna är capcoms egna så det kanske kan va svårt att hitta, vet inte om någon av Wms/Ballys funkar. Droptargetsen likaså, men Wms flata passar. Fast dom ser inte riktigt likadana ut.. Swicharna är vanliga micro/blad brytare. Opto brytarna är däremot capcoms men dioderna sitter på öppna kretskort så dioderna går att byta. (inga speciella plast hållare eller nåt)
Några speciella grejer i PM är trollstaven som magnitiseras och boll leviterarer som lyfter upp bollen med ett servo. Om nåt av dom pajar är det väl i strort sett kört skulle jag tro. :)

3
Flippersnack / T3 Magneter.
« skrivet: augusti 20, 2003, 01:15:34 »
Kom på en teori som kanske kan hålla i rätten.
Om bordet lutar åt höger. Dvs om det är mer uppskruvat på vänster sida alternativt att golvet är ojämnt så skulle det förklara varför bollen numera går mot höger flipper när man skjuter tx:en i lock, och det kan vara så att bollen bara stannar om den kommer från vänster till höger.      Måste testa det.
Det är ju klart som korvspad att bollen har en större benägenhet att stanna om den har backspin i uppförsbacke.
Nog med förslag. Fram med vattenpasset..

4
Flippersnack / T3 Magneter.
« skrivet: augusti 20, 2003, 00:31:07 »
Ja det är ju inte helt otroligt.
Rpg har blivit reparerad ett antal gånger redan. (Är trasig nu med..)
Är inte så hemma på flipper mek så jag vet inte om man måste ta upp glaset för att meka i backboxen. Han har säkert tappat en skiftnyckel eller nåt på planen så det blivit en grop. :-)

5
Flippersnack / T3 Magneter.
« skrivet: augusti 19, 2003, 23:05:54 »
Jo jag är medveten om att kulan har sidspinn.
Men att kulan skulle börja spinna overkligt mycket på exakt samma punkt på spelplanen 100% av  gångerna den passeras, tycker jag är minst sagt underligt.
Jaja fick svar på frågan iaf. Det sitter inga magneter i det original.

6
Flippersnack / T3 Magneter.
« skrivet: augusti 19, 2003, 22:10:53 »
Jag köper inte att bollen skulle kunna gå i såna banor pga rengöring.
Det skulle kunna vara så att magneten är till för att förebygga stdm.
Förut så gick kulan alltid stdm när man skjöt på lock, om man inte nudgade.
Nu går den alltid mot höger flipper.
Men om det kommer långsammare bollar vid flipprarna tex studsar på slingshotsen så suger magneten tag i dom, och ibland droppar stdm.

7
Flippersnack / T3 Magneter.
« skrivet: augusti 19, 2003, 00:41:17 »
På T3 som står på megazone här i umeå, har dom nyligen aktiverat en magnet som sitter mitt mellan flipprarna på spelet.
Det var inte aktiverat när dom nyinstallerat spelet.
Min fråga är om magneterna är factory default, eller en evil utställar feature?

Sidor: 1