1
Tävlingar / Tidseffektivitet vid tävlingar
« skrivet: januari 06, 2019, 14:46:25 »
Att tävlingar pågår framåt småtimmarna har blivit regel snarare än undantag. Detta beror i hög grad på att två tävlingar med vardera 100% TGP kläms in vid samma tillfälle. Eftersom sena tävlingar kan fucka upp både livspussel och dygnsrytm presenterar jag härmed en lista på åtgärder varje tävlingsledning bör betänka vid dylika arrangemang. Det står naturligtvis var och en fritt att välja formatet till sin egen tävling. Själv kommer jag dock att rösta med fötterna framöver och välja bort alla tävlingar där det (av den info som presenteras på SFS) inte verkar troligt att tävlingen slutar i rimlig tid.
Listan (kanske har jag glömt nåt viktigt, fyll gärna på med kommentarer):
Jag inser att problemet att tävlingar pågår för länge drabbar ganska få personer (de som ofta går långt). För de flesta spelare kanske problemet är det omvända: tävlingarna är för korta, man vill spela mer. Ett förslag för att motverka detta dilemma är att jämna ut tiden mellan elit- och casual-spelare genom att förlänga kvalet på bekostnad av slutspelet. Låt mig exemplifiera med en tävling på drygt 80 deltagare där slutspelet är enkel eliminering bäst av tre:
Jag kan tycka att variant två är mer rättvis. En väldigt stor del av tiden i dagens tävlingar går åt till att en ganska liten andel av spelarna spelar långdragna slutspel. Låt tidsfördelningen bli mer rättvis!
Listan (kanske har jag glömt nåt viktigt, fyll gärna på med kommentarer):
- Inga försök som inte bidrar till TGP bör förekomma. Exempel: istället för kval av typen ”tre försök, de bästa två räknas” bör alla spelade försök räknas. Det verkar finnas en utbredd vanföreställning bland flipperspelare att det blir lättare att gå till slutspel, eller att det blir mindre slump, om de sämsta försöken inte räknas. Det enda detta leder till (förutom en warm fuzzy feeling när man får stryka sitt sämsta resultat, samt onödig tidsåtgång) är dock att ojämna spelare, som varvar låga scorer med höga, premieras – dvs motsatsen till minskad slump.
- Ställ alla spel (även classic) på tre kulor. Om du tycker att detta blir för slumpigt utökar du helt enkelt antalet partier. Exempel: istället för tre partier femkulors spelas fem partier trekulors. Totalt 15 kulor (samma slumpmoment) i båda fall. Men mer TGP med variant 2.
- Stäng av ballsave. Ballsave är logiskt på utställda spel, för att ge nybörjare en chans att få lite valuta för pengarna. På tävling not so much – vad är logiken i att vissa spelare ska få en extrakula som belöning för bristande prestation?
- Skippa match om 3:e/4:e pris. Kvalet kan gott tjäna som tiebreaker om man inte vill att tredjeplatsen ska delas.
- Om tävlingen har flera kvalpass, se till att dagens tidigaste kvalpass börjar relativt tidigt. De som inte gillar tidiga morgnar kan välja ett senare pass.
- Vid drop in-kval, sätt en sluttid på kvalet (inte ”slutspelet börjar när alla kvalat färdigt”).
- Om flera tävlingar hålls samma helg, överväg att låta tävlingarna gå den ena efter den andra snarare än parallellt. Exempel: istället för att låta både main och classic starta på lördagen och sluta på söndagen, låt hela main gå under lördagen och hela classic under söndagen. Då kan spelare som inte kan/vill flippra hela helgen spara tid genom att välja bort ena tävlingen.
Jag inser att problemet att tävlingar pågår för länge drabbar ganska få personer (de som ofta går långt). För de flesta spelare kanske problemet är det omvända: tävlingarna är för korta, man vill spela mer. Ett förslag för att motverka detta dilemma är att jämna ut tiden mellan elit- och casual-spelare genom att förlänga kvalet på bekostnad av slutspelet. Låt mig exemplifiera med en tävling på drygt 80 deltagare där slutspelet är enkel eliminering bäst av tre:
- Variant 1: Kval: två försök på sex spel; 32 personer till slutspel
- Variant 2: Kval: två försök på nio spel; åtta personer till slutspel
Jag kan tycka att variant två är mer rättvis. En väldigt stor del av tiden i dagens tävlingar går åt till att en ganska liten andel av spelarna spelar långdragna slutspel. Låt tidsfördelningen bli mer rättvis!