Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - BUD

Sidor: 1 ... 73 74 75 76 77 ... 89
1111
Tävlingar / SM 2010
« skrivet: mars 02, 2010, 13:02:59 »
Kanske börjar bli dags att dra igång tankarna på det här. Var någonstans ska vi samla ihop 175 spelare under en helg i år?
Och när?
Och vem känner sig kallad att bli SM-general?


Spelplatser i "modern" tid:

2003 Stockholm
2004 Stockholm
2005 Stockholm
2006 Göteborg
2007 Göteborg
2008 Stockholm
2009 Borås

Skåne? Uppsala? Långtbortistan?

1112
Flippersnack / Tävlingstaktik I500, JM, Centaur
« skrivet: februari 26, 2010, 23:23:37 »
Förlåt att jag smutsar ner tråden...

...men det som kännetecknar en skrotsamlare är väl att man i första hand ger tipset att med en kaffe i hand titta på spelet i attract mode?

Linus, jag skulle vilja ge dig tipset att inte börja spela förrän du har stått och uppmärksamt tittat på åtminstone två schweizare vid maskinerna.

Flipper är en del teknik, en del regelkunskap, men framför allt en hel del tävlingskunskap.

1113
Köprelaterat / köpa spel tips
« skrivet: februari 26, 2010, 14:27:32 »
Här efter väldigt lång tid kommer COCS köpråd, dock i helt oredigerad form, men jag antar att det funkar bra ändå:

RÅD TILL DEN SOM SKALL KÖPA ETT BEGAGNAT FLIPPERSPEL:


Innehållet riktar sig till den som inte har någon erfarenhet av/om flipperspel. Jag är ingen expert, men jag har lärt mig en hel del de senaste åren. Först vill jag påpeka att det finns massor av olika saker att titta efter (kontrollera) och att olika personer prioriterar olika vad gäller funktion, utseende, samlarvärde och andra saker. Det jag skriver här, är min uppfattning och hur jag prioriterar saker att kontrollera, men den bör vara ganska generell. Spelen jag har i åtanke för texten nedan, är de så kallade 90-tals spelen, det vill säga alla flipperspel med ”Dot Matrix Display” (start 1991), men denna köpguide gäller även till stor del äldre flipperspel. Spel före 1991 hade flera rektangulära sifferdisplayer.

Det är en fördel om du kan lite grand om el och mekanik eller har viljan att lära dig. Har du inte det, så kan det efter ett tag bli så att spelet du har köpt inte fungerar särskilt bra.

1) Bestäm dig för hur mycket pengar du kan/vill lägga. Räkna med att bra spel kostar 10 000 till 15 000 kronor (när detta skrivs). Det finns många spel som kostar betydligt mer (till exempel kostar ett Medieval Madness cirka 40 000 kronor) och det är inget konstigt med det - frågan är bara hur mkt pengar man vill lägga. Är antagligen bra att börja med ett spel i den lägre prisklassen, så att man kan göra misstag, utan att det kostar alltför mycket. Många som har hållt på ett tag med denna hobbyn, vill bara köpa Bally/Williams, men det finns några andra fabrikat: Data East, Sega, Stern och Gottlieb. Generellt för dessa andra fabrikat är att dom kostar påtagligt mindre än Bally/Williams - prisvärda, kan man nog kalla dom. Stern har dock ett flertal nyare (2000-talet) attraktiva titlar som begagnade betingar ganska höga priser, mellan 20 000 till 30 000 kronor. På länken nedan, finns alla olika tillverkade flipperspel listade med bilder:
http://www.ipdb.org

2) När du börjar ringa på annonser, så anteckna så mycket som möjligt till varje annons, därför att när man ringt på flera olika annonser, så kan man inte komma ihåg alla detaljer.

3) Frågor som du skall ställa till säljaren redan på telefon är följande:

A) Fungerar displayen OK - saknas rader eller kolumner?
 En display kostar cirka 1 200 kronor, så detta är en viktig punkt att kolla upp.

   B) Finns det fel på spelet - om ja, vilka? - Nästan alla spel har några fel, ibland vet inte säljaren om det. Men större fel borde han känna till.

   C) Finns det spruckna/trasiga plaster på spelplanen? - Till nästan alla spel kan man köpa nya plastkit, men dessa kostar mellan 1 000 till 1 500 kronor. Några olika specialplaster går att köpa separat, men dessa är dyra. Slingshotplaster går att köpa alla olika och kostar cirka 200 kronor för ett par.

   D) I vilken kondition är spelplanen? Finns det slitmärken efter kulan? Finns det skadade inserts? Finns det sprickor i färgtrycket? - En spelplan som har någon av dessa skador, påverkar priset påtagligt. Många gånger kan man tyvärr inte åtgärda det. Som nybörjare, bör du ej köpa ett spel som har sådana skador, för du vet inte hur det påverkar priset och du vet heller inte om det går eller hur det skall åtgärdas.

   E) Hur ser kabinett och backbox ut? Finns det skavmärken, repor, inbrottsmärken? - Nästan alla flipperspel har sådana här defekter, men det kan variera i omfattning.

   F) Skick? - Be säljaren ta flera bilder på spelet; utanpå och själva spelplanen. Och se till att du får bilder på ”hålet”! Vilket hål? Jo, nästan alla flipperspel har ett hål någonstans i spelplanen som för kulan in under spelplanen och det kan vara mycket slitet på vissa spel. Be säljaren att han tar av spelplansglaset innan han fotograferar, annars blir det inga bra bilder. Helst skall bilderna tas utan blixt, annars blir det reflexer och färgförvrängningar.

4) När du väl är på plats hos säljaren för att titta på spelet:
   A) Börja med att provspela minst 3 minuter. Då märker du om spelet uppför sig normalt. Ibland kan spel nämligen få problem efter en kort stunds spelande. Som exempel så kanske spelet stänger av sig mitt under ett spel eller flipprarna hänger sig eller spelet börjar skjuta ut nya kulor utan anledning och många andra ”skumma” saker kan hända. Köp inte det spelet - om du inte har goda kunskaper på området.

   B) Hur ser spelet ut inuti? Är det mycket smutsigt, så har spelet antagligen spelats mycket. Att det spelats mycket behöver inte vara negativt om spelet är skött på rätt sätt. Är det oxiderat på metalldelar och skruvar, så har det stått kallt och/eller fuktigt och då skall man vara extra uppmärksam på hela spelet. Det kan då finnas fuktskador på spelplanen och elektroniken. Finner man bara lite oxidation på metalldelar är det dock inget att bry sig om = OK. Titta under spelplanen om där finns löst hängande kablar och fula lagningar, kanske gjorda med svart eltejp - detta kan betyda att MacGyver har varit och grejat med spelet och det föranleder en mera noggrann kontroll överallt.

   C) Be säljaren ta bort glaset till backboxen och inspektera där elektronikkorten. Ibland kan det se väldigt tråkigt ut med dåligt utförda reparationer. Det kan vara svårt att se, men är värt en koll. Titta om du kan se brända kontakter. Ofta är kontakten till belysningen bränd - detta är inte bra, men helt normalt. Kontakten kan man köpa och byta ut. Den sitter på det största kortet längst ner till vänster. Även motgående kontakt på själva kortet bör bytas ut - detta är inget svårt om man kan löda. Titta också på batterierna som sitter till vänster på CPU-kortet. Ibland har dessa blivit gamla och läckt med frätskador som följd. Har det bara frätt på batterihållaren, så gör det inget - den byter man enkelt till en ny.

5) Om du nu har bestämt dig för att köpa spelet, så gör upp med säljaren omgående, annars kanske han säljer det till nästa person som ringer - efterfrågan på flipperspel är idag stor. Kan du ta det med dig med en gång, så gör det. Skall du hämta det senare, så ger du säljaren en handpeng på till exempel 500 kr och se till att få ett kvitto på det, så har du låst affären till överenskommet pris. Se alltid till att få ett kvitto när affären avslutas.

Innan ni packar ihop spelet, så tag ur kulorna från spelet - annars kan dessa slå sönder saker inuti spelet.

Sätt ett spännband eller ett snöre runt den nedfällda backboxen och spelet – annars kan den tippa och det kan förstöra såväl spelet som bli personskador.

220V-sladden på baksidan, kan man snurra ett par varv runt kablarna som kommer ur backboxen och stoppa resten av sladden ner i kabinettet. Spännet på baksidan tejpar man fast i plant läge, så det ej böjs när man ställer ner spelet på högkant.

Detta skall normalt följa med spelet:
   * Myntlåda (ibland med lock)
   * Manual & Elschema
   * 2 st. stora vingmuttrar till backboxen
   * Nycklar till myntdörren och backboxen

En säckkärra är ett underbart hjälpmedel när man skall flytta spel - även nedför trappor. Sätt ett spännband runt både spel och kärra och tag ett trappsteg åt gången. Ni måste vara 2 personer och hålla stadigt i både spel och kärra, så går det bra.

GLÖM EJ FRÅGA EFTER MANUAL OCH ELSCHEMA OCH KOM IHÅG ATT TA MED BENEN OCH BENBULTARNA!

Lycka till!

Plitat av Christian Sjöberg, Göteborg, 2008-09-10

1114
Flippersnack / Hur tänker STERN?
« skrivet: februari 26, 2010, 00:34:09 »
Läste P-ROC-artikeln nu och fick binda fast mig mentalt för att inte flyga iväg.

När jag sedan svettats klart och lugnat ner mig, så började jag fundera på vilket spel man skulle vilja ändra på. Alltså spel där spelplanen är helt okej, men där man känner att reglerna är för trista.

T2 känner jag skulle vara kul att kasta sig över (om tid och lite mer kunnande vore något man erhöll över en natt).
Spelplanen är klassisk, har sköna skott på alla håll (förlåt Rolph) och multibollen är helt ok, men jag skulle gärna se några renodlade modes i spelet. Den förändringen borde ju inte vara omöjlig om jag förstått artikelns innebörd.

Några andra förslag på bra spelplan, trötta regler?


1115
Flippersnack / Tävlingstaktik I500, JM, Centaur
« skrivet: februari 24, 2010, 14:29:01 »
I fallet med den schweiziska tävlingen skulle jag nog rekommendera en rejäl läsning av kvalsystem, spelsystem, allmänna och särskilda regler.

Det kan nog vara en hel del som man från tävlingar här hemifrån förutsätter (eller inte ens tänker på), som är fullständigt annorlunda där.
Vem vet, de kanske spelar med fem kulor? Eller med max två extrabollar? Eller har gräddfiler för plats 16-18? Eller får bonus om man hamnar på highscorelistan?

Just nu poppade det upp tre nya ideer till tävlingssystem. Bäst att sluta dagdrömma och börja jobba.

1116
Flippersnack / Hur tänker STERN?
« skrivet: februari 23, 2010, 14:38:03 »
En fundering är ju hur många andra nöjesrelaterade apparater det finns som mot ringa betalning ger en icke tidsbegränsad underhållning?

Lägger du i en tia i en rallysimulator, så kan du ju inte sitta och krypköra, för efter ett tag så är spelet över.
Flipper kan man ju faktiskt hålla rätt länge, bara genom att vänta ett tag med att skjuta upp kulan, eller hålla den på flippern.

För en utställare är det väl trevligare att få in fler pengar per tidsenhet.

Nästa generations flipper kanske blir tidsbaserade eller har sedelfack?

Men framför allt måste ju Stern ordna med marknadsföring. De har ju knappt något ens på sin egen hemsida.
Gör de ännu ett flipper på filmtema, så måste det ju vara en fördel om spelet är klart när filmen har premiär, så att de kan köra ut ett antal ex till biograferna.

1117
Tävlingar / RenodladClassic tävling?
« skrivet: februari 20, 2010, 00:47:57 »
Svante-faktorn: Den sträcka en spelare maximalt kan åka för att spela enbart classic.

Skulle nog kunna tänka mig att åka till sthlm för att nöta kopp, men det skulle bli en falsk svante-faktor, då jag förmodligen skulle kombinera spelandet med något annat.

1118
Tävlingar / BPP2010
« skrivet: februari 20, 2010, 00:45:33 »
Gräddfil betyder väl ungefär att om det är exempelvis 24 spelare som går till slutspel, så får spelare 1-8 stå över första rundan, där istället spelare 9-24 gör upp om att gå vidare.
Sedan hoppar de toppkvalande spelarna 1-8 och spelar mot de som tagit sig vidare.

Grundtanken är väl att om man kvalar jättebra, så ska man få en belöning i att inte behöva spela jättemånga matcher för att nå finalen.

1119
Tävlingar / BPP2010
« skrivet: februari 18, 2010, 14:06:21 »
MCR, om inte du vet, så vet väl ingen?


1120
Tävlingar / Öresund Pinball månadsfinal 27/2 2010
« skrivet: februari 16, 2010, 22:47:26 »
Jag tycker att det är modigt (och hedervärt) att göra publika undersökningar när man genomför tävlingar.

Själv skulle jag som spelsystem-diktator aldrig våga fråga folk i Bunkern om vad de tycker om tävlingarna.


1121
Övrigt / Övriga tankar kring nya flippersällskapet
« skrivet: februari 05, 2010, 23:00:31 »
Du vill ha trafikmagasinet, fast i flipperanda?

Glenning:
- Judge Dredd är ett bra flipper i widebody-klassen, men bagageutrymmet är på tok för dåligt. Mer än en verktygslåda och två ölbackar ska man få in i myntinkastet!
Undanmanöver i sjuttio klarar det dock bra, så det blir en trea i betyg i Väghållning och viltvård.

1122
Flippersnack / Nytt spelrum i Göteborg
« skrivet: februari 05, 2010, 15:33:26 »
I alla fall troligt datum. Det är inte helt spikat än. Men mycket troligt.

1123
Flippersnack / Officiell flipper i etern tråd
« skrivet: januari 25, 2010, 12:53:10 »
Kan upplysa om att Joel Kinnamans skurk-på-väg-att-byta-sida i förra söndagens Johan Falk-film på TV4 hade ett Junk Yard i sitt hem.
"flipperspel används ofta i film för att visa den rebelliska sidan", eller hur det nu var Fokus skrev...


1124
Övrigt / Buggrapporter
« skrivet: januari 20, 2010, 23:05:35 »
När jag försökte titta på den gamla och långa tråden "officiell flipper i etern", så kom följande felmeddelande vid inlägg daterade någon gång 2008:

Fatal error: Allowed memory size of 25165824 bytes exhausted (tried to allocate 524288 bytes) in /customers/svenskaflippersallskapet.com/svenskaflippersallskapet.com/httpd.www/delar/forumfunctions.php on line 256

Det känns som en bugg.

1125
Övrigt / Förslag på veckans fråga
« skrivet: januari 18, 2010, 20:14:08 »
För de nostalgiska; Vilken "veckans fråga" har varit den bästa?

Sidor: 1 ... 73 74 75 76 77 ... 89