Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - BrunaBurken
16
« skrivet: december 07, 2006, 22:43:53 »
Nu har även jag varit och sett den nya bondfilmen (som för övrigt var jävligt bra) och till min stora glädje kunde man som sagt se en lång sekvens omotiverat flipperlirande. Min enda förklaring till detta är att regissören eller någon annan högt uppsatt i filmteamet är gammal flippergalning och därför lyckades muta in en flipperscen i inledningen. Hur förklarar man annars att nån lyckats kånka ut ett stort elektromekaniskt flipperspel mitt i den ugandiska djungeln?
17
« skrivet: december 04, 2006, 01:10:05 »
Det finns nog möjlighet att luska fram ett WCS94 i bra skick. Jag skickar ett mail med info.
18
« skrivet: november 23, 2006, 23:17:44 »
Som du själv föreslår är det nog den ställbara potentiometern som behöver justeras. Den justerar ju känsligheten, så i ett för generöst ställt läge reggar den hela tiden. Det märkliga skulle i så fall vara att den ibland inte reggar alls? Om man lyfter spelplanen är det lätt att justera och det finns även en lysdiod som indikerar när den är aktiverad.
19
« skrivet: november 20, 2006, 21:15:27 »
Hoppsan, jag kanske gled över mer på spelplansgummin... Vad gäller flippergummin kan man nog bara konstatera att det kräver mer skicklighet med röda gummin. Jag restaurerade precis ett WW med mycket gamla, svarta gummin. Innan bytet till röda gummin var det buslätt att få bra poäng på det, medan det nu efteråt är stört omöjligt att få nån kontroll på kulan! Det krävs t ex mer timing för att få till en bra drop catch.
20
« skrivet: november 20, 2006, 02:01:46 »
Jag tycker helt klart att man ska välja de gummin spelet är designat för. Är det snabba spel ser jag det som meningen att man aldrig ska kunna "lugna" ner kulan (typ NF) och man bör därför ha svarta gummin. Är det däremot ett kontrollspel (typ Pat Lawlor) gör ju de vita gummina att man riktigt kan runka ut kulan ur outlanesen, och man kan påverka kulan mer.
En anledning till att inte ha vita gummin på ett spel designat för det kan möjligtvis vara att man som utställare hellre har svarta gummin som inte blir smutsiga och oattraktiva lika fort.
21
« skrivet: november 17, 2006, 00:29:28 »
Hur kan man inte gilla de extra posterna bland bumprarna? Ett spel ska ju inte ha ett skillshot man riskerar att rinna på, och utan de posterna är det sannerligen hög risk att kulan skickas rakt ner i vänster outlane. Mitt spel har för övrigt precis de saker du nämner, on. Det är tillverkat 05/04/93, vilket enligt IPDB:s owners-list borde vara precis efter att den tredje magneten tagits bort. Synd... Är det nån som känner till en ännu mer detaljerad lista över vilket tillverkningsnr ett visst TZ har?
22
« skrivet: oktober 15, 2006, 01:07:11 »
Det vore kul om det fanns nån sida med filmer på proffs som gör snygga trick, eller bara spelar galet bra.
23
« skrivet: oktober 05, 2006, 23:56:38 »
Jag vet inte exakt hur ett Data East ser ut, men jag antar att de är byggda på ungefär samma sätt som Williams/Bally och då låter det som det gamla härliga felet med brända "general illumination"-kontakter. Den här sidan går igenom grundligt vad man kan göra: MarvinDock vet jag inte om man i mildrare fall behöver löda om allting, det räcker säkert med att byta ut själva kontakthonan.
24
« skrivet: september 24, 2006, 12:54:39 »
Marcus Elmer är med.
25
« skrivet: augusti 18, 2006, 04:13:37 »
Felet är nu fixat, men det var bland de märkligaste fel jag någonsin hört talas om:
Efter timmar av kabel-följar-felsökning, lokaliserades felet till en grön-brun sladd som är gemensam för switcharna i kolumn två i switchmatrisen. När denna sladd kopplades bort från optosarna som känner av var bulldozer-bladet befinner sig, åtgärdades felet med för många kulor, men självklart fungerade inte bulldozern.
I detta läge trodde jag naturligtvis att felet var lokaliserat, men eftersom optosarna fungerade (när de var ikopplade) och eftersom kortet i övrigt är tämligen enkelt, tvingades jag fortsätta leta. Ytterligare en switch som använder sig av grön-brun sladd är startknappen. Startknappen har 5 anslutningar, vilket jag inte visste då. Allt tycktes normalt, tills jag råkade titta på buy in-knappens kabelanslutningar. När jag jämförde, upptäckte jag att startknappens högra anslutning slagits av helt. Antagligen hade det skett vid en nedsänkning av spelplanen. Personen som gjorde detta måste sedan felaktigt ha satt den då löst hängande sladden i den sladdanslutning som ska vara tom!
Sammanfattning: En felaktigt kopplad kabel i startknappen, som trots detta fungerade, resulterade i att spelet sköt upp en kula för mycket.
Ibland är det inte roligt att vara flippermekaniker!
26
« skrivet: maj 28, 2006, 05:08:58 »
Det är ytterligare ett bra tips, men tyvärr är inte heller detta felet. Jag har prövat att byta hela tråget med ett annat spel och det gjorde ingen skillnad.
En annan tanke: Vad är det som sköter tidsfördröjningar i ett flipperspel? Om det inte fanns någon tidsfördröjning för optona i tråget skulle inte kulorna hinna rulla undan, utan den skulle tro att den fortfarande hade lika många kulor kvar. Om det är en kondensator eller liknande som sköter det skulle kanske det kunna vara felet?
27
« skrivet: maj 27, 2006, 23:31:28 »
Bra tips, men tyvärr var det bland det första jag kollade och det gav inget resultat, om det är switchen till shooting lane du menar. Eller menar du att själva prylen som kickar ut bollarna har egna switchar?
28
« skrivet: maj 27, 2006, 17:10:38 »
Går det på något sätt att söka efter en hel mening i sökfunktion, t ex i likhet med google's snuffar/plustecken:
+"häftigt spel att ha i badrummet" +VVS
29
« skrivet: maj 27, 2006, 17:07:31 »
Jag brottas med ett mycket irriterande problem på ett RS, nämligen att den envisas med att skicka ut två bollar. Det märkliga är att det inte verkar vara något av standardfelen, dvs att optona i tråget inte skulle registrera. Jag har prövat att byta optos och optokortet utan resultat.
Alla switchar i tråg och lock (och där tillhörande kolumner i switchmatrisen) registrerar utan tveksamheter och det verkar inte glappa, utan det är konsekvent fel.
Om man installerar en extra boll i spelet skickar den upp tre och om man tar bort en skickar den upp en, men registrerar då inte om man rinner (plus lite andra bieffekter).
Vad skulle ni föreslå som nästa felsökningssteg? Om man ska börja pilla på korten i backboxen, vilka lödningar/komponenter är intressanta?
30
« skrivet: april 24, 2006, 02:48:17 »
Flipper är det liseberg tjänar absolut minst pengar på i deras spelhallar enligt en jag talade med. En "amatör" som går in i en spelhall brukar fästa sin uppmärksamhet på andra arkadmaskiner, så de som spelar flipper är oftast rutinerade flipperrävar som kan spela ett tag på en femma.
Ska vi vara ärliga får man ganska lite för pengarna om man som fullständig nybörjare ställer sig och spelar ett spel som kräver flera timmars inskolning för att man ska förstå djupet och den riktiga spelglädjen. För mig iaf tog det ett ganska bra tag innan man började förstå hur flipperspels regelsystem brukar vara uppbyggda (ex blinkande=tagbart, fast sken=taget, osv). Jag tror detta är flipperspelens största nackdel.
|