Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Windman
17
« skrivet: september 29, 2009, 18:58:12 »
Ok, har inte kollat dessa än. Även om kanonerna funkar fint i test kan det ju vara något knas.
Det skumma är ju dock att allt funkar klockrent i spel. Just att man får "a probe has been launched" när borg multiboll startar och laddar första kulan. Som om spelet inte fattar att det är multiboll...
18
« skrivet: september 28, 2009, 17:41:22 »
Bra länk, skall läsa igenom den...
Nja, kanonerna funkar fint. Kör man testerna så funkar dom fint.
Jag är lite oroad över alla ir-dioder och fototransistorer. Dom kan ju funka fint i testläge, men sen när spelet körs så kan dom bete sig lite skumt.
Hade ett sjukt skumt fel i klockan på mitt TZ. Där sitter det också ir-dioder för att ha koll på visarna. Det visade sig att 2st sporadiskt "slöt" när motorn i klockan gick, även om inte visarna passerade... Böt dem, och sen funkade det klockrent. Detta trots att de funkade fint när man testade dem och visarna stog still.
19
« skrivet: september 28, 2009, 16:25:41 »
Hjälp mig! :-D
20
« skrivet: september 27, 2009, 18:13:49 »
När jag startar spelet så åker båda kanonerna fram och tillbaka, och slå slår coilen ut flera ggr. Skall den göra det? Det var ett halvår sen jag lirade på STTNG senast, så har glömt bort. ir-dioderna i kanonerna funkar också fint. Lägger jag en kula i en kanon under spel säger den "fire a probe" och så går det att skjuta iväg kulan normalt...
21
« skrivet: september 27, 2009, 17:51:54 »
Hej hopp,
Har precis renoverat mitt STTNG. Bytt ir-dioder, fixat med glappande kontakter mm. Har ryckt i alla kablar och switchtestat ALLA ir-dioder.
Allt funkar fint till synes, men när jag kommer till Borg multiball och skall skjuta första kulan så säger den helt plötsligt "the probe has discovered nothing" och så börjar multibollen även fast jag sätter skottet !?
Jag tvivlar starkt på att "class one probes" har någon större effekt på Borgs :-D Därför misstänker jag att Jean-Luc druckit romulan ale eller att något är fel på mitt spel !?
22
« skrivet: augusti 30, 2008, 21:37:05 »
Ja, mitt STTNG har också haft problem med dessa... Här är en bild som jag tog för länge sedan där det finns optos på undersidan: Länk...och så bolltråget då såklart (ej inringat på bilden) Det kan även vara glapp i kablarna till bolltrågskortet. Jag har även haft problem med en kallödning av ett motstånd på bolltråkgskortet. Sätt spelet på switchtest och testa alla optosar / jucka med kablarna lite / bänd lite på korten för att kolla kalllödning
23
« skrivet: maj 16, 2008, 12:47:44 »
... mitt (stillastående) projektHar programmerat i VBS, men du kan gärna få källkoden för att styra portarna osv...
24
« skrivet: maj 16, 2008, 12:05:46 »
Jag började ett eget projekt för ett bra tag sedan. Jag kom så långt att jag byggde ett interface för LPT-porten att styra lampor/coils mm med. Sedan tänkte jag göra som han ovan, dvs använda ett IPAC för input (targets mm).
Men mycket har kommit emmelan. Drömmen kvarstår förståss, så vi får se vad som händer i framtiden...
Jag tror helt klart på att använda en vanlig PC i grunden. Då klarar man sig på vanligt programmeringsspråk och ganska små elektronikkunskaper.
25
« skrivet: mars 19, 2008, 18:06:27 »
Ingen som har en lika fin till TZ ? :-P
26
« skrivet: september 04, 2007, 23:38:02 »
Han flörtar ju med dig INK :-D Varför skulle han annars avsluta med en puss ? :-P
Förstår inte riktigt att ni orkar engagera er.
Jag skulle dock inte vilja göra affär med någon som skrev ett brev som det till INK här ovan. Tyckte det gav väldigt otrevliga vibbar !
Jag är ju faktiskt ute efter ett IJ i fint skick. Men detta ex tycks knappast bli aktuellt.
27
« skrivet: augusti 20, 2007, 01:37:53 »
Nej, det räckte med att jag tog loss och satte tilbaka den. Precis som det stog i guiden...
28
« skrivet: augusti 18, 2007, 19:53:33 »
B-b-b-billigt :-D
Det visade sig vara flatkabeln mellan CPU å driver board.
När jag slog på spelet idag så funkade det fint i ca 5min. Sen uppträdde spelet som igår. Men det visade sig att när jag spelade på spelet samtidigt så varierade den kolumn/rad i lampmatrixen som lös för starkt. Insåg att det inte kunde vara transistorerna och läste då vidare lite hos pinrepair/marvin. Där fann jag flatkabeltipset :-P
29
« skrivet: augusti 18, 2007, 06:56:24 »
Har kollat lite i manualen nu.
Ser att det är transistor Q94 (en TIP107) som styr den kolumnen vars lampor lyser för starkt och konstant.
Typiskt att man bara har en TIP102 hemma ! Skall kolla motstånd och dioder imorgon först oxå. Trix å fix :-P
30
« skrivet: augusti 18, 2007, 06:23:35 »
Ibland är man lite lat :-P
Sökte lite på nätet, hittade följande på pinrepair.com
Overly Bright Lamps. When a transistor or diode goes bad, generally it shorts on. If a transistor shorts on in the lamp matrix, it will make all the lamps in that row or column appear permanently on, and be very bright. This happens because the lamp matrix is actually +18 volts that is continually turned on and off, a row or column at a time. This nets a lower +6 volts that the lamps require. The lamps are never allowed to get full brightness at +18 volts before being switched off. If a transistor has shorted on, a row or column of lamps will be turned on for a longer time, and hence be brighter.
All the computer controlled lamps in the lamp matrix should flash in attract mode, or in the "All Lamps" diagnostic test. If a number of lamps are just on (and they aren't general illumination lamps), there may be a lamp matrix transistor problem.
If a number of lamps are out, check the bulbs and fuses first. If a number of lamps are stuck on, check the game manual and see if they are in the same row or column. If so, you can test the individual transistor (see the Testing Transistors and Coils section) before replacing it.
Skall kolla lite närmare på detta imorgon, jag hojtar till om jag fortsatt behöver hjälp.
*natti*
|