Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - LarsOo

Sidor: 1 2
16
Övrigt / Ny SFS hemsida
« skrivet: maj 27, 2007, 13:59:50 »
Ok, det var bra argument för en egen lösning. Var bara lite nyfiken så jag var tvungen att fråga.

I slutändan är det ju också roligast med något man gjort själv också :)

Ser fram emot det ni skapar.

17
Övrigt / Ny SFS hemsida
« skrivet: maj 25, 2007, 00:52:27 »
Kanske lite dumt att föreslå nu om ni vidareutvecklat en massa på forumet redan. Men t.ex. phpbb2 är ju ett kalasbra, gratis och lättkonfigurerat forum som har en massa bra funktionalitet.

18
Flippersnack / ...
« skrivet: maj 05, 2007, 22:42:37 »
Det är väl risk att det blir lite off topic men: ,,,

19
Hårdvara / TOM: Felaktigt aktiverad trunkträff
« skrivet: april 27, 2007, 19:01:35 »
Tack alla för ert egagemang. Ni får ursäkta om det går lite sakta för mig såhär i början, hoppas på att vara en fullfjädrat TOM-mekare i framtiden.

Jag har provat att justera Eddyn men jag kanske inte fick till den ändå, kanske är för känslig fortfarande. Jag kan inte svara på om trunken har rört på sig i de fall det är dags för en ny boll och bollen hoppar upp i startrännan och jag får ett skillshot utan att ens ha skjutit iväg bollen. Men om det är så att trunken rör sig vid de tillfällena så kan jag ha gjort eddyn för känslig.

Jag ska gå igenom testfunktionaliteten och se vad som står där. Har dumt nog inte kört igenom den delen. Sen ska jag försöka komma till skott med opto-sensordelen i trunken och försöka ta reda på om dom fungerar som dom ska eller inte.

Tack för alla tips, idéer och lärdomar.

20
Hårdvara / TOM: Felaktigt aktiverad trunkträff
« skrivet: april 27, 2007, 01:31:29 »
PAG: Skill shots har jag koll på. Det som är problem är att när jag träffat trunken 3ggr och herrn eller damen säger "shot for the trunk" (eller något åt det hållet) så räcker det med att träffa trunken för att få igång en illusion trots att det i manualen står att man ska in i / ner i trunken för att den ska starta. Det händer även att när det är dags för en ny boll och bollen slängs upp i 'startrännan' så blir jag tilldelad ett skillshot fast bollen inte ens lämnat startpositionen.

Cocs: När det gällde snurr på huvudet så tänkte jag om jag kunde luta in mitt eget huvud inunder på någon finurlig väg så att jag lättare ser vart allt är :). Plockade bort själva locket på trunken men tyckte ändå att det var svårt att se, får försöka att ta bort några bitar till, alltid lär jag mig något på vägen.

Måste skaffa mig ett ordlexikon för flipper. Ord som startrännan blir lite galet :-)

21
Hårdvara / TOM: Felaktigt aktiverad trunkträff
« skrivet: april 26, 2007, 00:36:36 »
Nu har jag skruvat å skruvat på pot:en och tycker att den fungerar enligt instruktionerna. Gav mig på de två andra också, vid sidorännorna när jag ändå höll på. Har inte fixerat dom än för jag tänkte att det blir nog inte 100% vid första försöket. Måste spela lite för att få en känsla för hur det blev.

När det gäller att en illusion drar igång så måste det väl vara optosensorn då för enda gången en illusion ska dra igång är väl när bollen åker ner i trunken? Nu dras illusioner igång bara jag träffar trunken, ibland behövs knappt det.

Tycker att det är svårt att se in under trunken, både uppifrån och nedifrån. Bör jag montera isär den för att komma åt? Eller finns det något sätt att vrida huvudet för att komma in :-)

Tittar på sida 2-25 i manualen och gissar att det är 16b/c jag ska jobba mot? Men jag blir lite förvirrad av no 4: "magic trunk opto assembly" och no 5: "opto interrupter". Eller är det optiska detaljer för att kontrollera start/stop av snurren?

22
Hårdvara / TOM: Felaktigt aktiverad trunkträff
« skrivet: april 24, 2007, 00:47:50 »
Cocs: Tack för hänvisningarna i manualen och länk till en bild. Alltid bra att veta att jag kollar på rätt papper.

MS: Kollar på opto switchen efter att Eddy-sensorn har fått sig en genomgång om det inte hjälpte.

JMX: Ibland när multiball startas så saknas musiken och 'gnistret' från blixtbollen som kastas. Så dina erfarenheter talar också frö Eddyn.

Tack alla för tipsen. Ska bli kul att genomföra första riktigta mekandet på spelet.

23
Hårdvara / TOM: Felaktigt aktiverad trunkträff
« skrivet: april 23, 2007, 19:39:34 »
Tackar så mycket för tipsen! Ska ta och leta reda på den dära sensorn.

Antar att det är den som är (felaktigt?) märkt som 'Magic Trunk' på sida 2-24 i manualen? (Del nr 13)

24
Hårdvara / TOM: Felaktigt aktiverad trunkträff
« skrivet: april 23, 2007, 00:40:52 »
Har nyligen inhandlat mitt livs första flipperspel, ett Theatre Of Magic.

Det verkar som att den del som detekterar en träff på trunken strular. Ibland så får jag skill shot direkt när en ny kula kommer fram vid start av spel. Ibland startas en illusion så fort jag träffat trunken 3 ggr eller om jag bara träffar utsidan på trunken då en ny illusion är redo att startas genom att skjuta in bollen i trunken.

Har försökt att förstå konstruktionen på trunken genom att titta i manualen men fattar inte vad det är som avgör om en boll kommit in i trunken eller träffat trunken. Kan tillägga att själva trunken är ganska sliten, alltså det yttersta höljet. Funderar på att köpa en ny trunk för utseendet skull men är nyfiken på om ett byte skulle lösa problemet.

Någon som kan ge mig en vink om var detektionen av en trunkträff eller 'boll ner i trunk' detekteras?

Sidor: 1 2