Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - LDK
Sidor: 1 ... 10 11 12 13 14 ... 151
166
« skrivet: mars 17, 2011, 16:10:11 »
DDH: Jo, nog läser jag och postar på SFS lite då å då (men inte lika ofta som 2002-2006 när jag var doktorand och singel :-P ).
Under den här perioden spelade jag periodvis 5-7 kvällar i veckan, dvs MYCKET. Jag tävlade mycket också (PAPA, EM, plus mkt annat). Tycker själv att jag tog flera kliv på inlärningstrappan de närmaste åren efter den här tråden påbörjades. (Var faktiskt topp-50 på WPPR ett tag och har tagit en del highscores som jag aldrig kunnat drömma om i början av 2004). Tyvärr har det aldrig lett till ngn större framgång på tävlingsscenen (förutom 3a i PAPA B-div som jag var ganska nöjd med).
Idag hinner jag inte spela riktigt lika mycket (1-3 ggr per vecka), vilket gör att man får vara glad om man inte halkar ner ett steg på inlärningstrappan. :-) Är dessutom en Park Rat nuförtiden. Nuförtiden är det ju dessutom ganska tidsödande att jaga highscores.
Tycker fortfarande att den mentala biten är fascinerande och viktig. Håller med KO. Att hitta den perfekta graden av fokus...inte för mycket, inte för lite...är fortfarande svårt.
Det här med att spela på spel med svåra inställningar är ngt jag provat, men det känns lite trist i längden. Lite väl seriöst för min del.
Hade en period för ett par år sen när jag ville bli bättre på att spela under press, eller bra på att prestera när det gäller. Fick då för mig att träna 1-kulaomgångar under en månads tid. Sen åkte jag till SM...och placerade mig sämre än jag nånsin gjort tidigare. :-)
167
« skrivet: mars 13, 2011, 10:50:36 »
Vem vet. Uppsala kanske är SM-moget till nästa år. Inte i år skulle jag tro.
168
« skrivet: mars 12, 2011, 18:56:15 »
Death save En knuff av hela spelet (helst på ett golv som medger att fötterna på spelet kan hasa ngt).
Bangback Ett slag på framkant av lockdownbar/fronten av kabben med ena handen medans den andra handen håller in flipperknappen på den sida som kulan kommer ifrån.
DS funkar bara på höger outlane drain. Kan göras på alla bally/wms om underlaget är rätt och tilten liberal. Kan vara skadligt för kabben om underlaget är strävt och beninfästningen stum.
BB funkar från både höger och vänster outlane drain. Enkla på vissa speltitlar eller exemplar, omöjliga på andra (se Pinball 101-filmen). Kan vara skadligt för handen/handleden. Lockdownbar kan bli skev om man gör det mycket (att glaset går sönder är ju väldigt sällsynt).
Kul att kunna. Tråkigt att använda (typ TZ kan ju bli ett evighetsspel då de ofta är enkla att göra BB på).
169
« skrivet: mars 12, 2011, 18:32:32 »
Oj, det var längesen jag skrev här. Disputerade för drygt tre år sen och jobbar nu som analytiker på Riksbanken. Höjer räntan mest hela dagen...not! :-)
170
« skrivet: mars 03, 2011, 22:39:01 »
Killen har ju ett hyfsat track record...F-14, BK2k, Rollergames, STTNG, T3, Spiderman och några hyfsade titlar till. Visst hade man kunnat hoppas på ngn ny och nytänkande designer...men nu är ju utsikterna som dom är.
171
« skrivet: januari 19, 2011, 00:59:08 »
Hoho, vad roligt. Hade ju glömt bort flera av de här gamla godingarna.
Alley Pass-flipper är en höjdare som spelats många ggr i Uppsala.
172
« skrivet: januari 19, 2011, 00:55:06 »
Brrrr...sicken art :-o
Tur att spelet kan vara bra ändå...:-)
173
« skrivet: januari 19, 2011, 00:50:36 »
Inte kul när folk gör så på spelen eftersom de går sönder. ? Kan inte fatta ett sånt resonemang riktigt (eller jo det kan jag väl, men jag tycker det är ganska extremt). Flipperspelare har i alla tider hanterat manuella plungers på alla möjliga sätt. Det är en skill. Om fjädern efter några tusen omgångar blir lite slö så är väl inte det värre än att flippermekaniken blir sliten? Spelen "går sönder" om man spelar på dom, ja. Jobbigt, men sant. ;-) Sen är det ju inte så många spel där den som använder den här metoden behöver/vill dänga till för kung & fosterland för att få kulan dit man vill. På SS eller Congo räcker det ju exempelvis att fösa fram plungern för att få den bollbana man vill ha (jag kan använda den tekniken ibland). Å på tävling aktar man sig lite extra för att använda den här taktiken på tiltkänsliga spel...dumt att tilta det första man gör. :-)
174
« skrivet: januari 13, 2011, 00:23:11 »
Men det jag inte förstår som du och några andra skrivit är; att den som arrangerar en tävling skall ha en öppen redovisning?
Om jag anordnar en tävling och talar om vad det kostar, t.ex. 200 kr och att 1:a pris är en Xbox och 2:a pris en hotellövernattning på Scandic och 3:e pris en tågresa till Östersund. Då är det väl upp till dom som anmäler sig att acceptera förutsättningarna. Det finns som jag ser det, ingen anledning till att arrangören skall redovisa sina inkomster och utgifter. Jag tycker definitivt inte det är ett krav, jag menar bara att det är en schysst grej att göra. Exempelvis kan det ju vara attraktivt för de frivilliga som ställer upp å scorekeepar od. Men arrangören gör som den vill såklart. Tycker det är helt underbart med de som tar på sig att arra flippertävlingar. Det är ofta otacksamt på flera sätt, men jag hoppas att det ändå framkommer hur mkt folk uppskattar dessa tävlingar. Själv var det ju ett tag sen jag arrade en tävling, men jag minns fortfarande alla glada tillrop i samband med ex SM 2003 och tycker trots allt att det vägde tyngre än det gnäll som man fick lyssna till ibland. Hoppas kunna ta mig tid att arra ngt igen i framtiden...gärna med möjligheten att ha ett fett prisbord! :-P
175
« skrivet: januari 10, 2011, 01:11:20 »
Nyfiken som man är dyker det ju upp en del frågor...
1) Hur ska LI bevisa att vinstpengar utbetalas? Kan nog bli svårt, och kräver mycket aktiv polisinsats.
2) Hur funkar lagstiftningen om spelautomaterna har tillstånd och ställs ut av person X, men tävlingen på spelen anordnas av person Y? Vem är det som anordnat det olagliga lotteriet?
Ex. Man betalar en spelavgift för att få använda spelen till stället man är på, men sen har spelarna en separat sidepot som går till vinstpengar och som ställets ägare inte känner till.
Sen har jag läst lagtexterna ett par ggr, men kan inte hitta definitionen av automatspel. Finns den i ngn av Lotterilagen eller Lagen om Anordnande av visst automatspel?
Har dessutom svårt för att se att en flippertävling med omfattande kval och slutspel, där dina motståndare är människor, ska jämföras med automatspel (där motståndaren är den obeveklige datorn eller slumpen)...kan ju knappast varit intentionen med lagen.
Sen vill jag bara säga att det här med en fast payout-% är fel väg att gå. Det skulle som ngn påpekade bara lägga risk för förlust på den som är vänlig nog att anordna en tävling. Öppen redovisning av omkostnader od, samt en planerad vinstplan kan dock vara på sin plats.
176
« skrivet: januari 09, 2011, 22:53:23 »
Den här tråden firade 8-årsjubileum igår... :-) Vill bara passa på att länka till Tilt Warning där Bowen ger nyttiga tävlingsstrategitips, både i text och video. Att lära sig vad som är "farliga" skott och vad som ger bäst poäng med låg risk är fortfarande bra ingredienser för att få till bra tävlingsprestationer.
177
« skrivet: januari 06, 2011, 15:34:45 »
PinUpps kan säkert få till ett lag. Vi kanske kan hitta inspiration i den här gamla tråden: Länk
178
« skrivet: december 06, 2010, 01:18:38 »
Jag refererade alltså till Elaine flinta-omgång.
179
« skrivet: december 06, 2010, 01:17:40 »
Sjukt bra omgång. Han kör hårt på "modes" och bowlingen, vilket förvånar mig. Har alltid tänkt multiboll och brontokranen när jag lirat...känns förlegat nu...
180
« skrivet: november 16, 2010, 01:12:43 »
Grattis till Alvar! Det var bara en tidsfråga!
Spelsystemet (även om jag bommade möjligheten att få prova på det in person): Som vanligt känns d som om det optimala ligger ngnstans mittemellan det nya o det gamla kvalsystemet.
En linjär poängskala ger för dålig utdelning till de som får på en kanonrunda o resten dåligt. En alltför icke-linjär poängskala ger för dålig utdelning till de som är jämna men halvdåliga.
Tanken med det ursprunligs systemet var att ha ett kval där man jagade highscores och premierades för dessa, sen var man tvungen att spela jämnt i slutspelet. På så vis skapar man bra möjligheter för de spelare som är all-round! (dvs bra på att jaga riktigt höga poäng samtidigt som man även behärskar konsten att spela på en jämn och bra nivå)
Den gamla poängskalan var lite för extrem, men det betyder inte att den måste bli helt linjär.
Sidor: 1 ... 10 11 12 13 14 ... 151
|