1666
Flippersnack / Tävlingssystem, Stockholm Open
« skrivet: augusti 19, 2005, 16:06:18 »
Huff!
Jag funderar på att föreslå förändringar i kvalsystemet till nästa års Stockholm Open. Därför postar jag mina tankar nedan, och ser fram emot era tankar och idéer kring det.
Jag vill poängtera att ingenting är bestämt. Det är inte ens beslutat om det blir något Stockholm Open eller inte, och det är inte heller beslutat huruvida det kommer att vara jag som håller i det eller inte. Jag vill bara få in lite synpunkter på mina idéer från er andra.
Dagens spelsystem i PAPA, SM, SO och andra tävlingar bygger ofta på entry-system, där det gäller att få så bra poäng som möjligt på ett anta spel. Ett sådant system premierar den som kan spela X antal spel i rad utan att få alltför dåliga poäng. Det är bättre att få fem någorlunda bra scores än att få två riktiga highscores och tre skitpoäng.
Det innebär att taktiken bör riktas in på att inte få för lite poäng. T ex är det på många spel bättre att snabbt slaska in en multiboll och ett par jackpots, än att försöka satsa på slutäventyret och därmed riskera en dålig poäng om man inte når fram.
Min tanke är att istället premiera höga poäng. D v s att några riktigt höga scores innebär att det inte gör något om man samtidigt har ett antal skitscores. Det gör det värt att gå på slutäventyren, och man slipper det tråkiga jackpotslaskandet.
Mitt förslag bygger på samma grundtänk som entry-systemen. D v s man får poäng efter vilken placering man har på varje individuell maskin. Men istället för att X antal spel ska sitta ihop i ett entry, så räknar man bara den bästa poängen man har på varje spel. Alla andra scorer på respektive spel stryks. Sedan använder man de X bästa placeringarna för att räkna ut en slutpoäng.
Anledningen till att enbart räkna med de X bästa placeringarna är enkel. Annars vore det ju ganska lätt för penningstarka spelare att helt enkelt spela på flest spel, och därmed samla på sig en massa poäng. Genom att bara räkna med de fem bästa placeringar, så blir det svårare att "köpa sig" en plats i slutspelet.
Då kan man ju tycka att det vore enkelt att helt enkelt ge varje spelare X antal krediter, och ta bort möjligheten att köpa fler. Det fungerar dock inte i den ekonomiska verkligheten. Ska vi kunna ha en bra tävling och bra priser, så måste vi i så fall ta ut en anmälningsavgift på flera hundra kronor per spelare, vilket effektivt skulle skrämma bort rätt många potentiella deltagare. Alltså får vi bygga ett mellanting, där det är någorlunda billigt att delta i tävlingen, men där de som har råd samtidigt kan bidra med mer pengar genom att köpa fler krediter.
Begränsningen av antalet placeringar som räknas med i slutpoängen tycker jag är ett bra sätt att kompromissa fram en lösning som ger alla en sportslig chans att gå till slutspel, samtidigt som den ger en ekonomisk möjlighet att genomföra en bra turnering.
Det här kan man ju laborera hej vilt med, men för att få en ekonomisk och tidsmässigt hållbar modell så tänkte jag mig följande:
1. Man har ca 25 spel att välja bland.
2. I anmälningsavgiften ingår fem krediter.
3. Man kan köpa till krediter, upp till max 53. (Att det blir just 53 i mitt exempel beror på den tänkta prissättningen, men runt 50 krediter är lagom som max.)
4. Högsta placeringen på varje spel gäller. Resterande scores stryks (man kan alltså inte "peta ner" någon annan mer än en gång).
5. Fem högsta placeringarna räknas med i slutpoängen.
6. Sedvanlig poängräkning (antingen enligt förra året där de 40 första ger poäng, eller som på PAPA där de 88 första ger poäng).
Systemet skulle ge ca dubbelt så många spelade spel i kvalet med samma antal deltagare som sist. Därför är min tanke att lägga till en extra dag kvalspel jämfört med förra året, och alltså börja tävlingen på en torsdag.
Här är ett exempel för att åskadliggöra det hela:
PAL spelar följande spel (de fem gratiskrediterna samt åtta tillköpta krediter):
AFM: 1,234,567,890
AFM: 3,456,789,000
DW: 123,456,780
DW: 234,567,890
DW: 345,678,900
ToM: 1,234,567,890
ToM: 2,345,678,900
TZ: 123,456,780
TZ: 1,234,567,890
LOTR: 123,456,780
LOTR: 1,234,567,890
F-14: 1,234,560
F-14: 12,345,670
I500: 123,456,780
Endast den högsta poängen på varje spel räknas, vilker resulterar i följande serie:
AFM: 3,456,789,000
DW: 345,678,900
ToM: 2,345,678,900
TZ: 1,234,567,890
LOTR: 1,234,567,890
F-14: 12,345,670
I500: 123,456,780
Pelle spelar de fem gratiskrediterna och 12 tillköpta:
AFM: 1,111,111,110
AFM: 2,222,222,220
AFM: 3,333,333,330
DW: 111,111,110
DW: 222,222,220
DW: 333,333,330
ToM: 1,111,111,110
ToM: 2,222,222,220
ToM: 3,333,333,330
TZ: 1,111,111,110
TZ: 2,222,222,220
I500: 1,111,111,110
I500: 1,511,511,510
I500: 2,222,222,220
SOP: 111,111,110
SOP: 222,222,220
SOP: 333,333,330
Vilket ger följande serie:
AFM: 3,333,333,330
DW: 333,333,330
ToM: 3,333,333,330
TZ: 2,222,222,220
I500: 2,222,222,220
SOP: 333,333,330
Kalle spelar fem gratis + nio tillköpta:
AFM: 1,121,121,120
AFM: 1,222,333,440
DW: 112,112,110
DW: 211,211,210
ToM: 1,121,121,120
ToM: 1,222,333,440
TZ: 121,121,120
TZ: 1,121,121,120
F-14: 1,222,330
I500: 111,222,330
I500: 121,121,120
I500: 212,212,210
I500: 222,333,440
I500: 333,444,550
Vilket ger:
AFM: 1,222,333,440
DW: 211,211,210
ToM: 1,222,333,440
TZ: 1,121,121,120
F-14: 1,222,330
I500: 333,444,550
När alla spelares högsta score på varje maskin är framplockade, så kompileras listor för varje spel för att få fram placeringarna. Nedan har jag räknat med 88 poänggivande platser, d v s 100 för en förstaplats, 95 för en andraplats, 92 för en tredjeplats och sen 90 och nedåt.
PAL får mest poäng på AFM med sina 3,456,789,000 (det är ett svårspelat AFM). Pelle kommer tvåa, och Kalles poäng ger en åttondeplats.
D v s:
AFM:
1. PAL: 3,456,789,000 (100 poäng)
2. Pelle: 3,333,333,330 (95 poäng)
3-7. Andra spelare.
8. Kalle: 1,222,333,440 (86 poäng)
DW:
1-4. Andra spelare.
5. PAL: 345,678,900 (89 poäng)
6. Pelle: 333,333,330 (88 poäng)
7. Annan spelare.
8. Kalle: 211,211,210 (86 poäng)
ToM:
1-4. Andra spelare.
5. Pelle: 3,333,333,330 (89 poäng)
6-9. Andra spelare.
10. PAL: 2,345,678,900 (84 poäng)
11-14. Andra spelare.
15. Kalle: 1,222,333,440 (79 poäng)
TZ:
1. Pelle: 2,222,222,220 (100 poäng)
2-3. Andra spelare.
4. PAL: 1,234,567,890 (90 poäng)
5. Kalle: 1,121,121,120 (89 poäng)
LOTR:
1. Annan spelare.
2. PAL: 1,234,567,890 (95 poäng)
(Kalle och Pelle spelade inte LOTR)
F-14:
1-2. Andra spelare.
3. PAL: 12,345,670 (92 poäng)
4-9. Andra spelare.
10. Kalle: 1,222,330 (84 poäng)
(Pelle spelade inte F-14)
I500:
1. Annan spelare.
2. Pelle: 2,222,222,220 (95 poäng)
3-6. Andra spelare.
7. Kalle: 333,444,550 (87 poäng)
8. Annan spelare.
9. PAL: 123,456,780 (85 poäng)
SOP:
1. Pelle: 333,333,330
(PAL och Kalle spelade inte SOP)
De fem bästa placeringarna räknas. Det ger alltså:
PAL: 1 (AFM), 2 (LOTR), 3 (F-14), 4 (TZ) och 5 (DW). Tiondeplaceringen på ToM och niondeplatsen på I500 räknas alltså inte.
Pelle: 1 (TZ), 1 (SOP), 2 (AFM), 2 (I500) och 5 (ToM). Sjätteplatsen på DW räknas alltså inte.
Kalle: 5 (TZ), 7 (I500), 8 (AFM), 8 (DW), 10 (F-14). Femtondeplatsen på ToM räknas alltså inte.
Sammanlagd poäng:
PAL: 100 + 95 + 92 + 90 + 89 = 466 poäng.
Pelle: 100 + 100 + 95 + 95 + 89 = 489 poäng.
Kalle: 89 + 87 + 86 + 86 + 84 = 432 poäng.
Jag funderar på att föreslå förändringar i kvalsystemet till nästa års Stockholm Open. Därför postar jag mina tankar nedan, och ser fram emot era tankar och idéer kring det.
Jag vill poängtera att ingenting är bestämt. Det är inte ens beslutat om det blir något Stockholm Open eller inte, och det är inte heller beslutat huruvida det kommer att vara jag som håller i det eller inte. Jag vill bara få in lite synpunkter på mina idéer från er andra.
Dagens spelsystem i PAPA, SM, SO och andra tävlingar bygger ofta på entry-system, där det gäller att få så bra poäng som möjligt på ett anta spel. Ett sådant system premierar den som kan spela X antal spel i rad utan att få alltför dåliga poäng. Det är bättre att få fem någorlunda bra scores än att få två riktiga highscores och tre skitpoäng.
Det innebär att taktiken bör riktas in på att inte få för lite poäng. T ex är det på många spel bättre att snabbt slaska in en multiboll och ett par jackpots, än att försöka satsa på slutäventyret och därmed riskera en dålig poäng om man inte når fram.
Min tanke är att istället premiera höga poäng. D v s att några riktigt höga scores innebär att det inte gör något om man samtidigt har ett antal skitscores. Det gör det värt att gå på slutäventyren, och man slipper det tråkiga jackpotslaskandet.
Mitt förslag bygger på samma grundtänk som entry-systemen. D v s man får poäng efter vilken placering man har på varje individuell maskin. Men istället för att X antal spel ska sitta ihop i ett entry, så räknar man bara den bästa poängen man har på varje spel. Alla andra scorer på respektive spel stryks. Sedan använder man de X bästa placeringarna för att räkna ut en slutpoäng.
Anledningen till att enbart räkna med de X bästa placeringarna är enkel. Annars vore det ju ganska lätt för penningstarka spelare att helt enkelt spela på flest spel, och därmed samla på sig en massa poäng. Genom att bara räkna med de fem bästa placeringar, så blir det svårare att "köpa sig" en plats i slutspelet.
Då kan man ju tycka att det vore enkelt att helt enkelt ge varje spelare X antal krediter, och ta bort möjligheten att köpa fler. Det fungerar dock inte i den ekonomiska verkligheten. Ska vi kunna ha en bra tävling och bra priser, så måste vi i så fall ta ut en anmälningsavgift på flera hundra kronor per spelare, vilket effektivt skulle skrämma bort rätt många potentiella deltagare. Alltså får vi bygga ett mellanting, där det är någorlunda billigt att delta i tävlingen, men där de som har råd samtidigt kan bidra med mer pengar genom att köpa fler krediter.
Begränsningen av antalet placeringar som räknas med i slutpoängen tycker jag är ett bra sätt att kompromissa fram en lösning som ger alla en sportslig chans att gå till slutspel, samtidigt som den ger en ekonomisk möjlighet att genomföra en bra turnering.
Det här kan man ju laborera hej vilt med, men för att få en ekonomisk och tidsmässigt hållbar modell så tänkte jag mig följande:
1. Man har ca 25 spel att välja bland.
2. I anmälningsavgiften ingår fem krediter.
3. Man kan köpa till krediter, upp till max 53. (Att det blir just 53 i mitt exempel beror på den tänkta prissättningen, men runt 50 krediter är lagom som max.)
4. Högsta placeringen på varje spel gäller. Resterande scores stryks (man kan alltså inte "peta ner" någon annan mer än en gång).
5. Fem högsta placeringarna räknas med i slutpoängen.
6. Sedvanlig poängräkning (antingen enligt förra året där de 40 första ger poäng, eller som på PAPA där de 88 första ger poäng).
Systemet skulle ge ca dubbelt så många spelade spel i kvalet med samma antal deltagare som sist. Därför är min tanke att lägga till en extra dag kvalspel jämfört med förra året, och alltså börja tävlingen på en torsdag.
Här är ett exempel för att åskadliggöra det hela:
PAL spelar följande spel (de fem gratiskrediterna samt åtta tillköpta krediter):
AFM: 1,234,567,890
AFM: 3,456,789,000
DW: 123,456,780
DW: 234,567,890
DW: 345,678,900
ToM: 1,234,567,890
ToM: 2,345,678,900
TZ: 123,456,780
TZ: 1,234,567,890
LOTR: 123,456,780
LOTR: 1,234,567,890
F-14: 1,234,560
F-14: 12,345,670
I500: 123,456,780
Endast den högsta poängen på varje spel räknas, vilker resulterar i följande serie:
AFM: 3,456,789,000
DW: 345,678,900
ToM: 2,345,678,900
TZ: 1,234,567,890
LOTR: 1,234,567,890
F-14: 12,345,670
I500: 123,456,780
Pelle spelar de fem gratiskrediterna och 12 tillköpta:
AFM: 1,111,111,110
AFM: 2,222,222,220
AFM: 3,333,333,330
DW: 111,111,110
DW: 222,222,220
DW: 333,333,330
ToM: 1,111,111,110
ToM: 2,222,222,220
ToM: 3,333,333,330
TZ: 1,111,111,110
TZ: 2,222,222,220
I500: 1,111,111,110
I500: 1,511,511,510
I500: 2,222,222,220
SOP: 111,111,110
SOP: 222,222,220
SOP: 333,333,330
Vilket ger följande serie:
AFM: 3,333,333,330
DW: 333,333,330
ToM: 3,333,333,330
TZ: 2,222,222,220
I500: 2,222,222,220
SOP: 333,333,330
Kalle spelar fem gratis + nio tillköpta:
AFM: 1,121,121,120
AFM: 1,222,333,440
DW: 112,112,110
DW: 211,211,210
ToM: 1,121,121,120
ToM: 1,222,333,440
TZ: 121,121,120
TZ: 1,121,121,120
F-14: 1,222,330
I500: 111,222,330
I500: 121,121,120
I500: 212,212,210
I500: 222,333,440
I500: 333,444,550
Vilket ger:
AFM: 1,222,333,440
DW: 211,211,210
ToM: 1,222,333,440
TZ: 1,121,121,120
F-14: 1,222,330
I500: 333,444,550
När alla spelares högsta score på varje maskin är framplockade, så kompileras listor för varje spel för att få fram placeringarna. Nedan har jag räknat med 88 poänggivande platser, d v s 100 för en förstaplats, 95 för en andraplats, 92 för en tredjeplats och sen 90 och nedåt.
PAL får mest poäng på AFM med sina 3,456,789,000 (det är ett svårspelat AFM). Pelle kommer tvåa, och Kalles poäng ger en åttondeplats.
D v s:
AFM:
1. PAL: 3,456,789,000 (100 poäng)
2. Pelle: 3,333,333,330 (95 poäng)
3-7. Andra spelare.
8. Kalle: 1,222,333,440 (86 poäng)
DW:
1-4. Andra spelare.
5. PAL: 345,678,900 (89 poäng)
6. Pelle: 333,333,330 (88 poäng)
7. Annan spelare.
8. Kalle: 211,211,210 (86 poäng)
ToM:
1-4. Andra spelare.
5. Pelle: 3,333,333,330 (89 poäng)
6-9. Andra spelare.
10. PAL: 2,345,678,900 (84 poäng)
11-14. Andra spelare.
15. Kalle: 1,222,333,440 (79 poäng)
TZ:
1. Pelle: 2,222,222,220 (100 poäng)
2-3. Andra spelare.
4. PAL: 1,234,567,890 (90 poäng)
5. Kalle: 1,121,121,120 (89 poäng)
LOTR:
1. Annan spelare.
2. PAL: 1,234,567,890 (95 poäng)
(Kalle och Pelle spelade inte LOTR)
F-14:
1-2. Andra spelare.
3. PAL: 12,345,670 (92 poäng)
4-9. Andra spelare.
10. Kalle: 1,222,330 (84 poäng)
(Pelle spelade inte F-14)
I500:
1. Annan spelare.
2. Pelle: 2,222,222,220 (95 poäng)
3-6. Andra spelare.
7. Kalle: 333,444,550 (87 poäng)
8. Annan spelare.
9. PAL: 123,456,780 (85 poäng)
SOP:
1. Pelle: 333,333,330
(PAL och Kalle spelade inte SOP)
De fem bästa placeringarna räknas. Det ger alltså:
PAL: 1 (AFM), 2 (LOTR), 3 (F-14), 4 (TZ) och 5 (DW). Tiondeplaceringen på ToM och niondeplatsen på I500 räknas alltså inte.
Pelle: 1 (TZ), 1 (SOP), 2 (AFM), 2 (I500) och 5 (ToM). Sjätteplatsen på DW räknas alltså inte.
Kalle: 5 (TZ), 7 (I500), 8 (AFM), 8 (DW), 10 (F-14). Femtondeplatsen på ToM räknas alltså inte.
Sammanlagd poäng:
PAL: 100 + 95 + 92 + 90 + 89 = 466 poäng.
Pelle: 100 + 100 + 95 + 95 + 89 = 489 poäng.
Kalle: 89 + 87 + 86 + 86 + 84 = 432 poäng.