Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Borttagen

Sidor: 1 ... 118 119 120 121 122 ... 281
1786
Övrigt / Förbättring av forum.
« skrivet: oktober 23, 2004, 18:05:05 »
Vill inte avvika ifrån ämnet i 2 år med SFS forum tråden så jag startar en ny.

Jo det vore kul om alla kunde ha varsinn användarsida med lite mer info om personen.

Problemet med sporthoj.com är att det inte finns någon meny till vänster som gör att det är lätt att förflytta sig i forumet.

1787
Övrigt / 2 år med SFS Forum
« skrivet: oktober 23, 2004, 16:50:00 »
Kul att bli kallad för "slitvarg"... Det är ju liksom ett smutsigt jobb, men någon måste göra det.

Under hösten 2002 hade jag knappt rört ett flipperspel på 4-5 år , men i samband med att forumet kom till började jag spela igen.

Måste säga att jag lärt mig otroligt mycket härifrån forumet. Tidigare brydde jag mig inte ett skvatt om olika ROM, outlane-inställningar...etc. etc. eller visste nätt och jämnt att det fanns skillnader mellan dessa... utan bara körde på.

Nu är jag en betydligt mycket mer medveten flipprare. Vet inte om det är bra eller dåligt, men flipperkunskapen har ju ökat ganska drastiskt.

Jag trodde faktiskt inte att forumet skulle bli så här aktivt, utan kanske nästan börja dö ut lite efter ett tag. I början tänkte jag: "Hur mycket finns det att diskutera kring flipper. Antalet ämnen måste sina ganska snabbt"... men SÅ fel man kan ha.

Håller, delvis, med Grandelius ang. att göra om forumet. Dels är ju designen inte riktigt 2004. Detta kan ju vara både bra och dåligt. Det skiljer sig från mängden, men samtidigt är det kanske många som tycker att det ser lite halvklåpigt ut vid första anblicken och väljer att inte ägna så mycket tid åt att undersöka det.

Men, visst är det tjusigt med ett forum som ser lite annorlunda ut.

Sonar jobbar väl (?!) på en "v2.0" av forumet som kommer innehålla en del förbättringar.

Hur som helst. Att ha ett "eget" forum (dvs. kodat helt själv) är nog att föredra när det handlar om mindre forum.

1788
Tävlingar / SM 2004: spel utöver kval och huvudtävlingsspel
« skrivet: oktober 23, 2004, 03:14:13 »
Om jag förstått saken rätt så är det ganska knapert med spel i år (liksom förra året, och alla kommande år... man kan ju aldrig ha tillräckligt).

Jag undrar lite om det finns någon prognos på ungefär hur många spel som kommer att finnas utöver spelen som ingår i huvudtävlingen? Inklusive alla sidotävlingsspel, free play (?!) spel etc. etc.

En av få misslyckade punkter förra året var, tyvärr, kanske sidotävlingarna. Dels var vi för få som jobbade under SM för att kunna "administrera" tävlingarna och dels hade vi ju för få spel.

Givetvis ska ju krutet satsas på huvutävlingen, men det kan ju vara kul att ändå kunna hänga runt på KTH under hela SM och spela lite övrigt när man inte spelar i huvudtävlingen.

1789
Tävlingar / Det närmar sig...
« skrivet: oktober 23, 2004, 01:23:40 »
...och där var 200 gränsen spräckt. 202 anmälda nu. Då är det först till kvarn med betalningen som gäller.

Skynda på!

1790
Flippersnack / Dummaste designidén
« skrivet: oktober 23, 2004, 01:22:14 »
Jag har inte spelat så mycket TZ, men är det inte så att man bör helt och hållet strunta i skillshot för att slippa detta?!

Har för mig att Pat Lawlor har kallat just den här konstruktionen på TZ för "not one of my most glorious moments as a pinball designer" , och det kan man väl hålla med om.

Ibland undrar jag nästan om Pat Lawlor gör detta medvetet på grund av att hans spel kan bli alldeles för lätta annars?! Vet inte riktigt, men på ett *slött* TAF eller TZ utan dessa obehagliga bumper-slump-skotten (eller med slöa bumprar kanske?!) borde duktiga spelare kunna spela så länge koncentrationen finns kvar?!

Om min teori ovan skulle stämma (ja, rajt!) så skulle en lösning med att minska, det ofta absurda, antalet möjligheter till Extrabollar i hans spel vara bättre.

1791
Tävlingar / Media uppmärksamhet ?
« skrivet: oktober 23, 2004, 00:25:01 »
Vet inte vem ni skulle välja ut till en artikel men att kontakta Metro vore bra då den kan läsas av nästan hela Sverige.

1792
Flippersnack / Told you so, told you so nytt flipperföretag!!!!
« skrivet: oktober 22, 2004, 21:38:28 »
Det beror nog på att Spalshball projektet kom emellan :) Ska iallafall bli spännande att se hur det blir.

1793
Flippersnack / Skitboll x2!
« skrivet: oktober 22, 2004, 16:54:34 »
Jag måste nog ta och följa upp med detta som också är saxat från RGP:

"This reminds me of the time we had a contest on a AfM. The xth player wasn't showing up, so the ball was plunged and just being drained
for that player.... when the game was over... that person (who didn't play) DIDN'T finish last! One player who tried the 2nd skill shot
(holding flipper) all three balls, but not collecting them, got lesser points then the 'ghost' player (who obviously got some lucky roll-over skillshots..)

martijn."

Där snackar vi förnedring... även om man kan undra varför de startade en omgång för en spelare som inte dök upp?!?!?

1794
Flippersnack / Skitboll x2!
« skrivet: oktober 22, 2004, 04:42:55 »
MCR: respekt! Det där är verkligen "once in a lifetime"

Jag gillar det här gamla RGP inlägget av Bowen Kerins:

"Well, here we go, the first list of the World's Worst Scores:

- You can't have just "given up" on the game, you must have actually tried
to play for the whole game.

- You can't report a low score caused by mechanical problems (flipper didn't
work, none of the scoring switches registered, game was too dirt-covered to
see playfield, etc).

- 3 ball, 5 ball, who cares.  If your game stank, it doesn't matter :)


NBA Fastbreak
0 - Greg Dunlap
Slick Chick
77 - Jon Norris
Champion Pub
3,000 - Trent Augenstein
Royal Flush
4,510 - Bowen Kerins
Cyclone
40,000 - Bill Priester
Funhouse
450,000 - Bill Priester
Medieval Madness
490,000 - Erik Mooney
Fish Tales
900,000 - "Webko"
Cirqus Voltaire
1,900,000 - Bowen Kerins
Twilight Zone
5,100,000 - Koi Morris

Good luck!... or rather, bad luck!

Bowen / Member of the sub-750,000 club on Medieval Madness"

1795
Tävlingar / SM 2004: spel
« skrivet: oktober 22, 2004, 04:34:38 »
Mikke: vissa av buggarna uppstår sällan, men  åtminstone en uppstår alltid.

KGB sa att han kunde verifiera buggarna på sitt CFTBL!?!??!

Men, Det ser väl ut så här ungefär, med den vanligaste överst. Detta gäller på exet här i Gävle som alltså har L-4 ROM.

- Multiplier krångel (alltid om man maxar multipliern och tar en till Multiboll på samma kula. Funderar på om detta inte är en bugg eftersom det verkar vara helt konsekvent?! Å andra sidan är ju ofta(st) konsekventa. Det verkar skumt att de skulle velat stoppa multipliern. Kanske måste man ha tagit en x 4 Jackpot eller Super Jackpot för att det ska bli krångel?! Osäker... har inte spelat CFTBL så mycket nu)

- Extra lång Ball-Save (rätt vanligt om man släpper kulan extremt snabbt. Jag lyckades med kanske 6 av 10 när jag höll på och testade. Stängs Ball Saven av är det nog bra om det görs  vädligt tydligt på något sätt eftersom det är väldigt många som bara skjuter upp kulan och släpper den direkt på rutin. För att få både KISS och lite PAID bokstäver. Man får väl skylla sig själv iofs. men någon liten notis kanske inte skadar.)

- Man tar hela FILM men kan inte starta Mball (mindre vanlig.. en på 30-35 kanske?! Vet ej exakt när/varför det händer. Men, jag tror inte att det kan hända på den första Multibollen och beror förmodligen på i vilken ordning man tar F-I-L-M)

- 250 bumper-träffar för den första Super Jackpotten (har bara sett den en gång)

- 9.9B Snack Attack (har inte sett den själv, men det ska tydligen gå att spela fram den med flit. Det var inte så komplicerat. Kolla RGP för beskrivning)

Det finns lite andra mysko buggar i det (b.la. med bonusen), men det är inga saker som påverkar något nämnvärt.

Hur som helst, det är ofta svårt att klura ut *exakt* hur buggarna uppstår.

1796
Tävlingar / SM 2004: spel
« skrivet: oktober 22, 2004, 00:38:37 »
GGG: det är skillnad på rulla över och rulla över... En 0.0xx poäng är ju inte samma sak som en "äkta" överrullning då spelet helt enkelt börjar räkna om från 0. Dvs. om du får t.ex. 11B på ToM kommer du förmodligen inte ens komma in på highscore-listan då din poäng på alla sätt och vis, för spelet, räknas som 1B.

Jag har inte själv rullat över CFTBL så jag vet inte riktigt vad som händer där?!

Men, uppstår det i SM (om det nu ens kan bli så här, att de räknas dvs.) så är det väl "bara" att räkna poängen som står på displayen och bortse från eventuella 9.9B.

Jag skulle själv väldigt gärna ha med CFTBL *egentligen* eftersom det är det enda spel jag lyckats dominera rätt kraftigt på när det har varit tävlingar här i Gävle.

Men... följande scenario kan ju dessutom upptstå (och gjorde idag när vi hade tävling):

man tar och maxar sin Multiplier under en Multiboll och startar en ny sedan. Då går det inte att multiply:a på nästa Multiboll OM det är på samma kula.

Det bästa att göra, rent taktiskt, är egentligen att släppa kulan och (om man nu har kulor kvar) försöka köra den andra Multibollen på nästa kula.

Frågan om det ger en extra taktiskt dimension eller om det bara är dåligt. Jag vet inte faktiskt... hehe...

1797
Tävlingar / SM 2004: spel
« skrivet: oktober 21, 2004, 17:44:17 »
GGG: enligt vissa är det så här det funkar:

spelar rullar över vid 10B (inte helt hundra eftersom jag inte rullat över det själv) och de poängen man får kommer i praktiken innebära att du får en något lägre poäng (på displayen då) än vad du hade tidigare om du tar den, direkt.

Någon skrev att hans syster (som inte kunda spela flipper för fem öre) hade GCt på hans CFTBL som var på ungefär 9.9B som hade kommit via en 9.9B's Snack-Attack.

Det blir ju lite problematiskt om detta inträffar. Har man haft en bra omgång för övrigt vill man ju inte gärna ha omspel för att spelet buggar ur. Även om detta givetvis kan hända på det flesta spel, så klart... även om det är troligare på vissa. Hehe...

1798
Tävlingar / SM 2004: Färdiga regeldokument
« skrivet: oktober 21, 2004, 17:40:17 »
Som säkerligen alla uppfattat vid det här laget kommer ju finalen spelas på det nya Elvis-spelet.

Det är ju långt ifrån säkert, eller snarare väldigt troligt, att alla har haft möjlighet att spela det innan. Min fråga är då om det kommer att finnas något/några Elivs:ar tillgängliga under SM för träning, eller kanske rent av som highscore spel?

1799
Flippersnack / Skitboll x2!
« skrivet: oktober 21, 2004, 00:55:44 »
Det TAF jag brukade spela på save:ades i alla fall kulan om man fick noll poäng. Aldrig annars.

Kan inte komma på något annat DMD spel jag fått noll poäng på en kula (NBA tror jag inte savar eftersom jag läste att någon fått 0 på en hel omgång utan att tilta), men det stämmer säkert som Grandelius skriver.

1800
Flippersnack / Skitboll x2!
« skrivet: oktober 20, 2004, 23:38:48 »
De där två bollarna är ju bra jämfört mot en TAF omgång jag sett spelats. Utan tilt och spelaren (som vi kan kalla "Spelare X")
gjorde sitt bästa. Omgången slutade på 750.000.

Är det så att den absolut lägsta möjliga poängen, utan tilt, på TAF är 300.000?

Vid noll poäng får man save vill jag minnas.

EDIT: är det inte något fel på "inställningarna" på ditt TAFG förresten. Ska inte Train Wreck skotten gå rakt ner i Swamp egentligen?

Sidor: 1 ... 118 119 120 121 122 ... 281