Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - LDK

Sidor: 1 ... 120 121 122 123 124 ... 151
1816
Flippersnack / No Fear? bra/dåligt?
« skrivet: maj 18, 2003, 01:29:45 »
Välkommen till forumet.

När man letar efter ett spel som man kan tänkas köpa kan det vara på sin plats att fundera på exempelvis:

* Har du provspelat spelet ordentligt? Om du har möjlighet, se till att spela spelet MÅNGA gånger innan du bestämmer dig.  

* Gör upp en lista på dom spel som du har spelat. Utifrån denna lista väljer du sen ut 4-5 spel som du kan tänka dig att köpa. Sen är det bara att börja leta efter dessa spel. :-)

* Gillar du "Flow-spel" eller "Toy-spel"? Flow-spel är flipperspel med framförallt snabba loopar och ramper. Exempel på Flow-spel: Terminator 2, No Fear, Attack From Mars m.fl. Toy-spel är flipperspel med många specialprylar(exempelvis borgen i Medieval Madness) som man ska sikta på. Exempel på dessa spel är Champion Pub, The Addams Family, Circus Voltaire m.fl.

* Kolla även in Tips & Tricks-avdelningen på vår SFS-hemsida.


Vad gäller No Fear:

Tillverkningsår: 1995

Designer: Steve Ritchie (Välrenommerad speldesigner och min favorit, mästaren av Flow-spel)

Vettigt prisintervall (enligt min uppfattning): 6000-10000 kr beroende på skick

Om det är ett spel som det händer mycket i?: Har inte spelat det så mycket så att jag kan uttala mig om olika modes och dylikt, men spelet är i alla fall snabbt snabbt snabbt!


För mer info kolla in:

Internet Pinball Database (IPDB) Här finns alla tänkbara flipperspel registrerade.

No Fear (eller NF som spelets förkortning heter) har diskuterats tidigare på SFS-Forumet:

NF-Tråd 1

NF-Tråd 2

NF-Tråd 3


Flipperspel med motocrosstema:

* Blackwater 100 (80-talsflipper)
* Banzai Run (ovanligt 80-talsflipper)

Sök på IPDB så kanske du hittar fler.

1817
Flippersnack / Veckans fråga: Widebodyspel, bra eller dåligt?
« skrivet: maj 17, 2003, 19:16:50 »
Apangra: Man tackar! :-)

The Shadow är inget widebodyspel så vitt jag minns(?).

MCR: Less IS more! :-D Ingen slump att jag tycker widebodyspelen är för "plottriga"...

1818
Flippersnack / Veckans fråga: Widebodyspel, bra eller dåligt?
« skrivet: maj 16, 2003, 19:36:18 »
Det verkar som att ca 2/3 av dom som röstat gillar widebodys och resten gör inte det.

Personligen har jag svårt för widebodyspel. Dom ser oproportionerliga ut (läs: klumpiga och fula) och har en tendens att spela ganska långsamt. Kalla mig konventionell, men jag tycker ett flipper ska vara av standardtyp.

Vad tycker ni om widebodyspelen? Vad gör dom bra, eller dåliga?

Trots att jag är widebody-motståndare så gillar jag några av widebodyspelen, men då är det andra saker med dessa spel som jag gillar. Jag gillar dom alltså TROTS att dom är widebody.

Tyvärr har jag endast provat fyra av de sju WPC-widebodyspelen:
Twilight Zone (Mycket bra)
Indiana Jones (Bra)
Popeye (Bättre än sitt rykte)
Demolition Man (Sämre än sitt rykte)

Men jag har sett att det finns SFS-medlemmar i Uppsalatrakten som är ägare till:
Star Trek TNG
Judge Dredd
Roadshow

Så jag hoppas kunna avlägga en visit någon dag för att få provspela dessa. :-P



1819
Flippersnack / LIte hederligt skryt
« skrivet: maj 16, 2003, 12:31:41 »
Ja jag vill också veta GC-poäng...

Imponerande dominans måste man ju säga. Svante, hur kan du låta en "sittare" dominera dig? ;-)

Torbjörn: Om inte Lasergame-spelen har annorlunda inställningar än factory så raderas väl inte GC vid HS-listans regelbundna nollställning? Eller har jag missförstått nu igen? :-)

1820
Flippersnack / Exakt antal spel tillverkade
« skrivet: maj 16, 2003, 12:18:37 »
Antar att du menar att 1998 var ett riktigt bottenår? (1988 har jag ingen aning om hur situationen var...)

Visst ser det så ut, men som jag "brasklappar" om så är den årsvisa uppdelningen baserad på utgivningsdatum. I det här fallet så kom det två nya spel precis i slutet av 1997 (Cirqus Voltaire och No Good Goofers), så försäljningen av dessa pågick väl antagligen även under början av 1998. Skillnaden är därför en aning överdriven mellan dessa två år. Men sen får man ju inte glömma att endast två nya spel gavs ut under 1998, och med tanke på att ett av dom var Champion Pub så är det ju inte konstigt att det blev katastrof! ;-) (Det andra spelet var Monster Bash).

1821
Flippersnack / Exakt antal spel tillverkade
« skrivet: maj 16, 2003, 03:02:10 »
Torbjörn: Högre makter har hörsammat din bön... ;-) :-D

Diagram

Det ser ut som att de Williams sålde mindre både per modell och totalt under 1994 (stort tapp detta år!). Sen verkar det som att man försökte kompensera genom att utöka antalet modeller. Men efterfrågan var uppenbarligen för svag och totalförsäljningen minskade drastiskt även under 1995. Satsningen hade misslyckats. Nu slår man till bromsarna och antalet nya modeller halveras under 1996, och så även totalförsäljningen. Osv...

OBS! Indelningen per år är baserad på utgivningsår. Hela försäljningen behöver inte ha skett samma år.

1822
Flippersnack / Exakt antal spel tillverkade
« skrivet: maj 15, 2003, 20:01:32 »
En tillförlitlig källa sägs ha bistått med denna lista över antal tillverkade spel av olika modell (listan är klippt från RGP). Det mest intressanta är väl Indianapolis 500 som tidigare har påståtts vara tillverkad i endast 500 exemplar. Den siffran som anges i denna lista känns mer trovärdig:

(EDIT: Ändrat lite så att spelen är i omvänd kronologisk ordning, dvs nyaste spelet först och äldsta spelet sist)

Star Wars Episode I 3525
Revenge From Mars 6878
Cactus Canyon 903
Monster Bash 3361
The Champion Pub 1369
No Good Gofers 2711
Cirqus Voltaire 2704
Medieval Madness 4016
NBA Fastbreak 4414
Junk Yard 3013
Scared Stiff 4028
Safe Cracker 1148
Tales of the Arabian Nights 3128
Attack from Mars 3450
Congo 2129
WHO dunnit 2416
Johnny Mnemonic 2756
Jack*Bot 2428
Indianapolis 500 2249
No Fear: Dangerous Sports 4540
Theatre of Magic 6600
Dirty Harry 4248
The Shadow 4247
Red & Teds Road Show 6259
Corvette 5001
The Flintstones 4779
World Cup Soccer 8743
Demolition Man 7019
Popeye Saves the Earth 4217
Star Trek:TNG 11,728
Judge Dredd 6990
Indiana Jones 12,716
Twilight Zone 15,235
Bram Stokers Dracula 6801
Creature from the Black Lagoon 7841
White Water 7008
Doctor Who 7752
Fish Tales 13,640
Black Rose 3746
The Getaway:High Speed II 13,259
The Addams Family 20,270


Några åsikter/kommentarer?

1823
Flippersnack / DPO 2003
« skrivet: maj 15, 2003, 19:48:08 »
Verkar som att dom körde med ungefär samma system som förra året.

Citera
Överlag fick nästan alla som jag såg spela i tävlingen ganska ruttna poäng.  

Berodde det på spelens skick eller på "miljön" eller på tävlingsnerver?

1824
Flippersnack / Välkommen i familjen!
« skrivet: maj 15, 2003, 19:42:12 »
Scared Stiffs "backglass" är grymt snyggt. Å då tänker jag inte på Elviras hud utan på hur hela backglass:et är konstruerat. Det är uppbyggt som en teaterkuliss, med 3 olika "lager". (Vi fick ett SS till Uppsala igår som jag utsatte för noggrann granskning! :-D)

1825
Flippersnack / Nej nu jävlar.....
« skrivet: maj 15, 2003, 19:33:29 »
walterson:
Citera
LDK och ni andra som verkar vara skickliga spelare, försörjer ni er på att spela på "svartflipper"?  



Hehe...jag vet inte hur det kommer sig att du tror att jag skulle vara bra på att spela... Allvarligt talat så är jag kass...

Nog om detta.

Vad gäller flipperberoende så kan jag ju berätta att månaden innan jag hittade ett spel att köpa så spelade jag skadligt mycket. Jag spelar i å för sig fortfarande skadligt mycket, men nu kostar det inte lika mycket ;-).

1826
Flippersnack / Indiana Jones Irritation
« skrivet: maj 12, 2003, 01:41:46 »
Dina problem kan förvärras genom ett alltför putsat spelfält...

Finns nog många purister här som kommer reagera på mina tankar... Jag tycker att spel ofta är så gott som ospelbara när dom är "tok"-putsade. Jag föredrar ett halvsmutsigt spelfält! Det får absolut inte vara mycket smuts förstås eftersom spelet då blir för slött och kulan kan ta skruv på oväntade ställen (plus att det ser jäkligt fult ut).

Jag trodde först att detta problem (att ett tok-rent spelfält är för snabbt) kunde åtgärdas genom att ställa in spelets lutning så att det är anpassat till ett rent spelfält. Men nu har jag provat på mitt spel och det verkar inte hjälpa något.

Någon som har andra erfarenheter eller åsikter?


Vad gäller slingshots så går det att justera switcharna för att minska känsligheten. Varje slingshot har två switchar som aktiveras när en kula träffar gummiringen som sitter runt slingshot-triangeln. Varje switch består av två tunna metallbleck som trycks samman när kulan trycker in gummiringen. Om du böjer det "bakre" blecket lite, bort från det "främre" blecket, så kommer switchen inte vara så känslig. Detta kan eventuellt åtgärda det ena av dina problem.


Kul med ytterligare en flipperägare i Uppsala. Vi får anordna en spelträff snart!



:-)

1827
Flippersnack / DPO 2003
« skrivet: maj 12, 2003, 01:05:10 »
Låter som att reglerna var ganska hårda om du inte gick vidare med dom placeringarna i kvalet!! Hade dom samma system som förra året eller?

1828
Flippersnack / Hur kan man sitta ner???
« skrivet: maj 10, 2003, 14:51:14 »
Jag provade sittar-stilen en del för ett par månader sen. Å det gick ganska bra. Faktum är att jag också upplevde en förbättrad "träffa-det-jag-siktar-på"-förmåga.

MEN...det fick mig att inse vad som egentligen är problemet...utställda spel är på tok för lågt inställda (precis som S P påpekar)!!! Jag började därefter att gå ner i split ;-) när jag spelade och upplevde en mycket förbättrad siktnings-förmåga.

Jag ställer mig alltså med ena benet långt fram och det andra långt bak, samtidigt som jag knäar lite. På det viset siktar jag lika bra som när jag satt ner, samtidigt som jag kunde behålla känslan och den fysiska kontakten med spelet (som det inte finns en tillstymmelse till när man sitter ner). Tyvärr innebär det att man ser groteskt mongo ut :-D plus att man får knä-katarr efter några minuters spelande...

Sen jag skaffade ett eget spel (som jag självklart har optimerat inställningsmässigt) så har det blivit ännu mer uppenbart hur lågt inställda utställda spel är. Står jag rakt uppåner framför ett utställt flipperspel så når jag inte ner till knapparna! (Ja jo, jag ÄR 2m lång i å för sig, men ändå...)

Och du Johan...ett flipperställe med fasta stolar framför flipprena skulle inte bli speciellt populärt... :-P Jag har varit på ett sånt ställe nån gång...jag vände direkt i dörren...:-D

1829
Flippersnack / DPO 2003
« skrivet: maj 09, 2003, 14:23:21 »
Jag hoppas du har spanat in listan med spel som ska finnas på DPO. Såg ganska bra ut.

Lycka till i tävlingen som sagt! :-)

1830
Flippersnack / Frågor om flipperhistorik
« skrivet: maj 09, 2003, 14:18:46 »
Nix. Ball-saver-post är så vitt jag förstått, en rörlig pinne/rund kloss som förs upp ur spelplanen när den aktiveras, exempelvis mellan flipprarna. På så sätt kan den hindra kulan från att rinna mellan flipprarna.

Det du menar kallas för "center-post" och finns exempelvis på Terminator 2.

Sidor: 1 ... 120 121 122 123 124 ... 151