Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - LDK
Sidor: 1 ... 125 126 127 128 129 ... 151
1891
« skrivet: mars 21, 2003, 11:38:00 »
Nu är det dags att bidra med lite snabbguider igen. En sida avsedd för dessa är på gång och hitills har vi ca 10 spelguider.
Du behöver inte vara "världsmästare" på spelet för att kunna skriva en snabbguide. Det räcker med att du spelat spelet så pass mycket att du känner till vilka skott som är riskfyllda, lätta, svåra osv. Allt du behöver göra är att titta hur de tidigare guiderna är skrivna (se ovan) så förstår du hur dom är uppbyggda.
Förslag på snabbguider som vore bra: TAF TZ MM IJ MB NGG SS STTNG CFTBL
Så om du vill göra en insats för SFS, skriv en guide! Det är kul och det uppskattas! :-)
1892
« skrivet: mars 21, 2003, 11:21:57 »
Jag tolkar det som ett ja...
1893
« skrivet: mars 21, 2003, 11:19:54 »
1. TOTAN 2. TOM 3. MM
Sorry för att den listan inte var så spännande...
1894
« skrivet: mars 21, 2003, 00:54:38 »
Kolla in Stefans NIB-reportage.
Vill dessutom passa på att berömma Staffan på Nöjab för att han satsar på att köpa ett sprillans nytt spel. Dessutom kul att du hittat hit till forumet!
1895
« skrivet: mars 20, 2003, 20:05:27 »
En kult-klassiker. Fråga Zpy, han har ett. Och jag har spelat det. :-) Det är det enda 80-talsflipper jag provat och jag tycker det är ganska coolt. Som du kanske vet så går spelplanen upp i backboxen. Nedre spelplanen är ganska öppen. Träffar du rätt ställe förs kulan upp till övre spelplanen. Övre spelplanen är en jäkligt spec upplevelse. Eftersom spelplanen är vertikal påverkas kulan på ett HELT annorlunda sätt än mot vad man är van vid. Ganska "äcklig" känsla, men kul... Sägs vara ett helskotta att mecka med (minns någon på r.g.p. som nämnde att man behövde ha armar med tre leder för att komma åt vissa ställen i backboxen). Du har väl kollat IPDB? Edit: Just ja. Det är ett Pat Lawlor-spel dessutom.
1896
« skrivet: mars 20, 2003, 19:49:31 »
Jag har en del på G.
Jag har redan sammanställt "snabbguiderna", och jag hade tänkt göra en HTML-variant innan jag skickade in den. Men eftersom jag är så sopig på att göra sånt så kanske det är bättre att jag skickar in doc-filen.
Har även en skrivit en spelteknik-artikel. Men det vore ju helt klart mer passande om Switalski bidrog med detta, eftersom jag är kass på att spela och Swittan är grymt duktig.
Har även sammanfattat en kom-ihåg-lista för när man ska köpa ett spel. Listan är baserad på tips från SFS-forumet, r.g.p., m.fl. internet-resurser. Denna ska bara finslipas innan den kan göras offentlig.
Det vore kul om vi kunde få lite fler bidrag i form av artiklar, intervjuer och meck-tips. Några andra som känner sig manade?
1897
« skrivet: mars 19, 2003, 19:59:02 »
Svante: Jo så gick det till...i frustrationen lät jag lockdown-bar få känna på min panna, och detta resulterade i tre extra bulor (till samlingen av bulor jag har). ;-)
Torbjörn: Jo listan blev det ju. Jag råkade skriva LDL den ena gången, antagligen för att jag är så sinnesförvirrad :-D...
Men mina scorer på TSPP var ju ren å skär nybörjartur. Idag var man tillbaka i "jag-spelar-sämre-än-vad-som-är-teoretiskt-möjligt-träsket".
Så vad tyckte du om spelet då Torbjörn?
1898
« skrivet: mars 19, 2003, 13:43:39 »
Svante: Stod det något om man måste betala årligen för tillståndet, eller var det engångsavgifter?
1899
« skrivet: mars 19, 2003, 02:55:48 »
Jaha, ytterligare en till skaran som SKA HA ett MM. :-P
Fick höra ett bra resonemang i detta ämne från en annan SFS-medlem...dess innebörd var ungefär som följer:
"Är MM verkligen 15000 kronor roligare än ett Williams/Bally-spel i 10000-kronorsklassen?"
Ja det kan man verkligen fråga sig... :-)
Nåja, vill man ha ett spel så vill man... :-D
1900
« skrivet: mars 19, 2003, 02:33:17 »
Premiärspelade TSPP idag.
Tog mig ner till stockholm idag för att kolla in Sterns senaste. Tänkte jag skulle ta mig dit tidigt, "to beat the crowd" :-D. Gled in på The Plays vid halv tolv, och blev kvar där till kvart över ett för att spela upp alla krediter :-).
Jag är MYCKET positivt överraskad måste jag säga. Ett kul spel från Stern, till skillnad från RCT. Visst finns det svagheter, men låt mig nämna dom lite senare.
Några allmänna synpunkter:
1. Det som gjorde *näst* starkast intryck på mig (det starkaste kommer sen) var att det finns MYCKET saker att göra i spelet. Multibollar och modes går att kombinera på ett nästintill obegränsat sätt (detta borde tilltala dig Switalski, även fast kombinerandet inte innehåller dom klurigheter som CV har).
2. Timern är en central del av spelet, men eftersom det var första gången jag spelade så ska jag ärligt säga att jag "sket" i timern. Den är oftast så generös att du hinner starta något nytt uppdrag, och därmed öka upp timern, utan att du behöver fokusera på det.
3. Övre spelfältet är bra avvägt, dvs lagom klurigt. Att låsa kulor i soffan *är* kul! :-P
4. Spelplanens layout och fysik är bra, kanske lite fööör bra ;-), dvs inga uppenbara drain-shots. Nackdelen blir följdaktligen att det saknas ett skott som är riskfyllt, ett skott som man ska dra sig för att gå för (men som kan vara väldigt belönande). Men som sagt, layouten *känns* bra, och sånt är viktigt.
5. Jag gillar garagedörren som target (stort och lätt-träffat (med en härlig "klang"), precis vad en flipper-klåpare som jag behöver :-D)
6. Flipprarna kändes förhållandevis bra, trots att dom inte har samma känsla som Williams-flipprarna. Alltså: en annorlunda, men bra känsla. (vissa kommer säkerligen inte hålla med mig...)
Nu till nackdelarna:
* Ljudet Visst, det är kul med dom bekanta simpsons-rösterna, men det är INTE så kul att ljudkvalitén fortfarande är kass.
* Itchy & Scratchy-kickout Efter att ha knockat ner I&S drop-targets så hamnar man i en saucer. Sen kickas kulan ur saucern och här är problemet...den kickar ut kulan i 290 blås...åt alla håll å kanter! Ibland SDTM...:-(
* "Mycke bumprar blire" Kulan har en tendens att hamna bland bumprarna väldigt ofta. Kanske är det för att jag inte fattat hur man tänder garaget, så att en garageträff kickar upp kulan till övre spelfältet. För när så inte sker matas kulan till bumprarna...
* Kabinettet Otroligt sunkig kvalité på trycket. Inte för att det gör mig så mycket, man blir bara mest förvånad och undrar "varför?" (svaret lär vara kostnadsbesparingar).
* Långdragna omgångar Känns som att det kan bli väldigt långa och sega omgångar på det här spelet. Kanske lite IJ-varning. Tror jag dessutom fick tre extrabulor en omgång, dvs det verkar inte vara så svårt att få många extrabollar.
* Konstigt "övre flipper-beteende" Den övre flippern vägrade flippa ibland (när kulan rullade förbi!!), jäkligt irriterande...
* Sega-slingshots Dom är inte snygga...och man är ovan med deras spelegenskaper...alltså: nackdel...
* Knockern "klink!" Va!?! Störtlöjlig...fattade ju knappt när man fick replay...
Oj, det blev många nackdelar...men inget spel saknar nackdelar... Det är väl endast de två första nackelarna, ljudet och kickout:en, som är riktigt jobbiga.
Vad gäller ljudet så ska jag nu passa på att nämna det som gjorde *störst* intryck på mig, för det var ljudet nämligen. Efter drygt en och en halv timmes spel blev det skärande ljudet FÖÖÖR mycket. Jag fick huvudvärk :-(...det blev det största intrycket! ;-)
Lyckades trots allt ganska bra med spelandet, men jag missade GC:t med en hårsmån...två gånger! Tog bl.a. alla Otto-modes (tror jag) och startade därmed (tror jag) "Springfield Mystery Spot", en 5-bollars (?) multiboll med minst sagt ovanligt upplägg...rekommenderas :-D.
Så se till att prova TSPP. En rätt kul upplevelse på det hela taget. Fast inte lika kul som det jag gjorde senare på dagen, men det är en annan historia som jag återkommer till nån annan dag. :-P
1901
« skrivet: mars 18, 2003, 01:15:41 »
[Värst vad alla var allerta på att svara ikväll då! Nåja...here it goes!]
Välkommen till SFS och till forumet.
1) Vet egentligen inte, men en kvalificerad gissning är att PAF inte renoverar spelen alls innan försäljning. (Dom bryr sig inte om spelen när dom ställer ut dom, så varför skulle dom göra det när dom säljer spelen?)
2) Visst går det att få tag på dessa spel, men det kostar och kan ta tid. Speciellt om du vill ha dom i BRA skick. Medieval Madness (MM) lär väl lätt kunna gå på 25-35k. Star Wars Episode 1 (SWE1) har jag faktiskt ingen koll på vad dom kostar, skulle gissa på runt 20k. Theatre of Magic (TOM) borde du kunna hitta för 11-15k. En del skulle säkert hävda att det går att hitta bättre priser, och det går säkert (om man har rätt kontakter, tålamod, och är en stjärna på att deala).
3) Klurig fråga. Många skulle nog säga MM, och det är ju inte så konstigt. Kul för nybörjare med alla kommentarer samt ett klart och tydligt mål (slottet). Samtidigt är det få spel som har ett så pass djupt ruleset, dvs är en riktigt stor utmaning även för dom som är riktigt bra.
Men det finns flera spel som passar in på din efterlysning. Attack From Mars (AFM), Cirqus Voltaire (CV), Star Trek: The Next Generation (ST:TNG) och Twilight Zone (TZ) är väl spel som brukar nämnas i dessa sammanhang. Gemensamt för dessa är att dom har djupa regler och ligger högt på populäritetslistor o.d.
Den självklara rekommendationen blir att prova så många spel som möjligt för att bilda dig en uppfattning om vad du vill ha.
Ytterligare ett tips blir att kolla igenom gamla diskussioner här på forumet. Där finns det mycket matnyttig information för "nykomlingar" inom hobbyn.
Lycka till, och fråga igen om du undrar något mer!
1902
« skrivet: mars 18, 2003, 00:44:01 »
Hehe...ingen kommentar...
Eller jo. En kommentar.
Jovisst...jag mjuknade...men det var bara för att jag upptäckte att jag varken fick epilepsi eller böldpest av att spela spelet. En positiv överraskning således...höhöhö...;-)
Allvarligt talat. CP är inte *så* hemskt som jag upplevde det i början. Allvarligt talat alltså... :-D
1903
« skrivet: mars 17, 2003, 15:14:15 »
Jo jag har ju funderat på varför dom formulerar sig som dom gör i denna regel. Kanske är det för att vara så generell så att den gäller även dom spel som inte har den där high power-switchen i myntluckan?
Slutsatsen borde vara att om vi har...
* Manuell plunger Lägg kulan i plungerlane + det spelar ingen roll om myntluckan är öppen eller ej
* Automatisk plunger + High power-switch Lägg kulan i plungerlane + se till att myntluckan är öppen ända tills glaset är på plats och spelaren är redo
* Automatisk plunger + ingen High power-switch Lägg kulan på en upphöjd flipper + spelar ingen roll om myntluckan är stängd eller ej
Låter detta korrekt?
1904
« skrivet: mars 17, 2003, 10:43:40 »
Jobbar med regeluppsättningen till bl.a. SM och har en liten fråga till er som har egna spel och kan prova en sak (eller så vet ni redan). Regel från Pinburgh: With the tournament official present, the machine will be opened, and the stuck ball freed and placed either in the plunger lane, if it is manually controlled, or on the upraised right flipper, with the flipper button held by the player. Nu är frågan, hur funkar det här i praktiken? Jag tänker då på dom spel som har automatisk plunger. Om man har öppnat upp spelet så måste man ju öppna coindoor för att sätta tillbaka glaset igen. Och öppnar man coin door så bryts 50V-strömmen, dvs flippern som man lagt upp kulan på "dör", eller? Om det är så, går det att undvika på något smidigt sätt? Tack på förhand.
1905
« skrivet: mars 17, 2003, 10:23:07 »
Hehe...LDK "den notoriske CP-hataren" är här igen...:-D
Allvarligt talat så kan jag väl inte påstå att jag *hatar* spelet (såna känslor är det inte värt), men samtidigt så har jag svårt att förstå tjusningen med det. Ett plottrigt spelfält med många fåniga toys och osköna ramper är väl dom främsta orsakerna till detta. Å så är ju musiken relativt jättehemsk...
Dr Flipper har rapporterats försöka få mig att ändra inställning, men hitills utan framgång... :-P
Sidor: 1 ... 125 126 127 128 129 ... 151
|