Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - LDK
Sidor: 1 ... 127 128 129 130 131 ... 151
1921
« skrivet: mars 08, 2003, 14:02:53 »
Bowen Kerins har nu gjort ett preliminärt rulesheet till TSPP. "Smygläste" lite av det och det verkar som att det finns otroligt mycket saker att "stacka" genom starta nya modes innan timern är över för det föregående uppdraget. Länk till Rulesheet för den som vill smygkika
1922
« skrivet: mars 08, 2003, 13:57:28 »
Design och tillverkning är inte riktigt samma sak. Men vi får ju hoppas att designen kommer att övergå till tillverkning. Ett nytt Popadiouk vore ju spännande! :-)
1923
« skrivet: mars 08, 2003, 12:59:21 »
Jag pratade med en operatör som hade en ganska intressant åsikt. Han hävdade att filmtema-hysterin som rådde i början av 90-talet (T2, IJ, DM osv), samt ett högt utgivningstempo med nya titlar, var en bidragande orsak till att flipper tappade i populäritet hos *utställare*! Han menade att ett filmtitelbaserat spel hade mycket kortare livslängd "on location" än övriga spel. Operatörerna "tvingades" därför köpa in nya spel för ofta, oftare än vad intäkterna tillät, och flera operatörer övergav flipper pga detta. När sedan orginella och mer "tidsoberoende" titlar dök upp på senare delen av 90-talet, fanns det för få operatörer kvar för att försäljningen skulle bli tillräckligt bra.
En intressant analys, även fast jag tror att det finns många fler faktorer balom 90-talets utveckling.
Vad gäller Sterns situation idag så är den ganska annorlunda gentemot vad Wms/Bly upplevde på 90-talet. Stern satsar på säkra kort, i en marknad utan konkurrenter. Det finns ingen anledning för Stern att riskera att ett spel blir en total flopp.
Vad gäller den potentiella konkurrenten, Popadiouks företag, så vet vi ju inte alls om dom kommer med något spel eller inte. Tiden får utvisa.
1924
« skrivet: mars 08, 2003, 02:04:31 »
När man själv befinner sig i en av dom djupaste svackor som spelmässigt någonsin upplevts, är det skönt att se att även "den bäste" kan ha riktigt dålig runda! Keith Elwin (välkänd och välmeriterad flipperspelare) har stiftat bekantskap med TSPP...:-P RGP-länk
1925
« skrivet: mars 07, 2003, 15:24:42 »
Håller med Waltersson. Prisutvecklingen är inte speciellt hållbar...
Vi har en tendens att överskatta pristrenders betydelse. Men det finns ett bra visdomsord:
"Trender är till för att brytas"
Det skulle aldrig falla mig in att köpa ett begagnat flipperspel som en långsiktig investering, eftersom jag inte tror att eventuell värdestegring kommmer vara speciellt säker.
1926
« skrivet: mars 07, 2003, 01:28:12 »
Svante: Nå vad tyckte du då? "Flipp":-D eller "Flopp":-(?
1927
« skrivet: mars 07, 2003, 01:24:57 »
That´s the spirit Svante!:-)
Flippy: Spelen som ska spelas i SM kommer nog framför allt vara 90-talare. Men vi kommer försöka få med några "jokrar", dvs några annorlunda spel. Vi har tidigare efterlyst folk som skulle vilja ta med sig ett "ovanligare" spel till SM, och detta gäller fortfarande!
Vad gäller nya Stern-spel kan jag bara säga: Vi ska göra ett försök...
1928
« skrivet: mars 06, 2003, 11:39:17 »
Och då frågar sig vän av...flipperspel :-D...vem i Stockholm tar in TSPP? Och var kan det tänkas hamna?
1929
« skrivet: mars 06, 2003, 11:32:42 »
Flippy: Allvarligt talat, vi kommer nog kunna ha en juniorklass om det finns tillräckligt stort intresse. Så vi får se. Och det är inte SM-dags förrän i höst med största sannolikhet, så det är gott om tid för att träna!
Torbjörn: KGB ger dig den korrekta förklaringen. Systemet användes på DPO förra året har jag för mig.
Denna kvalpoängberäkning tar hänsyn till hur stora avstånd det är mellan spelarna rent poängmässigt. Alternativet är att använda en (godtyckligt) fastställd poängskala där exempelvis 1:an på ett spel får 100 poäng, 2:an får 75 poäng, 3:an får 60poäng osv. I ett sånt system spelar det ingen roll om 1:an har en 10 gånger så hög score som 2:an, eller om 1:an bara har tio poäng mer, kvalpoängfördelningen från det spelet blir densamma.
Nackdelen med det första systemet är att olikheter i poängutvecklingen mellan olika spel kan påverka hur stora avstånd det blir mellan spelarnas scorer. Vet inte om det var en tillräckligt bra förklaring...
Vi ska göra lite "simuleringar" av kvalsystemet för att se hur det funkar. Jag kan redovisa den simuleringen här sen för att ge ett exempel på hur tävlingen kan tänkas gå till.
Vår ambition är att försöka hålla en så rättvis tävling som möjligt. Därför får ni hemskt gärna uppmärksamma oss på om ni tycker någon del av tävlingen kan göras mer rättvis. Alla förslag och funderingar är välkomna.
//David
1930
« skrivet: mars 05, 2003, 16:24:34 »
Nej. Vad som menas med "High Score entry mode" är då man bläddrar bland bokstäverna för att skriva in sin "tag" när man tagit ett High Score! Denna optoswitch ska alltså styra displayrelaterade saker som videomode och high score entries och har ingenting med ditt problem att göra så vitt jag kan förstå.
Håller med "kniven" om att det antagligen är hologrammet som spökar ;-) eftersom problemet är begränsat till multiboll. Gör som du sa, koppla bort hologrammet (tyvärr tror jag inte att man kan göra det via mjukvaran så du får väl göra det på sedvanligt sätt) för att se om problemet försvinner.
Kolla även manualen för att se om hologrammet och flipprarna har samma strömförsörjning.
Sen får du gärna uppdatera oss om hur det gått.
1931
« skrivet: mars 05, 2003, 02:26:03 »
Intressant historia det där! Men jag får nog hålla med din yngsta dotter...om du säljer MM så får du inte läsa någon saga för mig heller! ;-)
Vad gäller flippergudarna så kan jag ju meddela att dom har vänt mig ryggen. Och som det verkar är det för alltid. Vad annat kan man tro när man "lyckas" få 150M och 280M på AFM. Inte ens nybörjarna, som knappt vet var man stoppar i pengar, får så låga scorer!
Man kanske skulle börja tillbe dom...flippergudarna alltså...eller så säljer man sin själ till flipperdjävlarna...:-o
1932
« skrivet: mars 05, 2003, 02:15:17 »
Sedan en tid tillbaka har jag, Switalski, Helena och Johan spånat runt ett eventuellt Flipper-SM. I söndags hade vi vårat första riktiga möte och vi vill nu uppmärksamma er på forumet om att arbetet är inlett - nu är det allvar! :-)
Vi kommer successivt informera er och lufta idéer här på forumet. Vi vill gärna att ni "offrar" någon minut på att kommentera det vi har att presentera.
På mötet i söndags diskuterade vi bl.a. vilket tävlingssystem som skulle kunna användas. Vi har preliminärt tänkt oss följande upplägg:
----------------------------------------
KVAL (dag 1)
* Kvaldagen inleds med en möjlighet för morgonpigga att övningsspela några minuter per spel.
* Varje spelare har totalt 8 "försök" med max två försök per spel.
* Spelarna väljer i första hand själva vilka spel man vill spela och skriver då upp sig i den aktuella kölistan till det spelet. (Om kölistan består av fler än x spelare kan tävlingsledningen avvisa spelaren från kölistan pga tidsaspekten?)
* Endast de tre bästa spelscorerna för spelaren inkluderas i beräkningen av spelarens kvalpoäng. Spelarens spelscore rankas spelvis genom att man tilldelas poäng enligt följande:
Kvalpoäng från "spel 1" = Spelarens bästa spelscore för "spel 1" / Bästa spelscoren för "spel 1" * 1000
* De 16 spelare med bäst total kvalpoäng, efter att alla har fullbordat kvalet, går vidare till slutspelet (dag 2).
[Valet av kvalsystem strävar efter vara så rättvist som möjligt samt att låta deltagarna få spela ganska mycket. Vi vill exempelvis undvika att en spelare ska kunna åka ut efter tre misslyckade omgångar i rad.]
SLUTSPELET (dag 2) (Här används ett liknande system som användes i Gävletävlingen dec 2002)
De 16 som kvalat in till slutspel delas in i fyra lika stora grupper. Varje grupp spelar sen gemensamt fem (tre?) olika spel. Resultatet för varje spel poängbelönas enligt följande: 1:a 4poäng 2:a 2poäng 3:a 1poäng 4:a 0poäng
När alla spel har spelats räknas dessa poäng ihop och de två bästa spelarna i varje grupp går vidare till kvartsfinaler.
[Orsaken till att vi vill ha den här omgången är att det är roligt för publiken att följa matcher där fyra spelare spelar mot varandra. Matcherna kan svänga snabbt och alla kan följa den aktuella ställningen på spelets display]
Kvartsfinaler, semifinaler och finalen spelas parvis, i bäst av fem olika spel.
[Anledningen till att vi vill övergå till parvisa matcher mot slutet är att detta är den ultimata kraftmätningen, en mot en]
----------------------------------------
Skriv gärna ett inlägg om vad du tror/tycker om detta tävlingssystem!
1933
« skrivet: mars 04, 2003, 13:00:57 »
Flippy, du får självklart tycka att det är tråkigt att spel säljs till utlandet. Men vad spelar det för roll för dig egentligen? Om Olle inte hade sagt något om att han sålt spelet så skulle du aldrig märkt någon skillnad. Blir bara nyfiken eftersom du verkar bry dig så mycket. Vad är hemligheten Flippy? ;-)
1934
« skrivet: mars 02, 2003, 00:51:27 »
En första rapport. Mycket trevligt och mycket god uppslutning. Har fått det till att 12 SFS:are var där.
Hann inte prata med alla för det var mycket spelande HELA tiden. Nej nu ljög jag. Under den där CV-rundan som jag och Purre spelade med Stefan(Switalski) fick man "vila" rätt mycket... :-P Snyggt jobbat Stefan! 200M+ är snyggt, men det verkar helt klart som att du kommer överträffa den scoren inom en snar framtid.
Jag, JAL, Switalski och ZPY "drog vidare" till The Plays för att låta JAL och ZPY prova på RCT för första gången. Här rådde delade meningar om RCT, men med övervikt mot "icke godkänt".
När jag, JAL och ZPY kom tillbaka till Uppsala "råkade" vi hamna på V-Dala Nation och det blev ytterligare en del flipper. En hel-dag i flipperspelandets tecken, minsann! :-)
Trevligt att träffa er som var där, och som man brukar säga:
Det här måste vi göra om!
1935
« skrivet: mars 02, 2003, 00:33:44 »
Gunnars repro-berg ska tydligen vara i ett väldigt hållfast material. Kolla på hans hemsida för att se några lustiga klipp där han gör s.k. "Impact Tests"...
Sidor: 1 ... 127 128 129 130 131 ... 151
|