Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - DDH
Sidor: 1 ... 12 13 14 15 16 ... 75
196
« skrivet: juli 12, 2022, 10:42:57 »
Som i andra sporters förbund bör man satsa på återväxt och elit. T ex: Finansiera SWedish Championship som DDH föreslår Sponsring av deltagare i VM (särskilt de år det är i USA). Någon form av satsning för att få fler att prova tävla i flipper,särskilt barn och ungdomar.
Vi är begränsade av IFPA vad vi kan göra med pengarna. Exempelvis får vi inte använda pengarna till SM, men SweCS går bra. Vi skulle kunna ha resestipendier, exempelvis, men det är mycket mer komplicerat skattemässigt och skulle bara gagna den absoluta eliten. SweCS valdes för att det är bra för olika lokaler varje år och det gagnar även de 64 spelare som kvalat in. Eliten har ju dessutom chans på prispengar, NIB, etc. på ECS finalen och IFPA VM. Därför föll valet på SweCS alternativet. ---------------------- -Det är 10kr som går ut oavsett dollarkursen. Euroländerna betalar en Euro, Japan betalar 100yen, Danmark betalar 7 danska, Norge 10 norska, etc. -12,50 borde ni med företag ta betalt antar jag om det är så det fungerar med momsen. -Med transaktionskostnader så blir det lite sådana även om pengarna skulle stanna i Sverige då en del skall gå till IFPA VM och en del skall gå till ECS (olika länder för bägge varje år) så blir det lättare att IFPA i USA sköter detta. Att behålla det här skulle spara oss mindre än 10% och skulle vara administrativt mycket mer komplicerat än att IFPA håller koll på vem som har krediter för att registrera resultat, kvitton, etc.
197
« skrivet: juli 12, 2022, 10:02:20 »
Som en del av er vet eller kanske sett kommer IFPA i USA börja ta en avgift för rankingsystemet nästa år. https://www.ifpapinball.com/ifpa-wppr-system-global-endorsement-fee-to-start-in-2023/Med diverse andra ändringar till rankingsystemet som diskuterats i en annan tråd, så blir det nu en alltså en IFPA dollar i hela världen med början vid årsskiftet 2022/2023 (En IFPA-tia i Sverige då). Tävlingsarrangörer kommer alltså behöva betala tio kronor per spelare och tävling till IFPA i USA för att det skall vara en IFPA sanktionerad tävling med start 2023. Man kan betala in en massa krediter i förskott och sen beta av den summan (Man får ett kvitto) eller så kan man betala för just dom krediter man behöver (Exempel - En tävling på 16 spelare behöver 16 krediter=160kr). Det går inte att regga resultat utan krediter på kontot. I USA har detta med betalningen från spelarna skötts på lite olika sätt. Vissa tar samma betalt för tävlingen och sväljer tian, vissa tar motsvarande 210kr isf 200kr för en tävling, vissa har hittat sponsorer som täcker tian, etc. I Nordamerika och Australien har den blivit framgångsrik och har hjälpt flipper växa så det knakar sedan dom började med avgiften för fem år sedan, MEN, dom har prispengar och dollarn kommer tillbaka till communityn på flera bra sätt. Det är exempelvis prispengar till hela trädet för alla 16-24 finalister i varje stat och sedan prispengar till alla som går vidare därifrån till NACS finalen. Så här kommer det, i alla fall preliminärt, fungera i Sverige eftersom vi inte får ha prispengar. IFPA i USA kommer ta 10% i administrativ avgift, 5% går till IFPA VM, 15% till ECS finalen, och 70% till SweCS finalen. I Sverige är tanken är att lokalen som tar SweCS finalen 2024 och framåt får pengarna av IFPA i USA. I gengäld får dom 64 som kvalat in spela gratis den helgen. Detta gagnar då olika lokaler varje år och gagnar dom 64 spelarna som kvalat in. Detta är också lättaste alternativet skattemässigt då lokalen skattar precis som för vanliga tävlingsavgifter. 2019 hade Sverige dragit in ~50k totalt i avgifter. Nu spelas ju fler tävlingar än 2019 fast 150%-TGP-ändringen och avgiften, kanske drar ner lite på antalet tävlingar. Någon som har några frågor/synpunkter? -DDH & JG
198
« skrivet: juli 07, 2022, 22:16:28 »
Hej allihopa
Har tagit del av vad alla skrivit. Super Classic Pinball Open har ju i princip inte ändrat sitt upplägg sedan tävlingen startades 2012 och det tror vi inte att vi behöver göra nu heller. Några modifieringar behöver dock göras. I stället för tre kvalserier á tre kulor behöver vi spela fyra serier. Och vi kommer att utöka antalet deltagare från 96 till 144. Därmed tror och hoppas vi att vi skall kunna uppnå maximala 225 %. Har i tävlingskalendern för 2022 utannonserat att nästa upplaga av Super Classic Pinball Open kommer att arrangeras den 6-8/1 2023.
Allt Gott önskar
Mats & Linus
Blir maffigt oavsett med minst 189% TGP styck på två tävlingar. Förhoppningsvis blir ni först i världen igen med nya Certified/Certified+!
199
« skrivet: juli 07, 2022, 22:12:12 »
Håller inte med alls
4 spelares svaga punkt är att nån är klar och nån är körd typ inför spel 3 men påverkar ändå för de som måste prestera…
Hellre att alla är vid liv inför kula 3 på alla spel än att 2 gör som de vill inför hela spel 3.
Men man mot man är överlägset…
Lite därför jag alltid förespråkar dold ställning på Frenzy-tävlingar. Annars, särskilt mot slutet, så finns det vissa som givit upp och spelar halvhjärtat och vissa som är vidare och spelar halvhjärtat, och eller strategiskt.
200
« skrivet: juli 07, 2022, 12:16:45 »
Själv har jag vant mig vid multi-matchplay och har inget emot det. För mig är det bara annorlunda, precis som vanliga fyrspelargrupper är annorlunda mot head-to-head slutspel, eller golfslutspel, etc.
Josh har betonat att 2x boosten försvinner har inget att göra med kvaliteten på multi matchplay utan bara tidsaspekten.
Själv tycker jag faktiskt att multi matchplay har fördelen att fler spel spelas istället för att tre spelare bara står och väntar. Fler kan gå till slutspel dessutom.
201
« skrivet: juli 06, 2022, 17:41:19 »
EPC går ju som bekant i Borås i oktober (20-23) och varje land får förregistrera 10 spelare innan 15 juli.
Här är topp 10 i Sverige just nu AVD VIG MSH COP HBK JAN JG DDH Borgström OST FRA --------- 11-15 reserver AJF MCR JM IFK PQ
Är det någon av topp 10 som vet att dom inte skall vara med? Isåfall går vi längre ner.
Topp 10, mejla INK på infoATpinballseye.se så snart som möjligt men innan 2359 den 15 juli med följande info: Namn IFPA nummer mejladdress mobilnummer Fredagstävlingen ja eller nej T-shirt ja eller nej och storlek
Allmän anmälan kommer öppna 18 juli kl 19.
Tävlingen har ett tak på 256 spelare.
Bägge tävlingarna IFPA Certified och main är även en major.
Förtävling i Jönköping på torsdagen. Förtävling i Borås på fredag på dagen. Landstävling och damtävling på fredag kväll.
Kvalet i main och classics är round robin i grupper om 16 på lördagen. Slutspelet börjar lördag kväll och fortsätter på söndag.
Preliminärt blir det även en trösttävling för dom som inte gått vidare till slutspelet på söndag i Mölndal på söndagen.
202
« skrivet: juli 03, 2022, 23:01:27 »
En liten uppdatering då det redan är juli.
Hittills har 139 tävlingar spelats med totalt 583 olika spelare.
VIG leder med sina rejäla 635 WPPR poäng. Som jämförelse, AVD ligger tvåa med 511 och DDH trea 242 poäng.
Cutten går just nu på 68,12 WPPRs.
SweCS ställningen hittar ni här https://www.ifpapinball.com/rankings/custom_view.php?id=277
203
« skrivet: juli 01, 2022, 10:17:33 »
DDH: Tidsvinsten med att fortsätta köra multi matchplay måste bli minimal, dvs antal TGP/tidsenhet blir i princip samma. I min mening blir det avsevärt sämre, mycket mer slit/spelande för samma TGP. Dessutom tappar man (förutom nöjet) i princip möjligheten att titta på när motståndaren spelar och se hur spelet uppför sig och snappa upp någon regelkunskap, strategi eller någon trilskande switch. Skulle det dessutom uppstå någon regeltolkning är det en fördel om de andra spelarna har sett på eller uppmärksammar spelaren om något. För min del hoppas jag singelplayer matchplay blir evigt förpassad till historien.
Det finns nackdelar givetvis, och det är därför det går från 2x till 1x, men multi matchplay med staggered start förblir snabbare. Sen om vi kommer se tävlingar anamma det i Sverige är en annan sak. Jag har aldrig stött på staggered start i Sverige hittills. Det är alltså när spelare ett är spelare 1 på spel 1, spelare 2 på spel 2, spelare 3 på spel 3, spelare 4 på spel 4. Spelare två är spelare 1 på spel 2, spelare 2 på spel 3, etc. Fyraspelarmatch på fyra spel med startposition för varje spelare. Spelare 1 1234 Spelare 2 4123 Spelare 3 3412 Spelare 4 2341 Det är otroligt mycket mer effektivt än det multi matchplay som vi kört i Borås, exempelvis, där samma spelare har samma position på varje spel. Beroende lite på vilka spel som används, skulle jag säga att man skulle komma upp i 4 spelade spel på ~20 minuter. Detta blir snabbare än head-to-head matcher där en person alltid väntar eller vanliga fyrspelarmatcher där tre personer alltid väntar (men med 2x multiplier). Sen om någon TD vill använda detta är en annan femma.
204
« skrivet: juni 30, 2022, 22:56:28 »
Silvenminken: ja spelar man på ett spel i taget i en fyrmannamatch är det samma regler som vanligt.
Och det räcker med 25 spel för att få 100% tgp. Men 100% är inte max. Så med 26 spel blir det 104%. Med 38 spel blir det 150%, vilket är max.
This one goes to eleven.
DDH: Har ni diskuterat den konstiga matten något? Det är ju hyfsat begripligt nu med det gamla i färskt minne, men det kommer ju vara helt obegripligt för nya spelare
Tanken är väl att det psykologiskt skall vara som vanligt och 100% är acceptabelt för en månadstävling. Sen är tanken att 100% är en acceptabel, fullfjädrad tävling men att större tävlingar kan spela ihop mer än så. Första förslaget från Josh var att ändra till 3% per spel istället för 4%.
Silverminken - Som LOP säger, man kan fortfarande köra som vanligt eller multi matchplay. Man får bara inte 2x boosten med multi matchplay. Att köra multi matchplay med staggered start, fyra spelare, och fyra spel är nog, tyvärr, snabbaste sättet att få ihop fyra spelade spel även utan boosten.
Alla ändringarna är lite för att balansera systemet. Det allra första WPPR systemet var balanserat på ett sådant sätt att det inte bara skulle vara svenskar i topp. För typ 10 år sedan mjölkade Portland systemet så det ändrades. För 6-7 år sedan mjölkade Modern Pinball i NYC systemet med sin Super League och systemet ändrades. Nu har framförallt Fulda och District 82 skevat rankingen igen, så det blir justeringar.
Själv tycker jag det är bra att avståndet ökar mellan stora, matiga tävlingar och snabba express tävlingar. Förmodligen kommer även Fulda helger nu bli färre tävlingar för att bra spelare får hellre 2-3-4 chanser på riktigt stora poäng än 11 chanser på mycket mindre poäng.
205
« skrivet: juni 30, 2022, 21:10:07 »
Det har ju varit mycket större ändringar förut så det här blir väl ett nytt normalt ganska fort, precis som det brukar bli. Jag orkar inte förutspå månadstävlingar just nu men stora maintävlingar kommer däremot bli mycket större.
LPA Open Main nu senast borde ju komma upp i även nya Certified med smärre ändringar och få 187,5% TGP. vilket skulle landa på 93,75 WPPRs till vinnaren.
BPO Main som Sveriges ECS tävling beroende på format skulle kunna landa på 225% TGP och 134,44 WPPRs med samma deltagare som på BPCO nu senast.
Matchstick Main skulle kunna komma upp i 187,5% och 90,51 WPPRs med samma deltagare som senast.
SM main utan ändringar i formatet skulle landa på ~59 WPPRs. SM main som Certified plus skulle landa på cirka 133 WPPRs.
Swedish Championship series finalen skulle hamna på ~115-120 WPPRs beroende lite på vilka som kvalar in.
EPC i Danmark med ett litet annat format i main skulle kommit upp i hisnande 225 WPPRs.
Main kommer bli fetare medan för, sido, och trösttävlingar kommer bli färre och kanske lite mindre värdefulla/ungefär lika värdefulla som nu och landa på ~100% TGP. Eller kanske en enda för/sidotävling som kommer upp i 150% istället. Det skall bli spännande att se.
Synd på Frenzyn men andra communities som kommer upp i 100% på två timmar utan slutspel har sabbat det för alla. Som jämförelse spelade vi en 2,5h Frenzy i Borås igår och kom upp i 15 spel i kvalet. Enkulorsfrenzy skall jag nog prova på en månadstävling. Det låter hetsigt! Jag får vänta på en frenzy där PQ är med. Kommer PQ tycka att det är en tredjedel så bra som en vanlig frenzy eller tre gånger bättre?
206
« skrivet: juni 30, 2022, 20:14:41 »
21 spelare blev vi trots värmen.
INK var kvaletta med +10 (13 vinster och 3 förluster) och satte stabila 7-7-7 i semifinalen.
Efter finalen såg topp 4 ut så här
1. DDH 2. INK 3. JT 4. KKH
Tack alla som kom och spelade! Nästa månadstävling blir fredagstävlingen innan summer camp i slutet på juli. Varmt välkomna då!
207
« skrivet: juni 29, 2022, 15:32:07 »
Nu vart det officiellt, även om justeringar kan ske innan nyår.
Since the release of WPPR v5.7 for the 2022 season, the IFPA has continued investigating ways to make the World Pinball Player Rankings more accurate for how we rank players across the globe.
These latest changes will be incorporated into WPPR v5.8 which will be implemented starting January 1, 2023.
Updated TGP rules
Events now have the ability to grade out to 150% value versus the previous 100% max value that was in place. This will give some additional events that go ‘above and beyond’ with respect to the number of games played for their league or tournament. Previously 25 meaningful games played at 4% each would hit that 100% max. This will now be 38 meaningful games played at 4% each to hit this new 150% max.
Event Value increases for various classes of events Majors –> Previously the IFPA World Pinball Championship, PAPA World Pinball Championships, European Pinball Championships, Pinburgh Match Play Championship and THE OPEN had an event weight of 150%. This will be increased to 200% for 2023. IFPA Championship Series events –> Previously these events had a event weight of 125%. This will be increased to 150% for 2023. This includes the following events: – Any IFPA Country Championship Series final, Any IFPA State and Provincial Championship final, IFPA North American Pinball Championship, Any IFPA European Championship Series event along with the ECS Final, IFPA Pin-Masters Championship, IFPA Heads-Up Pinball Championship, IFPA Power100 Championship, Stern Pro Circuit Final
Updated rules for IFPA Certified events Increased event weight for IFPA Certified event weight to 125%. Addition of IFPA Certified+ tournaments with an event weight of 150%. Updated criteria of eligibility: a) 128 player minimum – This is only needed for IFPA Certified+ events. There is no player minimum for the 125% boost level. b) Limited Herb/Card – minimum 24 attempts with minimum best 12 games being counted, minimum 20 hours of qualifying time. c) Unlimited Herb/card – minimum 20 hours of qualifying time, minimum 5 games being counted. d) Match Play formats (4-player groups) require minimum of 20 qualifying games. e) Head to head formats require minimum of 40 qualifying games. f) 24 finalists minimum (up from 16) g) No other qualifying formats eligible (Flip Frenzy, Pin-Golf, etc) h) No player may receive a bye beyond the round of 16 finalists. i) Maximum length of the tournament is 4 consecutive days. j) Finals for the top 24 cannot start on the same day that Qualifying starts. k) Finals portion of the tournament must consist of one of the following approved formats: PAPA style match play rounds (minimum of 3 games per round) or IFPA style head-to-head play (minimum best of 5 matches per round). All game choices during finals must be made by the players.
Group play formats that utilize the “Multi-Matchplay” style of play (players play in parallel across multiple machines rather than serially in the 4-player matches) will no longer receive the 2X bonus for 4-player groups.
Flip Frenzy formats, also referred to as Pinball! Pinball! Pinball! format will now be graded based on the (AVERAGE number of matches played / divided by 2) by all players in the field. One-Ball Flip Frenzy formats will be graded based on the AVERAGE number of matches played/ divided by 3).
Any tournaments that eliminate games due to time (this is often done by switching to “all Classics” when a tournament is running long) will no longer earn TGP after the point in time in which games are eliminated. For tournaments that run into this problem often, we recommend you changing the format to a lower amount of games played, or eliminating any long playing games at the start of the tournament.
Please don’t hesitate to contact us at ifpapinball@gmail.com with any questions. Check back when we announce that WPPR v5.8 has been implemented for 2023 as details are subject to change prior to launch.
https://www.ifpapinball.com/wppr-formula-change-to-v5-8-for-2023/
208
« skrivet: juni 27, 2022, 22:04:05 »
Inga av ändringarna spikade ännu men det verkar som att Frenzy får en 0,5x multiplier. Det vill säga, varje match räknas som en halv match mot TGP.
Tydligen är det flera ställen som spelar frenzy väldigt effektivt och kan komma upp i 100% TGP på 2,5h utan att spela slutspel. Spelarna ger upp direkt när någon får till en hyfsad kula, etc. Detta har inte varit min upplevelse och då har jag ändå spelat frenzy tävlingar i flera stater, en provins, i Europa, och orginalfrenzyn i Japan.
Frenzy är inte mitt favoritformat men jag skrev ett litet försvar av formatet då det har en del fördelar som format någon gång ibland, men det verkar bli 0,5x, vilket kommer döda formatet här iallafall.
DDH, nu blev jag lite nyfiken, "originalfrenzy i Japan"? vad/var???
Frenzy uppfanns på Neverland Arcade (RIP) i utkanten av Tokyo. En av deras årliga tävlingar var en frenzy när vi flyttade dit 2012. Dom körde en manuell kö där allas namn stod på varsinn liten kylsåpsmagnet som flyttades till lockdown baren när man spelade. Där stannade den i två matcher först som spelare ett och sen spelare två. Efter andra matchen där man var spelare två sattes den tillbaka på en tavla sist i kön. Dom hade sex stycken maskiner så 12 spelare spelade samtidigt och resten var i kö. Var det färre spelare användes färre maskiner. Tävlingen kallades för Pinball! Pinball! Pinball! och spelades sju gånger mellan 2010 och 2015. Neverland var även första gången jag stötte på multi matchplay/matchplay express. Dom hade dom fyra spelarnas namn på magneter på lockdownbaren i olika ordning på tre spel så när ens kula var slut på ett spel så tog man ett steg tillbaka och väntade på sin nästa kula på något av dom andra spelen. http://www.pinballnews.com/sites/neverland/index.html
209
« skrivet: juni 27, 2022, 21:41:58 »
Är inte en superfan av formatet själv men tycker det kan vara roligt att köra på månadstävlingar och annat där man får chansen att spela många spel på kort tid. Förslagsvis hade man kunnat sätta ett "maxtak" per timme på t ex 6 matcher (lite som pingolf att man kan även få mindre värde beroende beroende hur man spelar det). Detta skulle göra att man når som max 12 matcher till tgp på 2 timmar vilket är där det brukar ligga ungefär om man spelar som vanligt. För att få max TGP (som det är nu) skulle man då behöva spela 4.5 timme vilket jag inte tror många arrangörer är sugna på. Bara ett förslag som du kan ta med dig om du vill.
Det har varit lite diskussioner med alternativ som att inte räkna det som direktspel så att formatet måste ha ett slutspel. I grunden gillar inte Josh formatet då det är enda formatet där man kan vinna alla sina matcher och ändå inte gå till slutspel/alternativt inte vinna tävlingen,
210
« skrivet: juni 27, 2022, 15:22:41 »
Inga av ändringarna spikade ännu men det verkar som att Frenzy får en 0,5x multiplier. Det vill säga, varje match räknas som en halv match mot TGP.
Tydligen är det flera ställen som spelar frenzy väldigt effektivt och kan komma upp i 100% TGP på 2,5h utan att spela slutspel. Spelarna ger upp direkt när någon får till en hyfsad kula, etc. Detta har inte varit min upplevelse och då har jag ändå spelat frenzy tävlingar i flera stater, en provins, i Europa, och orginalfrenzyn i Japan.
Frenzy är inte mitt favoritformat men jag skrev ett litet försvar av formatet då det har en del fördelar som format någon gång ibland, men det verkar bli 0,5x, vilket kommer döda formatet här iallafall.
Sidor: 1 ... 12 13 14 15 16 ... 75
|