Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - realpingo

Sidor: 1 ... 12 13 14 15
196
Hårdvara / POST-problem, Honey (1972)
« skrivet: september 09, 2012, 15:55:57 »
Leffe: Jag tar gärna emot schemat!

197
Hårdvara / POST-problem, Honey (1972)
« skrivet: september 09, 2012, 15:54:56 »
DAH: Det var så jag menade i min förvirrade postning ovan  :) Jag förstår att funktionen är att en spole drar ner den och sen blippar den andra spolen fram metallplattan som håller posten nere mekaniskt. När jag kikade på det igår (och tog ovan bild) var det en logisk mekanism, och du bekräftar vad jag trodde att spolen skulle gå sönder om den tvingas dra ner posten hela tiden.

Med "snabbkontakt", menar ni då de här stiftkontakterna ("telefonpluggar" ) som brukar sitta i två rader på skiva med kablar?

På framsidan sitter ju en start-knapp. Denna är på mitt spel lött så att man kan klicka fram credits. När jag fick spelet funkade inte denna, så jag har hela tiden klickat igång spelet i myntluckans mittenswitch. Men häromdagen råkade jag komma åt start-knappen och då funkade den helt vips! Så ett par dagar spelade vi genom att enbart köra via den.

Nu, när back-boxens lampor slogs ut så försvann även funktionen från startknappen.

Var sitter "tripspolen"?

Ursäkta min okunskap - jag är som sagt novis på flippers men lär mig i takt med pulandet! :-)

198
Hårdvara / POST-problem, Honey (1972)
« skrivet: september 09, 2012, 03:24:14 »
Ovan stämmer i funktion och beskrivning. Det finns bara en down-postknapp dock.

"A-to-B" - jag var lite kvick där :) - jag menar knappen längst upp som heter "Advance 1 to 5". Den ska ju normalt INTE dra upp posten om jag förstår det hela rätt, utan, precis som du skriver ovan, ska detta endast ske via "Up post"-switcharna på höger/vänster sida av planen.

Den lilla metallbiten håller nere plastbiten. Den spolen (M-29-1000) var lite lös, men jag har skruvat dit den ordentligt nu. Samma fel dock, så det glappet gjorde tydligen inget.

Problemet verkar vara det att M-29-1000 aktiveras varje gång kulan rullar över down-post, advance-1-to-5, samt up-post. När den gör det så drar den ju tillbaka metallskivan.

DÅ ska väl egentligen också G-23-750-spolen "hålla nere" posten, dvs också aktiveras (om ju inte kulan då träffar up-post istället). Det verkar den dock inte göra, så då släpper det mekaniska "hållet" och posten åker upp.

Så funkar det iallafall just nu - jag hade spelplanen uppställd och testade, och M-29-1000 aktiveras varje gång som down-post-knappen aktiveras (och de övriga tre switcharna, se ovan) - OAVSETT om posten är uppe eller nere. Så mekaniken "släpper" när den är nere, och då flyger den upp fast man rullar över down-post.

Det verkar funka mekaniskt, men inte elektroniskt?!

199
Flippersnack / Lagstiftning och branschen idag
« skrivet: september 08, 2012, 22:54:52 »
ARE: Tack för utmärkt svar. Vad är den främst anledningen till att göra förtjänst på flipper tror du? Plats, typ av inrättning där det står eller annat?

200
Hårdvara / POST-problem, Honey (1972)
« skrivet: september 08, 2012, 22:19:07 »
Tack S-I-A. Men det där var manualen - som jag redan har. Jag söker efter el-schema. :-)

201
Hårdvara / POST-problem, Honey (1972)
« skrivet: september 08, 2012, 16:14:38 »


På bilden ovan är posten i nerläge som synes.

När kulan rullar över lite olika switchar, som t ex A-to-B-switchen längst upp i spelet, så löser den vänstra spolen ut, men slår omedelbart tillbaka i ovan läge. Det är kanske så det ska funka - jag vet ej. Samma funktion får man när kulan rullar över post-down-switchen - vilket är helt logiskt.

Dock skall inte posten åka upp när den rullar över någon av ovan nämnda switchar - vilket den dock gör. När den rullar över a-to-b-switchen så åker den i upp läge omedelbart. Åker den över down-postswitchen så är det mer slumpmässigt.

När jag testade detta så verkar det som om den högra spolen inte reagerar som den ska - dvs den "håller inte nere" posten i nerläget tillräckligt länge, utan verkar släppa om spolen till vänster löser ut.

Eftersom down-post-switchen inte kan funka på så mycket olika sätt så verkar det som om problemet sitter här. Varje gång kulan rullar över down-post så kommer ju den vänsta spolen att lösa ut. Men den högra spolen ska ju då inte släppa upp posten automagiskt bara för det vad jag förstår - är detta korrekt uppfattat? Isåfall är det nåt vajsing med den högra spolen - men vad isåfall?

Alla kablar, lödningar etc SER bra ut. Switcharna är svårare att säga, men det ser bra ut med lekmannaögon - inga uppenbara fel. Har kollat av allt i "listan" ovan. :)



Ett annat fel är att alla lampor i backboxen la av. Poängen funkar, spelet funkar (förutom postproblemet ovan) men lamporna lyser inte i backboxen. Alla andra lampor i spelet funkar. Sitter det en säkring i backboxen som kan ha gått, eller sitter det en säkring i spelet som jag inte sett? (Kommer inte åt backboxen nu - spelet står för trångt.)

Jag har inget schema så om nån har ett Honey-schema som PDF så är jag tacksam för mail! :)

202
Flippersnack / Lagstiftning och branschen idag
« skrivet: september 08, 2012, 15:26:05 »
Purre: Det där med att ingen spelade är intressant tycker jag. Både på den pizzeria samt den båt jag nyligen besökt så fanns två bra spel (Star Trek och Rolling Stones). De enda jag såg spela var jag och de i mitt sällskap. Priset var 10 kronor eller en Euro för en credit.  Visserligen poängterade någon ovan att priset inte följt utvecklingen i samhället i övrigt.

Jag tror det beror på att 10 kronor för en credit var alldeles för högt redan för 20 år sedan. Fem kronor för en credit känns okay, och tre enkronor för en credit är ännu bättre.

När någon spelar ett spel kommer ofta andra fram och tittar. Spelet marknadsför sig självt under spel. Jag tror (spekulation) därför att lägre pris med effekten mer spel i sig skapar ytterligare mer spel från sådana som inte hade spelat annars.

Jag kan ju ha helt fel, jag vet ju inte vad ovan flipper i den där butiken hade för pris, men för mig känns det som att jag i längden skulle slösa bort mer pengar om priset var lägre...

203
Flippersnack / Lagstiftning och branschen idag
« skrivet: september 06, 2012, 19:37:09 »
Tack för bra svar! Inte de svar jag trodde, men det är ju intressant. Jag kan inte se att privata egna spel skulle konkurrera med utställda spel - det är ungefär samma fråga som biobranschen problematiserar. Ett utställt spel på lokal är ju inte enbart ett spel - det är umgänget kring och platsen etc som ger en annan upplevelse. Tror jag - eller så skulle iallafall jag se det marknadsföras.

Sen att spel går sönder är ju en sak förstås. Om intäkterna inte ens täcker de kostnaderna är det ju lätt att förstå varför man inte ställer ut fler spel.

Finns det någon som ställer ut spel här och som tjänar på det och ser en framtid i branschen - och isåfall varför?

204
Flippersnack / Lagstiftning och branschen idag
« skrivet: september 05, 2012, 19:36:07 »
Hej alla,

Om jag förstått det hela rätt så är Lotteriinspektionen tillsynsmyndighet idag och tillstånd kostar från 2300 och uppåt, plus 200 i månaden i inspektionsavgift. Är detta korrekt?

Ni som är i branschen och ställer ut spel eller har spel utställda - hur är det idag jämfört med för tio år sedan, och jämfört med 20-30 år sedan?

Det finns ju oerhört få spel utställda idag (även arkadspel), men intresset verkar det ju inte vara något fel på med tanke på att det ordnas VM och Sverige idag har inhemsk datorspelsproduktion. För mig verkar det som att det finns ett intresse och att ungdomar idag skulle kunna få ett intresse, bara det fanns spel ute.

Det verkar samtidigt som om lagstiftningen och Lotteriinspektionen är de största käpparna i den här branschens hjul.

Har jag fel eller hur är det egentligen idag?

205
Hårdvara / Högupplöst bild på Criterium 75 plast?
« skrivet: augusti 15, 2012, 21:12:37 »
S-I A: Taget via mail! :)

206
Hårdvara / Högupplöst bild på Criterium 75 plast?
« skrivet: augusti 14, 2012, 01:03:40 »
MÅTTEN i millimeter är för övrigt viktigast. Om nån har dem vore jag mycket tacksam!

207
Hårdvara / Kan nån förklara den här myntluckan? (Criterium 75 EM)
« skrivet: augusti 12, 2012, 23:58:41 »
Tack för detta. Kontrollerar och ser om jag kan få fart på det.

208
Hårdvara / Högupplöst bild på Criterium 75 plast?
« skrivet: augusti 12, 2012, 22:57:57 »
Haha, då är inte DET aktuellt då (såvida inte Norrmannen hör av sig...)

209
Hårdvara / Högupplöst bild på Criterium 75 plast?
« skrivet: augusti 12, 2012, 22:15:17 »
Nån som kan ta en högupplöst bild på den här plasten? Gärna mått i millimeter också. Ämnar se om jag kan göra en själv. :)  Om nån har en till salu kan ju det vara intressant också förstås.



(Var det inte nån som för övrigt sökte en högupplöst bild på ett HONEY-glas? Jag kan möjligen producera en backlight-film med Honeyglaset om det fortfarande behövs.)

210
Hårdvara / POST-problem, Honey (1972)
« skrivet: augusti 12, 2012, 00:02:37 »
TACK för ett mycket utförligt och bra svar. Jag skall kontrollera detta och se vad som skett.

Något är iallafall garanterat glapp. När jag tog av glaset för att testa de där LED:arna (se annan tråd) så kom jag tydligen åt något - för nu funkar det som det ska. Och det är HELT annorlunda! Väldigt bisarrt - och just därför ska jag kika igenom som du säger, för någonstans därinne har nåt alltså hänt.

Sidor: 1 ... 12 13 14 15