Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - GGG
Sidor: 1 ... 12 13 14 15 16 ... 27
196
« skrivet: januari 13, 2005, 11:16:14 »
Lyfter upp en gammal tråd, mest för att skryta lite...:-D
I förrgår spelade jag match mot MIW på ST:TNG. När första kulan rann hade jag tre extrabollar tända (warp 8, betaramper och 10x bonus) samtidigt. På andra kulan startar jag multibollen direkt på skill shot (hade tredje locken tänd redan) och lyckas sätta alla tre jackpot-skotten från vänstra kanonen!
Tre extrabollar, 6x jackpot och boostat jackpot-värde med 30M - innan jag ens rört flipprarna på den bollen! Det var en ganska maffig kick!
Enda minuset är förstås att EB-animationen tar bort jackpot-ljudet, men det fick vi höra mer av senare...
I övrigt tycker jag kvadrpel Super jackpot på Creature är en höjdarkick. Synd att det händer så sällan. (kanske har nånting med varandra att göra?)
Epilog: min ST:TNG-omgång slutade på PB strax under 10B, men Micke kom tillbaka starkt och vann set 2 och 3 och därmed hela utmaningen. Vår sämsta score var 1,95B (min sista) - en OK match ;-)
197
« skrivet: januari 12, 2005, 13:44:28 »
För övrigt så glömde jag att säga att det ser ut att vara ett Pat Lawlor spel. Knappast, eftersom: 1) det inte är nån PLD-logga (Pat Lawlor Design) på glaset, 2) det bara har två flipprar, och 3) det inte finns en uppenbar väg från bumprarna SDTM... edit: låter inlägget stå kvar trots att Flippy ändrat sin första utsaga
198
« skrivet: januari 12, 2005, 13:18:26 »
Som tillägg till Torbjörns inlägg kan jag rekommendera "delarna 3 och 4" av Myst - Exile och Uru, även om en del grejer är omöjliga att göra utan en bra walkthrough. Grafiken är suverän och stämningen är kvar från de tidigare spelen. Enligt min humlas opinion.
199
« skrivet: januari 10, 2005, 13:40:27 »
LDK: En alternativ tävlingsform som vi åtminstone pratat om i Stockholm är dragster-flipper. Kortast tid till en förutbestämd poäng, helt enkelt. Poängen (tycker jag) ska vara ganska låg, så det går undan, kanske 700M på AFM eller motsvarande.
200
« skrivet: december 22, 2004, 11:36:12 »
Hmmnnjaaa... jag är skeptisk.
Den fundamentala åsikten som måste finnas för att man ska spela tävling med handicap-system är:
Tävlingen skall vinnas av den som spelar bäst i förhållande till sin normala förmåga, inte nödvändigtvis av den som är den bästa flipperspelaren.
"Den normala förmågan" speglas av vilken ranking spelaren har när tävlingen startar. Alltså skulle rankingförändringen under tävlingen på ett bra sätt kunna berätta vem som spelat bäst (och sämst) i förhållande till sin normala standard. Alltihop naturligtvis förutsatt att rankingsystemet är rättvist och alltid rättvisande. Samt att alla deltagare spelat tillräckligt mycket för att ha uppnått en rättvis ranking.
Men som sagt - en sån tävling skulle kräva att alla accepterade att den bästa spelaren (förmodligen) inte kommer vinna.
Själv ser jag möjligheten till feta rankingklättringar som en bonusdel av tävlingen - särskilt som konkurrensen i Stockholm gör mina drömmar om segrar till just drömmar. (Dock vill jag gärna nämna att jag i år vunnit lika många månadstävlingar som självaste MCR!:-P)
Extrabollsystemet känns lite trubbigt, tycker jag. Ett alternativ kunde vara ett procentpåslag på scoren som ökar med ökande rankingskillnad. Det skulle ju mer likna golfens system som grundar sig på idealresultatet par.
Som SM-arrangör skulle jag helst slippa A- och B-divisioner, men om det är folkets vilja kommer det naturligtvis genomföras!
201
« skrivet: december 21, 2004, 14:49:07 »
Ha! Fantastiskt att det finns nästan hundra sämre tävlingsscorer på Trolleriteatern än min kvalscore från 2003! (att det finns över 1200 bättre kan vi tala tyst om)
202
« skrivet: december 16, 2004, 09:53:02 »
Grundregeln för de fyra ordinarie multibollarna (Fortress, Museum, Wasteland och Cryo prison) är att de startar med 2, 3, 4 resp 5 kulor och alltid i den ordningen, nerifrån och upp på de vita lamporna ovanför flipprarna. För att kunna starta respektive MB behöver man "frysa" 1, 2, 3 resp 4 kulor. Genom att välja Lock Freeze uppe i Cryo claw fryser man det antal kulor som behövs för att nästa multiboll skall vara redo. (startas i vänstra loopen)
Det går dock att få fler kulor på de tre första multibollarna (spelet har bara fem kulor installerade, så fler än så går icke) på två olika sätt: 1) genom att ta Quick Freeze under tiden Start MB är tänd, det ger en boll till under MB. QF går sen att tända igen genom att träffa de fem gula stand-up:erna. 2) genom att välja Lock Freeze i claw:en när start MB är tänd. En extra kula blir då "fryst" och multibollen startar direkt.
Det fiffiga med att starta MB med fler kulor är att jackpotvärdet ökar. Jag tror formeln för jackpot är 15M + (antal freeze)*5M.
Din "enbolls-multi" gissar jag är att du plockat jackpots efter det att alla kulor utom en runnit. Jackpot-skotten ligger kvar ganska länge (typ 5-7 sek) utan att lamporna är tända.
EDIT: den här tråden kanske passar bättre under mjukvara (åtminstone med den beskrivning som står på förstasidan) eller flippersnack?
203
« skrivet: november 25, 2004, 10:53:30 »
Kul grej! Jag gissar att det är medvetet felritat, för att korkskallar världen över skall ha nåt att snacka om på internet-forum... :-D På din originalritningslänk ser man en liknande "tabbe" där rälsen går ner i buskaget till höger - där korsas båda åkskenorna!
204
« skrivet: november 24, 2004, 09:57:59 »
(Är det inte en "oh, no"-sampling om man bara tar en halv vänsterramp förresten?) Jo, det är det, Simon Phoenix snackar. Fast den här frågan gällde rampen mot Claw, dvs den högra. Låter märkligt att en halv högerramp skulle gå sdtm. På mitt DM kommer den snällt ner på högerflippern, perfekt för en snygg live catch (=brudmagnet). Håller med replikanten om att ny lutning kan göra susen, prova att ställa spelet brantare!
205
« skrivet: november 22, 2004, 17:04:47 »
Ett lysande reportage! Bra jobbat, FEZ och Robbse!
Fast parflipperbilden kom lite ur sitt sammanhang. Dels ligger den mitt i tävlingsredovisningen, dels nämns inget om sidotävlingarna. Annars är det ett kanonjobb, förutom att det var alldeles för lite kommentarer om domarnas stabila insats... :-D
206
« skrivet: november 18, 2004, 16:12:43 »
MCR: Jo, det var fyrmannagrupper där, och det var lika svårt att hänga med i gruppställningarna där! Borde inte vara nåt problem att fixa white boards eller anslagstavlor att sätta upp bredvid spelen, så att publiken hänger med i förutsättningarna. Noterat för framtiden.
207
« skrivet: november 15, 2004, 15:13:03 »
Grundregeln är väl att man ska ha lödningarna så långt från coil-stoppern som det går, för att minimera vibrationer (som enligt uppgift kan paja lödningarna (källa: tror jag läste det på nätet...)).
208
« skrivet: november 05, 2004, 11:45:17 »
Syftet är väl att man ska kunna hålla kulor på nedre högra och samtidigt ha passage för att skicka upp andra kulor till bumprarna?. Nån sån funktion (att behöva vara ur vägen ibland) finns ju inte för övre vänstra flippern.
209
« skrivet: november 02, 2004, 17:14:02 »
Mina två skilling riksgälds:
Jag gillar JD. Ramper och loopar har ganska breda ingångar och är rätt lätträffade (undantag Air Raid). Förmodligen beror det på att det är ett widebody som inte har drutton utgångar från nedre spelfältet (typ IJ). Super Game blev väl aldrig nån succé, även om idén var OK, imho.
Flow? Bra, nånstans i mitten av skalan. Lite stop'n'go blir det ju eftersom det är mode-baserat, men fyra ramper och tre loopar (OK, en av dem är samma åt två håll) blir ju rätt varierat.
Speed? De ex jag spelat har inte varit hysteriskt snabba. Stora loopen med övre vänstra flippern kan gå rätt fort.
Musik/speech? Håller med Replicant, gitarrkompet kan bli liiiite tjatigt. Däremot är rösterna OK.
Variation? Helt OK, tycker jag. Hade gärna haft nån multiboll till.
Multiballomgångar... Brukar ta slut rätt fort, det finns ju inga bumprar att skyffla undan kulorna till! Black Out (mode) är rätt harmlös, vanliga trebollars riktigt rolig, slutfajten (heter?) lite av ett antiklimax. Plus dock för att den kan startas på olika sätt.
Sen får vi inte glömma humorn! "Bad impersonator" är det roligaste mode:t i flippervärlden och de röda knapparna bör användas ofta (get the extra ball - hmmm, interesting...).
210
« skrivet: november 02, 2004, 14:20:29 »
Backpackers Inn STF/HI Banérgatan 56 Vid gärdet, längst ner på Valhalla vägen, Inget T i närheten. Men finns säkert buss som kör upp längs Valhalla vägen
Busslinje 4 åker från Radiohuset längs Banérgatan till Valhallavägen och sen vidare hela vägen till KTH/Östra Station. Tror det finns en hållplats på Banérg vid korsningen med Valhallav. Östra Reals Vandrarhem SVIF Karlavägen 79 Östermalm. Samma avstånd från Brygghusets Vandrarhem, någerlunda nära T, finns annars säkert nån buss som kör upp för Valhalla vägen. Tunnelbana inte att rekommendera, eftersom man måste åka in till Östermalmstorg och byta. Gå i stället två kvarter uppför Artillerigatan och hoppa på 4:an på (andra sidan) Valhallavägen.
Sidor: 1 ... 12 13 14 15 16 ... 27
|