Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - GGG

Sidor: 1 ... 13 14 15 16 17 ... 27
211
Tävlingar / Uppdaterat spelsystem
« skrivet: oktober 28, 2004, 18:24:13 »
Och här kommer en liten (nåja) sammanställning på vad som ändrats i spelsystemet, så slipper ni sitta och jämföra gammalt mot nytt:

Ett sammanfattlande dokument har tagits fram. Skriv ut och lägg på nattduksbordet! (när FEZ rättat till länken på sidan)

Ändringar i systemdokumentet:

Tiden
Förkvalet till slutspelet och själva slutspelet börjar en timme tidigare på söndagen. Förkvalet börjar alltså 09.00, slutspelet 11.00.

Under Kvalspel – Tävlingsformat, tillägg:
”Om en spelare startar den andra omgången innan resultatet från den första noterats, anses den spelaren ha fått noll poäng. Den andre berörde spelaren får:
a)   sin registrerade poäng om den är uppskriven av score-keepern, eller
b)   spela en ny trekulorsomgång om poängen inte är uppskriven eller han/hon inte spelat alla sina tre kulor, eller
c)   noll poäng om han/hon varit i samförstånd med den andre spelaren om att påbörja en ny omgång.
Noll spelpoäng kan aldrig ge kvalpoäng, även om scoren skulle vara blande 30 ”bästa”.”

Reglerna för övningsspel har styrts upp:
”I inledningen av varje kvaltimme kommer spelen vara igång för 3 minuters övningsspel per spelare. Övningsspelet är endast för de två som skall kvala på spelet den närmaste timmen. När tävlingsledningen så påbjuder, skall eventuella övningskulor omedelbart avslutas och spelen stängas av.”

Under Slutspel, ändring:
Original-systemet med man-mot-man-matcher i kvartsfinal och framåt har strukits. Efter gruppspel 2 bildas nu två semifinalgrupper, fyra pers i varje. Samma spelformat som i gruppspelen, de två bästa ur varje grupp går till finalgruppen, som alltså får fyra tävlande. Samma spelformat som tidigare, förutom att finalen endast spelas på Elvis.

Under Oavgjorda resultat – Oavgjort i slutspelet, tillägg:
”Undantag: två spelare som är utslagna skall inte spela särspel om den inbördes placeringen. Detta gäller om:
1.   två spelare ensamma delar andra och tredjeplatsen efter förkvalet,
2.   två spelare ensamma delar tredje- och fjärdeplatsen efter gruppspel 1 eller 2, eller efter semifinalspel.”

Till sist har det tillkommit ett helt kapitel om sena ankomster. Detta är så pass viktigt att jag skriver ut hela skiten här:
”Sen ankomst
Alla spelare är personligen ansvariga för att infinna sig på tävlingsplatsen i god tid före sin kvaltid resp slutspelsstart. Det åligger också spelaren att ta reda på om han/hon går vidare till förkvalet eller slutspelet. Tävlingsledningen kan, om särskilda skäl föreligger, kontakta spelaren efter avslutat kval och meddela utgången, men detta måste anmälas till (och godkännas av) tävlingsledningen i förväg.
Följd av sen ankomst – kvalspel
Spelare som missar hela eller delar av sin kvaltid får ”spela ikapp” de omgångar han/hon missat endast i mån av tid! Tävlingsledningen kommer inte erbjuda någon extra tid utöver de kvaltider som annonserats, för eftersläntrande kvalspelare. Om en spelare bara spelar ett, två eller tre kvalspel av sina fyra sätts spelpoäng noll på de övriga. Spelpoäng noll kan inte ge kvalpoäng, även om den skulle vara bland de 30 ”bästa”.
Följd av sen ankomst – slutspel
Innan förkvalet inleds hålls upprop bland spelarna kl 09.00 på söndagen. Skulle en spelare utebli från uppropet tas dennes plats av näste spelare. Tävlingsledningen rekommenderar därför de som hamnar strax utanför kvalgränsen att infinna sig – chansen finns att en plats i förkvalet erbjuds! (2003 gick 41-rankade JAC in bland de 32 i slutspelet bara genom att dyka upp i rätt tid.)

Ett liknande upprop kommer sedan hållas innan gruppspel 1. Skulle någon av de 24 direktkvalificerade inte infinna sig kommer den spelarens grupp inte fyllas på med tävlande från förkvalet. Förutsatt att alla grupper innehåller minst tre spelare ligger gruppschemat som det är beskrivet, i annat fall beslutar tävlingsledningen om vilka spelare som skall byta grupp.

Efter respektive upprops avslut har spelare som kvalat till förkval/slutspel och inte dykt upp förverkat sin plats.”

I övrigt är det mest språk- och layoutändringar.

Alla som har synpunkter på det nya systemet ombeds skicka in dem till mig, så ska jag personligen ignorera dem… (nääärå, ba’ skoja!) Stort tack till alla som hört av sig med synpunkter och tips. Nu känns det som vi har ett stabilt system att stå på och då blir det så mycket lättare att genomföra tävlingen som vi vill ha den – med glada spelare, glada funktionärer och en rättvis segrare!

Hey, it’s only pinball!

212
Tävlingar / Uppdaterat spelsystem
« skrivet: oktober 28, 2004, 18:21:19 »
Tävlingsledningen har enats om några ändringar och förbättringar av spelsystemet. Det nya dokumentet finns i pdf-format här. På sajten finns dessutom en länk till en systemsammanfattning, fast den länken pekar just nu på samma pdf som ovan, så det är inte mycket nytta med ännu...

FEZen fixar!

213
Tävlingar / SM 2004: spel
« skrivet: oktober 27, 2004, 17:12:07 »
Citera
Under kvalet däremot kan vi vara lite mer selektiva bland spelen, eftersom antalet spel som krävs är betydligt färre då.

Om man byter ut "kvalet" mot "slutspelet" i meningen ovanför tror jag LDKs tankar går fram bättre, eller? :-P

214
Övrigt / 3D skrivare?
« skrivet: oktober 26, 2004, 10:41:51 »
Rent tekniskt är det ju möjligt idag, via friformsframställning (FFF) som metoden heter. Däremot tror jag materialet lämnar en del i övrigt att önska. De FFF-modeller jag sett (och rört) känns alltför spröda för att jag skulle vilja låsa in dem i ett kabinett tillsammans med vilt farande ståldankar.

Det var iofs några år sen sist och den genomskinliga varianten har jag inte hört talas om. Förmodligen har modellerna blivit bättre, men samma slagseghet som lexan-plast lär de inte få utan nån efterbearbetning.

215
Flippersnack / Pinball Expo 2004
« skrivet: oktober 26, 2004, 10:00:46 »
Tack för rapporten, Swann! Det verkar ha varit en höjdarresa. Hoppas ni fick lite input till egna prouktionen, när den väl drar igång. Nyproduktion av MM låter inte dumt, men vad jag framför allt undrar är: De där klagande RPG-människorna - hur fick de in sina raketgevär genom säkerhetskontrollen? :-P

216
Flippersnack / PAL:s Taxirekord
« skrivet: oktober 25, 2004, 10:59:41 »
Citera
...alltid fullt uppkopplad med laptop, palmpilot, 3G, Wap och...

Dra inte in mig i det här, tack! ;-)

217
Tävlingar / SM 2004: spel
« skrivet: oktober 22, 2004, 10:38:00 »
FEZ: jag är ganska säker på att Creature håller reda på 10B-siffran, även om den inte syns i displayen. Sen har vi ju vissa individer iu sthlm som gör att en score på 11B i alla fall inte räcker för att komma in på listan, men det är en annan sak...

Och nej, jag har inte heller rullat över. *inge' bitter, nääärå!*

218
Tävlingar / SM 2004: spel
« skrivet: oktober 21, 2004, 18:05:47 »
FEZ: jag har sett det hända två gånger. En gång mig själv nån gång på nittiotalet. Blev så skakis när jag såg att det fanns nästan nio miljarrrrder att hämta i Snack Bar att jag sköt den kända combon Snack Bar-stolpen - vänster outlane. Den andra gången var när vi lirade parmatch mot monstret och Andreas i våras. Andreas hade typ 14 M innan, satte skottet och hade typ 14 M efteråt. Det var inget siffrorna-rullar-över heller, då hade det stått 0.014.xyz.xyz på displayen.

Tror nog att kvalscorerna över 10B kommer vara väldigt lätträknade på SM...

219
Flippersnack / Skitboll x2!
« skrivet: oktober 21, 2004, 11:28:34 »
En person (vi kan kalla honom Svante Ericsson) har lyckats med att få noll spelpoäng på TAF plus 100K i bonus. Han sköt skillshot för långt och triggade förmodligen en nollpoängs-switch i loopen, därefter rann kulan rakt genom bumprarna och SDTM.

Bildbevis finns, men jag vet inte om länken funkar för icke stockholmpinballare.

edit: stavfel...

220
Flippersnack / Fjärrstyra ditt flipper?
« skrivet: oktober 20, 2004, 17:55:50 »
Jag säger nog "Nja, skulle inte tro det..." Det jag saknade (bland annat) var en beskrivning hur han från jobbet lyckas skjuta iväg kulan med den manuella plungern samt den lilla kunskapen att combovärdet på ToM ökar med 2M per skott, och alltså knappast skulle sluta på ...852.000.

Annars var ju hela berättelsen dagens sanning!

221
Tävlingar / SM 2004: spel
« skrivet: oktober 18, 2004, 17:56:33 »
FEZ: Visst är det en bugg, men man får inga 9,9B på en sån Snack Attack. Den startar på 10B (av nån anledning när man rullar över en P-A-I-D-switch) och räknar ner, men några poäng blir det inte. Ingen aning hur man ska göra för att få en sån Snack Attack, tveksam till att det går att styra med flit, men det är som sagt inte så myckat att stå efter...

Skulle det hända (om Creature ska vara med i kvalet) lär det bli omspel för den spelaren.

222
Tävlingar / Regler 2004
« skrivet: oktober 14, 2004, 15:18:20 »
mic: Vi planerar som sagt för fler slutspelsplatser, ännu oklart hur många det blir. Med årets poängsystem skulle en grenseger och resten _bara_ skit ge 100 poäng och en 70:e plats. Så många lär inte gå vidare till slutspel...

223
Tävlingar / Regler 2004
« skrivet: oktober 14, 2004, 11:03:57 »
Om detta års poängsystem appliceras på förra årets kvalresultat får man några intressanta skillnader. Till att börja med går inte jag själv till slutspel längre med min enda grenseger och en futtig 13:e plats! (och då har jag ändå suttit och jobbat fram den nya poängfördelningen, hur korkad kan man bli?) Samma öde drabbar Tobias Lund som hade 90 poäng 2003. Våra platser tas av Roffe Ericson och Jack Quisbert (som ändå kom till slutspel på en vakans förra året).

I toppen skulle det vara oavgjort (trots att det är just sånt vi vill undvika!) mellan Victor H och Christian M, 2003 vann Victor med tio poäng tillgodo. I övrigt är det inga jätteförändringar, största klättringen gör Micke Huselius, från plats 30 till 24.

En grenseger kommer alltså inte räcka till slutspel, man måste ha några hyfsade scorer till för att klara sig. Med förra årets resultat hamnar Jack 32:a på 149 p. Det tycker vi i arrangörsgruppen är helt OK, ska man vara med och tävla om SM-titeln krävs det mer än en höjdaromgång. (*snyft*)

EDIT: ber om ursäkt till Christian Magnusson att jag kallade honom Magnus M...

224
Flippersnack / Bästa rampen!
« skrivet: oktober 11, 2004, 12:06:42 »
Bra ramper (utan inbördes ordning):
Vänstra på Monster Bash (ja, MCR, den påminner om LotR's vänstra, men kom först). Skön känsla att rampen vänder innan den nått sin högsta punkt och kulan alltså rullar uppför, men mot spelaren.

Högra på Scared Stiff har också en lång svepande känsla. Minus för sdtm-varning om man inte orkar upp.

Vänstra på CftBL under multiboll (och Creature Feature). Kan vara den bästa, längsta, skönaste ramp som byggts! Att den dessutom håller en kula borta en stund och är asviktig för bra score gör det inte sämre!

Lockrampen på AFM. Efter en bra träff tror man kulan aldrig ska sluta accelerera.

Högra på Road Show. Man blir alltid lika nöjd när man lyckas smita mellan bumprarna!

TotAN. En ingång - sju utgångar. Fascinerande.

Dåliga ramper:
Ringen i LotR. En spinner i en rampingång som ligger långt upp från redan klena flipprar? Nej tack.

Hissjäveln i WD. Ger dessutom obalans i poängen under Penthouse Party.

Lätt ramp:
Centerrampen på DemoMan. Kort, bred, flack.

Svår ramp:
"Battletank" på Judge Dredd. Liten, osynlig och skitsvår! (fast på ett bra sätt)

225
Flippersnack / HD Third Edition
« skrivet: oktober 08, 2004, 10:08:44 »
Fast det där kan ju knappast räknas som ett nytt spel. Det är samma gamla HD som vanligt fast med fulare backglass (notera: jag håller med Flippy:-D). Kallas ju dessutom 3rd edition...

Sidor: 1 ... 13 14 15 16 17 ... 27