Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - callebe
Sidor: 1 ... 13 14 15 16 17 ... 22
211
« skrivet: oktober 10, 2006, 15:52:15 »
Och som den blivande astrofysiker jag ändå är, måste jag få påpeka att det inte finns någon mörk sida av Månen, om man inte har någon djupare mening av "mörk". Däremot finns det en bortre sida av Månen, eftersom Månen vänder i stort sett samma sida mot oss hela tiden. Att omloppstiden är densamma som tiden för en rotation runt sin egen axel kallas för synkron rotation och är faktiskt rätt vanlig i vårt solsystem pga tidvatteneffekter.
Bara så att ingen går runt och far med osanningar pga Pink Floyd... :-)
212
« skrivet: oktober 09, 2006, 17:30:49 »
Är det nån som sitter på en gammel förstärkare av mellanstorlek, så kan jag tänka mig att lätta på bördan. Allt är av intresse!
Ev paketpris med elgitarr kan övervägas.
213
« skrivet: oktober 06, 2006, 13:26:36 »
Detta svar är ju snabbt om kanske mindre korrekt. Jag vet inte riktigt hur det ser ut och vad som är bränt men Marvin skriver: Replace the Plastic Connector Housing. ------------------------------ Sometimes the plastic connector housing will need to be replaced too if it is burnt, in addition to the pins within the housing. Get the most number of pins available, and cut the connector to the size needed. Remember though, the connector housing does not influnce how well the connectors actually work (so don't bother with the black hi-temp versions). Get the 12 pin variety, because the input GI connector is 12 pins. (the ouput connector is 11 pins or less). Then cut the plastic connector on a bandsaw to the size needed. Available from Great Plains Electronics, Digikey and Mouser.
* .156" white housings (12 pins), part# 09-50-3121. The 11 pin version is part# 09-50-3111. * .156" white housings (12 pins), part# 26-03-4121: Mouser. This particular housing is less expensive, and specially designed for Trifurcon terminal pins. The 11 pin version part# is 26-03-4111.
* bold text denotes the number of pins, in this case, 12. Men observera att han oxå skriver: Fixing a Burnt Connector. Fixing a burnt connector requires more than just replacing the connector! The driver board will need to be removed, and the male header pins replaced. If only the connector housing and connector pins are replaced, the board pins' resistance will still be there (from the cold or fatigued solder joints and tarnished pins). The newly installed connector will burn in short order. Så du kanske borde byta båda hona och hane?
214
« skrivet: oktober 06, 2006, 03:57:15 »
Hehe. på callebe:ska "omgångar som avgörs i en match" Gött med en egen dialekt, vilken givetvis är oförståelig för utbölingar som det ska vara... :-) Då ska vi se. Myyycket bra inlägg, Gustav! Det låter som ett finfint system, men jag tänkte inte släppa det riktigt så lätt. En viss göteburgare med rysk anknytning och jag har bollat fram å tebax idag och kommit fram till ett alternativt dubbelträd. Då tänker vi oss att man har ett förslutspel/efterkval/whatever med 32 spelare. Dessa tröskas igenom ett enkelt elimineringsträd i två omgångar (bäst av 3) till 8 spelare. Tillsammans med de 24 bästa från huvudkvalet går dessa 32 spelare ALLA in på A-sidan i dubbelträdet. Dvs, inte så som SO-systemet utan som ett "vanligt" dubbelträd. På A-sidan är det bäst av 3 medan på B-sidan bäst av 1. Detta gör att en omgång på A-sidan torde ta ungefär 1h, vilket torde vara i samma storleksordning som det tar att spela två omgångar på B-sidan. De båda sidorna är alltså "i fas" och ingen eller lite onödig väntan uppstår. Här (pdf) finns en skiss på ett enkelträd a la Gustav (förutom den första megaomgången) samt på dubbelträdet a la Calle Be. Om det är liten text finns det även i excelformat. I dubbelträdet är de längre rutorna bäst av 3 och de kortare bäst av 1. Tidsmässigt har vi: -------------------- Enkelträd: 8 st trematchomgångar = 8h speltid. Dubbelträd: Efterkval (2h) + 6 st trematchomgångar + match om 3:e pris = 8,5-9h speltid. Antal spelare som får söndagsspela: -------------------- Enkelträd: 64 st. Dubbelträd: 24 + 32 = 56 st Fördelar/nackdelar: -------------------- Enkelträd: Vanligt. Förutsägbart. Volvo. Dubbelträd: Annorlunda, krångligt, minskar turfaktorn något(?). Nå? Vad tycks? Vilket är bäst? Mest rättvist? Roligast? Kommentarer krävs! :-)
215
« skrivet: oktober 04, 2006, 18:06:54 »
Hej och välkommen Eric! Nu har jag inte pillat på ett WCS, så jag har inte stenkoll på hur det ser ut där vid målet, men jag tippar på att du lättast byter vad det nu är som gått sönder underifrån. Jag förmodar att du har nycklarna till luckan på fronten. Då kan man lossa på metallfjongen som somliga vilar sina handleder på under spel (den kallas för lockbar på utrikiska) genom att för en spak bakom frontluckan åt vänster. Sen kan man ta bort glaset och då är det bara att grabba tag om metallförklädet ungefär där kulorna brukar försvinna och dra rakt uppåt. Då hänger spelplanen med och man kan lyfta den uppåt och bakåt. Undertill finns två metallstag så att man kan ha spelplanen i ett halv utdraget läge. Om du drar lite till bakåt (mot dig), borde du hör två klick, vilket betyder att du kan lyfta upp hela spelplanen. OBS! Det är bra att ta ut kulorna innan du gör denna manöver. Annars kommer de farande.... Här under finns massa gött att pilla med. Om du vill ha mer tips, kan jag rekommendera Marvin's repair guide.
216
« skrivet: oktober 04, 2006, 16:19:32 »
Först: Mats har lite fel. Om vi säger att det tar 1h för två spelare att göra upp vem som ska gå vidare, skulle en spelare som börjar på vinnarsidan och håller sig där få spela 1h, vänta 1h, spela 1h, vänta 1h osv. Vilket jag trodde var en fördel, eftersom man får vila ögon och ben en gnutta medan de på B-sidan måste vara fokuserade hela tiden. Men jag har ju aldrig spelat i ett sånt slutspel, så jag vet ju inte.
Sen: jag har oxå tänkt att det där med förkval blir lite konstigt med dubbelträd. Eftersom de som förkvalar dyker in på B-sidan, kommer de få spela först två förkvalsomgångar och sedan (om man vinner hela tiden) nio slutspelsomgångar. Det är ingen direkt skillnad mellan förkvalet och slutspelet förutom att de på A-sidan för lite längre sovmorgon. Men vi skulle vilja använda oss av enbart en-mot-en-möten och då begränsar det alternativen. Man skulle kunna köra nåt slags poängkval liknande huvudkvalet, men då är det ju ingen direkt skillnad mot just huvudkvalet.
Alltså: alternativ 1 är att skippa förkval, börja slutspelet tidigare och köra slutspelet i dubbelträd a la SO. Alternativ 2 är att köra förkval via eliminering och sedan ett enkelt slutspelsträd. Alternativ 3 är att ha ett förkvla och sedan minska omgångstiden för B-sidan i dubbelträdet, vilket torde ta knappt 6h. Alternativ 4 är ett annorlunda förkval följt av ett förkortat dubbelträd. Jag kan väl slänga in alternativ 5 oxå som är ett annorlunda förkval följt av ett enkelt slutspelsträd.
Tidsmässigt: Alt1 : 9 omgångar a 1h = 9h. Alt2: Förkval 2 omgångar + slutspel 5 omgångar = 7h. Alt3: Förkval 2h? + slutspel 5,5 omgångar = 8h. Alt4: Förkval 2h? + slutspel 7 omgångar = 9h. Alt5: Förkval 2h? + slutspel 5 omgångar = 7h.
Varför jag är så fixerad vid förkval är för att jag tycker det är roligt när fler går vidare till slutspel, även om de åker ur omedelbums. Egentligen skulle jag vilja kalla "förkvalet" för "förslutspel".
P.S. Nu har jag skrivit av och till på detta inlägg, så det kan hända att den röda tråden har försvunnit. Ber om ursäkt i förväg för detta...
217
« skrivet: oktober 03, 2006, 20:29:45 »
Jag måste erkänna att det här med SM-systemet lite föll ur min hjärna efter sidan släpptes, men nu är jag på gång igen! Och undrar lite över speltider. För att systemet ska funka tidsmässigt behöver jag lite input från folk som vet bättre än jag, nämligen ni. Kvalet blir som vanligt SM-kval och avhandlas helt och hållet på fredag och lördag. Slutspelet blir liknande Stockholm Open och om man tittar på det ska det ha spelats 9 omgångar man-mot-man á 3 matcher vardera mellan 16.00-22.30, dvs på 6,5h. Det blir i runda slängar ca 45min/omgång eller 15min/match för båda spelarna ihop, alltså en snittid per kula på 2,5min. Höll det schemat? Jag tyckte det lät lite snålt om tid; när jag tänkte själv, innan jag kollade SO, fick jag fram 90min/omgång i värsta fall. Alltså dubbelt så lång tid. Men om 9 omgångar tar 90min var, tar hela slutspelet 13,5h och det är det ju ingen som orkar med. Vi tänkte ha ett förkval på söndag morgon (i vanlig ordning), något i stil med 32 spelare som spelar man-mot-man om 8 slutspelsplatser. Men då blir det två elimineringsomgångar till och ytterligare 3h... Så, vad är rimligt? Tidsåtgången är det som väsentligen styr hur många som går vidare till slutspel. ========== Liten ordlista: Match: två spelare som möts på ett flipper och spelar tre kulor var. Omgång: består av tre matcher mellan två spelare, till exempel A1 i SO-slutspelet (som betecknar omgång med "match").
218
« skrivet: oktober 03, 2006, 04:45:59 »
Hehe. Det gjorde han tyvärr inte. Kul att man inte är ensam om att upptäcka en sån här sak! :-D
219
« skrivet: oktober 02, 2006, 16:00:24 »
Och på denna festival korades Sverige godaste mikrobryggda öl. Finalen blev tajtare än Lance Armstrongs brallor men till slut vann Oatmeal Porter från Jämtlands bryggeri över Avenyn från Dugges Ale- & Porterbryggeri. Det senare bryggeriet är alltså sponsor för Flipper-SM 2006 och ni som vill smaka på Sverige (näst) godaste mikrobryggda öl är hjärtligt välkomna! EDIT: Läs mer om den rafflande finalen på Svenska Hembryggareföreningen.
220
« skrivet: september 22, 2006, 18:14:05 »
Nu har vi lyckats få till en spezial gruppbokning på Scandic hotel i Mölndal. Om man ringer det speziella gruppbokningsnumret och uppger den speziella flipper-SM-koden, så får man ett enkelrum för 690kr eller ett dubbelrum för 790kr, inkl frukost. Mer info kommer på hemsidan inom kort, under "När och var?".
OBS! Detta erbjudande går ICKE att boka via internätet eller det vanliga telefonnumret.
221
« skrivet: september 09, 2006, 02:37:39 »
Nät-GP är värdelös. Fullkomligt usel.
Så, nu har jag rensat luften lite. Kan nån ge nåt slags sammanfattning om vad det stod? Nämndes flipper öht? Var det i goda ordalag? Sa de kanske nåt om SM?
222
« skrivet: september 07, 2006, 13:02:07 »
Njae, nu kan jag inte hålla mitt statistikmonster kedjat längre.
Inom statistiken pratar man om konfidensintervall och felmarginaler. Säg att 50% av de tillfrågade skulle rösta på Flipperpartiet med en felmarginal på 5%. En vanlig konfidensnivå är 95%. Det betyder att det är 95% sannolikhet att det sanna värdet ligger inom det så kallade konfidensintervallet: mellan 45% och 55%.**
MEN, det mesta är normalfördelat. Dvs även om det råkar vara så att det sanna värdet ligger utanför konfidensintervallet, behöver mätningen inte vara helt galen! Normalfördelningen är en snygg och mjuk kurva och även om det sanna värdet ligger utanför, är det ändå troligast att det ligger precis utanför och inte i tjottahejti.
Äh, det var verkligen svårt att förklara detta. Hoppas nån förstod nåt...
--------- ** Nu är jag lite opedagogisk och tar saker i fel ordning. Normalt sett väljer man en konfidensnivå och räknar felmarginal utifrån den; en låg konfidensnivå innebär en liten felmarginal, eftersom man inte behöver vara så säker att det sanna värdet verkligen ligger innanför intervallet. Vill man däremot vara 100% säker på ett partis röster, måste man ha ett jättestort intervall; det måste rentav innehålla alla värden: "jag är 100% säker att Flipperpartiet kommer få mellan 0 och 100% av rösterna"...
223
« skrivet: september 02, 2006, 00:30:41 »
Jag ska försöka ringa på måndag med min allra sockersötaste röst! :-D
224
« skrivet: september 02, 2006, 00:28:32 »
Sen kan man ju ha den ståndpunkten att precis som det är en del i strategin i tex schack att veta hur ens förutsättningar varierar med motspelare, så är det även i flipper. Det är en del av att vara flipperspelare att kunna regler och att kunna spela så bra som möjligt givet de förutsättningar som ges en. Flipper är och kommer aldrig vara ett helt rättvist spel, vilket naturligtvis är tjusningen med det.
Och nej, detta säger jag inte bara för att folk kommer klaga på mig om något spel inte är helt rättvist. Detta tyckte jag redan förr. När det var bättre. ;-)
225
« skrivet: september 01, 2006, 13:33:56 »
Gäller det även Juggler lock?
Sidor: 1 ... 13 14 15 16 17 ... 22
|