Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - LDK

Sidor: 1 ... 139 140 141 142 143 ... 151
2101
Flippersnack / 10 kronor per spel - Flipperspelens död?
« skrivet: januari 21, 2003, 00:27:17 »
Håller med Sonar!
Gamla spel: 5 spänn
Nya och/eller välservade spel: 10 spänn

Prisdifferentiering är något som utställarna kan använda sig av men som dom aldrig gör.

Exempel:
Välbesökt arkad med bra spel 10kr
Standard flipperspel på biljardhall 5kr
Standard lite äldre flipperspel på en arkad med många tonåringar 2 spel för 5kr
Eller som i Mikkes exempel där man använder flerkreditsrabatt.

Kanske är idén om prisdiffning inte rimlig, men å andra sidan så testas det i princip aldrig.


RobbseBoy:
Citera
Kanske är det en ökning av priserna något som kommer att sporra flipperhallarna att hålla högre kvalité.
 


Jo om det vore så väl. Spelandet per maskin kommer ju garanterat(?) att minska, med ganska mycket skulle jag gissa. Prisökningen kommer nog inte få så speciellt stort genomslag på intäkterna, och vips så finns det ändå inga pengar kvar att lägga på mer service! Dessutom finns det för många utställare som tycker att service är meningslöst.


Citera
men förhoppningsvis leder prishöjningarna till bättre flipper, och kanske snarare räddningen på flipperspelen än döden...?


Som sagt så är jag tveksam. Jag tror att utställarna efter hand kommer att komma fram till att det blir mer lönsamt att ställa ut färre flipper. Flipperintresset är nog inte tillräckligt stort för att klara en prishöjning till 10 kr. Men samtidigt kan inte utställarna klara av att underhålla alla dom spel dom har idag med priset 5kr/spel. Tyvärr är båda alternativen dåliga.

Ett alternativ för utställarna är då att höja till 10kr/spel *samt* sälja ut en del av flipperinnehaven (äldre 90-talsspel). Då får man färre maskiner att underhålla samtidigt som man koncentrerar det minskade spelandet till dessa maskiner. Detta skulle kunna betyda att en del utställare slås ut (vilket det redan finns tecken på) och att fler begagnade spel kommer ut till privatmarknaden.

Oj vad mycket spekulerande det blev...

En sak kan jag ju säga som är positivt. På vissa ställen verkar flipperspel vara väldigt populärt och en väldigt lönsam affär. Undrar bara om det finns tillräckligt många sådana ställen?

2102
Övrigt / Hasta la vista! (Not)
« skrivet: januari 20, 2003, 20:21:04 »
Men nu behöver ju inte föreningen=Stefan heeela tiden längre... :-)

Du ska i alla fall veta att jag tycker du har gjort ett strålande jobb Stefan.



Till Placenta:

Min motfråga till dig är "Varför ställer man en sån fråga?" :-)

2103
Övrigt / Mer Humor!
« skrivet: januari 20, 2003, 20:17:52 »
(Angående första storyn)

Otroligt! (ungefär lika otroligt som att jag verkligen satt å läste igenom hela chat-loggen!) Men killen är fööör pantad å fööör envis...fejk antagligen.

2104
Flippersnack / 10 kronor per spel - Flipperspelens död?
« skrivet: januari 20, 2003, 20:06:53 »
Spelade i Stockholm häromdagen och fick då uppleva den prishöjning som skett.

Ställe nummer ett var Lasergame på Surbrunnsgatan och där tyckte jag det åtminstone var okej att ta 10 kr per spel. Spelen är, som ryktet säger, i toppskick. AFM spelade snabbt snabbt snabbt! Och ToM hade dom renaste ramper jag någonsin sett. Otroligt trevlig upplevelse. Så, okej för 10 kronor spelet.

Ställe nummer två var Flipperkonditoriet. Var bara in för att stilla min MM-hunger, vet att dom sänkt sig otroligt under senaste åren. 10 kronor här med! Men spelen är i BETYDLIGT sämre skick än på Lasergame! Stället var för övrigt så gott som helt tomt.

Ställe nummer tre var The Plays, ökänt för att ha sina flipper i dåligt skick. Men även känt för att vara i besittning av ett RCT. I väntan på att RCT skulle bli ledigt ville jag spela den gamla klassikern T2. 10 kronor spelet stod det på T2...ujujuj... Men jag la i en tiokrona (dum som man är) och spelet var naturligtvis i det värsta skick som jag någonsin sett eller spelat ett T2 i. Hur f-n kan man ta 10 spänn spelet för ett 13 år gammalt spel som inte servats på tre(?) år??? Att man tar 10 för ett sprillans nytt, det kan jag förstå. Det var helt tomt vid flipperspelen, förutom vid RCT då.




Jag förstår förvisso att situationen för utställare/arkader är ganska svår. Prisläget stiger, spelandet minskar, men deras intäkt per spel har varit samma i kanske tio(?) år. Så det kanske inte är så konstigt att dom höjer priset. Men min poäng är att då måste spelen hålla oklanderlig kvalitet(trots att spelen blir äldre å äldre) och det är inte gratis för den som äger spelen. Dessutom tror jag att en prishöjning kommer förstärka den långsiktiga trenden med minskat flipperpspelande.

Så vad tror/vet ni? Kommer 10kr/spel bli flipperspelens fall som offentlig underhållning???

2105
Flippersnack / En kommentar på RCT!
« skrivet: januari 20, 2003, 19:39:33 »
Har nu spelat RCT och kan till stor del hålla med tidigare inlägg.

Jag är positivt överraskad, men det kanske beror på att jag hade så låga förväntningar...

Flipperkänslan var faktiskt helt okej även fast man saknar den riktigt robusta känslan som bara Bally/Williams har i flipprarna.

Ett mycket plottrigt spelfält, dålig färgkoordination, penntrollet, sunkigt ljud och ett ganska tråkigt tema är tyvärr ett faktum. Men som sagt var jag ändå positivt överraskad.

2106
Flippersnack / Värdering av ett spel
« skrivet: januari 13, 2003, 18:26:34 »
Först ett klargörande. Jag har inte ett spel på G som har alla dessa fel! Jag är endast intresserad av att höra era åsikter och bedömningar av värdering i samband med olika fel.


mikke:
Blev lite förvånad över vissa prisuppgifter, främst plastdelar för 100-300. Vissa plastdelar har jag fått för mig kan kosta uppåt tusenlappen.

Patrik:
Har börjat inse ungefär det du säger. Utställare är väldigt obenägna att låta köparen pruta pga fel, det är liksom redan inkluderat i priset enligt dom.

Men jag tror att vi som privata köpare bör försöka ha koll på vad olika fel BORDE ha för effekt på priset. Vi bör försöka bli bättre informerade köpare så att vi kan säga nej till dåliga säljerbjudanden. Som du har nämnt förut här på forumet (jag tror det var du i alla fall) så hjälper vi flipperspelsentusiaster till att driva upp prisnivån. Det är självklart svårt att undvika när intresset är stort och utbudet är begränsat. Men vi kan ju kanske förbättra situationen något om vi kan bli mer prismedvetna som grupp. Det är som du säger:

Citera
Fråga vad han ska ha för spelet och sen får du värdera om det är lönt eller inte.
 


...och då blir det viktigt att ha en uppfattning om spelet är prisvärt eller inte.




Jag kanske gräver ner mig för djupt i den här diskussionen...men det är onekligen lite intressant.

Fortsätt gärna att ge era värderingar av de olika felen eller ge er syn på den här frågan!

2107
Flippersnack / Värdering av ett spel
« skrivet: januari 13, 2003, 01:32:33 »
Håller som bäst på att försöka hitta ett flipperspel att köpa och har därför funderat en del kring hur man värderar ett flipperspels skick.

När man tittar på ett spel som man funderar på att köpa finns det nästan alltid något som kan behöva åtgärdas. Jag har därför försökt mig på att ungefärligen värdera olika typer av fel. Och nu tänkte jag kolla hur ni här på forumet som har lite (eller mycket) erfarenhet av att deala flipperspel, värderar dessa fel.

Alltså hur stor skillnad i värde är det mellan en maskin som har felet XXX och en exakt likadan maskin men som INTE har detta fel? Värderingen blir självklart ungefärlig men bör motsvara någon form av ett genomsnitt.



Displayen på väg att gå sönder:

Gammal ROM-version:

Spelplanen sliten:

Plastdetaljer trasiga eller saknade:

Ramper spruckna:

Kabinettet slitet:

Backglass & Backbox slitna:

Många lampor trasiga:

Gummiringar gamla och slitna:

Flipprar trasiga eller svaga:

Plungern trasig eller svag:

Bumprar & Slingshots trasiga eller svaga:

Problem med switchar:

Myntmekanism saknas:

Brända kontakter eller komponenter på kretskort:

Spelet är väldigt smutsigt:

2108
Flippersnack / Dyrt att transportera
« skrivet: januari 13, 2003, 00:00:14 »
mikke:

Det låter ju betryggande.

2109
Övrigt / T-shirt
« skrivet: januari 12, 2003, 23:58:12 »
Apropå roliga slogans å sånt...följande lilla konversation är ju kul...



"Pinball is like sex-
you have to know when to be gentle,
and when to be rough"

"Yeah, and if you do it well enough,
you don´t have to pay the second time!"



Men jag skulle inte vilja ha den på en tröja. :-)

2110
Hårdvara / Hackade roms, era åsikter..
« skrivet: januari 12, 2003, 16:15:27 »
Läste också den där tråden på RGP och jag blev förvånad!

Men jag tror att anledningen till att många på RGP säger sig ogilla hackade ROM:ar är att dom tror att det kommer skrämma bort dom RGP-skribenter som har starka kopplingar till Williams/Bally/Stern m.fl. Dessa personer är viktiga för nyhetsgruppen och därför vill man inte göra dom sura. Det är min gissning.

Tycker också att det är lite löjligt om man inte ska få "modda" lite ROM:ar på spel som är tillverkade av ett företag som inte kommer tillbaka till branschen...

Kan inte du hacka Johnny Mnemonic å fixa till det spelet...det ska ju tydligen vara fullt av buggar. ;-)

2111
Flippersnack / Jag mår illa när:
« skrivet: januari 12, 2003, 16:02:16 »
waltersson:
Jag resonerar nog inte riktigt på samma sätt som du.

För mig är inte "populärt" och "bra" samma sak. Jämför t.ex. med popstars-gruppen Supernaturals. Dom är populära (än så länge). Men inte fan tycker jag att dom är bra för det! Tvärt om...

Champion Pub verkar ju vara populärt som utespel. Det är den enda slutsatsen jag kan dra av det höga priset. Men jag har ju uppenbarligen inte samma smak som allmänheten i detta fallet.

2112
Flippersnack / Jag mår illa när:
« skrivet: januari 12, 2003, 14:22:07 »
För att vara ett Lawlor-spel är det bra... ;-)

(Jag är ju inget stort fan av Lawlor som du kanske förstår)

Men NGG gillar jag hyfsat. Första gången jag spelade det tyckte jag det var misärdåligt. Exemplaret jag spelade på hade överkänslig tilt å det passar inte alls in på min spelstil... Men nästa gång gick det bättre och spelet har skojiga saker och "one-liners".

Den nedfällbara "hopprampen" är rätt skoj men väldigt riskfylld. Lawlor-ramperna sitter längst bak som vanligt och är jäkligt svåra att se när GI inte funkar. :-P

Många saker att sikta på, ex. captive ball, gophers som kommer upp ur spelplanen, en saucer som kallas för "sand bunker" osv.

Upplägget runt flipprarna, inlanes/outlanes och bumperplaceringen är ju klassiskt Pat Lawlor-stuk. Väldigt likt TAF och TZ. Har aldrig gillat bumperplaceringen. Om kulan hamnar i bumprarna kan deras slumpmässiga natur leda till brutala drains ibland... :-(

Men på det hela taget ett roligt spel.

2113
Flippersnack / Jag mår illa när:
« skrivet: januari 12, 2003, 01:02:25 »
Waltersson;
Jasså du avgör hur kul ett spel är genom att kolla prislappen??? ;-)

Allvarligt talat så har jag stora problem med att förstå varför CP är i den prisklassen (har sett dom för 15000-25000)!



Spelade ett NGG idag där man kunde behövt en strålkastare för att se något... Tror inte det fanns en enda GI-slinga som funkade...får väl ta å ringa Good Luck eller vad dom nu heter...

2114
Flippersnack / Spelguider?
« skrivet: januari 12, 2003, 00:54:39 »
Sissådär ja! Slår vi nu samman era tillägg så har vi väl klarat av AFM-guiden (den som vill göra en egen ska självklart göra det!).

Nu väntar jag bara på att någon som klarat av MMs Battle For Kingdom ska skriva ihop en liten taktikguide till MM... :-P

TZ å TAF då? Dessa spel är jag helt lost på...så var lugna jag kommer inte ens försöka... ;-)

2115
Flippersnack / Dyrt att transportera
« skrivet: januari 11, 2003, 23:40:09 »
Har hört på nyhetsgruppen RGP att åtminstone backglass kan ta skada av för många minusgrader. Eller det var snarare hastiga temperaturförändringar. Det kanske inte gäller för de "moderna" spelen utan kanske är mer aktuellt för riktigt gamla spel.


Klipp från Tim Arnold's "Things Not To Do To A Pinball"

Citera
When moving heads in the cold, remember the #1 killer of
backglass paint, rapid temperature change!  Move outside in stages,
inside, porch, outside, truck!  ALWAYS wait an hour before turning on a
cold, from the outside, game!
 

Sidor: 1 ... 139 140 141 142 143 ... 151