Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - KGB

Sidor: 1 ... 16 17 18
256
Flippersnack / utställda spel i dåligt skick, era skrönor här..
« skrivet: november 08, 2002, 01:04:46 »
Bumperkjolarna på AFM har en tendens att smulas sönder... jobbigt!

I vilket fall, ett av de värsta saker jag sett var på ett MM, där utställaren i sin oändliga visdom hade skruvat ner en (väldigt icke-original) post i spelplanen vid ingången till katapulten, vilket gjorde det omöjligt att få in bollen alls. Kanske hade dom haft problem med flera bollar i katapulten, och tyckt att det var en bra lösning att proppa igen den...

Sen var det en gång jag var ute och spelade, och utställaren var där och mekade med ett TZ. Han hade problem med att övre-vänstra flippern inte funkade... jag stod och tittade på, och till sist gav han upp med orden "nåja, den lilla flippern behövs ändå inte". Kul kille.

En lite halvrelaterad historia - jag och en kompis var och spelade Pinball Magic när det var nytt. Replaynivån var låg, så vi tog en massa frispel... till sist dök utställaren (eller ja, en av hans lakejer iaf) upp och var RIKTIGT förbannad - jag stod och spelade när han kom fram och låste upp låset till bommen och öppnade myntluckan. Inte nog med att han avbröt mitt spel, bommen föll dessutom på smalbenet! Visar sig att någon på stället vi spelade på hade tipsat utställaren om att några typer verkade fuska på spelet! Inte så många muntra miner just då... men spelet var i bra skick, det var mer en historia om en uställare i dåligt skick det där :D

257
Flippersnack / The Addams Family, avancerade tekniker och tips?!
« skrivet: november 08, 2002, 00:41:56 »
Låter som en intressant teknik, men det finns nog inget svårare sätt att ta 2x jackpotten på ;)  Låter lite som att ta TZ-pianot på volley från övre-högra flippern... det går, men inte så ofta.

Just när det gäller TAF brukar iaf jag försöka hålla 1-2 bollar på vänster flipper medans jag jobbar på 2x jackpotten. Inte lika spektakulärt förstås, men förmodligen lite bättre chans att ta jackpotten :)

258
Flippersnack / Favoritspel?
« skrivet: november 06, 2002, 10:53:41 »
Håller med om att Champ Pub är ett mindre lyckat spel :)

Som jag skrivt på annan ort i det här forumet, så är det bara att hålla inne båda flipperknapparna i attract mode för att spela i tournament mode. Värt att testa, speciellt på Who Dunnit.

259
Flippersnack / Favoritspel?
« skrivet: november 06, 2002, 01:25:41 »
Switalski - starta tournament mode på Who Dunnit så blir du av med all slump. Och i Champ Pub så spelar man ju iaf om poängen :)

Det absolut tråkigaste med Who Dunnit är ju annars att stå och harva super skillshot... minst 50% av tiden går ju åt till att få alla tre locks per boll! Men man kan ju inte hålla sig från det... :D

Superskönt tema dock...

-"I say Nick, what are you doing in the sewer?"
-"I *like* the sewer"

Typexempel på knepig W?D-dialog.

260
Flippersnack / Åsikter om regler, tack!
« skrivet: november 06, 2002, 00:51:00 »
Tycker det ser bra ut!

Vad gäller kvalificeringsmånaden så spelar det ju ingen roll att det finns extrabollar och buy-ins. Största skälet till att inte ha extrabollar under tävling är ju att det kan ta en förbaskad tid, vilket ju inte är ett problem under kvalet. Man kan diskutera tournament mode, men min erfarenhet av den här typen av kval (som ju var normen när SM fortfarande existerade) är att det jämnar ut sig i längden och att en bra spelare kommer att kvala in oavsett. Man får ju kvalspela hur mycket som helst, så... största problemet annars är om utställaren inte ser efter sina spel, så att förutsättningarna ändrar sig drastiskt under kvalet - kan gå åt båda hållen: spel som blir långsammare över tid blir lättare att spela på, eller att nyckelskott slutar registreras, osv.

Sen är det ju sant att själva finalspelet kan ta längre tid än man tror... se upp för dom klassiska tråkspelen, kanske :)

Hoppas det blir en succe, önskar jag var närmare Gävle! :)

261
Hårdvara / Vad innebär Tournament Mode?
« skrivet: november 05, 2002, 00:29:18 »
Tournament Mode tar bort alla slumpmässiga element i spelet, dock inte extrabollar (förutom från random awards, såklart). Som exempel kan nämnas Who Dunnit: i tournament mode vinner man varannan gång på rouletten, det är alltid samma sekvens av vinster på slotmachinen, osv. Med andra ord, saker som spelet normalt skulle ha slumpat fram kommer antingen följa en förutbestämd sekvens eller ha ett fixt värde. Mycket bra i tävling, ett spel som Who Dunnit skulle vara ospelbart om det inte vore för tournament mode.

På alla nyare WMS spel är det bara att hålla inne båda flipprarna i attract mode för att slå på tournament mode.

262
Flippersnack / Förslag till tävlingsregler?
« skrivet: november 04, 2002, 01:23:22 »
Beror lite på hur ambitiös du är :)

Pinburgh, som tagit över i hålrummet efter PAPA, har ju rätt genomtänkta regler:

Pinburgh regler

Har du tänkt ha kvalspel på plats? Isåfall kan det ju ta längre tid om det ska bli rättvist. Roligast är ju (tycker jag) om man kan få till en dubbel utslagningsturnering (double elimination) efter kval, vilket sätter krav på antalet spelare (8, 16, 32, ...), och då köra bäst av 3 (minst) i varje omgång. Head-to-head är alltid roligast :)

Om man blir udda antal spelare, säg att man är 20 och tänker ha dubbel utslagning med 16 spelare, så kan man ju köra en kvalrunda där man helt enkelt rangordnar alla spelare inbördes på alla spel och låter dom 16 bästa gå vidare... så länge man ser till att kvalrundan inte är för kort, så är det nog ganska rättvist.

Annars går det ju alltid att köra en PAPA-liknande lösning, där man helt enkelt delar in alla spelare i grupper om 3-4 spelare, och låter alla grupper spela på alla spel. På varje spel delar man ut poäng beroende på vilken placering man fick i sin grupp(exempelvis 10-5-1-0). Om man spelar på fyra spel kan man alltså som mest få 40 poäng. Högst poängsumma går vidare - eller, om man har tid, så åker lägst poängsumma ut. (Kanske passar bättre om man inte är så många.) Sen sätter man ihop nya grupper, och kör tills det är 3-4 personer kvar, varvid man kan ha nån form av rolig final :)

Oavsett vilken lösning du väljer, kom ihåg att alla som kommer, kommer vilja få spela åtminstone några omgångar - viktigt då att se till att folk inte kan åka ut efter att ha spelat tre SDTM-bollar! :D

263
Flippersnack / Så här spelar man flipper!
« skrivet: november 04, 2002, 00:53:04 »
LDK -

Det blir lätt så, marginalerna är ju rätt små speciellt med vissa av teknikerna. Och oavsett hur bra eller dålig man är, så kommer man ju alltid ha bättre och sämre omgångar... har nog en del med inställning att göra också, när man spelar i tävlingssammanhang är det kanske lite lättare att se till att hålla koncentrationen uppe. Så det är bara till att starta igång en liga :D Här följer några länkar till snitt- och max-poängerna vi hade när vi körde GPL (3 bollar + max 1 extraboll):

GPL 1996
GPL 1997

Som synes inga extrema snittpoäng.

Vad gäller bangbacks och death saves så är argument #1 det faktum att dom kan vara skadliga både för spel och spelare. Även om dom som är riktigt duktiga på det hävdar att det inte är ett problem, så finns det ju alltid dom som bara drämmer till spelet på ett eller annat våldsamt sätt :) Jag skulle aldrig tillåta folk att försöka sig på death saves eller bangbacks på mina spel hemma till exempel! Vid sidan av detta argument, finns det också dom som hävdar att det är fusk... kan ju diskuteras helt klart, är det t ex fusk att lyfta upp spelet om tilten tillåter det? Men det tyngsta argumentet är, såvitt jag vet, att det kan vara skadligt för spelen.

Vad gäller bangbacks - man måste hitta rätt spel, det är viktigt att spelplanen och kabinettet är hårt sammanbundna så att kraften i slaget överförs direkt till kulan. På vissa spel är det (iaf för mig) helt omöjligt att göra en bangback, medans det på andra är precis hur enkelt som helst. Man behöver inte ta i så hårt, ett snabbt slag ska det vara. Det verkar också, som sagt, som om det är mycket svårare på nyare WMS spel... man får prova sig fram :)

264
Övrigt / Flipperställen i Göteborg?
« skrivet: oktober 24, 2002, 11:57:42 »
Sponk - håller med, hade varit kul att ha en fast tid oavsett om det är ligaspel eller bara lite förnöjelse :)

Man kanske skulle höra runt lite och se om det finns intresse för en liga. Annars kan man ju som sagt helt enkelt träffas nån bra dag i veckan och bara spela lite. Biljardpalatset är väl det bästa stället just nu.

265
Övrigt / Flipperställen i Göteborg?
« skrivet: oktober 22, 2002, 00:43:44 »
Länge sen jag var på en del av dom här ställena, men senast jag var på Biljardpalatset hade dom:

Junk Yard (OK skick)
The Addams Family (utan fungerande GI..mkt mörkt!)
Monster Bash (Frankenstein registerar inga träffar)
Medieval Madness (ej testat)
Revenge from Mars och/eller Star Wars:Ep 1 (ingen större P2K fan, så jag kommer inte riktigt ihåg)

Hur många i Göteborg skulle förresten vilja delta i en flipperliga? Kolla länken nedan om ni inte var med förr :) Det är riktigt kul om man är några stycken (minst 6-8)!

Gothenburg Pinball League

266
Flippersnack / Ordlista?
« skrivet: oktober 19, 2002, 12:08:25 »
En bra sida om man har problem med förkortningar som t ex MM, SDTM, RTU, osv:

http://www.bull.usyd.edu.au/pinball/

267
Flippersnack / Så här spelar man flipper!
« skrivet: oktober 18, 2002, 12:13:57 »
1. Jag brukade också luta mig ganska tungt på spelet förut, men precis som du så fick jag ont i händerna. Numera försöker jag undvika att lägga för mycket vikt på händerna. Men hur man står vid spelet varierar sig enormt - jag har sett väldigt bra spelare som alla står på lite olika sätt. Förmodligen är det viktigaste att vara konsekvent, så att man har ungefär samma referenspunkter för siktet.

2. Att stöta uppåt bör man klara oavsett hur man står, däremot får man se till att stå stabilt om man ska kunna skaka i sidled, exempelvis för att försöka skaka upp en boll som är på väg ut i en outlane. Det klart, lutar man sig extremt tungt på spelet är det säkerligen svårt att överhuvudtaget få in rena stötar. Lite "nudging" är väldigt viktigt, tycker jag iaf, speciellt när man fått in känslan för ett visst spel... då kan man försöka lägga in en stöt långt innan bollen är i närheten av en outlane, för att undvika att bollen överhuvudtaget kommer dit.

3. Jag använder långfinger+pekfinger själv, men jag tror att även detta är väldigt personligt... finns nog ingen anledning att byta flipperfingrar!

Torbjörn: Ditt nästa mål på AFM bör vara att maxa Victory Lapsen efter RTU! :) Det är oslagbart att starta multiboll med maxade Victory Laps!

268
Flippersnack / Så här spelar man flipper!
« skrivet: oktober 17, 2002, 13:02:20 »
Visst kommer man långt med rätt inställning! På ett mer tekniskt plan vore det intressant att höra vad folk använder för tekniker när dom spelar:

Drop catch - mitt absolut vanligaste sätt att fånga bollen. Dvs, hålla flippern uppe och släppa precis när bollen träffar den.

Drop catch 2 - variant av en drop catch (som jag inte vet om den har ett namn). När en kula kommer SNABBT nerför en inlane och man vill få kulan till motstående flipper på ett kontrollerat sätt så kan man inte bara hålla flippern uppe för då åker kulan upp i motstående slingshot istället. Då kan man hålla flippern uppe och när bollen har kommit in en bit så släpper man. Mycket bra på t ex Indiana Jones när bollarna kommer ut från locken.

Live catch - svårare än en drop catch men mer imponerande - flippern till en början nere och möter sen bollen så att den stannar helt på toppen av flippern och rullar ner.

Bounce pass - helt passiv teknik, dvs att studsa bollen från en flipper till en annan... väldigt användbart dock!

Alley pass - att låta bollen rulla ut till absoluta spetsen på flippern så att man skjuter upp kulan i motstående inlane. Det absolut tuffaste sättet att ta extrabollen på White Water! :)

Post pass - med kulan säkert fångad på ena flippern, flippa snabbt så att kulan träffar den nedre slingshotposten och flyger över till motstående flipper. Kan också användas för att få ut bollen en bit på flippern för backhandskott. Funkar inte bra på vissa (speciellt nyare) spel. Dock ett måste på TZ!

Tap pass - två former: antingen tappa flippern lätt när bollen är ungefär mitt på flippern så att den går i en fin båge till motstående flipper (svårt på WMS spel, lättare på Gottlieb), eller när man håller en flipper uppe och kulan rullar mot spetsen men inte har tillräcklig fart för att åka till motstående flipper, så tappar man lätt för att få den dit.

Slap save - känner säkert alla till, dvs att slå hårt på den flipperknapp som motsvarar flippern kulan är närmast och följa upp med en snabb (inte hård) tryckning på motstående flipperknapp för att rädda bollar på väg SDTM. En variant när man kan se att kulan precis kommer träffa ena flippern är att bara hålla upp den så att kulan studsar på spetsen till motstående flipper.

Bang back - lite fuskigt, dvs att slå tillbaka en kula som runnit. Håll uppe ena flippern och slå med handflatan på framsidan av spelet i linje med där kulan befinner sig (snabbt slag, behöver inte vara så hårt). Brukar funka väldigt bra på t ex Fish Tales och Getaway, mindre bra på nyare WMS spel. Kan göra ont! :)

Death save - har aldrig gjort en sådan, någon som använder dessa?

Sen finns ju en del multibollspecifika tekniker också... nån som har några andra tekniker att dela med sig av?

Och är det inte dags för ett SM snart?? :)

Sidor: 1 ... 16 17 18