Var faktiskt i Borås idag på knalleland-cup(korpen), men drog innan det börja regna (vi åkte ut..).
Mina displayer var ju trasiga så tänkte man kunde köpa sånna pinscore displayer, men de kändes lite dyra.. fundera på att bygga själv billigare men var svårt hitta 16-seg displayer som har exakt samma layout som orginal med samma 2-delade kommatecken..
Sen tänkte jag att jag kanske kunde byta till någon annan typ av display, hade nån sån gammal röd dot matrix led panel liggande, vore kanske skoj köra med det, men den var bara enrads, och skulle inte få plats med alla spelares poäng osv, skulle behöva scrolla den och det hade nog blivit fult.
Till slut kom jag fram till att enklaste är nog att koppla den till datorn, iaf nu när jag testar spelet, jag kan ju rita upp en display som ser ut precis som original =) Så skred till verket:
Använde en PIC18F4550 för jag hade den hemma och den har många ben. Läser av de 16 bitarna för rad 1 (player 1+2), + 8 bitar för player 3+4. Om det ska fungera för andra sys11 spel som har alfanumeriskt i båda raderna får man expandera bussen på nåt sätt. För att spara pinnar samplar jag bara strobe nr 1, och kör en timer för de andra tecknena, då kommer jag undan med totalt 25 IO till flippret.
Implementerat det som en HID-enhet, så man behöver inga drivers, bara plugga in =) Det här är mitt första USB projekt så tog lite tid sätta sig in i allt.
PC-programvaran, gjorde lite snabba displayer (windows forms komponent som ritar streck), så är inte supersnyggt, senare när allt fungerar kan jag kanske använda directx med strålande ljus, transparens och eftersläpning =).
NU behöver jag er hjälp, mina alpha-tecken är helt omkastade, googlat en del men inte hittat hur segmenten är namngivna, 7-seg är ju standard abcdefg och de ser man ju att de fungerar, men 16-segmentarna heter abcdefg hjkmnpr från schemat, vilka tecken motsvarar hjkmnpr? ser inte ut att vara som standard 16-seg, men kanske kopplat något fel med..?