Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - v-g

Sidor: 1 2 3 4 5
31
Hårdvara / Hjälp!! Mitt IJ har pajat.!!!! LAGAT!!!!
« skrivet: juli 19, 2006, 15:16:09 »
Har du kollat så inga lampfästen/flashers/etc går mot varandra? (i fästet på undersidan alltså)

Kolla även så ingen kontakt tar mot ramperna.

Fråga:
Funkar ALLA optos eller inte?

32
Hårdvara / Maverick Paddlewheel.
« skrivet: juli 17, 2006, 15:46:54 »
Om motorn går glödhet som du säger kanske en liten fläkt riktad mot den kunde vara på sin plats. Typ denna kanske. Om motorn går på 12V bör det inte vara några större problem att parallelkoppla en fläkt på den.

33
Hårdvara / Bränd spole - STTNG !?
« skrivet: juli 10, 2006, 01:01:30 »
Som sagt tidigare: Håll handen på spolen och andra på offknappen slå sen på och känn så den inte blir het.

När kontrollen av spelet(self check) är klar så testar du bara att bryta opto 1 (enligt min tidigare bild) då ska denna solenoid slå till för ett ögonblick.

Fungerar detta så är allt frid och fröjd tycker jag.

Men det finns ju smolk i bägaren och det är ju trots allt en anledning att spolar brinner och jag är inte särskilt säker på att en sliten coilsleeve är orsaken. Men funkar det enligt ovan så är allt ok ändå.

34
Hårdvara / Bränd spole - STTNG !?
« skrivet: juli 09, 2006, 23:51:30 »
Om du kollar på sida 3-6 så har du schemat med kontakterna där.

J107 och J4 är de kontakterna som är berörda så du vet att du kollar rätt.

Som du ser på schemat så är gemensam kabel för
*Under divertor top
*under divertor bottom
* top drop up
* top drop down
violett grön så om det är fel från den "sladden" så ska inte divertor top fungera heller. (eller blir det bottom nu) ja där inte spolen brunnit iaf.

Då återstår 8 driver PCB och den finns på sida 2-14 med komponentförteckning och på sida 3-24 som schema där kan du följa och spåra felen.

Det första du gör är såklart en OKULÄR besiktning har du röta är det en krets som totalbrunnit och då kan man ju lätt se vad som är trasigt (röta är inte rätt ord för trasiga saker men...)

Först skulle jag dock kolla säkringarna de kan säkerligen ha gått en och det är inte säkert att det syns.

Hoppas du får ut något av svammlet ovan.

Viktiga sidor är iaf 3-6, 3-24 och 2-14.

35
Hårdvara / Bränd spole - STTNG !?
« skrivet: juli 09, 2006, 22:36:38 »
Jag gjorde en film för att visa hur det funkar.

Jag "aktiverar" testen genom att stänga lucka därför hinner jag med med kameran ;-)

Här är filmen. Ta spara mål det funkar nog bäst. 4,35 MB (4 568 984 bytes)

Men säger du att det fungerar helt under spel och du är säker på det så finns ju inget att anmärka. Det som är säkert är ju att om inte "upp" funkar så märks det ju då åker den alltid in i lock. Funkar inte "ner" så kan man inte locka den om man väljer det direkt(andra gången går det ju iofs)(Eller själva lock funkar men bollen åker fel.)

36
Hårdvara / Bränd spole - STTNG !?
« skrivet: juli 09, 2006, 21:15:58 »
Om optona är är ok skulle jag absolut kolla hurpass många volt som kommer till spolen. Eller iaf när du fått den nya spolen slå på spelet med planen uppe och kolla så den slår till som den ska då "opto1" (enligt min bild) bryts. Vore ju synd att elda upp ÄNNU en spole liksom. En är ok två är dumt tycker jag :-D

Känn hela tiden på spolen så du känner om det hettar till.

Det som _KAN_ ha hänt är ju att transistorn till just denna solenoid fått sig en känga och då gäller det att ha koll så man inte bränner en till spole.

Den frågan som man önskar få svar på är ju om det gick såpass trögt i coiltuben så att det fick spolen att smälta. Tyvärr vet jag inte hur det fungerar men jag _tycker_ inte att spelet borde reagera så. Jag menar hur ofta slår inte denna grej till tex då man kör först en launch probe och sen en battle sim. minst 4 gånger iaf på inte mycket längre tid än det tar att återlauncha bollen när den guidas fel. på mitt slår den iaf bara till kort (c:a 1 sek) då bollen passerar opto1.

Drop down funkar mycket bra i min testmeny men man måste växla mellan upp & ner (vilket jag tycker är kass för så är det inte på tex No Fear)för det ska funka. Körde igenom alla test nyligen och alla funkar som de ska. Tilläggas ska kanske att jag fick minsann fixa drop targetet själv då den metall som ska "slå ner" targetet var borta/av/trasigt. Tog en timme med plåtsaxen sen så. Nu funkar det prima sen dess. (Var inte jag som pajjat den ska tilläggas)

37
Hårdvara / Bränd spole - STTNG !?
« skrivet: juli 09, 2006, 18:36:39 »
1.Sakerna du letar efter finns nog hos tex flipperdoktorn eller p4p.no Röret heter coil tubing.

2. Går kulstyrningen lätt eller gå den trögt? Allt sånt här måste gå lätt både fram och tillbaka.

Såhär funkar det (testade nyss på mitt eget(ännu fungerande)STTNG) att när FÖRSTA bollen kommer förbi opto Nr1 på bilden så slår solenoid 2 till och placerar bollen vid opto nr 5. nästa boll som bryter opton vid 1 slår till solenoid 3.

Jag kan anta att det är smuts på opto 1 eller att den inte fungerar och då ligger solenoid 2 på hela tiden (borde vara någon slags begränsning i mjukvara men man vet ju aldrig, och jag tänker INTE testa ;-))

Du kan även testa att gå till testmenyn under solenoider och testa right popper feed eller vad den nu hette :-) sen mäter du med multimeter om spänningen ligger konstant eller växlar, den borde "hoppa till" emellanåt om du kör på run. Man kanske även kan ersätta multimeter med lampa på lämpligt volt.

Länk till bild.

38
Flippersnack / Officiell flipper i etern tråd
« skrivet: juli 07, 2006, 19:53:54 »
I musikvideon till "2 unlimited - No Limit" är ett Ten Stars med.

Tog ett tag att hitta vilket spelet var genom att kolla videon kan jag lova :-)

39
Köpes / K:STTNG
« skrivet: juni 24, 2006, 13:42:09 »
Spelet KÖÖÖÖÖPT...

Space the final frontier.......

40
Köpes / K:Proximity sensor card eller TDA0161
« skrivet: juni 22, 2006, 22:21:20 »
Jag bor i jönköping, trodde man kunde ändra EFTER reggingen men icke hehe.

Mail är på G.

41
Köpes / K:Proximity sensor card eller TDA0161
« skrivet: juni 22, 2006, 21:18:08 »
iceman:Jag är ytterst intresserad om du har kretsen! Posta här så fort du vet.

42
Köpes / K:Proximity sensor card eller TDA0161
« skrivet: juni 22, 2006, 19:33:44 »
Letar efter ett kort till STTNG för ovanstående då ett av mina saknas.

Ev om någon sitter på TDA0161 (som är IC'n på kortet) (#5370-13452-00) Finns här Men känns lite dyrt med 200 spänn i frakt för EN krets + tiden det tar.

Har kollat p4p, pinball.co.uk & marco.

Tacksam för ALL hjälp/tips.
///Daniel

43
Flippersnack / Köpråd prisklass 8-12 kkr
« skrivet: juni 16, 2006, 13:23:54 »
No Fear's tema tycker jag är rätt bra och det följer temat som det ska. Sen kan man ju bli förbannad på hur snabbt det egentligen är (särskilt efter vaxning :-D ) Men för det priset så är det mycket spel för pengarna. Plus att man lär sig att REAGERA.

Sen om man gillar det eller inte det är upp till en själv.

44
Flippersnack / Pinball Hardcore
« skrivet: juni 13, 2006, 12:07:33 »
Vilket artikelnr har den på P4P? Min autoplunge känns lite seg.

45
Hårdvara / Cryo Claw-demontering
« skrivet: juni 09, 2006, 21:05:23 »
Kollade nogrannare nu i manualen och se det är ju ett helt eget kort för klon. Och det är precis som du sa kopplat direkt till CPU-board därmed är ju en felsökning "lite" lättare.

En enkel sak du kan göra är att rycka ur optoboarden (den under spelfältet) och kolla om kolumnhängningen kvarstår.

Sidor: 1 2 3 4 5