301
Köpes / Säjes: Revenge From Mars SÅLD!
« skrivet: oktober 29, 2005, 12:42:39 »
Kävlinge i skåne, tippar jag på.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 301
Köpes / Säjes: Revenge From Mars SÅLD!« skrivet: oktober 29, 2005, 12:42:39 »
Kävlinge i skåne, tippar jag på.
302
Tävlingar / Regelförändringstips mottages tacksamt« skrivet: oktober 29, 2005, 12:31:04 »
Bäst av tre set med 16 spelare kvar... På samma spel eller tre olika spel?
Ingen slamtilt, mycket bra. Kan ni snälla se till så att man kan få känna lite på spelen under slutspelet också. 30 sekunder åtminstonde? Förra året upplevde jag att flera av spelen i slutspelet (AFM, ToM) hade väldigt svaga flipprar, antagligen bereonde på att det sträckspelats på dessa 2 timmar tidigare i förkvalet. Detta är vanligt förekommande på de flesta spel och är en anledning till att det är bra att låta spelan vila lite mellan omgångarna. Både i slutspel och kval. (I år ska jag satsa på att få förkvala, så jag är i form till åttondelsfinalen) 303
Tävlingar / Regelförändringstips mottages tacksamt« skrivet: oktober 25, 2005, 05:29:05 »
När jag klurade på förslaget så funderade jag just över det här med bonusar, men det enda jag tänkte då var att ingen borde ha fördelen att få fyra bonusar, att man helt enkelt får avsäga sig någon av bousarna. Tråkigt att en fyrabollars-inställning ställer till det såpass mycket på tex LOTR och DW. På T2 och FT rör det sig om ganska små extra-poäng om man på sista kulan har bonus held. (ca 9 resp 21M) och om ingen får mer än en bonus på sista kulan är det ju "lika för alla". Hoppas att ni hittar en bra lösning som innebär så små fördelar/nackdelar som möjligt för alla.
304
Tävlingar / Regelförändringstips mottages tacksamt« skrivet: oktober 23, 2005, 01:05:37 »
Personligen gillar jag att spela med så få avbrott som möjligt, och kommer garanterat att välja att spela ensam i kvalet om det går. Personligen tror jag att risken för fusk är väldigt liten, då de flesta tävlar för äran och inte av ekonomiska skäl. (Jag kommer även om jagt spelar ensamomgång att kolla in min motståndare)
Om man i slutspelet spelar 2-mannaomgångar ser jag inget problem i att spela spel där man kan sno varandras lockar, det blir helt enkelt lite mer taktik inblandat i liret. Slutpoängen är heller inte det viktigaste i slutspelet. I kvalet däremot där ens poäng jämförs mot andras poäng känns det som att det gör mycket större skada om någon "saboterar" för en. Jag minns från SM förra året att det spelades 4-mannaomgångar på TOM där trapdoor-kickouten varannan gång skickade bollen mitt mellan flipprarna och varannan gång så att man precis kunde rädda den. Då blir ju bästa taktiken att locka två bollar och sedan hålla sig undan från att hämta ut multibollen för att sabotera de övriga spelarna möjligheter till multiboll genast en bra taktik. Ganska trist. Ett förslag från min sida är att man ställer in spelen på 4-bollarsomgångar, så att man i händelse av ett omotiverat rinn kan fortsätta på samma omgång. En kula på en helt ny omgång kan på vissa spel vara fördelaktigt, (på spel där det är enkelt att hämta ut multibollar i början exempelvis: ToM, T2, DM) Medans en kompensationskula på en helt ny omgång på MB pga att jag med multibollen tänd får sista bollen skickad SDTM av kickouten, har mindre möjligheter att "kompensera fullt ut" På EM såg vi tyvärr hur en holländare på T2 blev blåst på sin tredje multiboll, Han fick tre bollar i spel i singelkula-mode och tappade ut två av dem snabbt pga att han blev överrumplad av kickouts från "database-hålet" där kulan normalt lockas under Multiboll. Vid denna tidpunkt hade han på sina två första multibollar bara lyckats ta en Jackpot och hade inte särskilt mycket poäng, då tjatar holländaren till sig en ny kula där han enkelt startade första multibollen och gick om sin motståndare. En ytterligare liten fördel med 4-bollarsomgången är att scorekeepers enkelt kan se poängen och inte behöver stå och vänta i upp till flera minuter (Doctor Who) på att få fram poängen. Tänk över att införa detta alternativ. Om inte i kvalet så i alla fall i slutspelet där det gäller en hel del. Jag hoppas för övrigt att det blir h2h-matcher i slutspelet 305
Tävlingar / Fyrmannagrupper vs. head to head« skrivet: september 26, 2005, 04:04:16 »
Fyrmanna suger. Främst för att man måste vänta så länge att man hinner bli kall mellan bollarna. ;-) För egen del tycker jag att vi skippa det här med slutspel helt, räcker det inte med bara kval? :-)
306
Tävlingar / Vilka ställer VERKLIGEN upp med hjälp inför SM-2005?« skrivet: september 07, 2005, 06:09:14 »
Jag hjälper helst till med sidosysslor såsom domare, scorekeeper och kan även tänka mig att provspela spel mm. Det finns säkert andra som är fysiskt mer lämpade att bära spelän jag och FEZ kan få äran att ställa in tiltloden ;-) På finaldagen tänker jag däremot enbart spela.
307
Tävlingar / Dags att börja planera för SM 2005?« skrivet: augusti 30, 2005, 21:20:45 »
Tycker att vägen som PAL föreslår verkar bra.
Fler förströelsespel skulle säkert uppskattas av långväga tillresta, det har varit lite för få de senaste gångerna. Samtidigt tycker jag att en eventuellt högre avfgift i A-klassen bör innebära inte bara finare priser utan även spel i bättre skick. Gärna mindre slumpbetonade och därigenom längre speltider. Felaktigt inställda flipprar, särskilt sådana med dåliga spolar som blir slöa lagom tills tävlingen är i ett avgörande skede bör väl kunna undvikas. Inkonsekventa tilt-inställningar är även det ett problem. Håller även med Mats om att Slam-tilten kan kopplas ur under tävling. (Jag råkade utför den på I500 på SO sist.) 308
Flippersnack / European Pinball Open Championships 2005« skrivet: februari 08, 2005, 15:41:37 »
Im in
309
Tävlingar / SM 2004: spel« skrivet: november 08, 2004, 03:38:03 »
Locken på Dr who fundgerar som följer:
Om spelare 1 lockat en kula: Så måste spelare 2 locka sin första kula i det andra hålet, varefter spelare 1:s lockade kula släpps och spelare 2 får locka sin andra i andra hålet. Om det därefter rinner för spelare 2 får spelare 1 locka sin andra kula genom att skjuta på targetet mellan lockarna. Om spelare två plockar ut multiboll men inte lockar ytterligare kulor går spelare 1 miste om sin första lock. (tror jag) om spelare 1 lockar 2 kulor får spelare två så länge de andra kulorna ligger i väggen locka på targetet. Jag tror dock inte att man kan mista lockar som man har gjort genom att skjuta targete:t Övrigt att tänka på på Dr Who är att Playfield multipliern sjunker även när kulan ligger i plungerlanen, så att exempelvis gå på toa/ röka morötter/ etc när ens partner spelar dr who i kvalet och man själv har 4x playfield scoring är knappast att tänka på. 310
Tävlingar / Media uppmärksamhet ?« skrivet: november 08, 2004, 02:56:54 »
Grandelius: Jag är nyligen utflyttad falubo och befinner mig i falun i början av denna vecka, om det duger för reportern. (jag kan nås på XXXXXXXXXX)
Efter förra SM fick jag uthärda 15 minuters intervju direktsänt i P4 samtidigt som jag försökte stila med så många superjackpottar som möjligt på T3. Tyvärr känner jag inte heller till Tomas Jacobsson. Hans tag "COP" har jag faktiskt aldrig sett. 311
Tävlingar / SM 2004: spel« skrivet: oktober 18, 2004, 16:19:22 »
Jag tycker allt att flipprarna var aningen veka på LOTR i finalen igår. Sen är väl LOTR rätt olämpligt som kvalspel pga de långa speltiderna?
Apropå "våta nudlar" så tycker jag att det TSPP som står på kåren är ett skolexempel på vad det innebär. (Var det överhuvudtaget någon som ens lyckades starta en multiboll igår?? Dr who är ett otroligt kul spel som jag gärna skulle spela på i SM men som ju har det problemet att det blir mycket svårare att locka bollar om någon hinner locka bollar före en. (Funkar bra som single-player spel.) TM:BOP bevisade ju igår att det inte är särskilt lämligt som tävlingsspel pga att exakt samma prestation belönas med olika poäng (special-5M-10M-50M-lite 1B) Kul som set the highscorespel kanske ? ;-) TGHS2, corvette, WW, I500, WCS är väl helt ok tävlingsspel. Har spelat Tommy, NGG och Dirty Harry för lite för att känna till något om dem. Dracula brukar dom använda i PAPA som single-player spel. 312
Flippersnack / DPO 2004 - Gratulationer« skrivet: maj 24, 2004, 04:57:44 »Citera Däremot kan man ju diskutera hur bra det är att köra finalen på bara ett spel, en omgång. KGB, den eviga fyran :-P 313
Flippersnack / DPO 2004 - Gratulationer« skrivet: maj 19, 2004, 15:11:58 »
Det är bara att instämma.
314
Flippersnack / Liten flipper-enkät« skrivet: maj 05, 2004, 17:14:05 »
1. Hur gammal är du?
21 2. När startade ditt flipperintresse? När jag och Far min var och fikade i slutet av åttiotalet så brukade han ta med mig till flipperrummet, tror att det första spelet jag spelade var Bride of pinbot. Sedan jag var elva har jag frekventerat faluns biljard som har sveriges bästa skick på sina spel, och dessutom maxade outlanes, vilket betyder att jag tidigt lärde mig konsekvensen av ett missat skott är att kulan rinner ungefär 25% av gångerna. 3. Vilket är ditt favoritspel och varför? AFM, för att det har grymt flow. Och för att precis alla eventualiteter vad gäller multiball-kombinationer osv är beaktade. Nån som har lyckats med att få igång både vanliga jackpots och Martian Multiball samtidigt under Strobe Multiball? Är det inte fascinerande? 4. Vilket är ditt hatspel och varför? Det finns tyvärr en hel del skitspel. Hatspel måste ändå vara TAF, för att det är så enformigt och dessutom helt omöjligt att få kontroll på kulan på vissa ex. 5. Hur skulle du beskriva din spelstil? Kontroll och sikte 6. Starka sidor i ditt spelande? God förmåga att läsa kulans bana, och vidta rätt åtgärd. Ganska bra på regler. 7. Svaga sidor i ditt spelande? Dålig på att fokusera ibland. Blir lätt nervös när det verkligen gäller. 8. Vanligaste uttryck/agerande när det går bra? Det är skönt att sufflera när det går bra. Exempelvis Arnold i T2 efter en SJP eller marsinen i AFM när man tagit en SJP. 9. Vanligaste uttryck/agerande när det går dåligt? När spelet begår bedrägliga handligar, typ skjuter kulan SDTM från en kickout, brukar mitt svar bli snabbt och skoningslöst. En spark mot benet alternativt knogarna i glaset. Det finns även folk som säger sig att sett mig jucka upp TZ mot väggen men jag kan varken förneka eller erkänna gärningen. Om det däremot bara går allmänt dåligt för att jag spelar kasst brukar jag inte ens orka bli förbannad. 10. Beskriv med ett ord varför flipper är så kul. Seance. 11. Hur tror du att flipperspelandets framtid ser ut? Ljusare än det har gjort nån gång sedan 98-99. Självklart hoppas man på bättre tider, men det känns tveksamt. Vi får jobba på helt enkelt. 315
Tävlingar / Regler 2004« skrivet: april 29, 2004, 17:52:08 »
Angående poängsättningen i kvalet håller jag med MCR att det kanske var lite väl stora skillnader i poäng mellan 1-2-3 plats. 100-90-80-70 p osv är kanske ingen dum idé. (En sådan poängsättning poängsätter ett stabilt kval rakt igenom högre än förra årets poängskala.
Ge spelare som placerar sig bra i kvalet fördel genom seedning och möjlighet att spela sist på varje maskin. Angående supersnabba spel ser jag hellre ett långsammare spel med maxade outlanes än ett supersnabbt nästintill okontrollerbart spel. (ex: Fish Tales häromveckan, MM och No Fear mfl förra SM) Ta det lugnt med lutningen: 7,5 grader räcker. Personligen ser jag hellre att man spelar på 4 maskiner isf 3 i slutspelet snarare än i kvalet. Förra årets kvalsystem var ett slöseri med tid. Spelen stod outnyttjade under långa perioder. Jag är säker på att det går att se till att det är spel på alla maskiner 90% av tiden, men det kräver fler människor som hjälper till med administration. Diverse: Jag ser gärna en förstärkning av "avspärrningarna" kring spelen, inte så kul när folk går in i en mest hela tiden. 1,5 m bakåt och 1 meter åt sidan (om spelet står längst ut på kanten) bör vara "fredad" zon. Gärna 40cm mellanrum mellan spelen i sidled. Irriterade mig oerhört mycket på att det under slutspelet var några som stod och hängde över spelet brevid med sitt huvud ca 40-50 cm från spelplanen. |