Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Grandelius
Sidor: 1 ... 19 20 21 22 23 ... 101
301
« skrivet: juni 16, 2006, 18:32:54 »
Jag börjar kanske ta över Pinballarks gamla roll här, men jag måste verkligen säga att Shadow är ett mycket bra köp i den prisklassen. Det finns som jag ser det tre viktiga kriterier för att ett spel ska vara bra hemma (åtminstone om man bara ska ha ett spel). Det första är att reglerna är tillräckligt avancerade för att man inte ska tröttna, det andra att det är svårt nog för att man ska utvecklas som spelare och det tredje att det ska gå så pass snabbt att man alltid har tid att spela. Shadow uppfyller alla dessa kriterier med bravur. Det är kanske inte världens vackraste spel, men inte heller så fult som dess rykte säger. DOCK är det ett spel som kan gå sönder på alla tänkbara sätt, så de gäller att ha tålamod med skruvmejseln.
Sen måste ju också WW vara ett av de smartaste köpen om man får det till rätt pris.
302
« skrivet: juni 15, 2006, 20:01:31 »
Äntligen! Fast man hade ju gärna sett mer... Kommer detta spel ha vit speakerpanel? Både denna bild (spelen i bakgrunden) och den med Nordman visar ju på det.
303
« skrivet: juni 08, 2006, 20:26:14 »
John Wart Jr är verkligen bra och det går lika snabbt som att beställa från Sverige. En gång hade jag otur och då tog det väl två veckor hos posten, annars har det gått på en vecka. Han brukar skicka rommen i princip omedelbart när betalningen inkommit.
Nu lät det nästan som att jag känner killen, men så är det förstås inte :-) Tycker bara att det har gått så otroligt snabbt och bra de gånger jag beställt, och billigare går knappt. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att det kan ta längre tid att skicka 8-10 rommar, om de ligger i samma påse.
304
« skrivet: juni 07, 2006, 12:32:32 »
Är man intresserad av att köpa tycker jag att man kan påpeka/fråga om eventuella konstigheter, men jag ser ingen anledning att någon som inte är intresserad ska kommentera försäljningen.
Om man märker att det ser väldigt konstigt ut och någon riskerar att bli blåst får man väl ta det över mail, eller i en annan tråd.
305
« skrivet: juni 07, 2006, 12:26:40 »
Jag kör dubbla skärmar med 1280x1024 på varje. Dock vill jag vidhålla min ståndpunkt att hemsidor i så stor utsträckning som möjligt bör byggas för 800x600. Jag gillar inte att köra webbläsaren i fullskärm, utan vill kunna ha lite utrymmen runtomkring för att se skrivbord och program som ligger bakom (ett naturligt sätt att arbeta på Mac).
800x600 känns som en bra standard, man får plats med det mesta på det utrymmet om man gör en vettig layout, och i princip alla kan se det. Bara för att det går att få plats på skärmen betyder det inte att man måste göra sidan så stor.
306
« skrivet: juni 06, 2006, 22:54:18 »
Det dök upp ett nyhetsbrev med mer info om vad som är på gång med filmen. Så här står det: A lot has been going on in the "Future of Pinball" universe, so I thought I'd send out an update...
- First and foremost, creation of the DVD is moving forward. I just returned from Chicago where I recorded a commentary track for the DVD from several of the people who participated in the film: Roger Sharpe, Tom Uban, Cameron Silver, and Duncan Brown. They provide a lot of great insights and I know their commentary track will be an excellent addition to the disc. There are still a few uncertainties left in the schedule, but I'm shooting for a late Summer release to members of the mailing list. I'll be sure to keep you posted!
- A recent showing of "The Future of Pinball" at the San Francisco Documentary Festival proved very successful. The movie was one of the top-sellers of the festival and was very well-received by attendees. Best of all, as a result of the festival showing, some marketing opportunities have opened up. The first is coming up soon, where "The Future of Pinball" will be showing for a week at the Clinton Street Theater in Portland, Oregon from June 30 through July 6. (The theater is closed on July 4, so please don't come then!) I will be in attendance for all Friday and Saturday showings (7 and 8:30pm) and will be holding a Q&A session at the end of each showing. Best of all, a local pinball club will be sponsoring a dozen pinball machines in the theater lobby so you'll have a chance to indulge in some play while learning a bit more about the industry that produced them. (There's some sort of tournament being held from noon to 5pm on Saturday and Sunday...keep checking the Clinton Street Theater web site for details.) If you're in the Portland area, please stop by and introduce yourself. And bring your friends! It should be a great time.
- If you're in the Bay Area, I'll be speaking at the California Extreme video game and pinball show on Saturday, July 8. I don't know what time I'll be presenting yet, but when I find out I'll be sure to let you know. At this session I'll be showing some highlights from the film and talking about the process of making the movie from start to finish.
That's it for now, but there should be a lot more news in the coming months. Thanks very much for your continued support,
Greg
307
« skrivet: juni 05, 2006, 01:33:27 »
Jag har väl spelat ungefär fem krediter och har därmed ingen större koll på spelet egentligen. Men det jag förbluffades över var att spelet för mig kändes så mycket som ett gammalt datorflipper från 80-talet. Dels för att kulan rörde sig närmast i slow-motion (kanske flipperkondis som hade för låg lutning?) samtidigt som den studsade friskt, dels för att upplägget kändes väldigt olikt något normalt flipper (vilket b-datorflipper också brukar göra). Den övre spelplanen bidrog så klart till detta.
Jag är i alla fall helt på Svantes linje här. Spelet var mest tråkigt och det hände inte mycket, trots multibollar mest hela tiden.
Jag ger nog spelet några fler chanser, men det kommer nog aldrig vara något spel jag blir direkt sugen på att spela.
308
« skrivet: juni 04, 2006, 16:28:42 »
Stopp och belägg! Rätt OT, men: Självklart blir det olika typer av tryck med pixelbaserat jämfört med screentryckt, men den stil på grafik som använts på LOTR hade ju varit omöjlig att screentrycka, och jag hade heller inte velat ha någon 'gammaldags' cartoon-stil grafik på det. Omöjligt att screentrycka är det knappast, eftersom det är precis vad de har gjort. :-) Det som dock är skillnaden mot WMS är att det screentrycks i fyrfärg (CMYK) istället för ett antal dekorfärger som används i färgfält. Fördelen är ju att man kan ha mer "fotografiska" bilder och målningar, samt att det bara går åt fyra färglager (WMS körde oftast med fler). Nackdelen är det feta rastret som blir nödvändigt eftersom screentrycksprincipen gör det mer eller mindre omöjligt att trycka riktigt fint raster (detta för att tryckbäraren i sig själv är ett "raster", en duk). Hur mycket man stör sig på det är väl från person till person, men jag stör mig på det rätt mycket. Men jag stör mig ofta på även normalfint raster i vanliga trycksaker, sådant som många aldrig ens ser :-)
309
« skrivet: juni 04, 2006, 02:30:50 »
Min uppfattning om LOTR är att det är ett bra spel, men definitivt inte någon personlig favorit. Nu har jag dock inte spelat det så vrålmycket och satt mig in i alla regler som väl är vad som ska vara spelets största styrka, men tillräcklig koll för att kunna ge ett omdöme tycker jag nog att jag har. Jag tycker spelet är snyggt (även om Sterns megaraster alltid sänker helhetsintrycket) med ett trevligt upplägg, men liksom lite för trevligt i längden. För mig är det jämbördigt med MM (inte bara för att de har lika upplägg), som jag också tycker är lite för trevligt och perfekt. Reglerna är nog som sagt bra, men jag förstår inte varför det ska vara så mycket multibollar.
Ungefär som med filmerna alltså. De är ju också lite småtrevliga ett tag, men inte i nio timmar.
310
« skrivet: juni 03, 2006, 19:24:12 »
Skickar upp en tråd från stenåldern... nästan i alla fall :-)
Jag funderar på att som nästa flipperprojekt fixa upp mitt gamla Taxi. Tanken är bland annat att jag ska skruva ner hela spelplanen på båda sidor och bättra färgerna så gott det går, för att sedan klarlacka så att den inte kan slitas mer.
Dock har jag en del funderingar. Den första är samma som ovanstående, om det över huvud taget verkar vettigt att klarlacka, eller om man borde köra på heltäckande mylar istället? Tycker dock inte mylar känns så kul, eftersom det kan börja bubbla och ha sig. Men framförallt undrar jag vilken sorts klarlack man kan köra om man ska rolla på den? Jag bryr mig nämligen inte om att det ska bli spegelblankt, bara det blir någorlunda plant och helt. Finns det någon lämplig tvåkomponentslack man kan rolla och som inte löser upp färgerna under?
Sedan undrar jag också vilket resultat en klarlackering ger rent bollfysiskt. Jag misstänker att det skulle kunna göra spelplanen betydligt snabbare, vilket i sig inte är negativt, men eftersom spelet är byggt för lite lägre hastigheter (vita gummin osv.) så kanske det blir en försämring av spelupplevelsen?
Någon med erfarenhet av klarlack på 80-talsspel som kan svara?
311
« skrivet: juni 01, 2006, 23:50:50 »
Det här låter ju klart snurrigt, men kanske kan det finnas något positivt med det ändå. Internetcaféer är väl tyvärr vanligare än flipperställen. Jag har i alla fall svårt att tänka mig att en massa internetcaféer skulle kunna åka på nya regler som drabbar grunden i verksamheten och som gör att de får lägga ner, utan att det diskuteras flitigt i media.
Om man vill arbeta och debattera för att förändra reglerna för flipper (och för datorer då), så kanske möjligheterna blir större nu.
312
« skrivet: maj 31, 2006, 18:16:50 »
Samma lösning finns på rampen till mitt Taxi. Har funkat bra genom åren, men står på kö att bli åtgärdat på något finare sätt.
Men den RIKTIGA MacGyver-lösningen var ändå att tidigare ägare också tejpat över högtalarna med silvertejp, eftersom han inte visste hur man sänkte ljudet... :-D
313
« skrivet: maj 25, 2006, 17:00:47 »
Det verkar finnas en intressant bugg i tvåbollarsmultin "Hotel Monolith" på Shadow. I princip verkar det vara så att om man rinner med båda kulorna precis innan ballsaven går ut så tappar spelet räkningen tillfälligt och skickar bara ut en kula, men modet fortsätter ändå. Därefter kan man spela sig ända in i hotellet innan spelet fattar att det bara finns en kula. Om man är riktigt snabb kan man hinna plocka en mongol också, men sedan är det slut. Vet inte om detta gäller alla versioner, jag har LX-5.
Jag har inte riktigt kommit fram till om det är positivt eller negativt när det händer. Det blir ju så klart mycket enklare att ta sig in i hotellet, men å andra sidan förlorar man möjligheten att plocka många fina poäng på mongolerna.
Någon mer som upplevt denna bugg?
Hur betraktas det på större tävlingar? Är det något man måste säga till om när det händer, typ som en balltrap? Jag tror det skulle vara mycket svårt att man kan tajma in att rinna på rätt ställe för att kunna utnyttja buggen, men kanske går det?
314
« skrivet: maj 17, 2006, 21:34:04 »
Det roligaste med klippet tycker jag är det ögonblick där man ser hur han vill påpeka att han inte är experten men liksom aldrig lyckas göra det. I svaret på första frågan försöker han ju ändå antyda att han är "very surprised". Sedan är han fast :-) Jag har nog i alla fall inget klipp av liknande kvalitet. Verkligheten är svårslagen. Men senast jag garvade så mycket åt ett videoklipp måste ha varit för typ ett år sedan när jag såg detta Svulloklipp. Vet inte om det är någon mer än jag som tycker det är kul. "Du sa att den här skulle vara tre och en halv meter" :-D
315
« skrivet: maj 16, 2006, 00:30:22 »
Jag tror att ClassicArcades är ett av de hetare tipsen för insertdekaler. Dock finns inte Getaway i katalogen, men enligt vad jag förstått är det en hel del som inte finns på hemsidan, så det kanske kan vara värt att maila och fråga.
Sidor: 1 ... 19 20 21 22 23 ... 101
|