Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - en3my
Sidor: 1 ... 20 21 22 23 24 ... 26
316
« skrivet: september 08, 2004, 00:15:14 »
Hej, J121-honan (playfield-GI) har brunnit på mitt Indiana Jones och någon tidigare ägare har gjort en mindre omkoppling så att GI fungerar i alla fall. Tänker byta ut honan och återställa kopplingen, men behöver bekräftelse på att det som står i manualen är korrekt.
Enligt manualen ska J121 se ut som följer:
J121-1 Brown J121-2 Orange J121-3 N/C J121-4 N/C J121-5 N/C J121-6 Violet J121-7 White-Brown J121-8 White-Orange J121-9 N/C J121-10 N/C J121-11 White-Violet
Behöver egentligen bara kolla J121-1 och J121-2, för det är dessa som har flyttats.
Någon som kan ta en titt i sin IJ backbox? Tack för hjälpen!
317
« skrivet: september 07, 2004, 09:22:33 »
Problem: On my Indiana Jones, the Path of Adventure mini-playfield "stutters", when it moves in one direction during game play (but not in diagnostic mode). Why?
Answer: The PoA (Path of Adventure) uses the flipper buttons during game play to move left or right. If the flipper opto board's "U" optics are dirty/failing, this can cause the PoA to "stutter", as it moves. Also the game uses two "U" optos on the POA switch board (mounted against the back inside panel of the playfield), and these too could be failing. Use a Q-tip and some Windex, and clean the flipper board optics and the POA switch board optos. Now go to the POA test in the diagnostics. Does the POA stutter in diagnostic mode? If so, the POA switch board optics are failing and need to be replaced. Now retest in diagnostic mode. If the POA works fine in diagnostic mode, but the POA still stutters in game mode, replace the flipper "U" optos (if the POA stutters to the left, it's the left flipper opto board). Another way to test if the flipper optos are the problem is to swap the right and left flipper opto boards, and see if the problem moves to the other side. Note in the diagnostic mode, the coin door buttons are used instead to move the PoA. This is why a flipper opto problem does not show in diagnostic mode, but only in game mode!
318
« skrivet: september 06, 2004, 23:30:01 »
Det visade sig vara en säkring som spökade trots allt! Problemet löst!
Önskar dock fortfarande att någon med ett Indiana Jones kollar J121 och bekräftar kopplingarna. Tack!
319
« skrivet: september 05, 2004, 22:52:04 »
Hittade förresten denna bild. Det är den kontakt som har brunnit på bilden som går till backbox-GI. Vad är de där svarta "kylflänsarna" med transistorer till förresten? Om det nu verkligen är kylflänsar + transistorer! :-) Edit: Eller är det triacs som gömmer sig under dessa kylflänsar? Läst på lite om triacs och det är tydligen dessa som erbjuder dimmer-funktionalitet. Frågan blir i stället så här: Hur testar jag lättast att dessa triacs fungerar? Tyckte inte att det fanns någon bra metod på Marvin's.
320
« skrivet: september 05, 2004, 22:41:32 »
Hej,
Den övre backbox GI-slingan i mitt IJ fungerar inte och kollade denna idag. Kontakten var ej bränd (J120 / 11 pin) och den undre slingan fungerar fint. Tyvärr beter sig min DMM något underligt så kunde inte mäta något annat än kontinutet (ska ordna en annan imorgon).
Det satt en 10A säkring istället för 5A till backbox-GI så jag plockade ur denna och ska sätta i en 5A snarast. Just denna 10A säkring får mig att misstänka att något annat kan vara trasigt. Några transistorer eller något annat som styr backbox-GI jag kan kolla?
Läser för fullt på Marvin's för att se om jag kan hitta något där.
En sista sak, någon som kan ta en bild på J121 (playfield-GI) och maila denna till mig? Honan har nämligen brunnit, så jag behöver se hur denna ska se ut (eller bekräfta att nedanstående stämmer, litar inte på manualen).
Enligt manualen ska J121 se ut som följer:
J121-1 Brown J121-2 Orange J121-3 N/C J121-4 N/C J121-5 N/C J121-6 Violet J121-7 White-Brown J121-8 White-Orange J121-9 N/C J121-10 N/C J121-11 White-Violet
Stort tack för hjälpen!
321
« skrivet: september 02, 2004, 19:30:58 »
Japp, det var Grace-time. :-) Tackar för hjälpen!
322
« skrivet: september 02, 2004, 19:30:01 »
Det drog ut lite på tiden, men idag har jag i alla fall bytt transistor Q9. Flashern funkar som den ska igen, så stort tack till Per på Flipperspill och Mr M!
323
« skrivet: augusti 29, 2004, 14:53:20 »
Indiana Jones:
Under multiball (Lock three balls in center shot to get in Idol for multiball) tycker jag att spelet beter sig något underligt. Ibland fortsätter multiball mode trots att endast en kula är kvar.
Någon som har haft liknande problem? Har inte kollat närmare på det hela, men funderar på om det kan vara någon opto som krånglar. Hur / var avgör spelet egentligen hur många kulor som är i spel? Några tips?
Tack för hjälpen!
324
« skrivet: augusti 22, 2004, 21:24:29 »
Någon som har några bra tips på hur man fixar det slitage som ofta ses runt inserts? Ser tendenser på detta på sina ställen och hade gärna åtgärdat detta innan problemen blir större. Funderar på att fylla igen håligheter med Epoxy eller något liknande. Förslag?
325
« skrivet: augusti 13, 2004, 23:37:00 »
Skulle snarare vilja påstå att priserna är så pass höga idag för att intresset för flipperspel har ökat avsevärt!
326
« skrivet: augusti 06, 2004, 01:41:11 »
Nej, det är väldigt enkelt. Chippet sitter i en sockel och går att lirka ut utan problem och sedan stoppa in det nya. Man ska bara vara försiktig så att man inte böjer benen på chippet.
327
« skrivet: augusti 05, 2004, 05:18:14 »
Hej, Hör med Jukebox-Janne ang. Time Crisis. Tyckte jag såg ett sådant på hans lager när jag var där och kollade på ett flipperspel ( www.jukebox-center.com).
328
« skrivet: juli 31, 2004, 17:37:56 »
Du har mail! :-)
Hittade lite information som förhoppningsvis kommer att hjälpa mig på vägen, och kanske även andra med samma typ av fel:
"For the most part, the most common testing will be on "darlington" transistors (which means they are actually two transistors in one package) such as the TIP102, TIP122, TIP36 transistors. Also most testing is done "in circuit" (installed in the circuit board). For each of these have one lead of the DMM on the metal case (tab) of the transistor (which is usually the center leg of the transistor). Then the other lead of the DMM will test the outside two legs individually. A value of .4 to .6, or 1.0 to 1.2 should be seen, depending on the exact transistor, and which lead (red of black) is on the metal tab. The biggest indicator of a bad transistor would be a value less than .2 (probably a short). Look to the specific pinball repair guides for more exacting details of this. Also remember, a transistor can ocassionally test as "good", but in fact be bad."
329
« skrivet: juli 31, 2004, 14:04:43 »
Tack för det! Ska kolla detta fortast möjligt! Hur avgör jag om denna transistor är trasig? Jag har tillgång till mätinstrument. :-)
Var kan man köpa denna transistor förresten? Såg att Marcospec har sådana. Har ni denna på Flipperspill? Någon annan som vet var man köper en sådan? Ska kolla Elfa och Kjell&Co.
330
« skrivet: juli 30, 2004, 23:15:24 »
Följande gäller Indiana Jones:
Märkte idag att Jackpot Multiplier Flasher (item 41) lyser konstant och jag undrar om detta verkligen är som det ska vara. Lampan blir väldigt, väldigt varm. Flashern tänds så fort IJ startas.
Har inte haft tid att titta närmare på det hela men har för avsikt att göra detta under kommande vecka. Det hade underlättat avsevärt med lite tips på hur man felsöker flashers på bästa vis, så därför vänder jag mig hit till er elektronik-gurus på SFS. Någon som har en aning om vilka typer av fel som kan ligga bakom denna ständigt lysande flasher?
Mer info: * Location, som är 41, kan ses på sidan 2-51 i manualen till IJ * Jackpot Multiplier Flasher (Low Power / Controlled from 8-Driver Board / Flashlamp Type #89)
Tack på förhand!!
Sidor: 1 ... 20 21 22 23 24 ... 26
|