Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - GUD

Sidor: 1 ... 21 22 23 24 25 ... 32
331
Övrigt / Lagt till forumsfunktion
« skrivet: december 16, 2005, 00:07:21 »
Jag har försökt stänga av hjälptexterna sen jag provade dem första gången när de kom. Men jag lyckas inte.

Samma sak händer vare sig jag är inloggad eller inte. När jag klickar på hjälptexter på/av länken så får jag upp ett nytt fönster (well, Firefox-flik egentligen) som säger "Du har hjälptexter i forumet avstängt! Ladda om den här sidan för att aktivera dem igen". Men *lik förbannat* så är hjälptexterna där hela tiden... :(

332
Övrigt / diskussionsgruppen rgp?
« skrivet: december 05, 2005, 01:24:48 »
Om du vill ha 'riktiga' news (och inte behöver binariesgrupperna!) så rekommenderar jag news.individual.net, funkar finfint och kostar ynka 10€ om året.

333
Hårdvara / ställa in rätt lutning på gammalt spel
« skrivet: december 05, 2005, 01:20:20 »
Inklinometer krångligt o dyrt? Finns för under 10$ från de flesta flipperdelshandlare (se min länk ovan 'inklinometrar javisst'). Och jag har svårt att tro att någon kunde finna dem krångliga.
Men som sagt, ställ in så det känns bra, lär väl inte komma någon inklinationskontrollant och klaga får man hoppas! :)

334
Hårdvara / ställa in rätt lutning på gammalt spel
« skrivet: november 28, 2005, 19:01:55 »
Mja, det som har 'vattenpass' på hyllkantsetiketten får du nog bara 0/45/90 vinklar på (jämfört lodlinjen), men om man är lite pillig och har en gradskiva så... ;)

Inklinometrar javisst! :D

335
Tävlingar / Vinnare SM 2005
« skrivet: november 28, 2005, 18:50:55 »
Grattis grattis! :)

Skulle vara kul att se hur det gick i gruppspelet! Kommer det upp på flippersm.se månne..?

Och inte minst, vem blev bästa tjej?!?

336
Hårdvara / ställa in rätt lutning på gammalt spel
« skrivet: november 28, 2005, 18:44:21 »
En inklinometer är det du vill ha. Finns lite varstans. :)


Eller så har de 'vinkelverktyg' på CO, ser lite B-igt ut men borde funka... http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=201089000

Du kan ju också montera på en liten 'bubbla' så har du den där för framtida behov.

337
Tävlingar / Regler och spelsystem SM 2005
« skrivet: november 11, 2005, 15:07:23 »
Anngående verbala utbrott så kan man väl jämföra med andra sporter. Sådana hörs massor på 'amatörnivå' och säkerligen även när vissa 'proffs' fritidsspelar/tränar/etc, men naturligtvis är det förbjudet på tävlingar. Om det inte räcker med att massa medtävlande störs av det, så skall det ändå bort för att inte ge flipper SM en slafsigare stämpel än andra sport/skicklighetstävlingar.
Självkontroll är nåt man kan lära sig - eller låta bli att lära sig o ta konsekvenserna..?

Jädrar vad bror duktig jag lät nu då.. =) Flamesuit on. Men jag tycker faktiskt att det är mycket värt att försöka hålla lite 'klass' på tävlingen. Sen skulle det ju kännas trist om Sveriges säg tio bästa flipperspelare alla omöjligt kan tävla utan verbala utbrott, och därför blir SM-vinnaren en pseudomästare. Men så kan det väl ändå inte vara?

338
Flippersnack / Regler
« skrivet: november 10, 2005, 15:36:32 »
Regler/rulesheet är för mig något som faktiskt 'beskriver spelets regler', dvs, om du gör det-här-och-det-här-och-det-här så händer-det-här-och-det-här.

En spelguide är något annat, den behöver inte försöka beskriva exakt hur spelets logik fungerar, utan är just som det heter en 'guide till hur man spelar spelet', dvs en ganska enkel sammanställning av det som faktiskt är viktigt att veta, och där även faktorer som hur svårt/riskabelt ett skott är etc kan tas med, allt för att sammanställa en bra 'primer' till någon som inte spelat spelet innan.

En gång till... :)
Med 'regler' menar jag spelets 'interna regler', inte några externa bestämmelser som att 'extrabollar ska inte spelas även om man får dem'. *Det* är tävlings-/utmaningsbestämmelser eller vad man vill kalla det.

Vissa rulesheets har även en viss mängd av 'spelguide' i sig, men det är oftast en bonus som hänger med för att den som skriver rulesheetet tyckt att den vill bidra med lite extra tips och varför inte lägga med det i rulesheet dokumentet.

edit: Uhm... slarver mig. Nu har jag iaf rättat ett fel som smugit sig in, och som CAB så påpassligt påpekade. Thx!

339
Hårdvara / LOTR CPU/display mjukvara version 10
« skrivet: november 04, 2005, 13:05:36 »
Svante: Nu har Stern uppdaterat http://sternpinball.com/ROM_lotr.html i stil med sina andra ladda-ner-ROM-sidor så att man kan läsa versionshistorien utan att ta hem hela paketet. Fint va! :)

FEZ: Efter lite mer eftertanke så har jag nog nog erfarit den där GMB+AAB-buggen. Jag har inte riktigt så bra koll att jag sett att det stått 'ADD-A-BALL' på palantirträff under GMB, men visst har jag av mystiskt skäl haft tre kulor igång (med bara GMB) vid ett flertal tillfällen.

Vem som helst:
Ett set v9 LOTR CPU/Display ROMs kan fås gratis av mig om det är någon som skulle behöva dem till sitt spel (kanske inte så troligt?).
Jag har även ett "Bootflash O/S 8 Sound EPROM (512K)" till skänks för den som behöver uppgradera Sound O/S på sin T3/LOTR/RBION/Elvis/HD3e/Sopranos maskin (kanske mer troligt?). Detta är alltså bara något man behöver göra om man har de ljudproblem som beskrivs i Sterns service bulletin #157.

edit: OK, på förekommen anledning förtydligar jag det där sista. Jag har ingen avsikt att ge dessa till nån som inte skall använda dem till sitt eget spel. Om man säljer ROM-uppgraderingar så får man faktiskt fixa sina egna EPROMs, sorry...

340
Hårdvara / Knocker, SEGA...
« skrivet: oktober 30, 2005, 22:50:03 »
Heh, jag kunde inte hålla mig utan letade lite i manualen... Du har tur!

Kolla sidan iv - Coils Detailed Chart Table. I High Current Coils Group 1 så hittar du på #8 en "optional replay knocker drive line" om 50V.

Bingo.

(GoldenEye verkar inte använt så mkt high current drivers, ser att det finns flera 'not used'.)

341
Hårdvara / Knocker, SEGA...
« skrivet: oktober 30, 2005, 22:45:15 »
Att knockern försvann var inte enbart en kostnadsbesparing, utan det berodde också på att man använde upp alla drivers till annat på spelen, och när man till slut fick välja mellan att stryka nåt från spelplanen eller att använda en låtsasknocker så valde man det senare.

Många SEGA/Stern/DE spel har dock en funktion för att koppla knockereffekten till något extern.

Har du kollat i manualen? Finns på IPDB om du inte har den.

På sidan 44 (section 3, chapter 4) hittar du:
Adj. 40
Ext Replay Knocker
Set to ON or OFF. When set to ON, the operator can enable the knocker in cabinet to drive an external device without the game giving a replay.

(Om du letar lite bland kopplingsscheman i manualen så hittar du nog var du kan plocka ut den här signalen också.)

Den kanske du skulle kunna använda? Om du har spelet hemma på free play så spelar det möjligen inte så stor roll om det verkligen ger en credit eller inte, och så kan koppla signalen till nån knocker-kit du snickrar ihop.

Men du kommer ju behöva driva den på något sätt fortfarande förstås. Nästa roliga uppgift att lösa! :)

342
Flippersnack / Castle Grünewald/Brunwald
« skrivet: oktober 30, 2005, 19:58:57 »
Mycket sant. Eller *senaste* iaf, det verkar ju bli en fjärde nu... :)
Så därmed faller förstås min förklaring. Hmm. Men jag har iaf sett ibland i anknytning till Indiana Jones material att slottet kallats både och. Kanske fick de ett gammalt manus? Eller kan det ha varit så att man av någon senare varumärkesintrångsaktig anledning var tuvngen att släppa Brunwald namnet och använda Grunwald istället?
*frågorna hopas* :)

Så kan det förstås vara rent slarv också.. Det tog ju mååånga mjukvaruversioner för Stern att rätta Pippins namn...

343
Flippersnack / Castle Grünewald/Brunwald
« skrivet: oktober 30, 2005, 18:00:33 »
I de tidiga manusversionerna så hette tydligen slottet (och baronen?) Grunwald. Jag orkar inte kolla, men jag misstänker att flippret gjordes innan tredje filmen var färdig. Då fick de gå efter det material som fanns tillgängligt och som troligen innehöll Grunwald ist f Brunwald.

344
Hårdvara / LOTR CPU/display mjukvara version 10
« skrivet: oktober 30, 2005, 10:45:11 »
För de flesta spelen på Sterns sida så har de faktiskt ändringshistoriken tillgänglig via länk till bara textfilen, men LOTR här inte dit av något obskyrt skäl. Jag kan väl tycka att det är ganska dåligt bara att de 'aldrig' uppdaterar infon om att det kommit en ny mjukvaruversion, utan att det står föråldrad information...

Gollum-buggen har jag heller aldrig sett. Jag har aldrig spelat mitt LOTR på annat än v9 mjukvaran. Jag har däremot lite andra småbuggar i logik och koreografi som jag ser då och då. Kanske borde teckna ned dem. Typexempel är att KEEP-lights fortsätter vara (delvis) tända fast 'light-when-rolled-over' funktionen inte är igång, pga multiball typ, i vissa situationer.

Sen så tror jag också att det ofta följer med en del småfixar som inte nämns i ändringshistoriken.

345
Flippersnack / Sopranos, ingen spel för svenskar?
« skrivet: oktober 29, 2005, 23:36:24 »
Har sett två i Göteborg iaf. Men nu var det faktiskt väldigt länge sen jag såg ett.

Sidor: 1 ... 21 22 23 24 25 ... 32