Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - LDK
Sidor: 1 ... 23 24 25 26 27 ... 151
361
« skrivet: september 21, 2006, 12:45:11 »
Jag skriver under på detta upprop!
Flipperspel är ett kulturarv som är på väg att drivas bort av den nuvarande lagstiftningen med skyhöga tillstånds- och kontrollavgifter. Jag ser ingen som helst anledning till denna lagstiftning. Flipperspel är ett utpräglat skicklighetsspel, vilket garanterar att ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle använda flipperspel för illegalt hasardspel. Och att någon skulle bemöda sig med att bygga om ett flipperspel till en illegal spelautomat är extremt osannolikt pga flipperspelens speciella och otympliga konstruktion.
Dagens lagstiftning innebär att staten förhindrar och fördriver en helt duglig och ofarlig affärsverksamhet, helt i onödan. Denna verksamhet skänker glädje och gemenskap till oss som spelar på flipperspelen, vilket bara kan vara till gagn för samhället. Men som det är nu håller hela företeelsen snabbt på att försvinna i hela Sverige.
David Kjellberg Uppsala
362
« skrivet: september 20, 2006, 16:39:04 »
Kunde väl vara en spännande grej om dom bara placerat flipprarna några cm längre ned. Som det är nu måste man ha en sjuhelsickes tur för att kulan ska studsa upp ur den där "gropen"...:-)
Edit: Aha! Där var en bumper också...ja, det var ju lattjo...hum hum.
363
« skrivet: september 20, 2006, 16:16:15 »
Veckans fråga behandlar huruvida vi tror att den nya regeringen kommer innebära rimligare regler för utställda flipperspel.
Just nu tror 38% på rimligare lagstiftning och 48% gör det inte.
Intressant ämne som förtjänar att diskuteras tycker jag.
Min personliga åsikt är att det kan leda till rimligare lagstiftning, men att detta inte med nödvändighet gynnar kommersiell utställning av flipperspel. En mer liberal lagstiftning av spelautomater leder eventuellt till att vi översvämmas av Jack Vegas-kopior, som kan ta ännu större marknadsandel från flipperspelen.
Men jag tycker det vore läge att skicka iväg två delegationer från SFS. En till Lotteriinspektionen, och en till politikerna. Uppgiften för delegationen är att lyfta fram att 1) Flipperspel är harmlösa, 2) Flipperspel är ett skicklighetsspel som inte kan utnyttjas för gambling, 3) Kommersiella flipperspel kommer att helt försvinna om LI-avgifterna kvarstår.
Hur ser ni på flipperspelens framtid vad gäller lagstiftningen?
(Moderator-kommentar: Jag vill inte se några politiska munhuggningar i denna tråden. Håll en sansad ton och håll er till ämnet, så kan vi komma fram till något konstruktivt.)
364
« skrivet: september 08, 2006, 03:26:10 »
Tycker det är synd att Flippy dragit sig tillbaka från flippervärlden. Det finns väldigt få tonåringar som är flipperfrälsta.
365
« skrivet: september 08, 2006, 03:09:56 »
POTC eller CC är nog hugget som stucket. POTC Kul spel, men ngt begränsat för den duktige spelaren. NIB-känslan kan ju vara ett plus också. CC Helt okej lir, men ofattbart övervärderat. Kul wizmode som vars poängskörd beror på hur man tidigare presterat under rundan. Cocs skrev: Senaste CC rev. var ver. 1.3 från 24/4 -99.
Här fanns alltså därefter ganska gott om tid att justera och släppa ny mjukvara, så då kan man ju undra varför det inte gjordes?
Är det officiellt uttalat från WMS att spelets regler inte är klara eller är det bara en "känsla"? Troligaste förklaringen är väl att all fokus byttes till Pinball 2000 som var den stora (och sista) satsningen hos Wms/Bly. Se ett inlägg av Dave Gersic på rgp sommaren 1999: I think I wouldn't hold my breath if I were you. IIRC from what's been posted to RGP so far, the main software credits for this game go to Matt Coriale, and Matt is no longer with Williams. Somebody correct me if I'm wrong on either of these.
Since Williams appear to be putting all of their money/effort/time in to the Pin2K games (RFM, Star Wars, and whatever is next), I wouldn't bet on seeing any major changes to Cactus Canyon. Your best hope would have been Matt working on it, probably on his own time like Ted Estes did on the Twilight Zone "home" ROMs, assuming that *that* project and the following fiasco with the modified version of 9.4h didn't put the end to "home" ROMs forever.
366
« skrivet: september 08, 2006, 02:47:55 »
Om du inte kan hitta några sprickor i den finns det ingen anledning att byta tycker jag.
Visst händer det att dom spricker och detta gör att flippern fladdrar en massa när man använder den. Otroligt irriterande. Men det händer så sällan att jag aldrig skulle byta ut bushings i preventivt syfte.
367
« skrivet: september 01, 2006, 16:57:27 »
Vad blir det för förändringar i regler och spelsystem då måntro?
368
« skrivet: september 01, 2006, 16:54:27 »
Bra med en sådan här lista.
Kan väl lägga till:
TOTAN (Missat skill shot och potentiellt farlig kickout om locken är full. Vet inte hur det var med stulna lockar under TM.)
The Shadow (Missat skill shot och potentiellt farlig kickout om locken är full. Stulna lockar leder till svårare start av multibollen, eftersom en eller två kulor kickas ut från bolltråget istället för att rullas ned snällt till övre flippern för jackpotskott.)
World Cup Soccer (?? Vet inte hur det funkar i TM, men det är en het kandidat till att vara ett problemspel.)
Roadshow (Kan ej spelet i TM men det är en het kandidat väl?)
Flera misstänkta som jag inte kan komma ihåg hur det funkar med tournament settings:
FT? T3? HSII? Dr Who? Corvette? I500? JM? Monopoly? WWind?
Slutligen vill jag bara säga att jag tycker det vore ganska petigt att stirra sig blind på att ALLA spel i ett slutspel ska vara fria från den här problematiken. Det kan kanske vara en god tumregel att försöka se till att kanske max en tredjedel av slutspelspelen har den här typen av "problem".
Om vi ska utesluta alla dessa spel kommer vi bara få spela slutspel på AFM, MM, DM, MB, CFTBL och några få spel till... (Speciellt när man även vill utesluta spel som JY, WD, NF m.fl för andra typer av problem i turneringssituationer.)
369
« skrivet: augusti 30, 2006, 17:44:13 »
Purre: :-) MCR: Är nog böjd att hålla med den gode Elwin. Och om jag förstått det hela rätt så ger både Tortuga och Heart Multiball jackpots på alla "major shots"? Så det finns inte det där CV-argumentet för att kombinera multibollar (CV:s multibollar ger jackpotar på olika skott. Genom att kombinera multibollarna blir det fler skott som man kan skicka kulorna till för att få jackpots. Dessutom finns ju nån slags combo-jackpot där.). Kan vara bättre att rada upp multibollarna efter varandra...och använda varje multiboll för att göra nästa startklar. Är fortfarande lite nyfiken på hur Four Winds och Gauntlet Multiball funkar, och hur mycket poäng man kan dra ur dom. En numera lite ovanlig grej med PotC är att det inte har regelrätta modes. Det har ju massa grejer man ska klara för att komma till finalen, men inga modes direkt. Ganska skönt som omväxling faktiskt. Ett grepp från White Water (Vacation Jackpot)... Undrar om det var första spelet med "Task"-baserad kvalificering av wizmode isf mode-baserad? Stern har använt renodlade task-varianten minst en gång förut i alla fall: T3. LOTR? Övriga stern-spel (samtliga övriga t o m) har stela flipprar, men LOTR är ju undantaget som bekräftar regeln? Det enda stern-flippret med sköna flipprar (under förutsättning att de inte är alldeles för svaga). Nja. Nog har jag spelat ett antal LOTR med "yx-flipprar" (tm) där man får anstränga sig för att göra dropcatch och annat finlir. Att LOTR skulle skilja sig speciellt mycket från övriga Stern-spel har jag svårt att se (även fast man väl inkluderade en förbättrad mjukvaru-drivning av flipprarna i samband med LOTR). WPT och POTC känns klart alertare i flipperkänslan tycker jag. Flipprarna saggar/överhettar dessutom inte lika lätt som det verkar. Troligtvis pga det nya operativsystemet.
370
« skrivet: augusti 29, 2006, 18:05:55 »
Glömde säga det...POTC är nog stop-n-go, men det var inget jag störde mig överdrivet mycket på. När det rullade på (gick bra) kändes det som ganska bra action i spelet.
Studsandet vet jag inte. Tyckte nog inte det var så farligt på POTC. Inte som Elvis i alla fall... :-)
371
« skrivet: augusti 29, 2006, 16:46:51 »
Fick ju möjligheten att spela POTC på PAPA 9, men även under min vistelse i NYC efter tävlingen. Här är min korta recension:
Har provat fyra olika exemplar av POTC och det skiljer en hel del, förmodligen pga att spelen har haft olika lutning. Det som skiljer är hur kulan kommer ner från höger orbit, vänster orbit, samt från skepp-skottet. Det finns en alltför tydlig tendens att kulan tar i övre hörnet av slingshot när kulan kommer från orbits. Och på ett spel var returerna från skeppet mot SDTM hela tiden.
Bortsett från dessa spelplans-missar tycker jag det är ett skoj spel. Något enformigt då man går för Tortuga Multiball och Heart Multiball hela tiden. Heart Multiball är för övrigt ett under av repetition...skjut kistan...mest hela tiden. Men Tortuga-rampen är riktigt skön och brant...(kan dock bli problematisk när spelet blir skitigt eller flipprarna blir svagare).
Reglerna kändes väl ganska standard. Klarade aldrig till Wiz-mode, men jag såg FEZ göra det och det verkade inte alltför upphetsande. Standard-regler helt enkelt. Inget TSPP eller LOTR, men å andra sidan så kan det ju vara ganska befriande. Alla spel måste inte vara ultra-djupa...
Men det viktigaste måste jag säga är att flipprarna kändes oerhört sköna. Inte alls den stelhet man är van vid från LOTR, m.fl. Känslan var väldigt WPC-lik = Mycket bra.
Ser fram emot att få spela mer när det dyker upp i Sverige.
372
« skrivet: augusti 29, 2006, 16:26:38 »
En liten rapport från min första PAPA-turnering:
När man klev in genom dörren till den stora vita anonyma byggnaden fick man allt sig en liten shock, trots att man visste vad som fanns där inne. Nästan 400 spel stod uppställda i rad efter rad! En mäktig syn!
Det blev till att köpa sig en rulle quarters å lira loss. Normalpriset var $.50, dvs ca 3,70kr. Dom riktigt gamla liren kostade bara $.25.
Det blev många spel som man velat prova...Centaur, Orbitor 1, Safecracker, South Park, Nascar, Black Knight 2000, Party Zone, Breakshot, m.fl.
Där fanns även tre ex av det nylanserade POTC. Ett rätt kul spel, om än med några svaga delar.
Sen blev det ju till att provspela kvalspelen i B-divisionen. Återigen var line-up:en i B riktigt sunkig (precis som förra året). Alldeles för många 80-talare och Gottlieb-spel (tre av nio kvalspel). Dom spel jag trivdes någorlunda med var SS (utan outlanestolpar), WW (riktigt skönt!), IJ (studsigt utav helvete men rätt okej), och Jackbot (ruggigt studsigt men spelade väldigt bra). Mitt femtespel varierade mellan TSPP (snabbt och studsigt) och Taxi (omöjligt studsigt).
Som ni märker är "studsighet" det gemensamma temat för att göra spelen svåra i B-div. Ofta röda flippergummin och sprillans vita gummin i övrigt. Kan man lära sig hantera det så är spelen riktigt bra.
Lurigt kvalsystem i PAPA. Kräver en del eftertanke. Lätt hänt att förstöra för sig själv eller voida bort en entry som kan vara bra i slutändan. Usch.
Platsen för PAPA är Carnegie, en förort till Pittsburgh. Inte världens roligaste plats direkt. Faktum är att det är ett starkt skäl att inte åka till PAPA. Visst, det är kul (i ett par dagar) att få se "baksidan av USA"...men det tappar snart sin tjusning.
Men PAPA är ju en höjdartillställning så det är mycket möjligt att jag åker dit igen. Så många duktiga spelare, konstiga människor, coola människor, och sjukt många spel. Och ej att förglömma, en otroligt proffsig organisation!
373
« skrivet: augusti 19, 2006, 06:44:09 »
Halloj dar hemma!
Wow...har finns nastan 400 flipperspel! Galet...
Tavlingsmassigt ar det svart att veta hur det gar for den som spelar. I alla fall om man ar pa gransen.
Men flera svenskar spelar bra och jag raknar med att 2-4 svenskar gar vidare i A.
I B ligger jag sexa med mitt forsta entry (ett riktigt skitentry). Spelandet har inte riktigt kommit igang annu, sa det ar saklart svart att veta hur bra man maste prestera pa dom olika spelen.
B-div har aterigen fatt en ganska rutten line-up...bl.a. Surf'n Safari ar ett riktigt trakigt spel...
Dags for ett nytt entry.
374
« skrivet: augusti 12, 2006, 02:59:31 »
Jag är också intresserad att höra vad folk i allmänhet tycker om BBB.
(Vad samlar-geeksen tycker vet vi redan! ;-) )
Vill för övrigt ge massvis med beröm till ägarna av spelet, som genom att ställa ut det vill ge oss alla en chans att få prova ett mycket ovanligt spel.
Det finns inget dumt i att ställa ut spelet. Dom låter bara BBB få känna på sin rätta miljö (det är ju inte designat för att stå undangömt i ett spelrum!).
375
« skrivet: augusti 11, 2006, 16:41:51 »
Fick ett mail med ytterligare en bild: sorry...bilden var visst jäkligt stor. Fixar det sen.
Sidor: 1 ... 23 24 25 26 27 ... 151
|