Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Luma
376
« skrivet: maj 15, 2005, 20:29:42 »
Hej Ole.
Jo, det verkar vara ett vanligt problem såg jag nu när jag kikade runt mer.
Ska pröva vad du sa, så fort jag kommer iväg och får köpa lite komponenter... Tackar för tipset.
// Luma
377
« skrivet: maj 15, 2005, 00:12:13 »
Hej igen :-)
Inga problem alls, bara undrade om det var nått man kunde göra...
Får se om jag hittar ett hölje nån gång :-)
Tackar än en gång för det fina spelet.
// Luma
378
« skrivet: maj 14, 2005, 19:28:51 »
Hej alla.
Har precis hämtat ett Star Wars (Data East) i superskick. (Tackar StephenUSA, enormt fin maskin. Bra jobbat)
Har en liten fråga till alla angående ljudet.. Detta är mitt första "riktiga" dmd-spel och jag undrar om det ska "surra" i maskin i takt med att grafiken på dmd:n ändras..
Normalt betende kan jag tänka mig pga. att nät-agg belastas och dylikt, men det är ganska högt..
Låter som brumm pga dålig jord i en audio-krets ungefär :-)
Hur som helst, går det att göra nått åt?
// Luma
379
« skrivet: april 10, 2005, 04:02:45 »
Hej.
Någon som råkar ha en spelplan till ett styck Centaur (bally -81) liggandes?
Chansen är väl inte jättestor, men man måste ju kolla.
Min är i minst sagt bedrövligt skick, så ett vad som helst är intressant, om inte för att exprimentera plaster/lacker på.
// Luma
380
« skrivet: februari 26, 2005, 23:13:01 »
Om ni inte får ihop det så kan jag konvertera vhs till dvd, både pal och ntcs...
Har gjort en knippe dvd-produktioner så det är inga problem... (För mitt eget och polarnas höga nöje, inte för vinning)
// Christer
381
« skrivet: februari 26, 2005, 21:46:02 »
Om någon mot förmodan skule ha en dot matrix till et Star Trek -91 från Data East (128x16) i bra skick, eller en pinled som passar så är jag spekulant.
Skicka gärna förslag/priser till ch@lumamannen.com
// Christer
382
« skrivet: februari 26, 2005, 21:41:26 »
Jo, så är det nog ja... Det är väl bara att bita i det sura äpplet :-)
Har sparat adresserna jag fick av dig, det får nog bli en fråga för nästa lönekuvert :-)
Jag får väl slänga ut en fråga i köpes-delen här i forumet och se om nån har nått liggandes, man kan ju ha tur :-)
// Christer
383
« skrivet: februari 26, 2005, 16:19:19 »
Hej alla.
Var och inhandlade ett stycken Star Trek Data East från -91 idag.
Det som var mest markant var dot matrixen, när den var kall så syntes knappt nånting, och den går bättre och bättre när den blir varm..
Detta ska tydligen vara pga. att den helt enkelt är sliten och att gasen så måningom expanderar. Men...
Denna display lyser inte överallt, det finns ett område som inte visar nått, oavsett hur varm den är.
Jag tycket området vandrar runt lite men det är väl en synvilla kanske.
Vad tror ni, är det bara sliten display, eller kan det vara nått annat.
Jag kikade på display på p4p men jag tyckte inte numret stämmde riktigt.
Min display ska enligt en manual jag har liggandes ha nummer: 520-5042-00 men på p4p var nummret: 520-5052-00 Det var en DMD 128*32
Kan någon verifiera att det är en 128*32 som sitter i Star trek??
// Christer A
384
« skrivet: februari 23, 2005, 19:56:07 »
Problemet löst!!!! Hurra.
Efter en hel del letande så hittade jag ett brott på column (vit/gul) mellan "lower right T" & "Target 4".
En temporär kabel fastlödd mellan har löst det hela.
Allt funkar som det ska.
Nu är enda kruxet två flipprar som "glider" dvs. dom vrider sig pga. att axellåset går i botten och inte greppar axeln tillräckligt hårt. Ska kika på det snart.
Tack alla ni som hjälpt mig och försökt lösa detta.. Underbart med kunniga människor som faktiskt bryr sig :-)
// Christer
385
« skrivet: februari 22, 2005, 22:55:15 »
Uppdatering igen.
Ok... Har letat en massa till ,och hittat lite fel i swith matrisen.
"Right center Ball trough" 12 "Ramp Entry" 20 "Lower Right T" 36 "Rgiht flipper return" 60
Alla ligger på samma row (4) i matrisen, switcharna i sig verkar vara hela, och dioderna verkar hela.
Hade alla i *hela* row:en varit trasiga så hade jag sagt transistor direkt, men när en del (4, 28, 44, 52) fungera, kan det fortfarande vara driv-transistor? Eller en helpuckad uart??
Fasen vad jag saknar ett el-schema :-)
// Christer
386
« skrivet: februari 22, 2005, 15:02:31 »
Ok, liten uppdatering.
Displayen gör ingenting, dvs. den fortsätter i attract-mode / game over precis som vanligt.
Dom spolar som aktiveras är dom där det kan ligga kulor...
Dvs. Längsupp till höger, dom två i mitten och den i mitten-höger. Om det går att förstå vad jag menar.
Det är precis som om han inte hittar några kulor i spelet och tror att dom är ute på fältet.
Vet inte om den alltid skall göra så här för att putta ner ev. överblivna kulor (kan det bli det?)
Microbytarna verkade som sagt hela, med om en diod är kass på t.ex. den som viasr att kulorna finns, kanske effekten kan bli liknande?
Svårt att leta utan schema som sagt, logiken i ett flipper är inte så logisk tycker jag, verkar likna bil-el mest :-) (Är "vanlig" elektriker så jag vill ha en ordentlig fas/nolla att leka med )
Kanske skulle säga med att jag hör inte något "pling" som indikerar att ljud-delen är ok vid en ev. omstart/reset.
// Christer
387
« skrivet: februari 22, 2005, 08:55:50 »
Hmm...
Jo, rätt antal kulor är i (4) och inget sitter fast på det sättet.
Jag ska kolla upp lite mer enligt tråd 1 ovan.
När man testar transistorer enligt Clay´s och mäter jord/hölje. Vilket ohm-tal är acceptabelt? Dom flesta har oändligt men en del ligger på ca: 160-170 ohm. Är det att anse som kortslutning? Enligt clay´s så står det bara 0 ohm har jag för mig då han mäter med buzzer.
Ett riktigt el-schema på ett ovanstående spel, någon som vet var man hittar det. Lite lättare att felsöka då :-)
Tack för svaren. // Christer
388
« skrivet: februari 22, 2005, 00:29:09 »
Hej. Har problem med ett F-14 system 11A (Williams)
Har precis köpt det i detta skick.
Allt startar, alla tester och diagnostik funkar (t.o.m saftblandarna).
Men... När jag trycker på credit (i free play eller efter att stoppat i mynt) så smattrar ett par spolar till och inget mer. Efter en liten stund så fortsätter allt som vanligt i attract mode. Game overrullar fram så fint.
Har hållt på och kikat på microbrytarna som känner av i fall det finns bollar i maskin men allt verkar fungera.
Nån som har någon idé om vart man skall leta härnäst.
Mvh Christer A
|