Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Grandelius
Sidor: 1 ... 24 25 26 27 28 ... 101
376
« skrivet: april 09, 2006, 13:38:39 »
Det slog mig precis att lineupen från filmen innehåller de tre grundpelarna i en bra blandning enligt min teori i en annan tråd härom dagen. Ett kul (FT), ett snabbt (STTNG) och ett simpelt (CFTBL). TAF kan jag för min del både ha och vara utan, men en välblandad lineup är det! :-)
Den nuvarande verkar inte fullt så välblandad, men det finns ju ett JY i alla fall. :-)
377
« skrivet: april 09, 2006, 12:45:03 »
Wow! Tack för det uttömmande svaret!
Kul att veta att stället fortfarande finns kvar och att det fortfarande finns fyra spel där. Att det ligger nära TV4-huset förklarar hela saken, eftersom det mesta av denna budgetproduktion tycks ha spelats in i eller i närheten av det huset.
378
« skrivet: april 09, 2006, 01:36:45 »
Funderade också på om det kunde vara det stället när de bilderna dök upp, men jag är tveksam. I så fall måste de ha byggt om ganska rejält. Men det är ju å andra sidan omöjligt, det är ju faktiskt snart tio år sedan. Men till exempel så är ju väggpanelen liggande på Papi Raul-bilderna, men stående på Foppa-bilderna. De senare känns också mer inomhus än filmen gör.
Dock borde det vara ganska lätt för någon som varit på Foppa-grillen att säga om beställningsluckan ser ut som den ovan.
379
« skrivet: april 09, 2006, 00:19:25 »
Som jag någon gång tidigare nämnt i "Flipper i etern"-tråden så finns det en scen på den underbara videon "Definitivt Papi Raul" där de äter hamburgare framför fyra flipperspel. Eller det de egentligen gör är väl att de skakar varsinn Pucko, men i alla fall... Jag har alltid fastnat för den där scenen (antagligen ett tecken på att man är hårt flipperskadad), och har på senare tid blivit mer och mer nyfiken på vad det egentligen är för ställe de är på, kanske av rent nostalgiska skäl eftersom det var på den där underbara tiden då det verkligen var helt naturligt att det fanns fyra flipper på en grill. Jag visar därför två bilder, de enda två vinklar man får se av grillen, och tänkte hoppas att någon som spelade flipper i Stockholm på den här tiden vet vilket ställe det är. Eller kanske bara någon som åt hamburgare i Stockholm på den tiden. Det jag vet är att videon utkom under slutet av 1997, och att det här avsnittet inte hade gått på TV precis nyligen då, utan nog snarast något år tidigare. Min gissning är därför att detta är inspelat under hösten 1996, men det skulle kunna vara på våren också. Stället verkar vara halvt utomhus, för man hör väldigt tydligt en massa bilar som åker förbi. Så, här är de två bilderna: Finns stället kvar och i så fall har de fortfarande flipper? Slutligen kan jag säga att jag skulle bli överlycklig om TV4 någon gång ville släppa ALLA Papi Raul-avsnitt samlade...
380
« skrivet: april 07, 2006, 13:47:28 »
Problemet med den här frågeställningen tycker jag är att flipper är lite som godis. Det är liksom blandningen som gör det. Olika spel är bra på olika sätt och för att få ut det maximala av de olika spelen krävs att det finns tillgång till fler. Därför får jag istället dra de tre spel som jag tycker är bäst i de tre hörnstolparna för en bra blandning. Dessa hörnstolpar är för mig ett kul, ett svårt och ett simplare.
I kategorin kul spel är givetvis JY etta. Så underbart snyggt och så experimentellt på något sätt. Det är liksom det moderna flipperspelet fullbordat, genom att fokusera mindre på det som är gamla klassiska detaljer och mer på det som är nytt.
I kategorin svåra spel får det bli TS. Det är ganska lätt att lära sig, men hopplöst svårt att bemästra. Dessutom är det (på de flesta ställen) snyggt. Om man någon gång skulle lära sig spelet så är det bara att höja poleringsgraden på spelplanen lite så är man tillbaka på ruta ett.
I kategorin simplare blir det SS. Så där lagom enkelt att klara sig fram till wizmode, men ändå finns det en hel del att göra. Spelplanen är riktigt trevligt upplagd med två mycket sköna ramper. Också detta spel är väldigt snyggt genomarbetat mot temat.
För att sammanfatta menar jag alltså att jag inte tror det vore någon höjdare att ha något av dessa spel ensamt, men gärna tillsammans med något mer. Och då ska detta andra spel helst komma ur en annan kategori.
Dock är ju fortfarande JY är världens bästa flipper, liksom bönorna är det som sätter karaktären i Haribos Matador Mix!
381
« skrivet: april 05, 2006, 18:06:12 »
Den kan jag! Gottliebs Humpty Dumpty från 1947!
382
« skrivet: april 05, 2006, 18:04:53 »
Jag har tagit en ytterligare snabb titt och kommit fram till lite mer. Kulorna tycks inte vara magnetiserade, de fastnar i alla fall inte i varandra när de ligger på en plan yta. Dessutom är det P4Ps mirror-kulor som ska vara lämpliga för spel med magneter. Däremot upptäcker jag att det hela fungerar fint till en början (spelet har stått avstängt i ett dygn), men efter att jag kört magnettestet 10-15 gånger börjar fenomenet uppstå igen. Detta om något torde väl vara ett tecken på att det inte är fysiskt (iofs räknas kanske magnetism som fysik...)? Jag får ser dock inga magnetiska tendenser när jag håller små skruvar och andra järnföremål mot den avstängda magnetkärnan.
Om det inte är kärnan, skulle felet kunna ligga i att själva spolen som blivit "seg" på något sätt, och liksom inte kan stängas av så kvickt som det borde? Tycker själv att det där sista lät rätt tveksamt, men jag är ju inte så haj på det här så det är väl bäst att fråga.
Min ständiga tes om att magneter i flipper är onda håller i alla fall i sig.
383
« skrivet: april 05, 2006, 14:15:24 »
Jag är visst så inne i Shadow att jag börja förutsätta att alla fattar hur det är uppbyggt. Ber om ursäkt för detta.
Problemet är alltså det klassiska med TS, att kulans friktion mot spelplanen vid magneten gräver en grop som till slut gör att kulan fastnar även när magneten stängs av. Detta har jag på mitt exemplar åtgärdat genom att spackla och lacka om och sedan täcka med mylar. Men nu har problemet kommit tillbaka. Detta trots att det inte finns någon egentlig grop. Därför misstänker jag att det är kärnan som blivit magnetiserad och håller kvar kulan på plats när magneten stängs av. Därför är det nog inte heller så enkelt att man kan stänga av spelet och se om den hänger kvar, eftersom det ändå kanske skulle kunna vara något fysiskt.
Jag ska dock se om jag kan göra några experiment för att se om det går att påvisa någon sorts magnetism i kärnan. Men det vore som sagt intressant att höra om någon annan varit med om något liknande.
384
« skrivet: april 04, 2006, 22:52:57 »
Jag tänkte höra här om någon varit med om att själva järnkärnan i en magnet blivit magnetiserad? Jag börjar misstänka att det är fallet på mitt TS, då kulan kan fastna på den punkt magneten håller i, trots att det är så pass plant att det inte går att få kulan att stanna om man försöker placera dit den.
Jag tänker mig alltså att det skulle kunna vara så att den inte helt tappar sin magnetism (efter att magneten stängs av) så länge kulan finns i magnetfältet, men om den väl kommer ur det så verkar inte magnetismen finnas kvar. Kan det bli så, har det blivit så för någon annan? Och i så fall vad kan man göra åt det? Måste man köpa en ny kärna?
385
« skrivet: april 01, 2006, 17:13:26 »
I senaste Pinballnews-artikeln om MM står det lite om det här och att Wayne (i det här fallet) kan tvingas köra med LED-displayer för europa. Då frågar man sig vad som händer med DMD-marknaden här i EU efter att dessa direktiv träder i kraft? Kommer det bli omöjligt att köpa vanliga DMDer, så att man blir tvungen att köpa de dyrare LED-displayerna?
Och vad händer med alla nytillverkade moderkort och liknande för gamla spel? Där borde det väl vara risk att tillverkarna inte kommer orka ta fram nya tillverkningsmetoder för att sälja här. Känns som att de här kan leda till ett mer begränsat utbud på elektroniska reservdelar...
Fast det kanske inte gäller om man köper direkt från USA?
386
« skrivet: april 01, 2006, 17:02:26 »
Jag tycker det finns mycket charm i sena 80-talare, typ -86 och framåt. Kanske för att de liksom är som ett modernt spel fast enklare. De har ljud och musik, ramper, åtminstone någorlunda varierande regler, höga poängskalor och displayer med text. Allting som finns på moderna spel finns, men allt är också i en enklare form (vilket mycket väl kan ses som positivt). Ett sådant spel borde gå att få loss för 2500 i slitet skick om man letar lite.
Fördelen som nybörjare är också att dessa spel ändå är betydligt mer lättmeckade.
Att rekommendera någon speciell titel från den här tiden kan vara svårt (åtminstone för mig som inte är så väldigt insatt). Eftersom dessa spel ändå är ganska enkla märker man nog ganska snabbt om det är ett spel man gillar eller inte. Jag kan bara konstatera att jag har ett Taxi och det är väldigt kul, trots att jag har spelat det hur mycket som helst.
387
« skrivet: mars 30, 2006, 10:44:45 »
Du skulle ju kunna testa hur det blir att slipa med finare och finare sandpapper, ner till våtslipning, och sedan gå över till Novus #3 (och slutligen Novus #2). Novus #3 kan få bort ganska stora repor, men det kräver en hel del tålamod.
388
« skrivet: mars 27, 2006, 13:22:36 »
Jag tycker inte riktigt det knepet låter hälsosamt för ramperna. Feljusterade phurbor sägs kunna förstöra svetsningen i ramperna om de slår emot. Det här borde väl bli samma sak?
389
« skrivet: mars 24, 2006, 18:29:29 »
Tryckfel?! Tycker mest att det verkar som en vilsen tanke från illustratören.
Jag pluggar just nu (eller borde i alla fall) till en tenta om *riktiga* tryckfel. Toningar, hyssjningar, dubbleringar och speglingar. Där har vi grejer! :-D
Intressant hur många "fel" folk kan hitta på en sideart, bara för att någon säger att det finns fel. Jag tycker nog det största felet är att dörrarna öpnnas åt olika håll, även om det bara gällde en av sidorna, eftersom bilden spegelvänds.
390
« skrivet: mars 24, 2006, 17:16:09 »
Ett trevligt tips som i alla fall funkar på mitt TS är att hålla inne övre flippern när kulan spottas ut ur Khan-hålet. Sådär var 5-10:e gång studsar nämligen kulan rakt in i Scene-hålet då. Speciellt användbart om man har en extraboll tänd eller precis startat Khan-multin (blir ju då en gratis jackpot-multiplicering). Och även om kulan inte studsar in i hålet så lugnas den i alla fall ner och blir lättare att kontrollera.
Kan också vara på sin plats att påpeka att poängen från scenerna INTE går att multiplicera. Vet inte om det var vad kniven menade, men jag tyckte det lät lite så i alla fall.
Jag brukar nog annars gå på Shadow multin först. Mest för att den är rätt enkel att starta och det är bra för självförtroendet att få en av lamporna tidigt. Går det hyfsat under den har man ju också flytet inne lite, vilket gör att övrigt spelande brukar gå bättre efter det. En lite psykologisk strategi alltså :-)
Sidor: 1 ... 24 25 26 27 28 ... 101
|