Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Grandelius
Sidor: 1 ... 25 26 27 28 29 ... 101
391
« skrivet: mars 23, 2006, 22:24:13 »
Vem bryr sig om ett litet sketet CD omslag? Och, det tycker jag märks en del på det som kommer ut nu: banden vet att det inte är lika många som bryr sig omslagen längre och lägger därför (kanske?) inte ner lika mycket jobb på omslagen. Här måste ju jag protestera. Tror jag. För mig som grafiknörd har omslag väldigt stor betydelse. Snygg/intelligent formgivning kan få mig på gott humör som få andra saker. Och ett skivomslag är nog en av de finaste möjligheterna att utöva design utan att det behöver finnas en massa obehaglig reklamstrategi bakom (om vi nu inte pratar om Darins senaste eller liknande). Jag har inget emot att ny, bättre teknik tar över och skulle i princip inte ha något emot MP3 om det inte vore just för att de tenderar att utplåna skivomslagen. När det gäller det här med ljudet (här har jag verkligen ingen koll i praktiken, men...), kan det inte ha rätt mycket med mastringen att göra vad som låter bäst? En skiva som mastrades för vinyl för 20 år sedan lär väl knappast mastras av samma människa när det ska till CD, och då borde väl ljudet kunna förändras en del? EDIT: Vill förtydliga att jag kan ha fått det här med mastring helt om bakfoten, är verkligen ute på hal och svag is här :-)
392
« skrivet: mars 23, 2006, 16:26:01 »
Jag har ett Shadow och kan konstatera att det är ett mycket kul spel, men också mycket knäckande. Dels för att det är så svårt och obarmhärtigt, men också för att det går sönder precis hela tiden.
Jag förstår inte riktigt varför Mongol inte skulle vara värt besväret. Det är ju ett enkelt skott som man får 30-miljoner på om man bara har någorlunda kontroll. Så klart jobbar man inte på det genom att träffa targetsar, men när det väl går igång är det ju nästan bara att plocka (om man inte har en dålig dag).
Drainrisken på vänster ramp varierar nog mellan olika spel/lutning, på mitt spel är det problemet nästan obefintligt. Det är nog nästan oftare som ett misslyckat högerrampskott går SDTM. Hursomhelst tycker jag verkligen att Vengeance är värt att gå på, inte minst för att det helt enkelt är väldigt skönt när det sitter. Ett mycket trevligt flow om man lyckas ta två vänsterramper direkt följt av två högerramper. Scenerna är också värda att spela eftersom de ger bra poäng, men jag personligen brukar inte ge allt på dessa eftersom det ofta finns annat att göra också. Ju bättre man är på att träffa desto mer värdefulla blir scenerna.
Det bästa man kan göra under multiboll (Shadow-multin iaf) är att skjuta upp kulorna i Sanctum. Väggen är öppen och kulan stannar upp en stund innan den smidigt levereras till övre flippern för en chans att pricka loopen.
Maxade outlanes innebär att posterna ovanför outlanesen, och som reglerar hur stor öppningen är, är satta i det översta läget. Om du lossar posten kan du flytta ner den för att minska öppningen.
393
« skrivet: mars 22, 2006, 17:15:56 »
Det är inte så mycket att se egentligen. Jag lödde fast dioden på lampkortet, dock försiktigt så att det enkelt går att återställa.
Men jag kan ju försöka ta någon bild nästa gång jag öppnar spelet. Det enklaste sättet att beskriva resultatet är väl att inserten ser lite ut som om den inte vore helt ren på baksidan.
394
« skrivet: mars 21, 2006, 22:53:47 »
Nu är lösningen med lysdiod implementerad på riktigt, eftersom glödlampan mycket riktigt gick sönder igen efter bara någon dag.
Jag använde en gul lysdiod på 10mm, med 400 mcd i ljusstyrka. Till den använde jag ett motstånd på 220ohm. Det blev lagom starkt, men eftersom dioden är rätt ljusstark blir det en tydlig ljuspunkt i mitten av inserten. Därför tog jag till den kanske något oseriösa lösningen att tejpa på lite smörpapper framför dioden, så att ljuset sprids mer. Det funkar perfekt, men får i sin tur konsekvensen att skuggorna från "strålarna" i inserten inte får lika hårda skuggor, men detta syns bara vid en nära granskning.
Det som kanske syns tydligare är att det fortfarande inte är riktigt rätt färg. Men det hela ser ändå seriöst och fint ut och allt är bättre än en insert som inte lyser alls. Nu hoppas jag att jag slipper mecka så mycket mer i det här spelet på ett tag.
395
« skrivet: mars 20, 2006, 18:01:26 »
På RGP verkar folk redan ha förbeställt POTC. Det cirkulerar också lite rykten om vad det skulle kunna innehålla. Toys (pirate ship), drop targets, ramps, lots of pirate lingo. Hopefully skeleton DMD dots. Are Mayte. That's alls I can gives ye. Mer i exempelvis den här tråden
396
« skrivet: mars 16, 2006, 00:30:21 »
Det verkar vara en sample-pryl. Står mer om det i exempelvis den här RGP-tråden. På whitewooden som visas på IPDB är den dessutom röd...
397
« skrivet: mars 15, 2006, 16:57:41 »
Jag som alltid trott att det enbart är otur när det går dåligt och ENBART är skicklighet när det går bra :-)
Men visst måste det finnas lägen då man verkligen kan tala om otur? Som att något går sönder mitt i en rekordrunda eller man får en allvarlig ball trap? Eller när en kula faller av en ramp och rinner STDM etc.
398
« skrivet: mars 13, 2006, 13:12:58 »
Jag tycker annars att det låter smartast att försöka sälja reservdelarna för sig. Om spelet är fint och fullt fungerande kanske en köpare inte är så intresserad av att betala extra för en massa reservdelar. Däremot kan ju någon som verkligen behöver en viss pryl vara beredd att betala en del för just den.
399
« skrivet: mars 11, 2006, 20:56:49 »
Shadow är ju ett mycket kul spel men dras tyvärr med en hel del mindre smarta konstruktioner. Ett problem jag haft och som jag förstått är normalt på TS har varit att en bra träff på vänsterrampen kan få kulan att hoppa över switchen (när kulan styrs till höger). Detta kan vara grymt frustrerande. Det går att justera switchen så att den registrerar bättre, men inte hundraprocentigt. Så jag sökte efter tips på RGP och hittade till slut denna mycket trevliga lösning: Poängen med den var egentligen att minska antalet kulor som föll av rampen (ett annat konstruktionsproblem), men som bieffekt gör den att kulan alltid styrs mot switchen. Det är alltså en liten bit lexan på ungefär 1,2x10 cm som tejpas med genomskinlig dubbelhäftande tejp på rampen. Det här funkar underbart bra och är något alla TS borde utrustas med. Dessutom är ju konstruktionen förhållandevis diskret och skymmer inte sikten (vilket varit fallet på andra lösningar jag sett). Dock får inte plasten vara för tjock. 1,5-2mm är nog max. En annan bra modifikation jag gjort är att jag monterat ett motstånd på battlefield-poppern. Förut kastades kulan hårt mot targetsarna på motstående sida vilket gjorde att de hamnade snett. Nu kommer den istället upp lite lugnare. Det behöver inte vara så exakt här, men 1-1,5 ohm borde funka bra.
400
« skrivet: mars 11, 2006, 00:29:33 »
Till skillnad från lillaemil skulle jag vilja säga INGET. För mig är det psykologin som är det absolut viktigaste. Man måste vara precis lagom fokuserad. Inte för avslappnad, men inte heller för uppjagad. Visst är det bra att ha god teknik och allt det där, men till största delen vågar jag ändå påstå att det handlar om att "tror man att man klarar det så gör man det". Tyvärr är det ju inte alltid så lätt att tro på sig själv. Detta gäller naturligtvis mer på amatörnivå. Om man redan är så där obehagligt bra har antagligen andra faktorer större betydelse.
401
« skrivet: mars 10, 2006, 12:42:15 »
Vill inte diskutera i torget, men känner ändå att jag måste säga att jag läste någon RGP-tråd om någon som hade målat bollen med felaktig färg och sedan fått hela spelet inkladdat med svart färg. Det gäller alltså att se upp ordentligt här.
402
« skrivet: mars 10, 2006, 00:19:51 »
Jag har problem med en flipper som är lite slö och också kan ge vika på detta sätt. Jag känner också igen det där med att flippern kan släppa lite grand för att sedan smälla till igen, vilket gör att man tappar väldigt mycket kontroll. Efter en massa tips här på SFS testade jag att byta spolar mellan flipprarna och då flyttades felet. När jag kände på den kom jag fram till att det måste varit något skumt med hold-lindningen. Så jag tror icemans teori ligger nära sanningen.
En ny spole är för min del beställd, och när den anländer kan man förhoppningsvis konstatera att detta var felet.
Om inte den övre flippern har detta problem (vilket väl vore ganska otroligt) så kan du ju testa att känna på den, om den till exempel är starkare i uppfällt läge. Det går också att flytta denna spole till en annan flipper för att testa om felet försvinner. Övre flipprar kan dock ha svagare spolar, så det kanske blir en lite annan känsla i alla fall.
403
« skrivet: mars 09, 2006, 19:16:54 »
Nu har jag gjort ett snabbt test med en lysdiod som satt i en reklamnyckleringslampa jag hade. Av någon konstig anledning drevs den av 2x3V, alltså 6V. Vet inte vad det är för konstig diod. Jag kopplade in den med ett gammalt motstånd jag hade på 120ohm. Det blev alldeles för starkt, så jag testade med ett till motstånd. Det lyste perfekt, lika bra som en lampa, men med ett problem. Lysdiodens ljus är ju mycket vitare, närmast blått. Därför ser inserten gulare ut än den bredvid (de ska vara lika). Kan dock tänka mig att det skulle bli bra med en gul lysdiod. Tyvärr vet jag ju inte så mycket om den här lysdioden, vad den har för ljusstyrka (i siffror) och så, så det kan vara lite svårt att veta vad man ska köpa in. Hittills har ju dessutom lampan hållit, så vitsen är inte densamma. Men SEALens farhåga att det skulle vara för snäv strålvinkel kan alltså avfärdas.
Jag har inte heller någon lösning på hur en lysdiod skulle kopplas in. Det borde i och för sig gå att bygga om en lamphållare på något sätt om man borrar lite i den.
Konceptet kan i alla fall vara intressant för mig själv eller någon annan att forska vidare i när lite mer tid finns över.
Vet någon vad det är för ljusstyrka på vanliga flipperlampor? Skulle ju vara väldigt bra att veta när man ska leta rätt på en lämplig lysdiod.
404
« skrivet: mars 08, 2006, 19:07:29 »
Inget jag läst om, men jag tycker det borde vara ganska enkelt fixat med en stark lysdiod och ett motstånd. Tycker att det borde funka eftersom det inte är så stor yta som ska lysas upp, men det är ju lite det jag vill testa.
405
« skrivet: mars 08, 2006, 17:49:09 »
Just nu ska det naturligtvis vara helt omöjligt att få lampan att gå :-D
Har testat både med att ha spelet i attract mode samt att köra hysteriskt med Phurban. Men den fortsätter lysa så fint. Skulle ju kunna vara så att jag när jag kollat kontakter och lossat socklar osv fått något att hamna rätt. Det skulle också kunna vara så att lampan pajar så fort jag satt tillbaka glaset...
Blir dock lite sugen på att testa det här med att göra en lysdiodsmod, mest för att det vore kul att testa.
Sidor: 1 ... 25 26 27 28 29 ... 101
|