Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - LDK

Sidor: 1 ... 31 32 33 34 35 ... 151
481
Hårdvara / Ersätta en del med två i STTNG
« skrivet: april 06, 2006, 15:06:15 »
Testat om det funkar ännu?

Jag saknar också denna del och skulle bli glad om det funkade.

482
Flippersnack / Flippertips
« skrivet: april 01, 2006, 15:25:31 »
Om du vill hålla dig kring 2500kr får du nog vara beredd på att du får nöja dig med gamla elektromekaniska(EM) spel, eller risiga solid state(SS)-spel. Räkna också med att lägga ner en del tid på meckande och restaurerande...

Vad gäller fun-factor...

EM-spel är väldigt begränsade. Generellt sett långsamma och med väldigt få saker att göra medans man spelar. Jag är ju partisk, för jag sysslar mest med nyare flipperspel.

SS-spel kan vara roliga, med tuffa ljudeffekter (tänk retro arkadspel/datorspel). Här finns det ganska ofta multiboll. De flesta SS-spel är faktiskt ganska fokuserade på just multiboll. I övrigt ganska begränsade regelmässigt.

Dom moderna dot-matrix-display(DMD)-spelen är dom som jag vurmar för. Oftast djupa regler, snygga animationer å bra ljud. Som spelare  vill jag även slå ett slag för den överlägsna flipperkänslan hos Williams/Bally-spelen för denna era. "Det är så här flipper ska vara!!"


DMD-spelen varierar kraftigt i pris beroende på hur populär eller ovanlig titeln är. Priserna kan normalt sträcka sig från 5000 till 30000...med tyngdpunkten för begagnade Williams/Bally-spel runt 10-15k.


Roliga DMD-spel som är prisvärda (max 10-11k)...

White Water
World Cup Soccer
No Fear
Getaway
Demolition Man
Dirty Harry
m.fl.
m.fl.

483
Flippersnack / Tävling! - Gissa datum för nya Bally-spelet!
« skrivet: april 01, 2006, 15:08:20 »
DAH:
Även om tävlingen hade varit öppen så hade du inte kunnat delta med gissningen "Aldrig"...:-)

(se reglerna)


Men jag får hålla med om att det inte verkar speciellt troligt att det blir ngt CH...

484
Hårdvara / Tips för PinLED-displayer
« skrivet: april 01, 2006, 15:05:24 »
För några år sen började det bli riktigt ont om ersättningsdisplayer till alphanumeriska displayer (används i framför allt 80-talsspel). Då dök det upp ett tyskt företag som gjorde en LED-version av dom gamla plasma-tubs-displayerna.

PinLED


Men dom petiga samlarna på den amerikanska nyhetsgruppen rgp lyckades ju gnälla ändå. Displayerna var för ljusa, både bakgrunden och själva bokstäverna. Det var ett sjuhelsickes gnäll om detta (vilket är väldigt vanligt på rgp). Men en rgp:are löste problemet isf att bara gnälla.

Kolla in det här tipset:
Citera
Nomad added a tinting film, available from Wal-Mart:
Axius Window Film - "Insta-Cling Windshield Tint Strip"
NEW! Charcoal Grey Color 35% VLT (visible light transmission)
5x78 inches  


Länk om hur


Före:



Efter:



Ganska tjusig lösning faktiskt...

485
Flippersnack / Tävling! - Gissa datum för nya Bally-spelet!
« skrivet: mars 30, 2006, 13:51:55 »
Några har redan trillat ur tävlingen, vilket betyder att tävlingen är stängd för nya gissningar. (Å försök inte fuska genom att editera era inlägg, jag har en kopia av sidan å det är den jag kommer kika på när/om det blir aktuellt att räkna ut en vinnare!)



Däremot går det bra att fortsätta gissa för det höga nöjets skull!

:-)

486
Övrigt / Vinylskivor !
« skrivet: mars 24, 2006, 17:44:23 »
Vinylskivor är ju kungligt sköna!

Mjukare och skönare ljud.

Men bara om den är oskadad. Vi vet väl alla (?) hur vansinnigt frustrerande det var med en repa som hörs varje varv...


CD-ljud i all ära, men lite skivknaster är ju en enorm nostalgitripp för oss som växte upp med vinylskivorna. :-D Håller med Ghostwalker om att vinylskivorna är mycket mer förlåtande än digitala medier...


Diggar skivkonvoluten på LP-skivorna...dom har det perfekta formatet. :-)
Har köpt på mig en del billiga LP-skivor bara för att omslagen var snygga!

487
Hårdvara / Några AFM-problem
« skrivet: mars 24, 2006, 17:32:14 »
Håller på att försöka fixa ett AFM med en del fel. Jag har tyvärr inte tillgång till diagnostiken/menyerna eftersom knappsatsen inte funkar på detta spelet.

1)
Stroke of Luck kickar i tomning när man startar spelet. Jag kan ju inte vara helt säker, men den enkla slutsatsen är ju att opton inte funkar.

Efter lite mätande kom jag ändå fram till att själva "optiken" var schysst. Lysdioden lyser fint när man kikar på den genom en digitalkamera. Mäter man volt-talet på mottagarsidan är det ca 12v när strålen har fri väg och 0,1v när man blockerar ljusstrålen. Så det känns som att mottagaren är okej också.

Vad kan vara fel?
Är det den beryktade LM339-kretsen på optokortet som spökar?



2)
Tefatet
För det första hade det hänt en otäck olycka med en av marsianerna. Han/hon hade förmodligen försökt mecka med en av tefatets lampor, men fastnat med en av sina fyra armar i en lampöppning i tefatets sida. Ser ut att göra ont...:-o:-D

(Ska försöka dokumentera med lite bilder sen)

Nu till det verkliga problemet:
Först reggades skott ner i hålet bakom drop target som lock isf att "förstöra" det aktuella tefatet. Hittade felet som berodde på att dioden på den aktuella switchen hade gått av. Satte tillbaka den provisoriskt (för litet ben för att löda tillbaka). Nu funkar det som det ska för det mesta, men ibland ger ett lock-skott en träff på tefatet istället! Alltså tvärtemot så som den registrerade från början.

Nån som har erfarenhet av dessa problem med lock kontra tefatsträff? Det är ju ett ganska vanligt fel som jag sett på flera exemplar.


Slutligen:
Kan det finnas någon relation mellan dessa problem?

488
Flippersnack / Spelguide Shadow och några frågor
« skrivet: mars 24, 2006, 15:51:15 »
Härligt med en taktikrelaterad tråd!

Jag är en oerfaren Shadow-spelare. Men nyligen har Uppsala fått ett fint exemplar utställt (som tyvärr pajjar hela tiden). Det lilla jag hunnit lära mig kan ju vara helt galet, så ni får gapa till om jag missuppfattat ngt.

1. Modes är riktigt givande. Till skillnad från exempelvis TOM så får man bra betalt för att spela uppdragen. Men pga att TS är ett "rinnigt" spel verkar det som att man bara bör gå på mode-skott när man har kulan under mågorlunda kontroll. Att "flaila" (skyffla på svenska) sig igenom uppdragen slutar vanligtvis illa...


2. Vänster ramp är ett av dom större riskmomenten. Inte för att kulan kan vända i rampen, utan för att en miss träffar dom vanligtvis "dödliga" gula tavlorna på sidorna av rampen.


3. Ett nyckelskott att lära sig är väl mode start. Dels för att snabbt kunna få igång ett nytt mode, och dels för att lagra kulor i några sekunder under multibollarna (ger ju dessutom dubbel jackpot). Här hämtar man ju även dom så välbehövliga extrabollarna också.


4. Multibollarna kommer, som ngn nämnde, till stor del av sig själv. Å det är svåra multibollar! Dom kan ta slut ohyggligt snabbt. Khan kan tyckas vara en "skyffla-skyffla" multiboll, men jag skulle tro att man klarar sig mycket bättre om man har en ungefärlig plan för hur man ska plocka jackpotarna. Den vanliga multin kan spelas med en viss grad av kontroll (även fast det är svårt), endera genom att kontinuerligt mata in alla kulor i Sanctum (som Grandelius beskriver), eller genom att hålla kulor på vänster flipper och med den ensamma kulan jobba på Shadowloopar (jackpots). Under bägge multibollarna kan man ju lagra kulor i mode start eller "Khan-hålet" och tillfälligt dubbla jackpotvärdet (trippla om båda hålen har en kula fångad). Notera att detta gäller även Superjackpots! Om du nämner Triple Khan Super Jackpot för en flipper-guru brukar det resultera i ett fånigt leende och ett stänk av "vill-ha" i blicken... Det är en av dom trixigare sakerna som finns att uppnå inom flippervärlden!


5. Final Battle. Kan jag inte uttala mig om (pga ett trasigt Battlefield). Men det verkar ju vara poänggivande, for sure!







Överlag verkar TS ha ett mycket välbalanserat poäng- och regelsystem. Det finns väl ingen del av spelet som står ut som extremt mycket mer poänggivande än övriga delar, eller?

489
Flippersnack / Manualer till flipperspel
« skrivet: mars 24, 2006, 13:52:29 »
Det fanns förut en ftp-site med manualer till många flipperspel, men den togs ner. Om någon är sugen på dessa digitala manualer finns det nu en torrent för dessa:

Läs här (här finns även länken till filen)

490
Flippersnack / Hur många exemplar finns det i Sverige?
« skrivet: mars 24, 2006, 02:34:47 »
DAH:
Jag tycker definitivt att det är synd att det blir färre å färre spel som ställs ut.

Det betyder i sin tur inte att jag tycker det är bra att spel säljs till exempelvis USA.

Två helt olika saker...men visst kan det försvinna en del till USA om det inte finns en hemmamarknad. Men nu finns det ju det.


Handel inom norden känns ju bara positivt.



Per_75:
Intressant artikel det där!

491
Men mina herrar! Nu är det väl lite väl mycket konspirationsteori här va? :-)

Pengarna som tas in för kontrollavgifter och ansökningsavgifter är satta för att LI:s kontrollverksamhet ska vara självfinansierad (detta var ett krav från politikerna). Ett överskott lär nog knappast ge ngt fett bidrag till statskassan...

Nej, jag är ganska övertygad om att avgiften är satt för att avskräcka "oseriösa" ansökningar och samtidigt se till att LI inte går back på denna "sidoverksamhet" (LI ser garanterat inte övervakningen förströelsespelen som ngn av sina viktigare uppgifter).


Men jag är av åsikten att om samhället vill ha övervakning av förströelsespel ska det inte kosta branschen så mycket att den går under. I så fall får staten ge LI extra medel för att övervaka förströelsespelen, så att branschen inte drabbas av abnorma avgifter från LI.

Men detta har inte anammats av politikerna...

492
Hårdvara / total games started TZ
« skrivet: mars 23, 2006, 18:44:21 »
Total Plays och all annan statistik kan mycket enkelt nollställas. Skulle exempelvis gissa att en standard ROM-uppgradering nollställer statistiken.

Så man kan INTE kika på Total Plays å säga att spelet har spelats så många ggr totalt!!



Citera
en annan fråga - har TZ tre hål för benen ??
Japp! Kommer inte ihåg den exakta anledningen, men det är väl nåt Lawlor-påhitt. Det övre hålet känns helt ointressant eftersom spelet då skulle få en så flack lutning att det skulle likna ett gammalt elektromekaniskt spel...

493
Nu kollade jag upp detta med LI.

Det här med spelbyten är bara en formsak som det verkar. Det kostar inget extra att byta och det tar 1-2 dagar att få bytet godkänt.

Det enda som bytesbestämmelsen innebär är att det blir lite extra pappersarbete. Jag hade förväntat mig ett mycket striktare och kostsammare bytesförfarande.

Vanligtvis hjälper utställarfirman lokalinnehavaren med att söka tillstånden. Men det är lokalinnehavaren som formellt sett söker tillstånd. Så även med byten. Jag kan förstå att det kan bli lite bökigt för utställarna om dom ska fixa fram blanketter och uppgifter varje gång man byter spel på sina ställen. Men med lite ändrade rutiner ska det inte vara ngt som fäller det kommersiella flipperspelandet.

Det allvarliga problemet är ju fortfarande det inledande tillståndssökandet och kostnaden för detta tillstånd.



Citera
Det måste göras något! Jag har börjat ledsna på att uppdatera dessa trådar. Folk har väll inte förstått innebörden av de nya reglerna antar jag.
Jag tror nog många förstår innebörden. Men alla är kanske inte så pigga på att ta tag i en sån här sak.

494
Flippersnack / Hur spelar du multiball?
« skrivet: mars 15, 2006, 18:09:22 »
Jag försöker att fånga kulorna under multiboll, men det kräver faktiskt att flipprarna är i bra skick. På ett spel med sticky flipprar blir det så gott som omöjligt att spela multiboll med fångade kulor. Det beror väl på att till slut kommer den "fria kulan" att hamna bland dom fångade kulorna å man måste finmanövrera kulorna för att få loss en å behålla övriga fångade. Med sticky eller konstiga flipprar blir dessa försök oftast rätt patetiska...


Sen beror det ju också på vad det är för spel, precis som Pinballark nämner. Ett spel som Monster Bash har multibollar som är av karaktären "SKYFFLA" eller "ÖS PÅ!". Det ger inte så stor fördel att hålla kulorna.

Sen finns det ju spel som man "måste" hålla kulor på för att få riktigt bra poäng under multibollarna. CFTBL har du redan nämnt. No Fear är ett annat klassiskt exempel, där man under wizardmode ska fånga upp kulor på vänster flipper å sedan skjuta Jump Ramp om å om igen för hisnande poäng.


Spel med "länkade ramper", dvs där en träffad ramp returnerar kulan till den flipper som man inte sköt från, tenderar till att vara klurigare att hålla kulor på. Tänk AFM, MM, MB. I alla fall om det finns ett intresse att skjuta ramper under multin...

Spel med ramper som returnerar kulan till samma flipper som man sköt rampen med ligger ofta risigt till för att bli ett "hålla kulor å mata ramp"-spel. Ett intressant exempel är Scared Stiff. Under multi kan man endera intressera sig för att skjuta höger ramp upprepade ggr för att samla ihop till en extraboll, eller skjuta vänster ramp om å om igen för att få rampcombos (maxar på 450k, vilket är så gott som vad jackpotarna normalt sett är värda). Men i Scared Stiff har man en väldigt tjusig lösning på att "tvinga" spelaren att hålla igång kulorna: Under Coffin Multin växlar multiboll-jackpoten mellan höger å vänster ramp, så när du tar jackpoten i höger ramp måste du skjuta vänster ramp för nästa jackpot.


Något som jag tycker är intressant är att min förmåga att sikta ofta försämras brutalt när jag spelar multiboll, trots att jag lugnar ner och håller kulorna. Det är tydligen skillnad på att skjuta på en ensam kula och på att skjuta på en ensam kula men med en eller flera kulor fångade på den andra flippern...
:-P

495
Flippersnack / Vad är viktigast för att spela bra?
« skrivet: mars 15, 2006, 17:48:51 »
Intressant inlägg Pinballark.


För min personliga del är det nog trots allt träffsäkerheten som tillfälligtvis går upp den gången jag sätter en riktigt bra score. Det i sin tur leder till att jag inte behöver rädda lika många kulor.


Taktiken är viktig, men jag måst eoftast nöta in en taktik (fråga FEZ som drillade mig vid ett flertal tillfällen i LOTR-taktik :-) ). Så det är sällan just taktiken som är skillnaden mellan en bra å en dålig runda. Den är mer av en grundförutsättning.


Skicket på spelet kan man ju tro ska vara viktigt, å det är det säkert för många. Men för min del är den väldigt sällan ensamt avgörande. Många ggr har jag tagit bra poäng på spel som dom flesta skulle dömma vara i halvdant skick (åtminstonde inte i bra skick). För min del handlar det om att känna mig säker med exemplaret jag spelar på. Återigen är nötning en bra metod för att uppnå denna säkerhet.


Tur...ja, nog finns den där i bakgrunden. Grovmissar som egentligen bör rinna i 90% av fallen, studsar helt plötsligt rätt flera ggr i rad. Men att hela den bra rundan bara bygger på tur är ju inte så troligt...


Det som Grandelius nämner om psykologin som en viktig faktor är nog sant. Men den faktorn är så sublim och svår att förstå att jag sällan tänker på den. Men det är säkerligen sinnesstämningen som i mångt å mycket avgör hur bra min teknik fungerar. Om det fanns ett recept på "Lagom fokus" skulle det vara grymt användbart... :-)

Sidor: 1 ... 31 32 33 34 35 ... 151