496
Flippersnack / Grandelius adventskalender
« skrivet: december 27, 2005, 00:16:40 »
Hehe! Så farligt var det inte. Man får in en teknik att leta rätt snabbt och det finns ju rätt mycket att hitta där ute. :-)
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 496
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 27, 2005, 00:16:40 »
Hehe! Så farligt var det inte. Man får in en teknik att leta rätt snabbt och det finns ju rätt mycket att hitta där ute. :-)
497
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 24, 2005, 10:41:36 »
Lucka 24:
Så var det då dags för den allra sista luckan. Trevligt nog har jag lyckats ordna något riktigt speciellt. När Capcom lade ner sin flippertillverkning var det inte bara BBB och Kingpin som var på väg att släppas. Det fanns ett till. Det var ett spel som skulle heta "Redline Racing". Det kom nog aldrig längre än till whitewood, men det verkar varit rätt långt utvecklat ändå. Bland prylarna märktes någon form av motorcykelstyre monterat på lockdown-baren. Spelet demonstrerades på något Pinball Expo (troligen -96?) där någon var vis nog att ta lite bilder. Dessa publicerades några år senare på sajten www.mushroom-amusements.com. Nu har de dock inte funnits där på ett bra tag, men Bart Baeyens som har hand om sajten var vänlig nog att skicka över dessa så att jag kan använda de här. Det här är alltså de enda kända bilderna på spelet, och de har inte funnits på nätet på ett bra tag. Håll till godo! Hela spelet Hela spelet Spelplan Jag är riktigt nöjd med att jag fick ihop till 24 luckor till sist, ett tag var jag nästan rädd att det skulle misslyckas. Jag hoppas det har inneburit några roliga stunder i alla fall. Tack för alla positiva kommentarer! GOD JUL ALLIHOP! EDIT: Mitt försök att få till en snygg bildvisning misslyckades... 498
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 23, 2005, 19:16:37 »
Man hittar mycket kul när man surfar bland gamla trådar på RGP :-)
499
Flippersnack / Jullov på Flipperkonditoriet« skrivet: december 23, 2005, 19:12:45 »
Jag råkade av en slump upptäcka detta i veckan och måste säga att jag tyckte det var riktigt trevligt. Det trevliga med Free Play är till exempel att man kan starta om efter en dålig första kula, eller strunta i att spela klart en omgång (det kan man så klart annars också, hänger bara på hur snål man är).
Dessutom slogs jag av hur fint alla spel funkade. Många verkade ha nyligen ombyggda flipprar och det var inte ett enda spel som jag upptäckte något problem på (spelade dock inte alla). Jag fick i alla fall en känsla av att Good Luck ansträngt sig lite och fixat upp spelen inför det här. Rent specifikt vill jag till exempel minnas en switch som var trasig på SS sist jag var där, men som den här gången funkade klanderfritt. Smutsiga var de dock, men det går att stå ut med. Good Luck har inget högt anseende hos mig, men jag uppskattar ändå att de försöker göra något speciellt. 500
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 23, 2005, 16:49:27 »
Lucka 23:
Vi närmar och slutet på kalendern, dagens lucka är extramaterialet. Ni vet, det där bortklippta som inte var tillräckligt bra eller inte räckte till, men som man kan stoppa i en finare låda och ta ut 200 extra för. Jag börjar med ett riktigt avancerat onlineflipper: Crazy Bumper Pinball En sådan där satirlustig variant av en klassisk The Who-låt: Spinball Wizard En kul RGP-tråd där två stjärnor möts, kanske för första gången. Slutligen ett tips: I Xbox- och PS2-spelet Pinball Hall of Fame sägs man kunna komma åt ett påskägg där man får se en massa bilder från Gottlieb-fabriken. Genom att skriva in koden DGC ska man komma åt detta. 501
Flippersnack / Visual pinball« skrivet: december 23, 2005, 01:04:20 »
Kolla in den här tråden på VPforums.
Där föreslås en lösning snarlik MAJ:s, men inte exakt. Kan kanske vara värd att testa istället? Funkade för mig på Operation: Thunder i alla fall. 502
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 22, 2005, 15:16:07 »
Lucka 22:
Idag är nog första luckan som faktiskt inte innehåller någon länk. Istället är det en liten historia. Historien om spelet Deathball 2000. Någon gång 93-94 publicerade tidningen World Weekly News (som tydligen är något i stil med "En ding-ding värld") en artikel om ett spel kallat Deatball 2000. En post på RGP citerar ett utrag ur artikeln: Citera "At least 850 tragic teens are known to have perished since Deathball 2000 was developed late last year..." lamented the 'News'. "To play it, you have to take off your shoes and stand on an electrified metal platform that is wired to the game itself. If you score less than 100,000, the game ends rather adruptly when a charge of 10,000 volts hits the metal platform and fries you like a slab of bacon!"Det var väl ingen som direkt trodde på det, men det diskuterades ändå lite på RGP. Ett tag senare var det dags för en guidad tur på DE-fabriken i samband med årets Expo. Någon där hade givetvis läst på RGP och såg till att fixa fram ett eget DB2K som "råkade" stå så att det syntes. Ungefär samtidigt släpptes spelet WWF Royal Rumble, där man i attract mode gjorde reklam för DB2K med orden "Deathball 2000 The game people are dying to play". Snart var folk inte lika säkra längre och myten om DB2K var född. Kanske tror folk på den än idag. Det finns åtminstone en bild på spelet som stod på DE-fariken. Tyvärr visar den bara backboxen. 503
Flippersnack / Visual pinball« skrivet: december 22, 2005, 11:11:28 »
Vad då "AJ's verkar ligga nere"? Den funkar väl jättefint och är fortfarande det bästa sättet att få tag på senaste versionerna av spelen till VP. Har du någon gammal adress eller? AJ's VP tables.
Om man hittar bord utan rommar är det dock inte heller några större problem, eftersom de flesta PinMAME-rommar även finns på IPDB. 504
Övrigt / Uppdaterar« skrivet: december 21, 2005, 19:09:40 »
Jag tror du gör smartast i att maila Sonar, så lägger han till det till databasen.
505
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 21, 2005, 11:29:38 »
Lucka 21:
I en RGP-tråd från 1994 har någon skrivit in en artikel från en sådan där musiktidning där de har intervjuat folk på WMS om deras utrustning för ljudinspelning. Kul läsning även om jag inte riktigt har koll på vad allt innebär. Jag fattar i alla fall vad det innebär när de säger att de hade en Mac Classic. :-) Som bonus tar jag också med en tråd där någon WMS-annställd berättar om när de spelade in ljud till DH och IJ. Länk till tråden. 506
Övrigt / Lagt till forumsfunktion« skrivet: december 20, 2005, 16:53:00 »
Bildvisningen funkar på exakt samma sätt. Jag kan stänga av den och titta på en sida men så fort man byter sida sätts den igång igen.
507
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 20, 2005, 16:51:24 »
Lucka 20:
Då och då dyker det upp bilder på prototypspel av moderna klassiker. Det är dock inte lika vanligt att det dyker upp bilder på prototypspel från 40-talet. dagens lucka är dock just vad som verkar vara ett protypexemplar av Williams Phoenix. Det hela är ganska mystiskt eftersom spelet har exakt samma spelplan som Williams Rainbow (bara bakglaset skiljer) och en låg prouktionsserie på uppskattningsvis runt 400 exemplar. Till bilderna hör en intressant utredande text där man försöker gå till botten med de två spelen. 508
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 19, 2005, 11:59:19 »
Flippy: ja, det fanns några spel med den lösningen tidigare, men det unika med Mr Games spel var att alla deras spel byggde på ett system med videoskärm.
Lucka 19: Jag fortsätter på displaytemat. På den här sidan hittar man en finfin förklaring på hur så kallade gas-discharge-displayer fungerar (just det, den typ av displayer som sitter i moderna flipperspel). Eftersom det är en bit ner på sidan publicerar jag innehållat här: Citera A Planar Gas Discharge or Plasma Display Panels (PDP) display utilizes the same principle the Nixie tube does. It's construction consists of sandwiching a hollow center layer filled with neon and a small amount of mercury between a glass front and a ceramic back. A thick conductive paint forms the Cathodes on the inside of the ceramic back. The Cathodes form the segments of each digit. Each digit is covered by a separate Anode that is deposited on the inside of the glass front. The Anodes are formed from a thin transparent layer of tin oxide. When a sufficient voltage is applied between a cathode segment and it's anode, the gas around the cathode segment breaks down and begins to glow. Like the Nixie tube, the digits glow with a orange-red color. Voltage requirements for these displays are typically 180-200 volts DC). 509
Flippersnack / Grandelius adventskalender« skrivet: december 18, 2005, 16:52:46 »
Lucka 18:
Den som trodde att Pinball2000 var de första flipperspelen med integrerad videoskärm får börja tro något annat. Förutom att det gjordes en del enklare experiment med konceptet under 80-talet så fanns det faktiskt en Italiensk tillverkare som hade ett system med videodispleyer redan 1988. Alltså över tio år före PB2K och dessutom flera år före DMD:n blev standard. Tillverkaren hette Mr Game och var tydligen något som byggde på kvarlevorna av tillverkaren Zaccaria. Förutom displayen så hade de också ett kabinett som var minst lika futuristiskt som PB2K. Kolla in spelen på IPDB 510
Flippersnack / Prototyper/förprod.spel på flyers« skrivet: december 18, 2005, 16:42:09 »
Jag noterade för ett tag sedan att JY:s flyer har en kedja till rivningskulan trots att sample-exemplaren väl hade en vajer. Tyckte detta var lite konstigt just eftersom flyersen borde gjorts på ett tidigt spel.
Men det kanske var en ändring de hann komma på innan flyersen producerades? |