Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - CKR

Sidor: 1 ... 36 37 38 39 40 ... 68
556
Köprelaterat / Bally flipperkit
« skrivet: oktober 04, 2014, 02:24:39 »
Varför köper du inte lösa delar?
Oftast behöver man ju ändå bara byta coil stop, coil sleeve och plunger+link. (Ibland bussningen också.) EOS är ju onödigt dyra att samla på hög, ifall man nu inte behöver dem.

Låt oss höra om Bestofpinball. Jag tycker det är den ohotat bästa leverantören. De har ju nästan allt. De har bra priser, och de levererar snabbt.

557
Hårdvara / EM Target Alpha startar spelare 1 & 4
« skrivet: oktober 02, 2014, 00:04:05 »
Jag revanscherade mig dock något på frugan imorse, då jag medhörde följande diskussion utifrån köket.
Frugan: Vaknade du också av att pappa spelade flipper i natt?
Dottern: Nej, men jag vaknade av att du skrek.
(Asgarv från badrummet.)
Frugan: Det var befogat.

558
Hårdvara / EM Target Alpha startar spelare 1 & 4
« skrivet: oktober 01, 2014, 03:15:02 »
Hittade felet.
Reset-sekvensen av coin-unit:en är tydligen så att hjulet skall snurra moturs till reset-läge, och sedan gå ett steg medurs, så att det hamnar på spelare 1. (Ifall det nu är en spelare som skall spela.) Mitt hjul snurrade aldrig medurs, mer än när jag själv petade på plungern. Mätte lite på spolen. Den verkade ok. Så jag tog mod till mig och slog upp det där hemska kopplingsschemat. Där lyckades jag inse att för att få någon aktivitet på "Add coin unit"-spolen var DX- och S- relä:na tvungna att ge signal.
Tog en titt och upptäckte på DX att en bladswitch var opåverkad i båda lägena. Böja lite bladswitch igen, och nu funkar det ta mig fasen.

Hurra vad glad jag blev. Frugan blev dock inte riktigt lika imponerad då hon vaknade av ett smattrande EM-spel utan glaset på vid kvart i ett på tisdagsnatten. Jag hade dessutom glömt stänga dörrarna i slussen till garaget, där spelet står. Så där stod man i godan ro och spelade euforiskt med hörselkåporna på, när man fick sig en tillrättavisning å det grövsta. :)

559
Hårdvara / EM Target Alpha startar spelare 1 & 4
« skrivet: oktober 01, 2014, 01:18:33 »
Perfekt. Tack igen Clas.

Det är mycket riktigt steghjulet som verkar heta coin unit, som spökar.
Det går ett steg för mycket moturs. Petar jag till spolen som stegar medurs en gång, släcks spelare 4, och allt fungerar ok.
Aha tänkte jag, då böjer jag lite på bladswitchen som verkar vara stopp i ändläge moturs, så att den blir påverkad ett steg tidigare, men se det hjälpte inte.
Vad i hela friden är det då som gör att hjulet stoppar moturs?

560
Hårdvara / Coil Problem
« skrivet: september 28, 2014, 02:44:53 »
Här kommer lite att testa: :)

Flipper/flipprar fungerar inte:
1.   Stäng av spel. Ställ multimeter i diodläge, ta ur och ring flippersäkringarna. F101 och F102 på power-kortet (F115 - F118 på WPC-95.). Ifall spelet har fliptronics-kort, ring även aktuell säkring på detta. (F901-F904)
2.   Kontrollera ifall flipperswitch/-ar registrerar i switch-test. (Flipperswitcharna ligger utanför switch-matrisen på spel med Fliptronics-kort och WPC-95) , så det är inte U20 (ULN2803) som är felet.)
Ifall switch inte registrerar, hoppa till punkt 15.
3.   Kontrollera ifall flipperspolen slår i spoltest.
4.   Kontrollera att ingen kabel släppt från lödöronen.
5.   Kontrollera att spolens lindning ej släppt från något av lödöronen.
6.   Kontrollera att det finns spänning fram till flipperspolen.
Gör på följande sätt:
- Ta ur kulor och ställ upp spelplanen.
- Sätt på spelet i attract mode.
- Ställ multimetern på VDC.
- Håll svarta mätspetsen mot jord. (Sidorails, jordfläta.)
- Håll röda mätspetsen mot var och ett av de tre lödöronen. 50 - 80 VDC skall avläsas på vardera. Ifall det inte finns spänning på något av lödöronen, så har säkringen brunnit, alt. så är en ledare som försörjer spolen med spänning av.
Ifall det saknas spänning på ett av lödöronen, så är lindningen i spolen av någonstans, och spolen måste bytas. Kontrollera så att det inte är nån av lindningens ändar som lossat från lödöronen.
7.   Kontrollmät resistansen i flipperspolen.
Gör på följande sätt:
- Stäng av spelet.
- Ställ multimetern på Ohm-mätning.
- Håll ena mätspetsen på spolens mittenöra, andra på ytteröra med både tjock och klen ledare ansluten.
ca 3-4 Ohm skall avläsas.
- Mät sedan mellan ytteröronen.
På fliptronics-spel skall ca 125 Ohm avläsas,
På icke-fliptronics skall cirka 3-4 Ohm ska avläsas. Lyft manuellt upp flippern till ditt uppeläge. Cirka 125 Ohm skall avläsas.
Vid andra värden är flipperspolen trasig och måste bytas.
8.   Kontrollera att EOS-switchen öppnar då flippern är i sitt uppeläge.
9.   Testmät flipperdioderna. De måste lödas loss i ena ändan för att kunna mätas.
- Stäng av spel.
- Löd loss diod i ena ändan.
- Ställ multimeter i diod-läge.
- Svart mätspets på bandade sidan av dioden, och röd på den andra. 0,4-0,6 V skall avläsas.
- Byt plats på mätspetsarna. Inget mätvärde skall fås, och ingen signal skall höras.
Andra värden, så är dioden trasig och måste bytas.
Gör detta för båda dioderna.
10.   Kontrollera ifall flipperspolen slår ifall man sammanbinder mittersta lödörat med jord.
Gör på följande sätt:
- Ta ur kulorna och ställ upp spelplanen.
- Starta spelet.
- Anslut spolens lödöra som skall till jord, mot något jordat i kabinettet. (Sido rails, jordflätor osv.) Lödörat till jord är på flipperspolar det mittersta örat. När örat jordas skall spolen skicka iväg plungern, ifall det nu finns spänning fram till spolen. (Och denna fungerar.)
Var försiktig så du inte jordar spänningssidan på spolen, detta kommer resultera i reset och ev. brunnen säkring. Slår spolen vid detta test, så har du spänning fram till spolen men inte jord.
11.   Kontrollmät de olika transistorerna på fliptronics-kortet. TIP36, TIP102, 2N4403, 1N4004.
12.   Kontrollmät de olika motstånden på fliptronics-kortet.
13.   Byt chip U4 (LM339) på fliptronics-kortet. (Sockla ifall det inte är gjort.)
14.   Byt chip U5 (74HCT244)på fliptronics-kortet. (Sockla ifall det inte är gjort.)
15.   Ifall det är ett flipper-optokort, testa att byta plats på höger och vänster kort, och se ifall felet följer med kortet. Om så är fallet är det fel på opto-kortet.
16.   Ifall switchar inte reggar i testet, men flipperspolar slår vid jordning, så kontrollera att felet inte ligger i kabeldragningen mellan Fliptronics-kortet och flipperswitcharna.
Gör på följande sätt:
- Demontera kontakten J905.
- Sätt fast en mätsladd med krokodilklamma på J905-6 (jord)
- Starta spelet.
- Tryck igång ett spel så att flipprarna skall vara med.
- Rör sedan med andra ändan av mätsladden på:
J905-1 (Höger nedre flipper skall slå.)
J905-2 (Vänster nedre flipper skall slå.)
J905-3 (Höger övre flipper skall slå.)
J905-5 (Vänster övre flipper skall slå.)

Fungerar detta så är felet brott i kabeldragningen.

Ring kabeldragningen mellan olika punkter för att lokalisera brottet.

Fungerar inte detta så kontrollera att det är spänning på Fliptronics-kortets J905
+12 VDC på de 4 stiften på J905. Ej J905-6 (Som är jord.)
- Starta spelet och tryck igång ett spel.
- Ställ Multimetern på VDC och håll eller fäst svarta mätsladden på jordflätan i backboxen.
- Håll den röda mätsladden mot vart och ett av de 4:a stiften på J905.
+ 12 VDC skall avläsas på alla fyra stiften.

Finns det + 12 VDC på stiften, så testa att använda jord från jordlätan i backbox istället för från J905-6.

- Demontera kontakten J905.
- Sätt fast en mätsladd med krokodilklamma på jordflätan i backbox.
- Starta sedan spelet. Tryck igång ett spel så att flipprarna skall vara med.
- Rör sedan med andra ändan av mätsladden på:
J905-1 (Höger nedre flipper skall slå.)
J905-2 (Vänster nedre flipper skall slå.)
J905-3 (Höger övre flipper skall slå.)
J905-5 (Vänster övre flipper skall slå.)

Fungerar detta så pröva även jord in till Fliptronics-kortet.
- Demontera kontakten J905.
- Starta sedan spelet. Tryck igång ett spel så att flipprarna skall vara med.
- Håll en mätsladd med mätspets in i kontakt J904-5 (Testa sedan även -4.)
- Rör sedan med andra ändan av mätsladden på:
J905-1 (Höger nedre flipper skall slå.)
J905-2 (Vänster nedre flipper skall slå.)
J905-3 (Höger övre flipper skall slå.)
J905-5 (Vänster övre flipper skall slå.)

Fungerar även detta, så är det jord på Fliptronics-kortet som fallerar. Ta loss Fliptronics-kortet ur spelet och titta på kortet så att det inte är brott på några ledningsbanor.

561
Hårdvara / EM Target Alpha startar spelare 1 & 4
« skrivet: september 28, 2014, 01:20:26 »
Tack Claes.

Jag gjorde rent bladswitcharna och slipade lite på kontaktpunkterna på steghjulet. Detta resulterade i att första uppstart blev 4 spelare. Alla fick spela sina fem kulor, och alla fick sin bonus. (Jag tror faktiskt att bonusen fungerade igår också. Det var nog bara så korta bolltider på spelare 4 så det inte var någon bonus, när jag kollade på det.)
Nästa uppstart blev det bara två spelare, spelare 1 och spelare 2, båda fick spela sina 5 kulor. Tredje uppstarten samma dumheter som igår. Spelare 1 och 4, samt att spelare 4 inte får spela sin 5:e kula. Putsade och smörjde lite igen, men det är fortfarande bara spelare 1 och 4, med 4 kulor på spelare 4.

Det märkliga är väl egentligen också att nu behövde jag inte trycka på startknappen. Så fort man tryckte fram en kredit (Någon tidigare ägare har satt en liten knapp på vänstersidan där man kan trycka fram krediter.), så startar spelet. Man borde väl rimligtvis först mata fram krediter och sen trycka på startknappen?

562
Hårdvara / EM Target Alpha startar spelare 1 & 4
« skrivet: september 27, 2014, 01:03:10 »
Mitt första EM-projekt, ett Target Alpha, tog sig en positiv vändning ikväll.
Lyckades äntligen att få igång det. Det var switchen i myntluckan där man matar fram krediter som var felaktigt sluten, vilket gjorde att score motorn aldrig stannade.
Med detta löst, var nästa problem att spelare 1 fick 11000p istället för 1000p vid spel. Det var en switch på 1000-rullen som bara skall vara påverkad vid siffran 9, som även var påverkad vid siffrorna 1 t o m 8. Böjde lite på den och nu räknar det rätt även på spelare 1. Fantastiskt. :)

Men, det finns förstås ett men, när man trycker på startknappen startar det inte bara en spelare. Det startar spelare 1, men även spelare 4. Alltså inte också spelare 2 och 3.
Ifall man skulle trycka 3 gånger till på start-knappen, låter det 2 gånger, men inga fler spelare tänds, och det blir bara spelare 1 och 4 som får spela. Dock får inte spelare 4 spela sin 5:e kula. Det blir "Game over" direkt efter spelare 1:s 5:e kula.

Jag upptäckte precis att spelare 4 dessutom inte verkar få någon bonus, vilket spelare 1 däremot gör.

Finns det nån med mer erfarenhet av EM-spel som har nån aning om något av dessa fel?

Tack på förhand.

563
Hårdvara / Flipprar blir svaga. LOTR
« skrivet: september 19, 2014, 02:01:08 »
Du måste byta coil stops också. Med länkarna antar jag att du menar plunger+link.
Tänk också på att du skall ha ca 0,8 mm:s spel vertikalt mellan flipperarm och överkant flipperbussning.
, annars nyper det när det blir varmt.

564
Hårdvara / FIXAT: DM kickar ut alla kulor
« skrivet: september 19, 2014, 00:07:43 »
Angående CPU-lysdioderna, så har du inga problem. Mittdioden skall blinka hela tiden, det visar att CPU:n arbetar. Det är ifall den bara blinkar en, två eller tre gånger du har problem. Då bootar inte spelet upp.

Se gammal tråd:
http://www.svenskaflippersallskapet.com/forum.php?action=showt&t=17186&p=0#new

Jag ska se ifall jag får tid i helgen och mäta spänningarna enligt ovan på DM i vår lokal, men det är lite körigt i helgen med flipperrelaterade aktiviteter. Det är J1-kontakten på A-17981 du mätt på eller?

565
Hårdvara / Skruv+plast=spricker
« skrivet: september 16, 2014, 00:12:07 »
Akta dig ifall du skall borra i polykarbonat/plexi. Det är så jäkla lätt att borret skär ner likt en korkskruv och spräcker den spröda plasten.
Kollegan slipade till spetsen på borret senast vi ägnade oss åt att borra i plexi på jobbet, sen gick det fint, men fråga mig inte hur han bar sig åt.

566
Hårdvara / FIXAT: DM kickar ut alla kulor
« skrivet: september 16, 2014, 00:00:32 »
Japp, jag menade A-15576.
A-17982 hade ni väl redan provat att byta ut till ett fungerande, eller?

567
Hårdvara / FIXAT: DM kickar ut alla kulor
« skrivet: september 14, 2014, 18:52:04 »
Undrar ifall det inte är LM339:orna nere på opto-styrkortet, som sitter monterat under spelplanen, som är trasiga och skall bytas. Ni kan ju testa med ett fungerande kort först.
För det var väl opto-kortet nere i själva bolltråget som ni provat med ett annat fungerande kort?

568
Hårdvara / En flipper död, men ändå inte!
« skrivet: september 05, 2014, 02:34:58 »
Börja med att känna på alla säkringshållarna, så att de fortfarande har spänst i sig, både i kabinettet och i backboxen, och byt sen ut de som är trötta.

569
Flippersnack / The Pinball Arcade
« skrivet: september 05, 2014, 02:26:46 »
Hejhej,

Det finns en hel del önskepriser på Ebay.de.
Ifall du bockar i "Verkaufte Artikel" och söker, så får du upp vad spel egentligen sålts för. Jag gjorde det precis och då får man upp två STTNG. Ett direkt-köp på 2888 euro och ett med budgivning på 2109 euro. Tyska priserna verkar generellt sett ha gått om de svenska priserna något på senare tid.  
De försäljningar jag hört talas om det senaste på STTNG har snarare varit runt 18k, men är ditt exemplar superfint kan du säkert få några tusenlappar till för det.

Angående Pinball Arcade så spelar jag bara lite på telefonen ibland, så där har man inga problem med upplösningen. Däremot hade man ju önskat att en skakning på telefonen hade nudg:at spelet.

570
Hårdvara / Embryon - gummi
« skrivet: augusti 15, 2014, 00:09:43 »
Fyra raka för HBK blev det inte, utan istället blev det visst fyra i röven. ;)

Sidor: 1 ... 36 37 38 39 40 ... 68