Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Swann

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 10
61
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: februari 25, 2005, 19:27:28 »
Hmm, planerna inför de kommande månaderna....

Först å främst startar vi med programmeringen på allvar, vilket innebär dels programkod för själva spelet men även en online parts-databas (ruggigt många delar ett spel består av, känns en aning som att bygga en Space Shuttle) och en speciell programvara för att skapa lampeffekter.

När det gäller t.ex. programvaran för lampeffekter så är det betydligt mera komplicerat än vad man först skulle tro. En virtuell-matris skapas som vi specificerar lamp-typ (olika lampor har olika karaktäristik, alltså uppstartsström resp. driftsström) å deras position. Därefter så finns det specificerat max-värden på respektive kolumn för att inte överskriva kabel och kontaktbudgeten.
Materialet som vi får ut ur programvaran är såklart därefter tänkt att användas i programkoden för själva spelet.

När det gäller den mekaniska biten så AutoCad'ar vi på laneguide's (färdiga till 95%... men det är ju tyvärr de sista 5%'en som tar längst tid) samt även den första rampen. Målsättningen är att inom ett par månader kunna provskjuta nästan alla skott (vissa ramper går dock ej att testa förrän de är byggda och då de är så pass komplexa så kan vi ej heller bygga någon rimlig prototyp av dem).

Angående Elektronik så designar vi dels på själva nätdelen och bör inom ett par månader ha en ritning färdig på den. Utöver det så ägnas det en hel del tid åt övergripande elektronik, dvs. hur allting hänger ihop, vi har en del klurigheter att reda ut gällande kraftelektroniken pga. de stora strömmar som utrustningen skall hantera (hjälper inte att ha en bra elektronik om inte kontaktdonen är vettiga t.ex. ...tänk WMS-GI-kontaktstrul så förstår ni vad jag menar).
Så fort vi har spikat den övergripande elektroniken så är tanken att fabrikstillverka switchmatris och flipperdriver elektroniken då dessa två i dagsläget fungerar precis som det är tänkt.

Audiomässigt så har ljudteamet meddelat att de skall gå in i studion för att utföra en komplett inspelning av alla ljudsekvenser för att ha ett grundmaterial att gå på. Detta material kommer därefter finjusteras och utvecklas för att ha en bas som de slutgiltliga rösterna kan följa (vi vill inte skicka in dem i studion med ett "svajigt" manus).

Affärsmässigt så arbetar vi på att knyta kontakter med diverse fabriker å leverantörer såväl som konstant se över möjligheterna till framtida finansiering och marknadsföring.

Tja det var väl alles som jag kan berätta just nu, hoppas att det gav lite svar på tal!


/Peter

Swann Pinball Project

62
Övrigt / Andra spel än flipper?
« skrivet: februari 14, 2005, 16:21:06 »
Åhh CDTV'n, ja den saknar man... undrar lite om vad som hände med patentet på IR-överföringen... om de sålde det eller om det fortfarande lever å tickar in licenspengar till.... öh, Gateway är det väl nu, eller?

(De hade alltså speed'at upp IR'n för att man skulle kunna spela utan lagg på ett mycket smart sätt)

63
Köpes / B: SS mot TSPP
« skrivet: februari 04, 2005, 14:45:12 »
Nu är det dax att titta närmare på Whitestar och "lämna" över WPC95'aren till behövande;

Så om någon (antagligen rätt så osannolikt tyvärr) är intresserad av att byta sitt The Simpsons Pinball Party mot ett mycket fräscht Scared Stiff (utrustat med UV-belysning, Partial mylar, Myntmek och skydd på bägge hålen), hör av er!

Givetvis så är jag villig att pynta till stålar därimellan.


/Peter

Epost: peter.ahremark@lund.bonet.se
Tel: 08-730 42 35

64
Flippersnack / Någon som saknar en plast?
« skrivet: januari 21, 2005, 22:11:39 »
Spana in följande bild; IPDB - Congo

Om man roterar din bild så ser man att det är den som skall vara till vänster om lavafloden (på höger sida om berget). Precis ovanför den gula gummipluggen på bilden.

65
Flippersnack / BBB
« skrivet: januari 20, 2005, 00:02:44 »
Tydligen så har Gene nu fått in ca. 160 stycken förinbetalningar, trots att han inte garanterar att mer än de första 111 blir byggda. Alla därefter skall han göra "sitt bästa" för att få till...

Gissningvis är det på grund av antalet kretskort som ligger på hyllan, även om han har tidigare sagt att där finns 200st...

66
Flippersnack / The Making of Monopoly
« skrivet: januari 19, 2005, 18:08:52 »
I början så tänkte vi i de strategiska banorna att följa samma flöde som Lawlor presenterar i sin artikel.

Vi noterade dock en del nackdelar med hans arbetsflöde, en av dem omnämnas i artikeln som är med i Stockholm Pinballs Årsbok (släpps på Pinball Party't). Angående just den så får ni allt vänta någon månad :-)

De likheterna som finns är att de startade upp parallella utvecklingsprocesser för gimmicks å dylika detaljer redan i början. Med våra begränsade personalresurser så finns det en del nackdelar med att göra så, för man binder upp personer som annars kan ägna sig åt mera viktiga detaljer.

Skall klura lite på det till för att se om där finns mer som kan driftas angående det.

67
Köpes / K: eprom raderare
« skrivet: januari 08, 2005, 18:18:20 »
Spana in; Kjellfakta UV-box

68
Köpes / K: eprom raderare
« skrivet: januari 08, 2005, 10:43:43 »
Om du inte hittar någon och har vägarna förbi Solna så lämna över chips'en till mig för en stund så rensar jag dem åt dig (no charge).

69
Flippersnack / En klurig nöt att knäcka
« skrivet: januari 08, 2005, 01:21:28 »
Angående ser.no. har jag ingen aning, men när det gäller "glow-in-the-dark" kan du ju spana in följande sida och jämföra;

Illinois PinBall SS Glow In the Dark kit


Den största skillnaden är flasher claws som är svarta på produktionsspel å benvita på prototyp/sample-spel (eller de spel som uppgraderats med prototyp kit'et).

Vad som vore extra värdefullt är ju om spelet är ett riktigt prototyp-spel med eventuellt några röda kretskort och annorlunda playfield (se länken som flippy postade ovan)

(spontant gissar jag på att det är ett sample spel du har, alltså "early production")

70
Övrigt / Världens bästa PC-spel?...genom tiderna!
« skrivet: januari 06, 2005, 00:11:28 »
Trevligt med en liten nostalgi-trip bakåt i tiden;

Ute i arkadhallarna;
 Afterburner (varvat)
 Marble Madness
 Gauntlet (många kronor spenderade...)
 Indiana Jones and the Temple of Doom (varvat)
 Xybots (många kronor spenderade...)

C64;
 Boulder Dash

Amiga;
 Elite (många, många dagar å nätter...)
 Lemmings

PC;
 Lemmings 2 The Tribes (bättre än 1:an!)
 Diablo

71
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 31, 2004, 14:11:56 »
Har nu uppdaterat www.swannpinball.se med en årsrapport.

Gott Nytt År till er alla därute, Flippra lugnt!

72
Övrigt / Charmigt på blocket! Guns 'b roses igen.
« skrivet: december 15, 2004, 08:54:43 »
Har du träffat Megahit? :-D

är relativt säker på att det han skriver sker om någon skulle få för sig att köpa spelet...
...efter allt det som hände den gången han var med på Flipper-VM tävlingen på Söderbiljarden.... utan att egentligen säga något; "det snackades om det i ett bra tag efteråt..." :-P

73
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 06, 2004, 23:59:47 »
Jodå, Kniven, du har helt rätt, du blev först här på SFS att hitta det trots Grandelius *kämpande* :-)

Noterar det för våra första gimicks/givaways!

74
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 06, 2004, 17:03:28 »
Replicant på Stpb var först. Alla ni som inte tjuvtittar där, kom igen då! :-P

75
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 06, 2004, 16:49:50 »
Nupp, det är inte skärmen, utan en detalj som ni alla "bör" känna till...

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 10