Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - wpcmame

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7
61
Hårdvara / Fotbollen i WC94
« skrivet: oktober 05, 2004, 10:54:49 »
Nya bollar är ganska hårda men ju mer de slits desto mer "tar de tag" i bollen.

Så spela mer istället för att köpa ny boll :-)

62
Köpes / K: WCS94 / SWEP1
« skrivet: juli 25, 2004, 23:23:33 »
Jag har ett WCS94 till salu.

Spelet är i fint skick och allt fungerar. Alla plaster är hela (vilket är ovanligt för WCS94), bollen är nästan ljudlös och spelplanen är fin förutom lite skavd vid kopparna.

De mesta utsatta plastbitarna är förstärkta, ramp-skydd är installerat och dessutom medföljer det flera extra plaster och ett par målvaktsdekaler.

Kabinettet har inga skador och är inte blekt men det är borrat för en låsbom.

Elektronisk myntsil 10-5-1kr medföljer.

Vill ha 12500

63
Flippersnack / Hur fungerar Williams replaysystem?
« skrivet: maj 14, 2004, 15:33:29 »
Varje spel har en nedre och övre gräns för frispel (TZ 100M - 700M) men den gäller endast för grundnivån. Både replay boost och frispelsnivå 2-4 kan vara högre och för dessa finns ingen övre gräns.

Den beräknade frispelsnivån kan aldrig bli högre än 99*gruppstorleken (=693M på TZ).

Jag brukar använda replayboost som "utmaning" på mitt eget spel. Jag har det på 5 bollar, 4 replaynivåer, auto boost och 400M som grundnivå. Utmaningen är hur högt jag kan få frispelsnivån. Mitt rekord är 1200M.

64
Flippersnack / Hur fungerar Williams replaysystem?
« skrivet: maj 14, 2004, 11:44:28 »
Flera frågor:

Först har vi det som kallas "Replay Boost".

Detta innebär att frispelsgränsen ökar för varje gång man klarar den. Hur mycket den ökar är en inställning i menyerna. De val som finns är en fast poäng eller "auto" som innebär 50% av den ursprungliga gränsen. (auto introducerades inte förrän i mitten av 90-talet så äldre spel har inte den intsällning. t.ex. så finns det inte i TZ92 men finns i TZ94)

Den högre frispelsgränsen stannar kvar så länge det finns "credits" kvar oavsett om du fått dem via frispel eller om du lagt i pengar.
Dock är det så att om du inte får något frispel på ett par omgångar (tror det är 3) så återgår gränsen till den ursprungliga även om det finns "credits" kvar.

Bör också påpekas att antalet frispel och spelare inte spelar någon roll. Det enda som styr är om någon spelare fick minst ett frispel på poäng.

En annan konstig sak är att replay boost är kopplat till "freeplay only". Det innebär att på home-rom fungerar inte replay boost. Har dock för mig att det fungerar om man manuellt sätter spelet till freeplay.

Det andra är det system som förändrar frispelsgränsen beroende på hur bra spelare det är. Det fungerar i princip så här:

Spelet lagrar 100 olika poänggrupper där storleken på varje grupp naturligvis beror på vad en normal poäng på spelet är. För TZ är varje grupp 7M. Grupp1 är alltså 0-7M, Grupp2 är 7M-14M ... Grupp 100 är 693M och uppåt.
För varje spel ökas sedan en räknare för den grupp som motsvarar den poäng man fick. Om man fick 75M så ökas räknaren för grupp 10 med 1.

Vid ett visst antal spel, har för mig att det är vid 100, 150, 250, 350, 500 och sen varje 150:e spel, så summeras antalt spel i respektive grupp för att komma fram till vid vilken poäng rätt % frispel skulle ha delats ut.

Om vi antar 100 spel och att det är inställt att 10% frispel skall delas ut så summeras alltså grupperna baklänges (Grupp100+Grup99+...) tills summan blir 10 (10% av 100). Poängen för den gruppen blir då den nya frispelsgränsen.

Notera att om den nya beräknade frispelsgränsen är lägre än den nuvarande så blir den nya gränsen genomsnittet av den nya och den gamla.
Exempel: Nuvarande gräns 400M, beräknad ny gräns 300M ger att den nya gränsen blir 350M.

Lägg också märke till att algoritmen inte tar hänsyn till om man verkligen fick ett frispel eller inte. Det är bara poängen som styr.

65
Övrigt / Många mynt blir det
« skrivet: maj 09, 2004, 22:54:22 »
Kanske inte riktigt en flipperfråga men ändå.

Jag har alltid mina spel inställda så att man måste lägga i ett mynt för att spela.

Med tiden har det blivit ganska många mynt så det är dags att tömma spelen. Enligt Audits är det c:a 6000kr i 1-5-10kr.

Vad gör man med mynt nuförtiden? Kollade med närmaste bank (Nordbanken) men de ville inte ta emot mynt. De kunde göra det men då skulle det ta ett par dar och kosta "några hundra" att få dem växlade.

Någon som vet?

66
Köpes / S: WCS94
« skrivet: april 04, 2004, 13:29:24 »
Bally World Cup Soccer 94 säljes. Finns i Huddinge.

Spelet är i fint skick och allt fungerar. Alla plaster är hela (vilket är ovanligt för WCS94), bollen är nästan ljudlös och spelplanen är fin förutom lite skavd vid kopparna.

De mesta utsatta plastbitarna är förstärkta, ramp-skydd är installerat och dessutom medföljer det flera extra plaster och ett par målvaktsdekaler.

Kabinettet har inga skador och är inte blekt men det är borrat för en låsbom.

Elektronisk myntsil 10-5-1kr medföljer.

Prisidé 13000 men kom gärna med bud.

Några bilder finns här http://w1.846.telia.com/~u84606172/WCS/

67
Hårdvara / Medieval Madness ROM rev. 1.09 Home
« skrivet: mars 14, 2004, 10:55:48 »
Du letar upp ett program jag gjorde för många år sedan som heter anypic.

Programmet patchar rom så att de går att använda med vilken security PIC som helst men det hade också en funktion för att lägga till eller ta bort "free play only".

Det fungerar på all WPC rom utom Dr. Dude (det är egentligen är ett system 11 spel) och CV2.0 (eftersom Cameron tog bort all kod som hanterar credits)

Jag kanske har det på en CD nånstans om du inte kan hitta det.

68
Hårdvara / DMD info
« skrivet: mars 04, 2004, 22:36:45 »
Lite bakgrund.

En bild på DMDn består oftast av pixlar med olika intensiteter. De olika intensiteterna uppnås genom att man snabbt slår på/av dioderna. För WMS fungerar det så här:

Varje bild består av två bilder, låt oss kalla dem A & B. Varje gång DMD:n uppdateras så växlar den mellan bilderna enligt följande mönster AABAABAAB....
Detta innebär att en punkt som är aktiv i både A&B kommer alltid att vara tänd och således ha 100% instensitet.
En punkt som bara är aktiv i A kommer att vara tänd 2/3 av tiden och således ha en intensitet på 67%. På samma sätter kommer en punkt som bara är aktiv i B att ha 33% instensitet.

Som du förstår så blir det knepigt att hitta bilderna i ROM eftersom bilderna A & B var för sig troligen ser konstiga ut.

När det gäller animationer så styrs de i de flesta fall helt och hållet av programet. Det finns hela tiden en process som sköter vad som skall visas på DMDn. Denna process fungerar oftast så här:

Rita Frame 1
Vänta en stund
Rita Frame 2
...

"Rita Frame" kan innebär allt från att kopiera en hel bitmap till att flytta nåt litet objekt en pixel åt höger.

69
Hårdvara / DMD info
« skrivet: mars 04, 2004, 14:40:53 »
Vilken DMD menar du? Det fungerar lite olika beroende på vilken tillverkare.

Alla tillverkare använder olika sätt att lagra informationen beroende på hur de kommunicerar med DMD:n.

Alla har de dock det gemensamt att de måste lagra bilderna så "snålt" som möjligt eftersom de har begränsat med minne. Stern har ju en egen CPU för DMDn så de kan använda ganska avancerad komprimering (vet dock inte om de gör det) medan WMS använder den vanliga CPUn och därför måste se till att det går snabbt att kopiera bilderna till DMDn.

I WMS ROM ligger i stort sett alla bilder lagrade som rena bitmaps. Dock är bilderna  ofta uppdelade i små objekt. Både för att spara plats och göra det enklare att animera.

Uppdateringsfrekvensen på DMDn är runt 350Hz men animeringarna använder ofta väldigt låga frekvenser (10-20Hz). Eftersom DMD:n bara är 128x32 "pixlar" så finns det ingen anledning att animera fort.

70
Hårdvara / Medieval Madness ROM rev. 1.09 Home
« skrivet: februari 24, 2004, 11:12:44 »
Se listan nedan. Free play går att ta bort på samma sätt som för alla andra home rom.


This is an UNOFFICIAL release of Medieval Madness.

G11:   Version 1.09 - FREE PLAY ONLY
   Checksum: DC10
   Sound Version: 1.0
   Date: 03 June 1999

Changes since version 1.0:

   This game is now configured for an 8 meg ROM.

   When a troll was hit during the smack-a-troll grace period,
   the state of the rule was not being reset properly.  This has
   been corrected.

   Video mode now takes precedence over smack-a-troll when
   both are qualified to start from Merlin's Magic (Smack-A-Troll
   is qualified at Merlin's Magic after Super Jets is started
   for the third time).

   When smack-a-troll finishes, the total points scored for the
   feature are displayed.

   Video mode lamp effect now displays the shoot again lamp, so
   the player gets some feedback when he/she collects the video
   mode extra ball.

   Scored Merlin targets now carry over from ball to ball.

   Added a cheer sound to the High Score display effects.

   The 1 coin buy in adjustment no longer appears in the pricing
   adjustment menu.

   Changed the video mode cow qualification count (launching
   the cow from the catapult) from 3 to 2.

   Troll lock and troll eject combo awards (the ones that award
   troll bombs) were being given out during multiball.  This has
   been corrected.

   The High Score title for the multiball madness champion was
   being plotted incorrectly.  This has been corrected.

   Ball search of the tower lock post was causing switch hits
   (and thus, awards) on the tower exit switch when a ball was
   stuck in the tower area.  This has been corrected.

   Fixed a bug in custom message that would cause some messages
   to be displayed incorrectly.

71
Flippersnack / Utskrifter från spelet
« skrivet: januari 18, 2004, 19:41:19 »
Ticket expansion board är ingen skrivare. Det är bara ett kort som gör att du kan ansluta en ticket dispenser dvs en manick som matar ut färdiga biljetter på remsa. Har för mig att de hade såna på spelen vid Hötorget.

Ticket expansion board är väldigt enkelt och är nog inte särskilt svårt att pilla ihop om det inte finns att köpa längre.

Det går dock att ansluta en skrivare till WPC spel för att skriva ut "audits" men det är ett annat kort. Prova i pinmame om du vill se hur utskrifterna blir.

72
Övrigt / MAME Arkad
« skrivet: december 27, 2003, 23:04:22 »
Har precis konverterat ett kabinett så jag har lite färska erfarenheter:
1. Min rekomendation är att satsa på en stor skärm istället för en vridbar. Om du spelar vertikala spel på en 25" monitor så motsvarar det ungefär en 19-20" vertikal monitor. Jag är för lat att ens vrida min LCD monitor till datorn så jag skulle nog aldrig vrida en monitor i kabinettet.
2. Satsa på ett JAMMA kabinett och köp en JPAC från ultimarc. Det är i princip plug-and-play för anslutning av kontrollerna. Det blir tillräckligt med kabeldragning och fix i kabinettet ändå (för ljud mm) så jag tror inte du kommer inte tycka att det är fusk med en JPAC.
3. Datorkapaciteten går inte att svara på generellt. Beror helt och hållet på vad du skall göra. Själv har jag en PII/333 vilket fungerar bra för mamespel fram till 1986. En PIII/1000 kostar väl inte mer än några hundra (utan skärm) och räcker nog för de flesta spel.
4. Operativsystem är inte så noga. Nån sa att om du vill göra det enkelt för dig så använd Win98SE men om du vill ha en utmaning så använd linux. Advancemame/advancemenu finns för båda så slutresultatet blir desamma.
5. Den stora grejen är grafikkortet. Det överlägset enklaste är att köpa ArcadeVGA från ultimarc. Om du inte vill spendera $100 för ett ganska gamalt 3D kort (Radeon 7000) och har mycket tid (och intresset) finns det andra alternativ. Ska du bara köra mame kan du använda nästan vad som helst utom GeForce (vilka av någon anledning inte stöds fullt ut av svgalib som advancemame använder). Själv hittade jag ett gammalt SiS6326 vilket fungerar utmärkt. En lista på kort finns på advancemame.sourceforge.net.
Vill du dessutom köra windowsspel blir det lite svårare. GeForce2 fungerar utmärkt i windows men som jag sa så fungera det inte bra med mame. Min rekommendation, och jag skall själv köpa ett snart, är ATI Radeon 9200. Kostar runt 500 och fungerar bra både för mame och windows.
(En varning bara. Skillnaden mellan ArcadeVGA och andra kort är gigantisk. Det tar otroligt lång tid att få allt att fungera med andra kort men sluresultatet blir bättre)
6. Ljud. Enklast blir det med ett gammalt soundblaster och PC högtalare.
7. Joysticks. Har inte så stor erfarenhet än. Dock vet jag att man behöver både 4-vägs och 8-vägs. Har just köpt ett par T-stick plus från ultimarc som man kan växla från ovansidan. Får återkomma när jag har installerat dem.
8. Knappar. Förutom de knappar varje spelare har (3-6st) och startknappar behöver du några ytterligare för att hantera mame mm. Jag skule säga minst 3: Pause, Coin, och Esc. De övriga funktionerna kan man sköta med hjälp av en "shift" knapp (t.ex. Pause).

73
Flippersnack / Spelens konstruktion och utveckling
« skrivet: december 08, 2003, 00:15:24 »
Lustigt att du jämför med bilbranchen. 10 skruvar för att byta trasig lampa låter som  en nyare bil tycker jag :-)

Lampor tycker jag oftast är lätta att byta men på varje spel finns det ju ett par stycken som är kluriga.

Håller dock med dig i övrigt och har funderat i samma banor. WMS satsade på ganska robusta material för att saker inte skall behöva repareras och därför inte behövde vara enkla att ta loss (om de lyckades eller inte kan ju diskuteras). Konstigt nog har jag inte läst mycket om ifall Sterns spel ofta går sönder. Kommentarer kring dåliga material hörs oftast i samband med att spelet kommer ut. Om jag har förstått det rätt så är Stern spel mycket billigare än de sista WMS spelen så de kanske omsätts oftare.

En intressant ide som jag läste om för ett tag sedan var någon som skulle fästa alla lampor & switchar mm på ett stort kretskort (lika stort som spelplanen). Därmed skulle alla kablar försvinna och korten skulle kunna bestyckas maskinellt. Vet inte om det skulle bli mer servicevänligt men tillförlitligheten skulle nog öka.

74
Hårdvara / Hackade roms, era åsikter..
« skrivet: december 06, 2003, 12:48:38 »
Jag vet rätt mycket om hur WPC rom fungerar. Är det nåt särskilt ni vill veta?

75
Hårdvara / USA-import
« skrivet: december 05, 2003, 15:43:02 »
Jag åker nästan alltid på moms och administrationskostnader oavsett vad det är för saker och vilket sätt de skickas på. Försöker nu alltid köpa i Europa eftersom det blir billigare.

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7