Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - SimLego

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 11
61
Hårdvara / elförande
« skrivet: april 14, 2007, 09:42:55 »
1. Vet inte säkert, men jag ser det som högst sannolikt.

2. Ja. En anledning till det är att vi i bl a Sverige har haft ett annat säkerhetstänkande än andra länder. Flipperspelen kommer från en värld där man förlitar sig mycket mer på skyddsjorden, och tar för givet att spelen alltid kommer att stå i miljöer där alla uttag är jordade. I alla svenska hem (utom nybggda) är de flesta eluttag dock ojordade, med undantag för kök, källare, garage, utomhus. En problematisk kulturkrock uppstår när spel från "skyddsjordtänkande" miljöer flyttar in i våra vardagsrum, där säkertheten bestått i idiotsäker isolering och rigorösa tester.

3. Ja. Inte bara tänkbar utan också mycket sannolik. Strömbrytaren, ofta av metall(!), moterad på en jordad metallplatta är ett praktexempel på "osvenskt" förlitande på skyddsjord. Anslutningsledningarna med nätspänning är fastlödda helt utan någon isolering, och om strömbrytarens fastsättning sviker - hur många har inte varit med om att en brytare snurrar runt eller känns sladdrigt lös - ja då är det inte många millimeter ned till den platta speltillverkarna tar för givet är skyddsjordad. Brr. Andra punkter där nätspänning kan läcka till spelets jord är en gammal torr och/eller kämd/skavd nätsladd, nättrafo, nätsäkringshållare och ev. nätfilter.

4a. Ja. Med tanke på kulturkrocken, finns en betydande risk att slipperspelet blir spänningsförande. Sedan finns lyckligtvis inte många punkter med ordentlig jord i ett normalt vardagsrum. Det är väl i stort sett bara värmeelementen man kan bli såpass jordad att stöten blir riktigt obehaglig.
4b. Rätt kopplad skulle en jordfelsbrytare lösa ut direkt för mycket små krypströmmar till jorden.
4c. Om utagget är ojordat eller om jordanslutningen av annat anledning inte kommer fram till spelets yttre metalldelar (ojordad/felkopplad skarvsladd t ex), skulle inte jordfelsbrytaren ha någon chans att alls reagera på jordfel i spelet.

62
Hårdvara / elförande
« skrivet: april 14, 2007, 02:16:54 »
Oj, det kan bero på en mängd saker. Först bör du kolla strömmens väg fram till spelet. Är uttaget rätt kopplat? Finns skarvkabel? I så fall, är den rätt kopplad? Finns någon ojordad länk? Vad händer om du vänder stickproppen? Det kan antingen ge högre spänning till till spelets höjle, mindre, eller ingen alls.

Korrekt anslutet till ett jordat uttag, ska inte spelet kunna bli elförande. En liten spänning med högt inre motstånd ska neutraliseras av skyddsjorden och en hög spänning med mindre Ri ska få säkringen eller ev. jordfelsbrytare i proppskåpet att lösa ut.

Men börja med att testa att vända stickproppen. Det ger en liten hänvisning om felet är i eller utanför spelet.

63
Hårdvara / Varför dioder?
« skrivet: april 10, 2007, 00:18:25 »
Aha, så de strobas alltså, ungefär på samma sätt som flera telesamtal kan dela samma kopparlina?

64
Hårdvara / Varför dioder?
« skrivet: april 09, 2007, 03:46:01 »
I skolan fick jag lära mig att ett relä (eller annan elektromagnet) vars spole styrdes av en transistor, kunde generara en reaktiv stöt som kunde förstöra den drivande transistorn i brytögonblicket. Detta avhjälptes med en diod kopplad parallellt över spolen, mot manöverströmmens riktning. På så sätt kortslöts den reaktiva stöten, medans manöverströmmen inte påverkades av dioden.

Så även på SS-flipperspel, och så långt är jag med. Men på flipperspelen sitter även en diod parallellt över bladswitchar. Ok tänkte jag, det kanske ger renare triggning eller så. Men på mitt senaste tillskott, Operation: Thunder, sitter dioder även över *vanliga glödlampor*! Jag begriper det inte. Varför?

65
Hårdvara / Lamporna #67 och #89
« skrivet: april 09, 2007, 03:03:42 »
Oki, tack men 10 st torde räcka för min del. Jag provade att flytta en från backboxen till en av de 6 vita blixtlamporna på spelplanen, resultatet blev en klar försämring. Kan tänka mig att man drabbas av kronisk epilepsi resten av livet när alla blixtar funkar igen.

Nåväl, nog om detta. Nästa fråga är hur man avlägsnar dessa svarta "plast-nitar" som bl a lamphållarna är fastsatta med. Den jag lyckade pressa ut underifrån, blev väldigt slapp och skallrig när jag satt tillbaka den igen. Jag misstänker att det går att dra ut bara den övre delen på något jätteenkelt sätt, men vill inte experimentera något mer innan jag vet om det krävs specialverktyg eller så?

66
Hårdvara / Scoremotor som aldrig stannar...
« skrivet: april 09, 2007, 02:11:20 »
Jag har ett liknande problem med mitt Jumping Jack, och även med schemat är det väldigt svårt att lokalisera problemet.

Det enda jag kan rekommendera är att söka regelbundet på "pinball cosmos" på eBay. Det brukar dyka upp scheman där rätt ofta. Det är tyvärr den enda "hjälp" jag kan komma med.

67
Hårdvara / Lamporna #67 och #89
« skrivet: april 08, 2007, 01:21:37 »
Dum fråga kanske, men jag vill vara helt säker. Nog måste lampa #67 gå att ersätta med #89 utan några probem? Samma sockel och nästan exakt samma U och I, men #89 är hälften så dyr. pin-games.se - lampor

68
Flippersnack / Behovet av ett funktionellt kök...
« skrivet: april 07, 2007, 20:56:01 »
... är överskattat! Speciellt när man fortfarande kan göra fynd på Blocket! Eller vad sägs om 2500:- för denna goding? :-D :-D :-D

69
Flippersnack / Good old days
« skrivet: april 07, 2007, 16:45:23 »
Multiball på 50/60-talsspel. Urballt! Har jag ingen egen erfarenhet av, annat än Visual Pinball, och det tolkade jag som en programmeringsmiss. Vilket det tydligen inte var(?) :D

70
Flippersnack / Good old days
« skrivet: april 07, 2007, 01:12:03 »
Cocs: Jag har ett luddgt minne av att single player-spelen var inställda på tre kulor (och att en tilt avslutade inte bara kulan utan hela spelomgången?) och att four players-spelan hade fem kulor. Dock kostade alla spel en krona styck oavsett 3 eller 5 kulor där jag spelade 1975-77.

Numera får ju inte 9-åringar spela flipper. Så med mindre att göra, blir de väl tvungna att slåss desto mer...

71
Övrigt / gamalt flipper spel
« skrivet: april 07, 2007, 01:03:16 »
Håller med. Det är bara det senaste året som jag på allvar tittat i annonser på Blocket, Tradera och olika flipperfora, men trenden är ändå mycket påtaglig känns det som. Eller har flipperannonserna flyttat någon annanstans?

72
Köpes / Fråga Värdering EM
« skrivet: mars 29, 2007, 03:57:14 »
Annars finns det en liten, inte särskilt komplett värderingslista här på Svenska Flippersällskapets sajt också.

73
Övrigt / gamalt flipper spel
« skrivet: mars 29, 2007, 03:50:45 »
Min högst personliga åsikt är att 60-talare var glada och ljusa men för "enkla", på så sätt att det var för lite saker man skulle göra, men för svåra pga att kulan rann för lätt.

70-talare är mina absoluta favoriter. Fortfarande glada och ljusa. Mera att göra, ofta en extra chans med dubbla sidelanes och ofta också extra ball.

Efter 70-talet blir de för röriga; man har svårt att veta vad spelet går ut på och motiven blir allt mörkare och mindre aptitliga. Fast multiball är förstås jättekul. Det är det enda jag saknar på 70-talarna.

74
Köpes / K: Skruv till Bally flippermekanism
« skrivet: mars 07, 2007, 20:09:59 »
Nej, det går nog inte.

75
Köpes / K: Skruv till Bally flippermekanism
« skrivet: mars 05, 2007, 14:25:42 »
Är det ngon som har eller vet var jag får tar på skruvar till flippermekanismen till ett Bally från mkt tidigt 80-tal? Det är två maskinskruvar med insexskallar som sitter på hävstången och håller flipperaxeln i läge. Gänga: okänd, men det förstås en tumgänga. Det är ju bra med insexskallar, men inte helt nödvändigt.

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 11