Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - GGG

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 27
61
Flippersnack / 24
« skrivet: februari 06, 2009, 13:50:52 »
Det är iaf 24 rektangulära inserts på spelplanen, en kanske inte så djärv gissning är att nåt wizard mode tänds när man tänt alla. Jag kan läsa "safe house", "suit case nuke(?)" och "sniper" på de tre översta grupperna av inserts. Sniper borde ju vara skottet ute till höger, eller? Ser iofs ut som ett flygplan.

Själv tröttnade jag på 24 efter 2½ säsong, men ett mode borde ju vara "Patch the Call Through" för det är ungefär vad de ägnar sig åt på CTU 60% av tiden. De har all världens teknik att tillgå, men telefonerna har sladd... :-)

edit: Jag sätter en läggmatch på att kulan skjuts ur hålet på mittenvåningen av Safe House.

62
Hårdvara / Märkligt switch-fel
« skrivet: januari 30, 2009, 10:22:05 »
En inlane-switch (A i KHAN) på jobbets Shadow har glappat ett tag. Extremt märkligt var att den funkade perfekt i test, men bara när spelplanen var uppfälld (lodrätt) eller vilade på stödbenen mot låset, vid lock down bar. Vid spel och i testläge med spelplanen på plats i spelet funkade switchen ytterst sporadiskt.

Igår bytte jag switch (tack, mikke). Resultatet blev bättre, men den är fortfarande inte 100%-ig. Det kan glappa både i test och spel.

Kan felet vara nån annanstans än i switchen? Kanske i andra ändan av nån av kablarna? Nån som haft ett liknande problem?

Kan tillägga att jag flyttade över dioden från den gamla switchen när jag bytte, men det ska väl knappast spela nån roll? Dioder glappar väl sällan?

63
Hårdvara / ??? Lampa i Shadow
« skrivet: januari 26, 2009, 13:23:30 »
Man skulle möjligen kunna tänka sig en gul kådis på den här GI-lampan eftersom den är synlig, men den sitter å andra sidan inte med bajonett.

64
Hårdvara / ??? Lampa i Shadow
« skrivet: januari 26, 2009, 10:24:36 »
Enligt din andra länk ska den inte sitta i Shadow alls:
Citera
Used on games: CftBL, Congo, Corvette, DD, DH, DM, DW, FH, FT, HS2, JB, JD, MM, PZ, RS, SC, STTNG, TAFG, TZ, ToM, WCS, WH2O.

65
Hårdvara / Shadow: klen Wall target up-spole?
« skrivet: januari 21, 2009, 17:17:05 »
Liten update: Diskuterade problemet med firmans verkstadskille (som också gjorde handknackandet av plåten på länken ovan). Det är svårt att minska friktionen mellan metalldelarna utan att ersätta en av dem, eller ta bort förstärkningen på väggen. Teflontäckt tejp eller motsvarande är lite repkänsligt och har nog inte skitlång livslängd.

Däremot fick jag en sprayburk med torr smörjspray (märke Optimum Treatment) som enligt uppgift ska vara bra i glidytor.

Pinballark brukar ju säga ska man ju alltid vara försiktig med allt vad oljor heter, så innan jag dränker mekanismen vill jag kolla om nån har erfarenhet av sprayen.

I övrigt börjar jag fundera på om fjädern är lite för kraftig, det krävs rätt mycket kraft att trycka upp väggen för hand, även när den löper lätt i spåret.

66
Flippersnack / Officiell flipper i etern tråd
« skrivet: januari 21, 2009, 12:13:07 »
Ny sighting: I tv-serien The Wire, säsong 1, avsnitt 5, står en av de unga knarklangarna i Baltimore och spelar ett Whirlwind när han blir spottad av ett av kidsen i en rivaliserande liga. Avsnitt 6 inleds sen med att man hittar hans torterade kropp på en gård i ghettot, men det var nog inte för att han spelade flipper han hamnade där. Hans mentor (och pojkvän) nämner också i 6:an att killen älskar att stå och lira "them pinballs".

67
Hårdvara / Shadow: klen Wall target up-spole?
« skrivet: januari 18, 2009, 22:13:37 »
SEALen: jo, det sitter en fjäder där, men den drar ner WT när den lilla spolen släpper greppet. Problemet gäller alltså rörelsen åt andra hållet.

Zzimba: behövs inte, den som sitter i är ny och kan återställas till original plus två små nithål.

INK/övriga: Misstänker att det är friktionen som är för hög mellan hävarmen och metallförstärkningen. När jobbet slutar ösa en massa jobb över mig ska jag labba vidare. Just nu (eller i fredags em iaf) funkar den. Kom gärna med mer idéer.

68
Hårdvara / Shadow: klen Wall target up-spole?
« skrivet: januari 14, 2009, 14:54:32 »
Jag bytte nyligen Wall target till en ny med en bockad och nitad liten plåtremsa längst ned, för att skydda plasten från slitage. Snyggt som fan., men nej, det var inte jag som gjorde plåtjobbet.

Nu (ett par månader efteråt) stannar väggen nere ibland och lämnar öppet till locken. I testläge försöker spolen trycka upp väggen, men orkar ofta inte. Jag tycker inte nya väggen kärvar i spåret, utan tror snarare på nån av dessa teorier:
1) Spolen klen eller med kärvande coil sleeve,
2) Mekanismen glappar (det gör den, men jag vet inte om det _ska_ vara så) och kraften blir felriktad,
3) Friktionen mellan hävarmen och plåten längst ner på wall target är för hög.

Eller kanske "all of the above"?

Nån som känner igen problemet och kan komma med goda råd eller en lösning?

69
Flippersnack / Sexualupplysning
« skrivet: januari 14, 2009, 14:23:08 »
Samma aids-ramsa på jobbets Shadow. Verkar vara vanligt på Skuggan med detta levnadstips.

"Participate in local tournaments" brukar det väl stå på nyare Stern?

70
Flippersnack / Pinballtrivia tävling 2008
« skrivet: januari 05, 2009, 21:10:49 »
Och ännu viktigare: när publiceras bilderna igen, med facit och en snygg tabell över vad alla svarade?

71
Flippersnack / The Shadow och Powerball
« skrivet: januari 01, 2009, 16:20:23 »
Svantes förslag att disabla locken (fin svenska!) låter vettigt, görs i Adjustments-menyn nånstans. Väggen stannar nere hela tiden och det blir lättare att starta multi. Jag tror att spelet spottar ut lockade kulor, så man får bara ett upplägg för jackpot vid MB-start.

För övrigt så pangar man väggen ganska friskt i normalt spel, oavsett kultyp. Det är ju bara när locken är tänd som magneten aktiveras, skotten för att tända locken går med full fart in i väggen, och blir bara fler och fler ju längre man spelar.

edit: strök en svamlig mening som jag skrev för att få in ordvitsen "gå in i väggen" :-)

72
Tävlingar / Regeldiskussion SM 2008.
« skrivet: december 08, 2008, 17:31:32 »
Nu vet jag inte hur det spelats 2006-2008, men i de tävlingar jag varit med att arra har antalet steg man "hoppar" i line-upen varierat mellan de olika slutspelsnivåerna. En match som lottas att starta på spel 1 behöver inte innebära spelordning 1-2-3 varje gång, utan kan bli 1-3-5, 1-4-7, 1-16-11 beroende på värdet på "hoppkoefficienten".

Även kvalet i SM-upplägget är ordnat så, för att undvika att två spelare har identisk uppsättning kvalspel. (Men inte fan kunde det hindra att jag fick tre spel gemensamt med JOE!:-()

Tillägg: Får man samma uppsättning flera gånger betyder det ju dessutom att du vunnit på den uppsättningen tidigare, så det blir ju mest tråkigt för motståndaren!

73
Flippersnack / Pinballtrivia tävling 2008
« skrivet: december 05, 2008, 12:16:25 »
Själv tänker jag inte leta på ipdb en enda gång. Jag kommer inte vinna tävlingen, men jag får ett kvitto på hur insnöad jag är i den här hobbyn.

Fast dagens bild får jag svårt med. Tänkte först att motivet borde passa Phantom of the Opera, men det spelet står inte ens med i listan!

74
Tävlingar / Regeldiskussion SM 2008.
« skrivet: december 04, 2008, 22:26:27 »
Nu har jag inte lusläst reglerna, men står det inte specat att en spelare ska ha bana 1 och den andra bana 2? Det borde ju underförstått betyda att de spelar varannan kula.

Om inte annat borde det skrivas in en formulering om detta, det är ju så en flippermatch ska gå till.

liten edit till REC: Gränsen borde väl gå vid kvalet? I kvalet tävlar man med sin score på respektive maskin, den sammansatta score-samlingen per spel avgör hur det går. I slutspelet tävlar man mot en motståndare, spelet är bara arenan.

75
Tävlingar / Tider för söndagen?
« skrivet: november 29, 2008, 18:44:54 »
Ice: Tider för tävlingen hittas här.

Slutspelet börjar kl 9.00 för de som kvalat in på plats 33-64 (där jag ser ut att hamna just nu), kl 10.30 för platser 17-32, kl 12.00 för topp-16. Publiken kommer och går som den vill!

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 27