Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - bofh
61
« skrivet: september 20, 2004, 13:04:28 »
Powerballen. Den är dyr och vansinnigt kul. Känn på den så den inte fått jack i sig.
Kolla att klockan fungerar. Låt gärna spelet stå på ett tag också så att den inte slutar fungera när den värmt upp sig lite. Felet med klockan är att den blir överhättad om den inte modiferas. Några borrar ventilationshål, andra byter till kallare lampor. Gör man ingenderas så pajar elektroniken i den och plasten gulnar.
Targeten vid "slotmachinen" brukar böjas bakåt så man får airballs när man träffar den. Man kan antingen förstärka den eller köpa en kraftigare modell (t ex pinball heaven har en förstärkt targets för TZ som fungerar utmärkt i mitt och den var inte allt för dyr).
Slotmachine scopet kan gå sönder och böja sig bakåt.
Det finns lite proximity sensorer i tunnlarna under spelplanen. De skiljer en powerball från en vanlig kula. Jag tror spelet säger "powerball" när en vanlig kula åker i en tunnel om de inte fungerar. Jag har för mig att de är lite känsliga för statisk elektrisitet vilket kan paja dem.
62
« skrivet: september 10, 2004, 19:17:31 »
Skall det inte vara svarta, williams "lightning" (kortare) flipprar?
63
« skrivet: augusti 15, 2004, 02:07:39 »
Fast det beror väl lite på hur många som importerades till Sverige och vad man har för uppfattning om spelen och varumärkerna här (jag skulle tro att Corvette är ett bra mycket sämre varumärke i Sverige än i USA t ex), samt kanske ännu viktigare motiven för de som köper spel. Här på forumet verkar de mest vara spelare som köper spel för att spela på. Läser man t ex r.g.p så syns det många samlare som köper spel enbart för samlandets skull. Då värderas ju spelen lite olika.
64
« skrivet: augusti 13, 2004, 18:15:18 »
När jag läste 4-årig teknisk för en herrans massa år sedan så gick vi och ruggade axlar som man skulle skruva fast något på. På det viset gled de inte lika lätt och man behövde inte dra skruvarna så grymt hårt. Då jag varken då eller nu hade någon större verklighetsförankring så undrar jag varför de inte gör det på axlarna till flipprarna?
65
« skrivet: augusti 13, 2004, 15:10:55 »
Om man inte drar fast flippern ordentligt i sin axel så kommer den att röra sig "uppåt" varje gång man trycker på flipperknappen (i alla fall när den inte har någon kula på sig), om axeln är rund och fin. Så är det i alla fall på williamsflipprar, men det borde nog vara samma på stern flipprar.
66
« skrivet: augusti 12, 2004, 14:04:51 »
För att komma med ett seriöst svar i denna tråd så finns det regler mot sporter som kräver "motordrivna" maskiner för utövandet. Det används t ex för att ta bort motorsporter i alla dess varianter. Även om flipperspel inte är motordrivna så ofta så är det nog ändå samma princip, en människa kontrollerar en maskin i utövningen av sporten.
Fast å tredje sidan, kan lerduvskytte vara med så varför inte flipper? Det är kanske bara att låta SFS gå med i riksidrottsförbundet och kräva att de verkar för ett inkluderande...
Mer realistiskt vore det kanske att inbjuda någon tv-sportkanal till flipper-sm. De envisas med att visa t ex snooker som kräver ungefär samma atletiska prestation.
67
« skrivet: augusti 12, 2004, 13:48:07 »
När det gäller fallskärmar brukar svenska försäljare hjälpa en med att beställa och betala för utrustningen i usa som sedan levereras till någon address i usa. Eftersom det är en utlänning som skall ha prylen så slipper man betala delstatens moms. Därefter packar någon upp den (dvs. den blir begagnad) och tar med den hem på flyget. Då den är begagnad slipper man tullavgifter och moms, bara ersättning till den som tar med sig utrustningen hem. Skall enligt ryktet till och med vara helt lagligt. ;-)
Jag vet inte om samma knep kan användas för flipperspel, man skall i vilket fall som helst nog försöka undvika att checka in dem på planet. :-P
68
« skrivet: juli 10, 2004, 17:26:30 »
Att just flipperspel har kvar frispel som belöning beror nog till viss del på att man inte spelar så mycket för att "komma till slutet" eller "längre" som i många arkadspel (där man oftare belönas med "extraliv"). Lite historia runt extrabollar och frispel samt riktiga vinster: Sida om "pinball gambling"
69
« skrivet: april 17, 2004, 14:07:40 »
Jag vet inte riktigt om ett hårt straff skulle hjälpa. För det första, tanten skulle förbli exakt lika död. Det är väl få, särskillt 18-19 åringar som begår något brott och tror att de kommer åka fast och därmed kvittar ju straffet ur förebyggande synvinkel. Att ha påföljd som "hämd" tycker jag historien redan visat att det fungerar dåligt. När t ex USA ökade straffsatserna under Reagans regeringstid så minskade visserligen antalet rån, men antal rånmord ökade med lika mycket (då fanns färre vittnen att knyta rånarna till rånen...).
70
« skrivet: mars 22, 2004, 12:30:10 »
En sak jag velat se är en rökgenerator (samt fläktar för att styra & få bort röken).
Med lite rök hade det säkert kunnat bli fräcka virvlar runt kulan, med mycket rök på delar av planen kunda man göra spelet mycket svårare...
Sen är det ju fritt fram med en liten laser för lite fräcka ljuseffekter i röken också. :-)
För den ohändiga kanske lite spikar istället för säkringar kan fixa samma effekt, en gång i alla fall. :-D
En större grej skulle vara en "half-pipe" för kulan med magneter som accelererar den, ala Nintendospelet Metroid Prime. Tror inte spelet som helhet skulle bli så vidare bra (mer stop-and-go än de flesta andra spel tillsammans), men just den finessen vore fräck pga sin originalitet.
Sen borde det ju finnas en railgun aktig historia som skuter iväg kulan genom myntinkastet för den som slamtiltar... :-P
71
« skrivet: februari 25, 2004, 19:42:25 »
Jo, vår brännare (en Datamann S4) vill helst ha srec eller intel-binary filer så jag konverterar innan (fast i vanliga fall får vi en srec fil från länkaren när vi kompilerat egna program). Det laddas via en seriekabel till brännaren, själv laddar jag det via ett litet script jag gjort för detta, men det finns även speciella program till den. Numera finns brännare med USB interface och tidigare har det funnits med parallel interface, så det är lite olika.
72
« skrivet: februari 24, 2004, 17:09:58 »
De rommar jag laddat ner har varit rena binärfiler. Själv skulle jag säga att standaden är motorola-srec filer, men det beror nog helt och hållet på vad man håller på med. :-) Själv grejar jag bara med sådant under unix, där srecord srecord är ett käckt program för att konvertera filer mellan många olika format. Jag tror det även skall finnas till windows numera.
73
« skrivet: februari 22, 2004, 18:23:52 »
Gubben liknar journalisten (Raoul Duke spelad av Johnny Depp) i Fear and Loathing in Las Vegas rätt mycket... Tillfällighet? :-D
74
« skrivet: januari 22, 2004, 11:32:47 »
Min sambo tvingade in mig i en sminkaffär en gång :-( och där inne fanns speglar upphängda i någon wire-historia. På det viset kunde de ligga platt mot väggen eller dras ut och vinklas åt alla möjliga håll. Vet inte, men misstänker att de hade en konkav/konvex (lär mig aldrig vilken som är vilken) spegel på ena sidan för att kunna förstora. I vilket fall som helst, en sådan kanske kan modifieras till att hålla glasskivorna? Men annars tror jag det är en bra ide' att prata med folk på en ramaffär. De vet nog.
75
« skrivet: januari 21, 2004, 17:33:31 »
Jag mätte min TZ med en pryl som var gjord för att mäta kWh:ar, då drog även det runt 300W i attract mode och som mest 450W när alla fyra flipprarna slog till samtidigt som bumprarna härjade. Men den hade inget max läge, utan det var mer att man fick titta på den eller spelet så max kanske var högre. Under en vanlig spelomgång var det runt 350W i genomsnitt, trots att jag flipprade mycket mer än normalt under omgången.
|