Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Pal
Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 117
61
« skrivet: november 15, 2017, 18:43:58 »
Men webbplatsen flippersm.se måste jag kasta lite skit på. Info om spel och resultat är bra, men i övrigt tycker jag att någon/några ska se över texter, skapa förutsättningar för att föra ut snabb info via den. Som det varit i år så är ju runt 25% av texten kopierad från tidigare år, stämmer dåligt och gör att jag funderar på vilka uppgifter som verkligen är aktuella.
Förutsättningarna finns där. 95% av texterna ligger i databasen, och kan lätt ändras via administrationsgränssnittet. Anledningen är nog mer att arrangörerna hade fullt upp med att arrangera. (Några få texter är ännu inte flyttade till databasen, men det handlar mest om rubriker, menyer, namn på knappar och dylika saker.)
62
« skrivet: november 15, 2017, 11:58:32 »
Krasst sett är ju avgiften en mindre del av helgens utgifter.
Ja, flygen över Atlanten är inte gratis.
63
« skrivet: november 15, 2017, 10:57:06 »
Att byta format vore f ö intressant. Personligen tycker jag matchspelskval (som i t ex EM senast) är riktigt skoj, men det har ju en del praktiska nackdelar kanske.
Jag gillar entry-system betydligt mer än match-system - men efter EPC tidigare i år så stöder systemet bägge varianterna.
64
« skrivet: november 15, 2017, 08:44:18 »
Finalen var bäst av fem. Det borde alltså ge två meningsfulla spel till?
Sammanfattning isf:
Nu: 4 + 17 = 21/25 = 84% Två scorer räknas: 8 + 17 = 25/25 = 100%
Om Josh bråkar om gräddfilerna så kan vi utöka finalträdet (det kostar dock schemalagd tid):
80 spelare; en eller tre gräddfiler. 96 spelare; en, två eller fyra gräddfiler. 112 spelare; två, tre eller fem gräddfiler. 128 spelare; noll, två, tre, fyra eller sex gräddfiler.
Observera dock att det blir ont om spel om vi kör 128 spelare utan byes...
65
« skrivet: november 15, 2017, 08:02:54 »
Hittade min budget för 2013. Observera att det är en budget, och alltså inte de slutgiltiga sifforna. De slutgiltiga siffrorna blev betydligt sämre, så jag fick sponsra lite på slutet. Observera också att 2013 var speciellt, eftersom vi hämtade spel från så långväga ställen som Malmö, Lund, Borås och Göteborg - vilket gav väldigt höga transportkostnader. Stockholm Open (som gick med vinst) fick också subventionera EPC och SM (som bägge gick med förlust). Budget, SO 2013, beräknat på 111 deltagare:Inkomster: Ca SEK 60,750.00 Utgifter: Ca SEK 41,803.38 Tröjor Heron-dagarna | 500:- | Certifikat | 1084.38 | Flyers/posters/banderoller | 4575:- | Transporter | 16000:- | Tröjor | 5950:- | Domartröjor | 206:- | Spelersättning | 3400:- | Skrivare | 466.67 | Elprylar | 395.33 | Flaggor | 1455:- | Pokaler | 3829:- | Mat till funktionärer | 3942:- | Budget, EPC 2013, beräknat på 192 deltagare:Inkomster: Ca SEK 108,600.00 Utgifter: Ca SEK 103,072.13 Certifikat | 1084.38 | Flyers/posters/banderoller | 3575:- | Lastbil | 24429.75 | Släp | 4600:- | Stadsbud | 21260:- | Tröjor | 17616:- | Domartröjor | 206:- | Spel | 13600:- | Elprylar | 395.33 | PA | 900:- | Flaggor | 776:- | Flaggor | 1455:- | Skrivare | 466.67 | Frasse | 2200:- | Hotell | 2370:- | Pokaler | 12367:- | Mat till funktionärer | 4371:- | Budget, SM 2013, beräknat på 176 deltagare:Inkomster: Ca SEK 94,500.00 Utgifter: Ca SEK 99,874.88 Certifikat | 1084.38:- | Elprylar | 395.333333333333:- | Skrivare | 466.666666666667:- | Banderoller | 6450:- | Lastbil | 24000:- | Diesel | 2501:- | Stadsbud | 18550:- | Tröjor | 9706:- | Spel | 14800:- | Frasse | 1619:- | Hotel | 1870:- | Mat | 5000:- | Pokaler | 8359:- | Spännband | 378:- | Receptionen | 2594.50 | Mixer | 2000:- | Övrigt | 101:- |
Edit: Stockholm Open hade, från åren 2005 till 2012, ca 5000:- i kassan. De gick åt 2013. Delar av det jag personligen fick stoppa in 2013 fick jag tillbaka när Stockholm Open 2014 (och/eller Swedish Open 2015 - minns inte riktigt) gick med vinst.
66
« skrivet: november 15, 2017, 02:34:26 »
Blixtsnabb inrapportering av Main till IFPA, bra jobbat! Men det verkar ha blivit något fel, för tgp ska väl inte vara 76%? Dvs alla poäng är betydligt lägre än tidigare SM.
Jag ska lägga in Classics nu (ville inte lägga in den förrän alla nya hade fått sin IFPA ID från main, för att minimera fel). Då ska jag även kika på om det går att göra nåt med TGP.
Ett väldigt lätt sätt att öka TGP: Räkna de två bästa scorerna på varje maskin istället för bara en. Finns redan inbyggt i systemet, och kostar 0 minuter i schemalagd tid.
67
« skrivet: november 15, 2017, 02:14:34 »
Blixtsnabb inrapportering av Main till IFPA, bra jobbat! Men det verkar ha blivit något fel, för tgp ska väl inte vara 76%? Dvs alla poäng är betydligt lägre än tidigare SM.
Jag ska lägga in Classics nu (ville inte lägga in den förrän alla nya hade fått sin IFPA ID från main, för att minimera fel). Då ska jag även kika på om det går att göra nåt med TGP. För övrigt kul att vara den enda utlänningen i hela tävlingen! /P
68
« skrivet: november 15, 2017, 02:08:17 »
Angående spelformat så finns det en del funderingar/önskemål. Kanske fler till slutspel, men om (säger om igen) vi i Sundsvall tar det så kommer PAL ha avgörandet i sina händer hos oss iallafall kring ev. ändringar kring antalet till slutspel etc.
Systemet har, teoretiskt sett, stöd för valfritt antal spelare till slutspel med valfritt antal byes. Vi har dock bara testat 8 utan byes, 16 utan byes och 64 med två byes i verkligheten. Men EPC bytte ju spelsystem helt i main, och det gick det också (om än med lite handpåläggning), så att köra 96 eller 128 till slutspel (med X byes) är nog inga som helst problem. Tumregeln är (normalt sett) ca 1/3 till slutspel. Om det går att göra eller inte är en schema-fråga, inte en system-fråga. Let's keep in touch. Regards /P
69
« skrivet: november 15, 2017, 02:01:09 »
Funderar på om man antingen i existerande app eller via en ny app skulle ha info + att man kan kalla på domare/mek genom den.
Önskemål noterat inför nästa version. /P
70
« skrivet: november 12, 2017, 02:15:20 »
Nu är samtliga slutspelsträd uppdaterade och klara inför morgondagen.
71
« skrivet: november 10, 2017, 18:55:59 »
ddddd: Du skrev inlägget kl 1655. Då var lottningen klar och slutlig.
Men jag rekommenderar att ni reloadar er spelarsida när det är dags att spela. Vid kvalgruppsbyten, om spel går sönder eller om något annat oförutsett inträffar, så kan era spel ha ändrats.
72
« skrivet: november 06, 2017, 19:41:43 »
Från IT-avdelningen kommer följande svar:
> Det som står under fliken "Kval", gäller det även U-16?
Main och classics är inställt på fyra spel, två försök på varje, den bästa scoren på respektive spel räknas. Dubbel är inställt på tre spel, två försök på varje, den bästa scoren på respektive spel räknas. U16 är inställt på fyra spel, fyra försök på varje, de två bästa scorerna på respektive spel räknas.
Arrangörerna får meddela om något av det ska ändras.
> Hur är det med kval i Classic? Lottning av spel, ensam eller två och två?
Spelen lottas automatiskt, på samma sätt som i alla andra divisioner.
Systemet lottar spelen så att det är möjligt att köra två och två (i samtliga divisioner). Om man sedan faktiskt kör två och två eller inte skiter systemet i, så länge resultaten kommer in. Men normalt sett kör vi bara två och två i main, och classics får folk köra som de vill när de har tid. Arrangörerna får meddela om de är av annan åsikt.
> 64 spelare vidare i Main och Classic?
Ja, det är för närvarande inställt på 64 spelare vidare. Det är konfigurerbart om man skulle vilja ändra. Normalt är att ca en tredjedel går vidare, så 64 känns lagom (åtminstone tills vi blir uppåt 400 deltagare och kan ändra till 128). Teoretiskt borde det även gå att köra 96 med byes, men det har jag aldrig testat.
> Hur ser slutspel ut i U16?
För tillfället är det konfigurerat för att åtta spelare går vidare till en enkel cupstege utan byes. Main: 64 vidare, två byes. Classics: 64 vidare, två byes. Dubbel: 8 vidare, inga byes.
Man vet aldrig hur många lag det blir i dubbel, blir det många kanske man vill ändra till 16.
73
« skrivet: november 06, 2017, 00:18:23 »
FYI: Nu finns det en automatisk spellottning inför slutspelet, vilket kortar ner tiden mellan kval och slutspel med 5-10 minuter.
74
« skrivet: oktober 31, 2017, 08:16:55 »
MCR: Jag tror att jag och INK listade ut var dina två timmar kom ifrån. De 16 bästa från kvalet fick ju två gräddfiler. De fick alltså vänta inte bara på lottningen, utan även på de två första slutspelsmatcherna. Den sammanlagda väntetiden för dem torde ha blivit minst två timmar. Det problemet berodde på bristfällig information. Schemat på hemsidan räknade inte med gräddfilerna, så det framgick inte att de spelare 17-32 och 1-16 hade längre paus än spelare 33-64. Även på flippersm.se ser det lite märkligt ut, så jag ska ta upp det med arrangörerna. En timme är en ganska lagom uppskattning över hur lång tid det brukar ta. Men tiden är svår att uppskatta, då alla de tre första punkterna kan diffa rätt mycket mellan olika år, beroende på hur bra det går. Det kan ta 45 minuter, det kan ta 1,5 timmar. Man kan förstås ta i och säga att det tar två timmar. Tar det sedan 45 minuter så hinner jag kanske t o m gå på muggen!
75
« skrivet: oktober 31, 2017, 04:26:38 »
MCR: Det går inte att snabba upp tiden mellan kval och slutspel så värst mycket.
I tur och ordning ska följande hända:
1. Sista kulan på sista spelet för sista spelare i kvalet rinner. Förhoppningsvis gör den det när den ska. 2. Vi går genom och dubbelkollar misstänkta entries från kvalet (t ex spelare om inte hunnit spela alla sina fyra spel etc). Det brukar ta ca 10-20 minuter. 3. Vi kollar vilka av spelare #33-64 som är närvarande. Om någon saknas ska det ju flyttas upp spelare från plats 65 och uppåt. Det brukar ta ca 30-45 minuter. 4. Vi lottar spelen för första omgången. Det brukar ta ca fem minuter.
Det tog inte två timmar i Borås, även om det nog tog mer än en timme. Det som tar tid är dock framförallt #3, och det spelar ju ingen roll hur många förtryckta papper vi har - vi kan ändå inte börja slutspelet förrän #3 är slutförd.
Vi kan dock spara fem minuter genom att automatisera #4 (vilket ser ut att bli klart innan SM).
Edit: Det går förstås att snabba upp tiden rejält genom en väldigt enkel åtgärd: Kör med WO-matcher istället för att flytta upp spelare. Det beslutet överlåter jag dock åt arrangörerna och communityn.
Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 117
|