Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - CKR
Sidor: 1 ... 41 42 43 44 45 ... 68
631
« skrivet: oktober 04, 2013, 01:54:10 »
Hur många lampor bytte du tillbaka till glödlampor?
Det där med att några lampor lyser vid uppstart är lite skumt. Så här skriver Marvin:
"An easy way to tell if the lamp matrix has a problem is to notice the controlled lamps right when the game is turned on. If any playfield lamps flash on right at power-on, there may be a problem with the ULN2803 driver chip. "
Fast du har ju bytt U11 (ULN2803) på Power-kortet, så frågan är ifall det är den som är problemet, men du hade väl socklat, så testa att byta U11:an igen.
632
« skrivet: oktober 01, 2013, 01:05:53 »
Du tror inte det kan ha varit så att du bara inte uppmärksammade problemet att två lampor lös samtidigt?
Vad för typ av LED är det du installerat? Inga non-ghosting antar jag.
633
« skrivet: oktober 01, 2013, 01:01:48 »
Ifall de läcker över borde ju inte GI vara något större problem, då den ju är av eller på.
Sedan kan du ju börja med att välja ut en enkel lampa att byta. Kolla i single lamp test vilken lampa som ytterligare tänds då denna aktiveras, byt till glödlampa och kör återigen single lamp test och se ifall problemet försvunnit.
634
« skrivet: oktober 01, 2013, 00:29:09 »
Här har du inläggen i text från google groups rec.games.pinball:
Good morning guys, I am in the process of installing LEDs in the inserts of my JD. I am noticing that in a lot of cases, two lamps are lighting now in single lamp test. I am sure the problem exists with incandecents, but it just isn't notieable. I can see the incandecents flicker where the LEDs are just staying all the way lit. Is there a fix to clean up a leaky lamp matrix?
Pardon me if my terms are incorrect, first time I've dealt with this issue.
Thanks!
----------------------
google is your friend. search "led flicker" and "led ghosting" for a couple thousand hits. read the first 2 or 3 and you'll get what you need.
----------------------
I think this is a different issue Joe. So the game is a JD. give us some examples of lamps that are "shadowing" eachother. You may have a row or column transistor issue, but let's get a bit more info before we go there. -- Chris Hibler - CARGPB #31
---------------------------------
I think the first step is to reinstall lamps and see if the problem remains. -cody
---------------------------------
I reinstalled the normal lamps, and the issue is gone. I have been in contact with Martin from pinbits, and he is going to work on getting an LED patched version of his Deadworld Mod ROM. Will let everyone know how things turn out!
635
« skrivet: oktober 01, 2013, 00:18:40 »
Kolla in det här (Jag hade inte riktigt fattat att det huvudsakligen var två lampor som lös istället för en, men jag begrep nu när jag såg filmen.): https://groups.google.com/forum/?hl=sv#!searchin/rec.games.pinball/lamp$20matrix$20two$20lamps/rec.games.pinball/sGVz-edeYEs/1NVsdsaWBVUJ Undrar ifall du inte skall installera tillbaka glödlamporna och se ifall problemet försvinner.
636
« skrivet: september 29, 2013, 23:22:55 »
Har du kontrollerat ordentligt så att du inte tryckt till något kablage/diod/lamphållarlödöra inblandat i lampmatrisen, så du får oönskad kontakt mellan rader/kolumner vid lamphållarna? Ifall du nu bytt till LED:ar och varit kring lamphållarna och grejat.
637
« skrivet: september 28, 2013, 00:08:00 »
Kortslutna dioder (Även felvända) brukar orsaka att flera lampor lyser då egentligen endast en lampa ska lysa, men det brukar ju inte vara hälften av lamporna som spökar.
Du behöver inte löda loss dioderna, men på 555 lamporna skall du montera bort lamphållaren från kretskortet innan du mäter. Svart mätspets på bandade sidan och röd på andra ska ge 0.4-0.6 V. Tvärtom skall inte ge något mätvärde.
638
« skrivet: september 27, 2013, 23:31:10 »
Mät den aktuella transistorn. Kolla att inga dioder lossat eller gått sönder i den kolumnen, eller i anslutning till den.
639
« skrivet: september 27, 2013, 23:29:41 »
Vad händer ifall du kör single lamp test?
640
« skrivet: september 27, 2013, 23:24:07 »
Nu måste väl BPO vara ur världen. Har ni gett några besked till radioprataren PQ som är så sjysst och tar tag i verksamheten?
641
« skrivet: september 27, 2013, 00:53:29 »
Då är det nog antagligen en av LM339:orna U16/U17. Läste precis att ifall en av dessa är trasig kommer en del av lampmatrisen ej att fungera.
642
« skrivet: september 22, 2013, 23:18:53 »
Q93 - Q100 är TIP107 Q101 - Q108 är TIP102
TIP102, TIP122-test: - Stäng av spelet. - Ställ multimetern i diod-läge. - Håll svarta mätspetsen metallörat på transistorn. - Håll den röda mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 V skall avläsas. - Håll sedan den röda mätspetsen mot mittbenet på transistorn, och du skall få signal (0). Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.
TIP107-test: - Stäng av spelet. - Ställ multimetern i diod-läge. - Håll röda mätspetsen metallörat (eller mittbenet) på transistorn. - Håll den svarta mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 V skall avläsas. - Håll sedan den svarta mätspetsen mot mittbenet på transistorn, och den röda på metallörat, och du skall få signal (0). Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.
Fast att ungefär hälften av dessa skulle vara trasiga känns inte så troligt, men mät och kolla.
643
« skrivet: september 20, 2013, 02:14:47 »
Jag gissar samma som LOP. Q23 verkar vara den drivande transistorn till den flashern, och det är en TIP122.
TIP102, TIP122-test: - Stäng av spelet. - Ställ multimetern i diod-läge. - Håll svarta mätspetsen metallörat på transistorn. - Håll den röda mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 V skall avläsas. - Håll sedan den röda mätspetsen mot mittbenet på transistorn, och du skall få signal (0). Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.
644
« skrivet: september 19, 2013, 21:25:10 »
6 inlägg upp har du svaret.
645
« skrivet: september 19, 2013, 09:34:29 »
Ett rätt smidigt sätt att kontrollera ifall det ligger någon switch och tjuv-reggar, är ju att gå in i service-menyn och titta på switch edges, då plingar det ju ev. till utan att du påverkat någon switch och sen står det skrivet vilken som är den sist påverkade givaren.
Sidor: 1 ... 41 42 43 44 45 ... 68
|