Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Grandelius
Sidor: 1 ... 43 44 45 46 47 ... 101
661
« skrivet: juli 05, 2005, 14:12:26 »
Den här bilden må ha flipprar, men fortfarande inga knappar ju! Och nog ska det väl vara någon form av kåpa på den där magnetprylen?
Jämför man den nya och gamla bilden ser man att själva kabinettdelen måste vara exakt densamma (samma vinkel, datorrenderat kanske?). Däremot verkar det vara ett helt nytt foto av spelplanen. Mycket trixat med andra ord.
Bara att vänta på nästa uppdatering! :-D
662
« skrivet: juli 04, 2005, 17:29:03 »
Replicant: Kanske är det så enkelt. Jag kanske började inbilla mig att det var gummit det var fel på när jag hade misslyckats med den där drop catchen fast det egentligen var något annat. Men studsigt verkade det! :-)
663
« skrivet: juli 04, 2005, 14:46:34 »
Jo, visst känns det subjektivt när en kille som precis köpt in ett NIB-spel ger det 9 av 10! :-D
Hursomhelst är det alltid kul läsa sådana här rapporter, och det lilla jag testat av Sopranos måste jag hålla med om var kul.
Jag spelade några omgångar Sopranos i fredags (för andra gången), och det gick väl rätt uselt måste jag säga. Men det jag slogs av då var hur studsiga jag tyckte flipprana var, mycket studsigare än jag är van att svarta gummin är (och jag minndes att de var första gången jag testade...). Kanske var det min allmänt dåliga spelkänsla som spökade, men när jag till exempel skulle försöka mig på en drop catch (jo, jag börjar så smått få koll på det där nu), slutade det i en snopen studs från höger flipper rakt ner i mitten. Är det bara jag, eller är Stern allmänt studsigare?
664
« skrivet: juni 29, 2005, 13:57:53 »
Kan ju kanske vara coil stoppet som är nedslitet också. Men då brukar den väl inte fastna uppe så länge? Men att bygga om flipprarna är nog ett bra tips. Ett rebuild kit, eller snålvarianten coil sleeve, coil stop och bussning.
665
« skrivet: juni 29, 2005, 10:29:06 »
:-D
Tänk, PLD lyckas efter så där 15 år släppa sin vanliga layout, och vilken väljer han då? :-) Det mest "Lawloriga" verkar annars vara den där mysko magnetkonstruktionen vid outlane...
Jag tycker ändå spelet ser rätt okej ut (utseendemässigt) för en gångs skull. Inte direkt vackert kanske, men ganska rätt till temat. Det spännande med det hela är att vi fortfarande bara kan spekulera i hur Grand Prix-versionen kan se ut. Enligt Pinballnews ska den ju ha artwork av Kevin O'Connor fast det är John Youssi som gör Nascar.
666
« skrivet: juni 28, 2005, 22:27:19 »
Den funktionen finns ju redan här. Läs mer i den här tråden.
667
« skrivet: juni 20, 2005, 22:52:51 »
Låter ju som en dröm. Men problemet lär som sagt ligga i hur folk ska förstå regler och sådant. Men kanske kan det gå med bra kommentatorer (ingen Robert Pärlskog här inte) och en "Studio: Flipper-SM" eller något sådant där allehanda regler och strategier diskuteras och analyseras, så att folk får grepp om det hela inför matchen.
Börjar man TV-sända kan man dessutom säkert få in fetare sponsorer, och så är karusellen igång ordentligt. :-D Frågan är bara hur man skulle sälja in konceptet till någon TV-kanal från början...
668
« skrivet: juni 16, 2005, 15:40:42 »
Grattis iceman! Kul att det blev ett Sopranos.
Flippy: Det Sopranos jag har sett hade i alla fall också de där silvriga listerna. Tyvärr var de lite hafisgt ditsatta, så det såg inte så bra ut.
669
« skrivet: juni 15, 2005, 14:08:17 »
Känns som att det nästan vore enklare att räkna upp vilka spel som inte har videomode.
Ett bortglömt är i alla fall Congo (som vanligt). Det har väl ungefär ett och ett halvt videomode. Dels det riktiga videomodet där man ska undvika stenar och flodhästar och sådant, dels Mine Shaft där man ska välja dörrar och försöka hitta diamanter.
Fish Tales har ett så vitt jag vet. Sedan kan man ju kanske räkna in rouletten på WD...
670
« skrivet: juni 12, 2005, 12:58:59 »
Jo, visst blir det jobb att porta programmen, men Apple hävdar i alla fall att det inte ska vara alltför svårt om man har gjort det i deras egna utvecklarmiljö Xcode. Enligt vad de visade skulle det i princip bara vara att välja x86 eller PPC när man kompilarar. Dessutom kan man välja både och för att få ett universellt program för båda plattformar. Jag har ju aldrig programmerat, så jag vet inte om det verkligen är så enkelt men det borde i alla fall vara betydligt mer smärtfritt än övergången till OS X. De hävdade i alla fall att det stora progrmmet Mathematica hade portats på två timmar.
Att Darwin funnits för x86 har väl varit känt länge (eftersom det bygger på öppen källkod). Men Jobs hävdade faktiskt att alla versioner av OS X har funnits för x86. I och med att han påstod att den levt ett "hemligt dubbelliv" antar jag att man kan utesluta att det bara rörde sig om Darwin. För det var ju som sagt inte så hemligt.
Den största faran jag ser med x86 är nog att det blir så pass mycket enklare att köra PC-program, att det lär bli svårt att göra något mer processorbyte om man vill. För då försvinner ju en av de nya fördelarna.
671
« skrivet: juni 10, 2005, 15:29:55 »
Jackbot har jag aldrig spelat, så det ska jag inte säga något om. WD däremot. Hur det är som hemmaspel vet jag inte, men det var ju å andra sidan inte frågan :-)
Jag tycker WD är ett riktigt trevligt spel. Har man svårt att acceptera slumpen är det väl inte mycket att hurra för, men tycker man som jag att slump kan vara rätt kul så ser jag inte vad som är problemet. Många skott på spelplanen är sköna och det finns kul modes att spela. Man spelar rätt länge på det, vilket kan vara en fördel om man är lite tafflig på att spela, men kanske en nackdel om man är bra och spelar sig uttråkad. Sammanfattningsvis är det ett opretentiöst spel, inget för flipper-finkulturen, men väl ett bar spel om man bara vill ha trevligt. Ska man ha det hemma och spela varje dag kan jag dock tänka mig att det blir lite tjatigt. Det är inte heller något millimeter-rättvist spel för tävlingar.
Barry Oursler lyckas alltid med att uppfinna nya slumpmoment i spelplansdesignen. På WD är det "hissen", där det är helt omöjligt att sikta sig till rätt mål. :-) På JY antar jag att det får motsvaras av rivningskulan, men visst kanske det gick över styr på Popeye när sakerna man ska träffa är dolda (har inte spelat det, men så vitt jag förstått är det så).
Att Barry Oursler ligger bakom JY är dock enbart en merit i min bok. ;-)
672
« skrivet: juni 08, 2005, 00:50:16 »
Hehe. När man vill fördjupa sig i gamla minnen är Apple history en bra sida. Här finns varje modell av Apples datorer listade med massor av information. Får inte riktigt ihop det med LC:n och informationen där, men på ett eller annat sätt går det säkert. Sedan ska man ju komma ihåg att de flesta system säkert kan hackas för att fungera på äldre datorer om man nu vill det. OSX bygger ju på NeXTstep, som började utvecklas i början på 90-talet. Med andra ord borde det gå att skala av det och modifiera lite för att kunna köras på någon av de första PowerMacarna.
673
« skrivet: juni 07, 2005, 18:34:40 »
Gummits färg påverkar framförallt studsigheten. Vita och röda gummnin brukar vara väldigt studsiga, medan svarta är mer moderata.
En sak jag funderat på ett tag är hur det är med de mer ovanliga blåa gummina? Är de också studsiga? Består de kanske av färgat vitt gummi?
674
« skrivet: juni 07, 2005, 17:22:34 »
Du har helt rätt. Det är en stor styrka att kunna tänka om så radikalt. De har verkligen hoppat på ett tåg som få kunnat förutse. Visst har det gått rykten om liknande saker förut, men de har oftast kommit från PC-folk som vill kunna köra OSX på sin dator. Nu har de visat att de inte heller har en överdos av stolthet, utan kan ta beslut som leder till de bästa produkterna. Värt att påpeka är ju faktiskt att Apple gjort en liknande övergång tidigare, när de bytte 68k mot PowerPC. Men det unika i det här är ju att de går över till den processor som ärkerivalen PC alltid använt. Problemet i det här läget verkar för Apple vara att folk blir skeptiska till att köpa nytt under övergångsperioden. Vilket är ganska knäppt, eftersom man som användare knappast påverkas av detta, och de nya programmen länge kommer ha dubbelt stöd för båda plattformar. Vill dock rätta ett litet faktafel: Detta kunde köras på den första maskinen i familjen; Macintosh Classic. Mac Classic var inte den första Macen, utan kom så sent som 1990 (även om de på många sätt var rätt lika). Den första Macen kom 1984 och hette kort och gott Macinosh. Den kunde inte heller köra system senare än 3.5 eller något sådant. Har nyligen suttit och slitit mitt hår framför en gammal Classic där hårddisken uppenbarligen är slut. Måste leta rätt på en ny :-) Däremot håller jag med om att de har ett imponerande bakåtstöd (även om somliga ibland hävdar motsatsen), framförallt genom att man alltid kan köra gamla program. Jag kan till exempel köra Photoshop version 1.0 på min G5:a med senaste versionen av OSX. Detta bakåtstöd kommer med de nya processorerna fortsätta att upprätthållas med en teknik som kallas Rosetta.
675
« skrivet: juni 07, 2005, 14:11:51 »
ZeeDee: Kärnan i OSX, Darwin, är UNIX-baserad. Det har dock inte inneburit att OSX har gått att köra på x86. Men som sagt har Apple hela tiden utvecklat OSX för x86 bara "utifall att". iceman: Det är inte riktigt så enkelt. För det första ska man komma ihåg att Apple nyligen låtit utvecklare gå igenom en stor övergång till OSX. Att i ett sådant läge ta steget och byta processor är ganska vågat. Att byta till Intel har dessutom varit skrattretande tanke i Macvärlden i många år. Minns till exempel denna klassiska reklamfilm, där Apple vidbränner en Pentium II. Apple har också länge ordat om MHz-myten, att MHz inte är allt, utan att det handlar om hur effektivt processorn arbetar. Något som PowerPC-chipet har ansetts vara bättre på. Givetvis väger det faktum att Intel verkligen kan leverera (vilket IBM haft stora problem med), och dessutom är billigare tungt. Men samtidigt har PowerPC setts som framtiden. Alla nya spelkonsoller använder till exempel denna processor. Många hävdar dock att alla dagens processorer är så bra att det kräver djuplodande programmering för att kunna utnyttja skillnaderna. Mac har alrdig varit så lik en PC som den kommer bli med x86-processor. Den enda skillnaden kommer vara moderkortets uppbyggnad och datorns firmware. Jag är inte en sekund tveksam kring att den kommer funka precis lika bra som alla andra Macar (och oerhört mycket bättre än alla PC jag testat), men visst känns det konstigt.
Sidor: 1 ... 43 44 45 46 47 ... 101
|