Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Grandelius
Sidor: 1 ... 44 45 46 47 48 ... 101
676
« skrivet: juni 06, 2005, 22:35:36 »
Apple har i dagarna utvecklarkonferens, och har precis avslöjat det otroliga. Alla Mac-datorer från och med 2007 kommer använda Intels x86-processorer (Pentium och liknande) istället för de nuvarande PowerPC-processorerna. OS X har tydligen hela tiden portats för x86 i smyg, och att porta program för de nya Macarna ska tydligen inte alls ta lång tid.
Jag bryr mig i princip inte om vilken sorts processor det sitter i datorerna, så länge helheten funkar bra, men det är klart att det känns konstigt. Jag har egentligen inte så stor koll på hurprocessorarkitekturen påverkar. Apple brukar ta ordentligt övervägda beslut, så det är säkert vettigt. Det som oroar mest är om folk kommer kunna hacka OS X så att det kan köras på PC. Då kommer skillnaden mellan Mac och PC framstå som så liten att det blir väldigt svårt att försvara Mac bland PC-folk.
Fördelen kommer naturligtvis vara att det lär bli lättare att köra eller porta nischade Windows-program (PinMAME t ex).
Vad säger programmeringskunniga? Hur drastiskt är det här egentligen?
677
« skrivet: juni 05, 2005, 12:46:07 »
Bra! Då är jag med :-) Men går åsikterna verkligen isär så mycket kring SWE1? Har aldrig hört någon argumentera för det spelet...
678
« skrivet: juni 05, 2005, 12:05:14 »
Nä nu! Inte nämna JY i samma mening som NGG och SWE1! :-( Trodde vi var på samma sida i det här fallet iceman! :-P
Tror för övrigt inte det är Stern-faktorn som gör att folk tycker illa om Elvis. Som du själv säger finns det ju olika bra spel från samma tillverkare. Och olika personer gillar olika spel.
679
« skrivet: juni 04, 2005, 12:38:49 »
Jag tar och citerar första inlägget i den här tråden: Tänkte starta en liten tråd med flipper-"sightings". Typ flipperspel som dyker upp på TV, filmer, tidningar mm mm.
Hittils har det ju inte stått så mycket om tidningar, men det kan ändå vara värt att påpeka att det då och då dyker upp flipperspel i Kalle Anka-tidningen. I senaste numret spelar han ett spel som heter "Kapten Stjärnskutt och Venus-vidundren" :-D Det figurerade även ett flipperspel i en serie tidigare i våras, men jag kan inte ta reda på vilket nummer just nu. Det roliga med dessa tolkningar av flipperspel är att de nästan alltid ser helt vansinniga ut. Det märks att det nog var länge sedan tecknaren spelade något flipperspel. Antagligen motsvarar det folks allmänna bild av ett flipperspel.
680
« skrivet: juni 01, 2005, 13:23:22 »
Hehe, kan säkert stämma :-) Men jag gissar att den listan var för alla spel tillsammans? Och kanske upptäckta vid olika tillfällen? Här är ju i alla fall tanken att man ska fylla i för varje spel. Givetvis ska man ju kunna fylla i flera fel samtidigt. Känns raderna för få för det? Men för att tydliggöra kanske man borde skriva "Felet/felen", istället för bara "Felet"?
ACE: Jo, kanske låter det lite konstigt. Men det jag vill ska vara tydligt är om felet påverkar spelet på ett sådant sätt att det kan gå sönder mer om det fortsätter (givetvis finns det inget som förhindrar att man fyller i båda rutorna). Till exempel om displayen är trasig eller något viktigt gummi lossnat. Vad vore det bästa sättet att uttrycka det på?
681
« skrivet: maj 30, 2005, 20:20:34 »
Finns det möjlighet att få ihop en lista på den hjälp som behövs, så kan nog många anmäla sig redan nu. Det där tror jag också är vettigt. Så fort fort det finns lite ordentligare planer kring SM är det nog bra om det postas här på forumet vad som behövs hjälp med. Det borde bli lättare både för de som ska planera och de som vill hjälpa till. Om man ska diskutera förbättringar från förra året kanske man ska lyfta upp sidotävlingarna. Det vore roligare om dessa är lite mer arrangerade. Det borde ju också kunna vara något man kan lägga ut på andra personer än de som planerar själva SM, för att dela upp bördan lite.
682
« skrivet: maj 30, 2005, 20:11:04 »
Nu har jag fått en stund över för att slänga ihop några felanmälningslappar. Det bygger på min idé om att ha en lapp som man lämnar till spelstället och en som man tejpar på spelet (glaset, förslagsvis). Givetvis kan man använda bara den ena delen, men det torde få bäst effekt om båda används. Jag har lagt upp det första utkastet: Version att lämna in och version att tejpa (två per sida). Nu vill jag höra kommentarer och idéer kring hur den kan förbättras. Både kring formuleringar, om något är överflödigt, otydligt eller bör läggas till, men även till exempel hur lätt den är att fylla i. Eller andra viktiga saker som typsnittsval etc. :-) Vore även kul att höra åsikter från utställares synvinklar. EDIT: fel på länkarna
683
« skrivet: maj 28, 2005, 17:21:10 »
Riktigt stiligt var ordet. Hur lång tid tar det att producera varje knapp? Hur är möjligheten till massproduktion?
Lite överkurs för min del (speciellt eftersom det är ett gott betyg att de inte märks... :-P), men visst är de häftiga. Fast jag måste säga (utan att verka bakåtsträvande...) att jag alltid har gillat stilen på flipperknapparna.
684
« skrivet: maj 28, 2005, 16:55:01 »
Är det inte oroväckande svagt intresse för den här tråden? Till en början måste det ju finnas folk som vill engagera sig. Tycker ju ändå inte att det borde vara så svårt att motivera sig för en sådan sak. Hur ser intresset ut från de som har arrangerat tidigare? Jag hjälper gärna till med allehanda praktiska göromål, men har kanske lite svårt att delta i någon arrangörsgrupp, eftersom jag inte direkt bor i flippersveriges centrum.
Hoppas det blir något av det hela, för de flesta håller väl ändå med om att SM är väldigt kul!
685
« skrivet: maj 24, 2005, 21:07:26 »
Tack! Har ju persienner, men det känns liksom lite fel att mörklägga helt bara för en sådan sak. Idén med filt får det nog bli. Då borde väl en vit filt vara det smartaste? Eftersom vitt reflekterar ljus tänker jag. Att det inte ser så kul ut får man tåla. En filt går ju att vika ihop snyggt när man vill att det ska se bra ut. Bra tips!
686
« skrivet: maj 24, 2005, 14:24:41 »
Nu verkar det ju åtminstone vissa dagar som att sommaren närmar sig, och har man då som jag sina flipperspel stående vid ett fönster kan man tänka sig att det finns viss risk för solblekning. Och det kan ju vara en onödig värdeminskning känns det som. Vilket är det effektivaste skyddet mot solblekning? Finns det något spelciellt tkydd för detta? Ska man hänga för något på fronten av spelet (som i mitt fall är den utsatta delen), eller är det helt enkelt den urtråkiga lösningen med neddragna persienner som gäller? Detta borde väl kunna vara ett problem som fler ställts inför kan man tycka?
687
« skrivet: maj 22, 2005, 01:32:21 »
Wow! Grattis! Det är verkligen häftigt att Sverige är en så bra flippernation.
Har inte riktigt förstått upplägget, men jag önskar alla kvarvarande Svenskar lycka till i de återstående tävlingarna!
688
« skrivet: maj 21, 2005, 12:56:20 »
Nu har jag också fått chansen att testa Sopranos. Vi ska komma ihåg att jag allt som oftast brukar ge positiva omdömen om nya spel, men jag säger ändå att, ja, jag gillade det. Visserligen var det fulare än jag förväntat mig, spelplanen var inte plottrig på sama medvetna sätt som CP, utan mer omedvetet, och jag gillar varken kabinett eller backglass heller. Jag har väldigt dålig koll på reglerna, men det jag gillar med spelet var att det inbjuder till att man vill lära sig reglerna. Man stiger snabbt i "rank", vilket gör att man vill se till att stiga ännu mer. Eftersom det verkligen märks att man kommer vidare i spelet redan från början (även om man som jag spelar rätt halvtaffligt) vill man hela tiden lära sig mer och komma vidare i spelet. Jag tror att de har lyckets med att göra ett spel som fungerar på både nybörjare och erfarna. Att det sedan är en lite uttjatad layout får man väl ta då, men det visar i alla fall att Stern inte tappat greppet. Fisken var ju faktiskt mycket mer diskret än den verkade på det här exemplaret (Flipperkonditoriet) var dessutom den talande käken avstängd eller ur funktion. Det var knappast någon nackdel.
689
« skrivet: maj 19, 2005, 23:29:52 »
Det här är klart intressant att fundera över. Det ligger en hel del i det här med att för mycket information bara gör saken ointressant.
En idé som precis slog mig är att man skulle kunna dra igång någon form av kampanj baserad kring en hemsida. Då kan man istället för att lappa med långa texter som lätt går att avfärda istället ha små korta påståenden, typ "du tjänar på att hålla spelet i skick" följt av en stilig webbadress. Då kan förhoppningsvis utställaren bli nyfiken (åtminstone om man får det hela att se lite spännande ut :-)), kolla in sidan och väl där är han (eller hon) antagligen mer öppen för vad som skrivs. Om man sprider det över spelställen i hela landet kanske det kan ge resultat?
I nuläget ser det ut som jag kommer ha alldeles för mycket fritid i sommar, så kanske kan jag lyckas få ihop något sådant. Men i sådana fall lär jag behöva hjälp med att författa bra och sakliga texter.
Eller verkar det bara överambitiöst?
690
« skrivet: maj 19, 2005, 23:14:22 »
Tycker man så där om fotboll är det faktiskt lite fascinerande att man kan gilla flipper :-)
Spelet såg dock ut att vara i mycket fint skick.
Sidor: 1 ... 44 45 46 47 48 ... 101
|