Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - CKR

Sidor: 1 ... 46 47 48 49 50 ... 68
706
Flippersnack / Spelpass på Liseberg
« skrivet: april 24, 2013, 00:13:28 »
Som stötts och blötts tidigare, så kan man inte förvänta sig att utställda spel ska vara i samma skick som hemmaspel.
Sen tror jag nog att så här i början på säsongen kommer det alla gånger finnas flipperspel som är i helt ok skick.
Jag spelade en hel del ACDC Premium förra våren på Liseberg och det fanns inget att anmärka på det då.

707
Flippersnack / Spelpass på Liseberg
« skrivet: april 23, 2013, 01:04:37 »
Fick idag höra att Liseberg kommer att köra en special i spelhuset under flera söndagar i maj och juni. Dvs. hela spelhuset kommer att ställas på freeplay (Förutom utbetalningsapparaterna då.) och för 90 riksdaler kan du köpa ett spelpass och spela så mycket du orkar under en hel söndag. Exakt vilka söndagar det kommer att bli visste inte killen på rak arm, men jag ska försöka återkomma om detta.

708
Hårdvara / Corvette reset-loop
« skrivet: april 21, 2013, 15:54:49 »
Glapp känns ju inte så troligt, då det brukar visa sig i att någonting plötsligt inte fungerar alls, för att plötsligt börja att fungera igen, osv. Men inte direkt med någon jämn cykeltid.
Nej, gör du som ARE säger och byt BR2 och C5.

Vill minnas att ett spel jag hade med reset-problem, höll på precis på det sättet.

709
Hårdvara / Check Switch 55 Opto B.L. Popper
« skrivet: april 21, 2013, 02:04:38 »
Jag borde väl ha skrivit något om switchen också.

Då inte switchar påverkats på ett tag får man felmeddelande att man skall "Check switch...", ifall man under spel eller i test sedan påverkar switchen och den fungerar så försvinner detta felmeddelande.
Jag antog att spelet trodde det var fel på switchen p g a att spolen inte slår, men det skulle kunna vara problem med switchen också.
För att kontrollera switchen så gör du på följande sätt:
Tryck på "Begin Test"/Enter-knappen
 - Tryck "Enter" igen.
 - Stega med +knappen tills du kommer till T.Tests
 - Tryck "Enter".
 - Tryck "Enter" igen på "Switch edges".
 - Påverka sedan switchen och se ifall detta registreras.

Titta sedan också så att inga kablage släppt i lödningarna på den aktuella switchen.

710
Hårdvara / Check Switch 55 Opto B.L. Popper
« skrivet: april 21, 2013, 01:38:52 »
Hej Mange och välkommen hit.

Troligen inte värre än att kablaget lossat från lödörat på spolen som skall skicka tillbaka kulan på spelplanen igen, men här är en liten lathund för när en spole inte slår:

1.   Kontrollera att ingen kabel släppt från lödöronen.
2.   Kontrollera aktuell säkring.
3.   Kontrollera att spolens lindning ej släppt från något av lödöronen.
4.   Kontrollera ifall spolen slår i spoltestet.
5.   Mät ifall spolen har spänning fram.
- Ta ur kulor och ställ upp spelplanen.
- Sätt på spelet i attract mode. (Kom ihåg att ha stängd myntlucka på WPC 1993 och framåt.)
- Ställ multimetern på VDC.
- Håll svarta mätspetsen mot jord. (Sidorails, jordfläta.)
- Håll röda mätspetsen mot det ena lödörat. 20 - 80 VDC skall avläsas.
- Håll sedan den röda mätspetsen mot det andra lödörat. Även på detta öra skall du avläsa 20 - 80 VDC.
Ifall det enbart är spänning på ena lödörat, så är lindningen av någonstans, och spolen måste bytas.
6.   Kontrollera ifall spolen slår genom att jorda spolen med spelet igång:
- Ta ur kulorna och ställ upp spelplanen.
- Starta spelet. (Se till att myntlucka är stängd WPC 1993-.)
- Anslut spolens lödöra som skall till jord, mot något jordat i kabinettet. (Sido rails, jordflätor osv.) Lödörat till jord är det med endast en kabel ansluten (ofta brun). På flipperspolar med tre lödöron är det det mittersta örat som gäller. När örat jordas skall spolen skicka iväg plungern, ifall det nu finns spänning fram till spolen. (Och denna fungerar.)
Var försiktig så man inte jordar spänningssidan på spolen, detta kommer resultera i reset och ev. brunnen säkring. Slår spolen vid detta test, är det troligen en trasig transistor eller brott på jord fram till spolen.
7.   Kontrollera TIP36 och/eller TIP102 transistorerna som driver spolen.
Ett snabbt sätt att kontrollera TIP102:an: (Får ej göras på TIP107 och TIP36.)
- Spelet på, och tryck en gång på ”Test mode”. (Se till att myntlucka är stängd WPC 1993-.)
- Leta reda på transistor som driver aktuell spole i manualen.
- Håll den ena mätspetsen mot jordflätan i backboxen.
- Sätt momentant den andra mätspetsen mot transistorns metallöra.
Slår spolen så är TIP102:an trasig (kortsluten), och måste bytas.
De flesta TIP102:or har en för-drivare som i så fall också bör bytas.
En anledning till att transistorn gått sönder kan var avsaknad av eller öppen spol-diod. Kontrollera även denna vid byte av transistor.
Skulle den inte slå, så är det troligen brott på jord fram till spolen. Försök att hitta brottet genom att ringa jorden från lödöra och bakåt.
(Se även TIP102-test med avslaget spel nedan.)
8.   Kontrollera för-drivar transistorn.
9.   Byt kontroll-chipet 74LS374.

711
Hårdvara / Fått DMD strul efter säkringsbyte
« skrivet: april 19, 2013, 03:06:21 »
Ta en titt på LED och mät på testpositioner.

Här har du lite vägledning:

CPU:
Power-ON LEDs:
D19/LED201: Vid påslagning skall denna lysa i 3 sek, (1 sek på WPC-95.) och sedan slockna. (Så länge denna lyser kan inga spolar spänningsättas.)
D20/LED203: Efter D19/LED201 slocknar skall denna börja att blinka och fortsätta med det tills spelet stängs av. (Visar att CPU:n arbetar.)
D21/LED202: Skall lysa hela tiden. (Visar att CPU:n är spänningsatt med 5 VDC.)

Felkoder på D20/LED203:
Ifall inte denna blinkar kontinuerligt, betyder koderna följande:
En blinkning: U6/G11 CPU game ROM är trasig.
Två blinkningar: U8 CMOS RAM chip är trasigt.
Tre blinkningar: U9 WPC custom chip är trasigt (pre WPC-S), eller G10 Security PIC chip är trasigt (WPC-S och senare)

WPC-S och tidigare Driver Board LEDs:
LED1/TP3: Visar att kortet ger +12 VDC. Skall hela tiden lysa. 12 VDC används till switch-matrisen.
Ifall denna är släckt, kontrollera säkring F115. Är denna brunnen, så byt den. Brinner den av direkt vid uppstart, är det ofta U20-chipet (ULN2803A) som måste bytas. (Sockla ifall det inte är gjort.)

LED4/TP2: Visar att kortet ger +5 VDC. Skall alltid lysa. Ifall denna ej lyser kommer spelet ej att boota upp.
Ifall denna är släckt, kontrollera säkring F113. Eller likriktarbrygga BR2 och kondensator C5.

LED5/TP7: Visar att kortet ger +20 VDC. Skall normalt sett lysa. Används till flashers. Slocknar då myntluckan öppnas på TZ och senare spel.
Ifall denna är släckt kontrollera myntlucka och säkring F111. Eller likriktarbrygga BR4 och kondensator C11.

LED6/TP8: Visar att kortet ger +18 VDC. Skall normalt sett lysa. Används till lampmatrisen.
Ifall denna är släckt, kontrollera säkring F114. Eller likriktarbrygga BR1 och kondensatorer C6 & C7.

LED7/TP1: +12 VDC oreglerat. Används till opton, motorer, reläer, DMD:er osv. Skall alltid lysa.
Ifall denna är släckt kontrollera säkring F116. Eller likriktarbrygga BR5 och kondensator C30.

TP6 (Ingen LED): +50 VDC. Används till spolarna.
Ifall det inte finns spänning här kontrollera säkring F112 och sedan F101, F102, F103, F104 & F105. Eller likriktarbrygga BR3 och kondensator C8.

LED2: Inte alltid installerad. Sensor hög/låg linjespänning. Normallt sett på, men blinkar med lamporna på spelplanen.

LED3: Inte alltid installerad. Sensor hög/låg linjespänning. Normallt sett av, men blinkar med lamporna på spelplanen.


712
Hårdvara / TAF flipper-säkring
« skrivet: april 18, 2013, 00:22:55 »
Stackare, men det där kan nog inte vara något annat än en kortsluten diod (1N4004) på en av de två vänstra flipperspolarna.
Det finns ju två dioder på varje spole, och du kan nog tyvärr inte mäta ifall de är kortslutna utan att löda loss ena ändan av dioden.
Du borde kunna kolla ifall det är den övre eller undre flipperspolen genom att bara påverka den ena delen av flipperswitchen åt gången.

713
Köprelaterat / Nätbutiker
« skrivet: april 17, 2013, 00:06:16 »
Det kommer en pdf-faktura inkl. frakt efter det att de räknat ihop vikt och storlek. Du kan inte se det innan du beställer. Det finns redan en del trådar om att detta inte är särskilt bra, men det är enligt Ole på P4P ändå det bästa sättet att lösa det på.

Ifall du skriver att du vill ha det som oförsäkrat kuvert brukar det inte bli speciellt dyrt. 56 NOK betalade jag tydligen för 242 gram enligt en tråd jag hittade från förra året. Skall du beställa stora tunga saker sticker ju förstås frakten.

714
Flippersnack / Bord??
« skrivet: april 13, 2013, 17:39:00 »
Bord tycker jag passar rätt bra till dom gamla pling-plong spelen. De lutar ju ungefär lika mycket som ett bord på en uteservering. ;)

715
Hårdvara / Switchproblem Monster Bash
« skrivet: april 11, 2013, 23:53:37 »
Kolla in filmen längst ner på den här sidan.

http://pinballrehab.com/1-articles/solid-state-repair/repair-guides/146-switch-matrix-theory-and-troubleshooting

Det är nog rätt troligt att någon diod är kortsluten i något av hörnen ifall du ritar upp en rektangel i switchmatrisen.

716
Hårdvara / CFTBL PAID lyser ej
« skrivet: april 11, 2013, 22:33:27 »
Inga problem.
Skönt att det löste sig för dig.

717
Hårdvara / CFTBL PAID lyser ej
« skrivet: april 06, 2013, 20:33:42 »
Nåt spök har du ju, men det kan ju inte gärna vara alla dessa TIP102or som är trasiga.

Hur var det med den trasiga lamphållaren till "Admit one"?
Har du bytt den?

718
Hårdvara / CFTBL PAID lyser ej
« skrivet: april 06, 2013, 04:37:05 »
Jag tittade lite i manualen och såg att de lampor som strular alla är av typen 555, dvs. kretskortsmonterade. Det innebär ju att det inte känns som att kortslutning på ledare eller i lamphållare är så troligt på dessa, men däremot skulle du ju kolla på de angränsande ställena i  matrisen. "Admit one", "Specials", "Left Jet" och "10 millions".
Har du mätt igenom de Q97 och Q98 (TIP 107:or), samt Q83, Q86-Q90 (TIP102:or)?

Felvänd diod någonstans kan också spöka till det.

Har du bytt den trasiga lamphållaren på "Admit one", och hamnade dioden i så fall åt rätt håll?

719
Hårdvara / CFTBL PAID lyser ej
« skrivet: april 04, 2013, 03:04:49 »
Byt den som visar för mycket. Var det sista S:et?

720
Hårdvara / CFTBL PAID lyser ej
« skrivet: april 03, 2013, 02:18:20 »
Har du kontrollmätt lampdioderna enligt punkt 3 i andra inlägget ovan. Detta gäller även dioderna på KISS-lamporna.
Det kan också vara kortis mellan ledare eller i lamphållare.
Felet ligger antagligen där matrisen övergår från att inte fungera till att fungera. Dvs. sista S:et i KISS känns som ett bra ställe att börja mäta på, och mät sen vidare på D:et i PAID.

Sidor: 1 ... 46 47 48 49 50 ... 68