Lite snabbt snickesnack om TNG följer:
Höger loop tänder och låser bollar. Lås tre bollar för multiboll. Det går även att låsa bollar i sidorampen och Neutral Zone, men det enklaste skottet är ändå högerloopen som garanterat alltid funkar.
Vid start av multiboll matas en kula till vänster kanon. Se till att pricka Start Mode hålet! Om du träffar får du ett försök på en 2X och därefter en 3X. Varje träff ökar jackpotvärdet med 10M! Missar du en gång börjar själva multibollen. Träffarna här kan vara mycket viktiga... om du sätter alla tre, är din 3X jackpot värd 90M mer rätt av!
Under multiboll, skjut Start Mode hålet för 1X, 2X och 3X jackpottar (i den ordningen). Eftersom skurkborgarna (eh, inget politiskt menat) skjuter på enterprise så går skölden ner. Detta meddelas väl via tal. "Shields at 50%" osv. Skjut vänster loop och därmed spinnern för att öka sköldarna. Om sköldarna går ner till 0% släcks jackpotten och du måste skjuta vänster loop för att kunna plocka jackpots igen.
Bumprarna ökar alltid jackpotvärdet, även när du inte har multiboll igång.
Jag är inte helt säker på hur TNG funkar i tournament mode. I vanligt läge kan man välja "lock ball" två gånger på skillshot (egentligen ingen skill, utan bara ett direkt val), därefter får man "light holodeck". I tournament mode *tror* jag att man istället för "lock ball" får bonus x. Om så inte är fallet, rekommenderar jag att ta lock ball. TNG är ett så hemskt elakt spel att åtminstone jag under tävling skulle satsa på en fegisstrategi - dvs, starta åtminstone en multiboll.
Holodeck är bra att ha kläm på också. Detta tänder man via högerrampen (3 träffar för första, därefter var sjätte träff tror jag), och startar via högerloopen (lockskottet). Du får välja mellan 25M och "Shuttle Simulation". Välj Shuttle Simulation för bövelen, och styr L-L-R-R-L-L-R-L-L-L. Pass opp för minorna! Om du klarar det får du också en artifakt (se nedan). När du tänder Holodeck via högerrampen står det på DMD:n något i stil med "Holodeck X ready" där X kan vara 1, 2, 3 eller 4. Om det står 3, tryck av laserpikadollen tre gånger för ett secret mania.
Så finns det ju modes också. Om du klarar ett mode får du (minst) en artifakt. När du klarat samtliga modes tänds Final Frontier (samma modestarthål). Du får direkt 1B för varje fyrtal av artifakter (8 artifakter = 2B) på nyare mjukvara, eller enbart 1B för fyra eller fler artifakter på äldre mjukvara. Dessutom får man 100M per artifakt vill jag minnas. Själva Final Frontier är en sexbollars multiboll, där alla skott är tända för 25M * antalet artifakter, med ett maxtak på antingen 100M eller 250M beroende på mjukvara. Det finns inget mål förutom att mata skott så länge man orkar.
Snabb guide till modesen:
Time Rift - ignorera, det gör jag iaf
Worm Hole - skjut sidorampen
Search the Galaxy - Mittenrampen, högerrampen och sidorampen är tända från början. Skjut dom i vilken ordning som helst för att klara modet och få en artifakt. Skjut dom i ordningen spelet säger (mittenramp, högerramp, vänsterramp *plus* Neutral Zone) för två artifakter.
Battle Simulation - skjut växelvis från vänster kanon in i Start Mode och höger kanon in i Neutral Zone.
Q's challenge - skjut tända skott för 10M, 20M, 30M... upp till 100M per skott. Skotten timar ut efter ett tag om du inte plockar dom. Varje gång du plockar ett skott tänds ett nytt. Skjut Q-tavlan för att tända ännu ett skott. Om du kan, starta Q tillsammans med multiboll - skotten verkar inte time:a ut, har lyckats ta 3B från Q på så vis!
Rescue - 50 switchträffar på 30 sekunder. Vänsterloopen är bra pga spinnern! Skjut mitten- eller högerrampen för att avsluta när du fått 50 träffar.
Asteroid - En countdown börjar på 20M, skjut Start Mission för att låsa värdet. Alla skott tänds för det värdet.
Så finns det ju warp factors också. Vänsterloopen tänds för en warp när höger inlane aktiveras (t ex via ett skott i högerrampen). Skjut vänsterloopen för en warp factor. Om du direkt därefter skjuter sidorampen med överflippern (picard maneuver) får du en extra warp om du inte tidigare haft warp 9.
Vid vissa warp levels får man lite awards.. på warp 6 (eller 7?) får man super spinner, som ger en massa extra poäng på spinnern. Har för mig att super spinner tänds som en warp award, men aktiveras av höger inlane. Kommer inte ihåg exakt hur mycket spinnern blir värd (kanske 10M per varv? mycket är det iaf). Vill minnas att höger inlane reaktiverar super spinner om man tar den snabbt nog, så är man bra på picard maneuvers kan det bli en hiskelig massa poäng! Vid warp 9 börjar ett specialmode som i princip går ut på att skjuta vänsterloopen (och gärna sidorampen) för att gå upp i warp 9.9.
Eh, ja, det här följde väl inte någon speciell mall. Jag skyller på knarket. Hoppas det kan vara till nån hjälp iaf! Håller tummarna för att det var TNG du var ute efter och inte nåt av dom andra Star Trek spelen