Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - danjan
Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 ... 11
76
« skrivet: januari 08, 2012, 13:41:46 »
Ok, tog loss "diodens" ände igen som den var innan och nu funkar switch 38 som den ska. Efter lite mer test tror jag mig veta vad felet är. Om man spelar och "håller" ner kulan i katapulten någon sekund då den hamnat där så registreras katapult-träff och allt fungerar. Problemet är att switchen är för hård/böjd så kulan först trycker ner den men sedan vilar ovanpå switchen utan att hålla den nere = att träffen inte registreras ordentligt. Hur jag än försöker kan jag inte få den att hållas i stängt läge med en kula på utan kulan är för lätt. Är det tänkt att den ska hålla switchen stängd så länge den ligger där eller ska träffen registreras ändå? Antar att en ny switch är bästa lösningen...
77
« skrivet: januari 08, 2012, 12:23:53 »
Nej ingen träff registreras när kulan läggs i katapulten. Men i och med att den skjuts iväg och dessutom fungerar i Switch-testen så har jag inte trott att det kunde vara något fel på den. Har nu kollat lite närmare och den lilla svarta "pilledutten" som jag antar är en diod(?) som sitter på switchen är loss på ena sidan = ej kontakt. Lödde fast den där den ser ut att ha suttit men då är switchen konstant "closed" enligt switch-testen, vad göra nu tro?
78
« skrivet: januari 07, 2012, 21:52:30 »
Ok, så här är det: av någon okänd anledning registreras inte träffarna i katapulten trots att switchen funkar och att kulan skjuts iväg. Det är träffen på tavlan som ger avancemang av Wham! och Bam! Hur kan spelet undvika att tolka träffarna även om switchen funkar? Borde jag leta i backboxen istället, typ att signalen för träff inte når till mjukvaran trots att den fysiskt registreras?
79
« skrivet: januari 07, 2012, 19:49:13 »
Update: Om jag fattat rätt ska en animering spelas upp som visar att katapulten avfyras mot slottet, men ingen animering spelas upp när katapulten avfyras... Däremot syns Wham! och Bam! animeringarna på displayen... Det hela känns väldigt konstigt, kan inte tro att det är mjukvarurelaterat. Båda switcharna vid katapulten verkar ju funka!? Eller är det fler inblandade?
80
« skrivet: januari 07, 2012, 13:45:49 »
Har ett par problem med mitt MM som någon kanske vet svaren på:
1) Catapult:en lirar inte som den ska. Den röda tavlan registrerar träffar, och Catapult-switchen funkar i test, men man lyckas aldrig med Catapult Slam. Två träffar på röda tavlan ger Wham! och Bam! men sen när Slam blinkar händer inget mer oavsett antal träffar... Eller är det jag som är dum och inte fattar hur det ska funkar!? Har haft probkem med att kraften unte varit tillräckligt bra i Catapulten, men efter lite forskning har jag fäst den lilla plåten strax till höger om kastarmen vilket verkar ha löst det problemet. Plåten inverkade på "svingen" så kulan tappade fart.
2) När man startar spelet och håller in vänster flipper för super skill shot så registreras en bumper-träff (Jet) och animationen med riddarna visas och antalet träffar kvar till Super-Jets räknas ner med ett. Väntar man där och trycker en del på flipprarna så registreras ytterligare bumper-träffar då och då. Även under spel kan då och då träffar registreras till synes slumpvis...
/Daniel
81
« skrivet: januari 01, 2012, 17:28:36 »
Jag skulle vilja köpa en flippervagn, den som Martin ritat och byggt verkar ju funka perfekt för att flytta runt spel (vilket är huvudsyftet). Kan man köpa en av dig Martin eller är det någon annan som vill sälja sin?
82
« skrivet: december 02, 2011, 01:11:04 »
Läste kanske lite för snabbt... var kanske spelplan och inte backglass...
83
« skrivet: december 02, 2011, 01:10:00 »
Är det försent att beställa nu? Du nämnde backglass till Black Knight (2 sort)? I vilket skick är ett sånt och vad är priset?
84
« skrivet: november 24, 2011, 01:11:16 »
Så sant så sant... Först var en lödning misstänkt, men då det efter åtgärd inte blev bättre av detta blev det operation rengöring på programmet och vips så funkar tavlorna som de ska Dessvärre är ljudproblemet ej helt löst, felet kommer och går - ibland är ljudet fel och effekterna spelas på "fel" ställen, men efter att man slagit av en stund verkar det oftast funka. Nytt ljud-EPROM på väg med posten, vi får se om det kan lösa mysteriet.
85
« skrivet: november 22, 2011, 21:28:13 »
Ok Nu vet jag inte om problemet med ljudet är löst, men det funkade åtminstone vid första testet (men det har det gjort av och till även förut)... men tack ändå! Nu har jag dock ett annat problem. De tre droptargets på till vänster på nedre spelplanen reset:ar inte som de ska! Spelet försöker reseta dem till uppställt läge men de faller ner och indikerar poäng och försöker sedan skickas upp igen = evig loop tills man slår av spelet... Vad är nu detta?
86
« skrivet: november 20, 2011, 13:06:51 »
Tack för tips! Har nu felsökt en del till. Bl a kört diagnostiken på ljudkortet och konstaterat att ljudkortet funkar bra. Inga lödningar känns fel, kontakter urdragna och isatta. Efter diag säger manualen att ljudkortet ska resetas och något är i alla fall ändrat för nu är ljuden alltid mixade, talet funkar fortfarande klockrent. Alltså, känns som att ljuden hmant på "fel plats" i ljudbanken så när t ex ljud 2 ska spelas så spelas fel ljud helt enkelt. Lyckades tidigare få tillbaka "rätt" ljud genom att reseta spelet så high score återställdes etc. men vet inte hur jag gjorde, hittar ingen "factory settings restore" i menyerna? Någon som är bra på System 7-spel som vet?
87
« skrivet: november 18, 2011, 19:40:00 »
Har ett BK i fint skick som spelat bra förutom att det vid inköpet hade fel ljudkort vilket gjorde att det livsviktiga snacket från riddaren saknades Ett nytt ljudkort från Pinball PCB installerades och vips funkade ljudet perfekt... ett tag. Några veckor senare uppstod vid uppstart ett märkligt missljud (ej i spelläge). Vid uppstart snackar riddaren som han ska, men sen är ljuden typ omkastade, så istället för det normala bakgrundsljudet kommer ett annat ljud. Samma sak när droptargets skjuts ner så kommer fel ljud. Och så håller det på. Men mest irriterande är givetvis det skeva bakgrundsljudet. Efter en hel del mixtrande där jag drog ur sladden, försökte reset:a spelet genom att rulla igenom menyinställningarna etc. etc. så återvände plötsligt ljudet till det normala för ett tag. Nu har det hallkat snett igen och hur jag än fixar och grejar så verkar jag inte kunna reset:a på samma sätt som sist... Vad kan vara fel? Alla tips, idéer mottages tacksamt!! /Daniel
88
« skrivet: augusti 25, 2011, 00:38:21 »
Patrik: du kan nå mig på daniel.janson@headlight.se eller 070-629 16 48. Har tänkt ringa dig men har inte hunnit... Kommer höra av er till er med Gorgar:s oxå!
89
« skrivet: augusti 23, 2011, 18:40:36 »
Låter helt klart intressant Patrik, hör av mig!
Ett Gorgar någon?
/Daniel
90
« skrivet: augusti 22, 2011, 12:51:45 »
Är på jakt efter två gamla klassiker; Gorgar och Black Knight och funderar på några saker: 1) I hur bra skick kan man räkna med att hitta dessa, de har ju trots allt båda tillverkats i rätt stora antal? 2) Vilka ungefärliga priser är det som gäller (i förhållande till skick)? 3) Sist men inte minst, finns det någon som sitter på något av dessa och känner ett behov av pengar istället ? Jag vet att det finns ett Gorgar på blocket (har pratat med ägaren), men där är spelplanen tyvärr relativt sliten på nedre delen (flera helt bortslitna fläckar). Hur svårt är att det att ge sig på en renovering av så stora delar av spelplanen? Går det? Har tidigare bättrat lite på ett par spel med rätt ok resultat, men det har varit mycket mindre områden som var skadade. I övrigt funkar dock detta Gorgar klockrent enligt säljaren. Enbart estetiska brister alltså. /Daniel
Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 ... 11
|