Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Grandelius
Sidor: 1 ... 55 56 57 58 59 ... 101
841
« skrivet: januari 19, 2005, 22:18:50 »
Finns visst en hel del att pyssla med på spelet, även om det inte är några stora saker. Men eftersom jag är van vid ett betydligt simplare konstruerat 80-talsspel blir jag ju ändå lite hispig när jag inte förstår saker.
Ett litet problem jag skulle vilja lösa är en glappkontakt i ett lampkort (under spelplanen). Det är helt enkelt så att ungefär hälften av lamporna på detta kort slutar lysa om inte kontakten är i exakt rätt läge. Och den kommer av någon anledning ur det läget varje gång man fäller upp spelplanen. Ibland till och med under spel. Vad ska man göra åt en sådan sak? Måste man byta kontaketn, eller ska man göra rent den?
Så är det det här med vulkanen. Har inte på något sätt lyckats få den att kasta ut kulorna lite försiktigare. Finns det något sätt att göra spolen en smula svagare? Eller vad brukar man göra i ett sådant här läge? Den är alltså konstruerad som en popper, och har ett eget litet bolltråg för de lockade kulorna. Att höja armen så den fick ett kortare slag gick inte, eftersom kulorna inte alls kunde rulla fram då.
842
« skrivet: januari 18, 2005, 23:32:13 »
Ja, här är då en liten bättre-än-inget-guide till Junk Yard. Tyvärr får jag alltför sällan tilfälle att spela detta underbara spel, men det är för bra för att sakna en guide. Min guide är därför rätt osäker och ytlig. Så jag ber alla som har möjlighet att spela det lite mer regelbundet att komplettera/ändra det jag missat eller misuppfattat.
Spelets namn: Junk Yard
Skill Shot: En liten spinner som sitter vid plunger lane. För varje varv den snurrar bläddrar man genom en lista med olika ”belöningar”. Kan verka slumpigt vid första ögonkastet, men det går att lära sig kontrollera om man skjuter löst.
Svåraste shot: Många skott är ganska svåra, men jag skulle nog säga att det svåraste är Sewer-hålet. Det är dock ett väldigt viktigt hål.
Lättaste shot: Bakom kranen, när kranen är uppfälld.
Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): De flesta brukar säga att det är rivningskulan, en dålig träff kan resultera i lite okontrollerade returer.
Extraboll-taktik: Oj, inget jag direkt har så bra koll på, men ska man verkligen jobba på att få en extraboll är det nog samla skrot som gäller. Efter att ha samlat tre objekt (är det väl?) tänds extrabollen. Skrot behöver man ju ändå, så det är nog smartast att gå på.
Bästa mode: Har väldigt dålig koll på det här med poängfördelningen. Om man räknar de tidiga moden (alltså inte slutmodet) tror jag att Mamushkan i Tidsmaskinen ligger bra till. Om man inte räknar videomodet förstås, lär man sig det ska det kunna ge närmast oändligt höga poäng sägs det.
Sämsta mode: Ska man hålla sig borta från något är det kanske Air Tacitcal Kombat. Det går ut på att träffa kranen fem gånger. Man måste ju visserligen spela det, men gillar man inte kranen kan man ju låta tiden gå ut.
Bra att veta: I AFM-videomodet i tidsmaskinen funkar startknappen på samma sätt som skjutknappen i AFM (rensar alltså på tefat en gång). Håll koll på recycle. Det kan vara farligt att bara satsa på att tända dessa, men det är väldigt bra att ha. Om inte annat är det bra att veta att de finns, så man till exempel inte tiltar i onödan. Här kan säkert någon komplettera med fler tips.
Här kan bollen fastna: Det enda (dock väldigt störiga) stället jag vet är om ”rampen” under spelplanen är sliten. Då kan det bildas en grop där den lägger sig. Är det riktigt illa kan det vara omöjligt att få loss den utan att tilta spelet.
Vanliga fel: Det finns inte många ovanliga mekaniker som kan strula. Jag skulle säga att bollfällan ovan är det vanligaste och mest allvarliga fel som kan uppstå.
Bra score: För mig är det över 30 miljoner. Säkert mer för andra :-)
Normal Replay: Runt 15-20 miljoner
Guideförfattare: Per Martinson
843
« skrivet: januari 18, 2005, 00:15:04 »
Sist jag pratade med Faluautomater påstod de att de inte hade några spel i Borlänge. Fast så vitt jag vet så är det de som ställer ut på badmintonhallen :-)
Hur som helst har jag beställt från P4P redan. Passade på att beställa några star poster som jag upptäckt var trasiga också.
844
« skrivet: januari 17, 2005, 22:17:26 »
Okej, det är väl lika bra att jag beställer därifrån ändå då... Visserligen tar det ju minst en vecka, men jag är inte så sugen på att skruva bort ett flipperassembly ändå just nu, så det kanske är lika bra :-)
Någon direkt lokal utställare finns inte.
845
« skrivet: januari 17, 2005, 18:45:19 »
Och i den lilla serien "Grandelius klantar till det" har vi nu kommit fram till "Grandelius drar av en skruv".
Skulle byta Capcom-flippern mot en WMS-flipper idag, och det gick väl ganska bra fram till jag skulle dra fast den nya. Då drog jag tydligen för hårt, så hela skruven gick av. Typiskt att man skulle dra av en av de kanske viktigaste skruvarna på hela spelet. Har ju hört att man ska dra åt dessa riktigt hårt, dessutom hade det faktiskt inte börjat ta stopp än. Lyckades dock fixa det tillfälligt med en annan skruv, men det känns inte helt pålitligt.
Det jag funderar över är nu därför var man kan få tag på en ny sådan skruv (eller en som funkar lika bra), samt gärna också själva prylen som skruven går igenom, eftersom den inte heller ser helt ideal ut. Helst inom Sverige, eftersom jag precis har fått hem en beställning från P4P och vill minimera fraktkostnaderna, och helst också relativt snabbt, eftersom jag inte vet hur länge min nödlösning håller.
Så en annan mer allmän fråga. Är det verkligen tänkt att man ska använda det där staget för att hålla upp spelplanen lite halvt? Det känns nästan lite riskabelt, spelplanen böjer sig ju kring den punkten. Dessutom har Congo inte någon förstärkande kantlist vid precis den punkten.
846
« skrivet: januari 17, 2005, 14:48:19 »
FEZ: Jo, det kan kanske vara ett projekt i största laget. Risken är tämligen överhängande att jag aldrig skulle få tid att genomföra det. Och att göra det i Flash känns bara inte riktigt rätt, även om det nog skulle underlätta eftersom jag har gjort lite saker i det förr. Man får väl försöka lura med någon stackars programmeringskunnig vän i sådana fall :-) LDK: Mycket möjligt att det kanske bara blir rörigare om man försöker göra någon sorts översiktlig karta över spelet. Men min tanke är alltså att det bara är i den första visningen man ser denna egenritade bild. Även där har man kanske med ett foto på spelet. Efter det går man vidare, och kan kanske ha bilder av det slag som finns i manualerna. Jag slängde ihop en väldigt snabbgjord skiss på hur det skulle kunna se ut för JY (kunde förresten inte komma på något bättre ord än hål för just ett hål, i teckenförklaringen :-)). Resultatet blir närmast kubistiskt. :-) Sedan är tanken att man ska kunna få information om de olika delarna genom att exempelvis hålla pekaren över dessa. Men redan för JY är det ju rörigt. Om man då betänker att det finns betydligt stökigare spel, så kanske det inte kommer funka. Nåväl, det kommer som sagt med största ssnnolikhet aldrig bli mer en en tanke. Men det är kul att fundera kring ändå. Och kanske kan man utveckla idén till något enklare...
847
« skrivet: januari 16, 2005, 21:38:11 »
Ja, då gör jag en ny tråd istället. Detta är alltså samma text som jag skrev i tråden med Spelguider:
Jag har på sista tiden funderat över hur man skulle kunna bygga en sajt med regelguider. Jag har en idé om att man skulle kunna göra ett system där man låter användarna bygga upp små skisser över spelen, och sedan på olika djupa nivåer förklara reglerna. Man kanske börjar med att bara peka ut de olika skotten, för att sedan gå in på vad man gör var, och ännu längre in i hierarkin komma fram till olika strategier och så. Tror nämligen att det skulle vara ett väldigt effektivt sätt att förklara regler om man kan kombinera texter med en mer visuell uppbyggnad. Och gör man på detta sätt kan man stegvis gå in och lära sig mer och mer. Man kan förstå grunderna i spelet utan att behöva gå in på djupet. Behöver man en ritktigt snabb överblick kan man alltså få det. Jag inser dock att det här skulle vara ett enormt projekt, som förutom en massa bökig hantering rent databasmässigt också skulle kräva att man bland annat specialutvecklar någon sorts flipperbildeditor i java. Denna skulle fungera som så att man kan välja mellan olika små figurer (ramper, targetsar, koppar osv), och sedan placera ut dessa på en spelplan. Givetvis måste man också kunna skapa nya figurer, för spelspecifika prylar. Dessa figurer ska så klart vara väldigt enkla och tydliga, helst bara i svartvitt. Ska se om jag kan få till någon sorts skiss på vad jag menar.
Tänkte mest höra vad folk här tror om idén. Verkar det vettigt? Hur komplicerat skulle ett sådant projekt vara? Jag kan ju varken PHP eller Java...
848
« skrivet: januari 16, 2005, 21:35:22 »
Okej, jag lyder och startar en ny tråd :-)
Givetvis kan jag säkert knåpa ihop en liten guide för JY, men det finns säkert de som kan göra det bättre. Men jag kan ju alltid börja så får någon bättre spelare komplettera. Återkommer med detta.
849
« skrivet: januari 16, 2005, 20:42:09 »
Nu kanske det här blir lite offtopic, men samtidigt inte... Jag har på sista tiden funderat över hur man skulle kunna bygga en sajt med regelguider. Jag har en idé om att man skulle kunna göra ett system där man låter användarna bygga upp små skisser över spelen, och sedan på olika djupa nivåer förklara reglerna. Man kanske börjar med att bara peka ut de olika skotten, för att sedan gå in på vad man gör var, och ännu längre in i hierarkin komma fram till olika strategier och så. Tror nämligen att det skulle vara ett väldigt effektivt sätt att förklara regler om man kan kombinera texter med en mer visuell uppbyggnad. Och gör man på detta sätt kan man stegvis gå in och lära sig mer och mer. Man kan förstå grunderna i spelet utan att behöva gå in på djupet. Behöver man en ritktigt snabb överblick kan man alltså få det. Jag inser dock att det här skulle vara ett enormt projekt, som förutom en massa bökig hantering rent databasmässigt också skulle kräva att man bland annat specialutvecklar någon sorts flipperbildeditor i java. Denna skulle fungera som så att man kan välja mellan olika små figurer (ramper, targetsar, koppar osv), och sedan placera ut dessa på en spelplan. Givetvis måste man också kunna skapa nya figurer, för spelspecifika prylar. Dessa figurer ska så klart vara väldigt enkla och tydliga, helst bara i svartvitt. Ska se om jag kan få till någon sorts skiss på vad jag menar.
Tänkte mest höra vad folk här tror om idén. Verkar det vettigt? Hur komplicerat skulle ett sådant projekt vara? Jag kan ju varken PHP eller Java...
Säg till mig om jag borde starta en egen tråd om det här :-)
850
« skrivet: januari 16, 2005, 13:23:39 »
"Endast för nöjes skull" låter ju faktiskt ännu bättre :-) Mer originalnära, och dessutom lite längre, så jag slipper spärra så mycket. Det får det bli! Fast "spela gratis" låter bra tycker jag. En uppmaning må vara, men nuförtiden kanske det är vad som krävs för att få folk att spela flipper :-) Ska tänka över förslaget med "gratisspel" dock...
851
« skrivet: januari 15, 2005, 20:00:07 »
Jaha, säger du det så. Min DVD-spelare är säkert lite kräsen (den är i alla fall billig), så då röstar jag för ett stabilt format.
Men skulle brända dual layer-skivor verkligen vara så dåliga? Blir ändå lite förvånad, för hela deras existens borde väl bygga på att de går att läsa?
852
« skrivet: januari 15, 2005, 19:55:29 »
Nä, det var ju just det... Inte på trycksidan, eftersom det inte finns något tryck :-). Och Novus har jag inte än. Måste ju ha något att göra i helgen :-)
Har i alla fall testat lite nu. Testade att köra över den undre spelplanen med rubbing, eftersom den visade sig bestå av en enda stor plastbit (där det inte går att komma åt trycket, så var lugn :-P). Känndes som en lämplig yta, eftersom det ändå är rätt mörkt där nere.
Tyckte dock inte resultatet blev så jättebra med rubbing, så jag testade med möbelpolishen, och det blev mycket blankare. Är dock lite skeptisk till hur den funkar, eftersom man inte skulle efterpolera. Känns som det blir ett lager av det där som sedan åker med kulan. Men på det begränsade området gör ju inte det så mycket i sådana fall.
Nu är det dags för fönstret. :-)
853
« skrivet: januari 15, 2005, 19:34:59 »
Är det verkligen så? Är inte nästan alla filmer som släpps på DVD i dual layer? Kan inte komma på många i min samling som inte är det i alla fall. Men det kanske är annorlunda när man bränner själv?
854
« skrivet: januari 15, 2005, 16:11:55 »
Har nu inhandlat lite diverse prylar. Tänkte rengöra lite med vanligt fönsterputs (funkade fint senast jag gick över Taxi), och testa att gå över plastdetaljerna med en rubbing jag hittade på OK. Köpte även in den där möbelpolishen, blir intressant att se hur det blir. Borde om inte annat fungera på kabinettet.
Fördelen med den här typen av prylar är att man med lite fantasi kan motivera inköpen med att "det kan ju säkert vara användbart i hemmet också". :-D
855
« skrivet: januari 15, 2005, 16:03:18 »
Vad tänkte du köra med för brännare? Bränner du i Dual Layer borde väl saken vara biff! Men då blir så klart skivorna dyrare också...
Sidor: 1 ... 55 56 57 58 59 ... 101
|